LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars 2010. Norrbottningar vill åka tåg



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

Demokrati. Lättläst. En lättläst version av regeringens proposition 2001/02:80 Demokrati för det nya seklet

Möjlighet att leva som andra

Erik står i mål Lärarmaterial

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Jessica Hagård Annika Giannini. Jordbruksverket

Hur ser din nuvarande vardag ut, nu när du lagt ner din crosskarriär?

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod: Varning tunn is?

3. Hur vet Max att Allan redan har tjuvstartat med de nybakta bullarna?

Emigration betyder att man flyttar från sitt land. Vi säger, att man emigrerar från sitt land. Man kan också säga, att man utvandrar från sitt land.

Uppgift: 1 På spaning i hemmet.

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

MÅNGFALDSPROGRAM FÖR VÄXJÖ KOMMUN

A" göra sin röst hörd

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla

ICEHOTEL mars 2019

Facit Spra kva gen B tester

judendomen Judendomen är en religion. Judendomen är en av

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 9 Fredag 19 mars 2010 NORRBOTTEN Norrbottningar vill åka tåg Många som bor i Norrbotten och Västerbotten vill att Norrbothnia-banan ska byggas. Det visar en ny undersökning där 1 000 personer svarat på frågor om Norrbothnia-banan. Dom flesta, 850 personer, svarade att dom vill att banan ska byggas. 1 Norrbothnia-banan är namnet på en järnväg längs kusten mellan Haparanda och Umeå. Tågen längs banan ska köra mycket fort, ungefär 250 kilometer i timmen. Det skulle bara ta 45 minuter mellan Luleå och Skellefteå och en och en halv timme mellan Luleå och Umeå. Nu tar det dubbelt så lång tid med bil, buss eller tåg.

Många personer skulle ta tåg istället för bil om det går fortare att åka tåg. Olika företag skulle också skicka saker med tåg istället för med lastbil. Då skulle den miljö-farliga koldioxiden från bensin minskas med 100 000 ton om året. Det visar Banverkets undersökningar. Om Norrbothnia-banan byggs kan den kopplas ihop med Bothnia-banan i Umeå. Bothnia-banan ska invigas nästa år. Botnia-banan är en ny snabb järnväg mellan Umeå och södra Sverige. Det skulle kosta 23 miljarder kronor att bygga Norrbothnia-banan. Det är mycket pengar. Därför har inte regeringen bestämt sig ännu. Vindkraft till Haparanda Egon Danell hoppas att det snart byggs 30 vind-kraftverk i Vuono utanför Haparanda. -Är det tillräckligt stark vind fortsätter vi att planera för vind-kraft, säger Egon Danell. Vind-kraftverk kallas också för vind-snurror. En vind-snurra är en hög mast med en propeller högst upp. Propellern är rund med tre vingar. När det blåser ute snurrar propellern runt. Då blir det el. Om det blåser mycket blir det mer el än om det blåser lite. 30 vind-snurror i Vuono räcker för att värma 6 000 villor med el. Det har Egon Danell och andra markägare räknat ut. 2 Företaget Kraftö vind ska

nu mäta hur mycket det blåser i Vuono. Om mätningarna visar att det blåser tillräckligt mycket måste alla tycka att det är okej att bygga vind-snurrorna. Dom som äger marken och dom som undersöker om miljön kan skadas måste säga ja annars blir det inga vindsnurror. Det kommer att kosta ungefär en miljard kronor att bygga 30 vind-snurror i Vuono. Det skriver NSD. Moderater i Boden väljer män före kvinnor Åsa Ågren Wikström är med i Moderaterna i Boden. Moderaterna är ett politiskt parti. Åsa Ågren Wikström har 3 arbetat åtta år för Moderaterna i Boden. Många tycker att hon är en duktig politiker. Därför är hon vald till vice ordförande för dom kvinnliga Moderaterna i hela Sverige. Men nu är Åsa Ågren Wikström besviken på Moderaterna i Boden. Hon säger att det är svårt att arbeta med Moderaterna i Boden för att hon är en ung och kvinna. Åsa Ågren Wikström tänker bland annat på hur Moderaterna väljer vilka som får vara med i kommun-fullmäktige i Boden. Ett kommmun-fullmäktige är ungefär som riksdag och regering. Skillnaden är att riksdag och regering bestämmer om ett helt land medan

