LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april 2011. Protester mot förstört fiskevatten



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

SAMMANTRÄDESPROTOKOLL Sammanträdesdatum Styrelsen (Extra sammanträde) Sida 1 (9) Kulturens Hus, Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Utbrott av Cryptosporidier i Skellefteå Vad hände? Vad gjorde vi? Lärdomar

NLL Norrbottens läns landsting 2014

osynliga smutsens spår

TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning

Förening Lag Antal Hallbokningar P Grön 1 (4 lag) Team Boden IBF 05/ (Boden Arena) Luleå SK 04/05 2 Önskemål V /11

Resultat klubbmatcher vår 2015

Resultat,klubbmatcher Höst 2014

27/35 Socialberedningen gemensamt

Sammanträdesprotokoll Sammanträdesdatum

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

Kontaktuppgifter till avdelningar och klubbar Uppdaterad 16 juni 2014

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

Alla kunskapstester. Mälaren. En sammanställning av samtliga kunskapstester. Visste du att...

Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården

AGENDA. Ny älgförvaltning from Historisk avskjutning Norrbotten. Planer/Avskjutning ÄFO 6/Överkalix. Planer/avskjutning Överkalix ÄSO

10 september. 4 september

Tack för att du ta hand om pumpstationen på din tomt. Pumpstation

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 16 Fredag 29 april 2011 NORRBOTTEN Protester mot förstört fiskevatten Det ska byggas ett kraftverk i Arjeplogsströmmarna. Men många tycker det är fel att förstöra fisket i strömmarna. Nu säljer motståndarna tröjor som protesterar mot kraftverket. Allmänningen vill bygga ett kraftverk i Arjeplogs-strömmarna. Det är allmänningen med 1 600 medlemmar som har rätt till vattnet. Ett kraftverk skulle göra el av det strömmande vattnet. Elen kan sedan säljas för 1,6 miljoner kronor per år. Det är medlemmarna i allmänningen som får dela på pengarna från kraftverket. Miljödomstolen har sagt ja 1

till ett kraftverk. Men många fiskare och turistföretag är motståndare till ett kraftverk. Dom säger att ett kraftverk skulle förstöra ett av Sveriges bästa fiskevatten. Nu är det nog! Så står det på den tröja som motståndarna började sälja i tisdags. Den 2 juli blir det ett protestmöte i Arjeplog. Då ska folk träffas och försöka stoppa bygget av kraftverket. Det skriver Piteå-Tidningen. Dåligt vatten i Skellefteå Många som bor i Skellefteå har blivit magsjuka av dricksvattnet. Nästan allt vatten som säljs på flaska är slut i Skellefteå. 2 Piteå och Luleå skickar nu dricksvatten till Skellefteå. -Vi hjälper gärna till, säger Roland Johansson vid Vattenverket i Piteå. Mellan 200 och 300 Skellefteåbor har tagit kontakt med sjukhuset för att dom har blivit magsjuka. 1 500 personer har haft problem med magen dom senaste två veckorna. Dom har haft ont i magen och diarré. Det har dom berättat för Skellefteå kommun som undersöker hur många som har drabbats. Myndigheterna tror att magsjukan beror på att det finns parasiter i vattnet. Parasiterna är så små att dom inte syns. Parasiterna är varken djur, växter eller bakterier. Människor som får parasiter i sig får magsjuka.

Parasiterna kommer från människors bajs. Om avloppsledningar från toaletter ligger för nära ställen där kommunen hämtar dricksvatten kan parasiterna spridas från avloppsvattnet till dricksvattnet. Den som inte vill bli sjuk i Skellefteå måste koka vattnet innan det används. Nu försöker Skellefteå kommun hitta var smittan kommer ifrån, men det kan ta tid. Livsmedelsverket har byggt sex nöd-vattenlager i Sverige. Där ska alltid finnas rent vatten. Ett av dom lagren finns i Luleå. -30 stora vattentankar därifrån har skickats till Skellefteå, säger Roland Johansson. Han berättar att varje tank innehåller 1000 liter dricksvatten. 3 En tankbil med 13 000 liter vatten har också skickats från Piteå. Den står parkerad utanför lasarettet i Skellefteå. -Vi ska fixa det här, säger Skellefteås kommunchef Kristina Sundin Jonsson. Det skriver TT. Betalt för att flytta semestern Landstinget i Norrbotten har svårt att få vikarier till sjukhusen i sommar. Därför får en del sjuksköterskor 20 000 kronor om dom flyttar sin semester. -Vi hoppas kunna lösa problemet när alla ska ha semester samtidigt, säger Britta Bohlin personalchef på medicinavdelningarna. Det fattas ännu fler vikarier i år än förra sommaren.