kommun-fullmäktige bestämmer om hur en kommun ska skötas. Moderaterna i Boden har bestämt vilka som passar bäst i kommunens fullmäktige. Den som står överst på deras lista passar bäst och den som står längre ned på listan passar inte lika bra. Tidigare stod Åsa Ågren Wikström på fjärde plats men nu är hon bara på sjätte plats på listan. Dom två första namnen på listan är män. Av listans tio första namn är sju män och bara tre kvinnor. Det visar att Moderaterna i Boden hellre väljer män än kvinnor. Nu vill inte Åsa Ågren Wikström vara med på Moderaternas lista i Boden: 4 -Nu satsar jag på riksdags-listan där jag är glad och stolt över min andraplats, säger hon till Norrbottens-Kuriren. Stort hotell i Gällivare Grand hotell i Gällivare ska bli större och finare. Det ska byggas 90 nya hotellrum. Det ska också bli lokaler där hotell-gäster kan bowla, träna på gym, bada bastu och äta. Restaurangen ska ha plats för 500 gäster. 20 personer får jobb i det ombyggda hotellet. -Utbyggnaden ger oss 180 hotellrum och vi behöver anställa fler. Det säger Peter Aasa, hotellchef. Peter Aasa berättar att

hotellet ska ändras. Från att ha varit ett hotell där det mest bor affärs-folk ska det bli ett hotell för folk som vill uppleva olika saker. Hotellet ska börja byggas om i maj i år och vara färdigt i augusti nästa år. Hotellet kommer att kosta 130 miljoner kronor att bygga om. Det skriver NSD. Militärerna var i Arvidsjaur för att öva sig att kriga. Innan polisen hunnit stoppa slagsmålet fick en person från Arvidsjaur sina tänder utslagna. Det skriver Piteå-Tidningen. SVERIGE Många slogs i Arvidsjaur 20 personer slogs utanför utanför Hotell Laponia i Arvidsjaur sent på lördag natt. Poliser från både Arvidsjaur och Älvsbyn kom dit. Det var personer från Arvidsjaur som slogs mot militärer från Holland. 5 Konstnär skulle mördas Polisen har gripit fyra män och tre kvinnor på Irland. Dom är misstänkta för att ha planerat att döda den svenske konstnären Lars Vilks. Lars Vilks har tidigare blivit hotad. För tre år sedan sa några att dom tänkte döda honom. Då hade han ritat av

muslimernas profet Muhammed. På teckningen såg Muhammed ut som hund som satt i mitten av en väg-rondell. Lars Vilks ritade Muhammed som en hund för att han tycker att alla människor har rätt att rita och säga vad dom vill utan att straffas. Profeten Muhammed är helig inom islam. Islam är en religion som muslimer tror på. Därför vill inte muslimer att man skämtar om honom. Dom blev extra arga över att Vilks ritade Muhammed som en hund. Hundar är orena djur inom islam. Även om många muslimer blev ledsna och arga på Lars Vilks så tycker dom flesta att det är bättre att prata om det som hänt än döda honom. 6 Jan Hjärpe i Lund är expert på religionen islam. Han säger att många religiösa ledare i muslimska länder som tidigare tyckte att man ska använda våld, har ändrat sig nu. -Sådana här små våldsgrupper har varken stöd från den vanlige muslimen eller från regimer eller religiösa ledare. Det beror på att dom flesta som dör av våld eller attentat är muslimer, säger Jan Hjärpe. Det skriver Dagens Nyheter. Nya pengar En del svenska pengar ska försvinna och nya ska komma istället. Riksbanken har redan bestämt att 50-öringen ska

försvinna efter sommaren. Riksbanken vill också att det ska bli en ny två-krona. -Skälet till att införa en två-krona är att den ska ersätta en-kronor. Då behöver vi färre mynt, säger Leif Jacobsson på Riksbanken. Riksbanken vill också att 20-kronors-sedeln i papper blir ett mynt istället och att det blir en ny pappers-sedel som är värd 200 kronor. Dom nya sedlarna ska bli svårare att förfalska. Den som förfalskar pengar försöker göra pengar som ser likadana ut som riktiga pengar. Det är förbjudet att förfalska pengar. Det är inte bestämt när dom nya pengarna kommer. Först ska Riksdagen bestämma om det ska bli 7 nya mynt och sedlar. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. SPORT Säsongen är över för Luleå Hockey Nu är det semester för spelarna i Luleå Hockey. Laget förlorade matchen mot Timrå i lördags med ett mål. Luleå kom på tionde plats i serien och får inte vara med i slutspelet. Bara dom åtta bästa lagen får spela slutspel. Luleå var bara ett mål från att ta en plats i slutspelet. Om matchen mot Timrå hade slutat oavgjort hade Luleå kommit på åttonde plats och fått spela kvartsfinal. - Det här är det tyngsta jag har varit med om, säger spelaren Karl Fabricius till Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Hämtar is Det behövs mycket is för att bygga ishotellet i Jukkasjärvi. Cirka två tusen stora isblock behövs för att bygga ishotellet. Nu börjar jobbet inför nästa års hotell-bygge. Under vintern har ett stort område på Torneälven hållits rent från snö. Då blir isen tjock och genomskinlig. Under några veckor i mars och april hämtas stora isblock från Torneälven. Isen sågas upp i stora block med en jättestor såg. Sedan lyfter traktorer upp isblocken och kör dom till stora lagerhallar. Där ska isen ligga till nästa höst då nästa ishotell ska byggas. Det skriver NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8