-Förra sommaren gjorde vi likadant för en del sjuksköterskor. I till exempel Kiruna är det svårt att få vikarier, säger Britta Bohlin. SVT:s Rapport rapporterar att mer än hälften av alla landsting i Sverige betalar extra pengar om sjuksköterskor flyttar sin semester. Landstinget i Västmanland betalar mest av alla landsting. Där får en sjuksköterska 40 000 kronor om han eller hon flyttar fyra veckor av sin semester. I Norrbotten tycker sjuksköterskorna att 20 000 kronor är för lite pengar. Dom vill ha mer. -Det har varit samma summa pengar i tio år nu och det mesta försvinner i skatt, säger sjuksköterskan Britt-Marie Hedlund. Hon har flyttat två av sina 4 semesterveckor. Det är inte alla sjuksköterskor som får betalt för att flytta sin semester. Bara dom som det är extra svårt att hitta vikarie för. Det skriver NSD. Vill ha nytt sjukhus i Kiruna Centerpartiet föreslår att landstinget ska börja planera för ett nytt modernt sjukhus i Kiruna. Dom vill också flytta barnsjukvården, förlossningen och kirurgin från Gällivare till Kiruna. -Det är lättare att få sjukhuspersonal till Kiruna än till Gällivare, säger Stefan Tornberg, Centerpartiet. Hela Kiruna ska flyttas när

gruvföretaget LKAB börjar bryta malm under staden. Vid flyttningen ska det också byggas ett nytt sjukhus. Men nu föreslår Centerpartiet att landstinget ska börja bygga det nya sjukhuset tidigare än vad som är planerat. Dom vill också att det nya sjukhuset ska ta över avdelningar som idag finns i Gällivare. Förslaget innebär att patienter från till exempel Pajala får åka till Kiruna istället för till Gällivare. Det är lite längre till Kiruna än till Gällivare, men Pajalas kommunalråd Kurt Wennberg är inte orolig: -Om man behöver specialistvård och ändå måste åka iväg, spelar det ingen roll var i Norrbotten den ligger, säger Kurt Wennberg. 5 Centerpartiet tycker att det blir bättre för patienterna att resa till Kiruna: -Sjukhusen i Sunderbyn och Gällivare ligger lite för nära varandra. Det är bättre om man lägger ett sjukhus i varje ände av Norrbotten, säger Stefan Tornberg. Men Gällivares kommunalråd Tommy Nyström håller inte med. Han tycker att det är ett ovanligt dumt förslag. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Trötta på bus i Råneå Råneå-borna har tröttnat på att ungdomar busar och förstör. Nyligen hade någon hällt ut olja i en rondell för att kunna sladda med bilar. -Det är farligt, säger

Erland Nilsson i Råneå. Han är ordförande för Företagarföreningen i Råneå. Företagarna vill att något ska göras åt buset. Erland Nilsson säger att det har blivit problem sedan dom två polistjänsterna försvann från Råneå för tre år sedan. -Det är några ungdomar som sladdar sönder brevlådor, soptunnor och annat. Dessutom har busstationen förstörts flera gånger. Lampor och tvättställ har slagits sönder, säger Erland Nilsson. Många är trötta på buset. Dom vill ha tillbaka det larm som fanns tidigare i Råneå. -Så fort någon såg något larmades räddningstjänsten. Dom kom inom fyra minuter. Nästan allt bus försvann, säger Erland Nilsson. 6 Men larmet kostade 150 000 kronor och togs därför bort. Erland Nilsson tycker inte att det är för dyrt. -Det är värt pengarna för att få lugn och ro, säger Erland Nilsson till NSD. Han tycker också att föräldrar borde ta ett större ansvar för sina ungdomar. Påsk i Kirunafjällen Det är många som firat påsk i Kirunafjällen. En del har pimplat, andra har åkt skoter och skidor. -Det har varit riktigt bra åkning, säger Sanna Olsson. Sanna Olsson är i Björkliden med kompisar och åker skidor. -Nu ska jag till Abisko och fira påsk med familjen.

Där ska jag åka skoter och pimpla, säger Sanna Olsson. En flera hundra meter lång kö med bilar var på väg till affären i Katterjokk. Många norrmän åker till Sverige för att handla eftersom det är billigare än i Norge. På Torneträsk satt några vänner och pimplade. -Det är så skönt att vara här, säger Laila Omma som njuter av lugnet. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SPORT Nya spelare i Luleå Hockey Under påsken har Luleå Hockey gjort klart med flera nya spelare. 7 -Nästa säsong kommer att bli jätterolig, säger 19-årige målvakten Johan Gustavsson. Gustavsson har spelat i Västerås. Nu har han skrivit på ett två-årskontrakt med Luleå Hockey. -Det känns bra att jag har fått den här chansen i en så bra klubb som Luleå Hockey, säger Johan Gustavsson till NSD. Luleå Hockey har också gjort klart med den franske landslagsspelaren Damien Fleury. Det är också klart att publikfavoriten Konstantin Komarek skrivit på för en till säsong. Samma sak gäller Jonas Berglund. Även backen Robin Jonsson har förlängt sitt kontrakt med Luleå Hockey.

Posttidning B Huggorm i skidbacken Nu är våren här. Många norrbottningar som ser tecken på att våren är här, berättar om det i tidningarna. Urban Nyström var i Kåbdalis och åkte skidor. Då såg han en huggorm som ringlade fram i skidspåret. Birgit Björkén i Haparanda såg en igelkott i en snödriva. Tofsvipan är en tidig flyttfågel. När den är här är det vår. Det tycker Jan Öqvist som sett tofsvipor i Boden. Andra flyttfåglar som kommit är svanar och kanadagäss. Hos familjen Hansson i Luleå blommar krokusen. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8