LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

Så styrs Sverige. #Idas-plugg-akut

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

En politisk struktur i förändring. Björn Kullander, Martin Lidhamn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

Bilaga 2. Tabellbilaga till opinionsundersökningen Reformopinionen i Sverige 2001

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

Moderaterna tappar. Juli YouGov Sweden AB Holländargatan 17B Stockholm

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

Så går det i riksdagsvalet!

Rösta på oss! Sju riksdagspartier berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i år.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

Eftervalsundersökning Byggnads Byggnads medlemspanel eftervalsundersökning

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

i valet 2006 De 7 riksdagspartierna berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i år.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

Demokrati. Ordet demokrati kommer ifrån grekiskan och betyder folkstyre. All makt utgår ifrån folket. Sveriges Riksdag

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

Riksdagsvalet 2014 på karta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Dagens begrepp och Dröm om demokrati

Förutsättningarna, agendan och mobiliseringen

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

Väljaropinion i samarbete med Metro Juli 2011

SKOP:s EU-barometer kommentar av SKOP:s Örjan Hultåker

Väljaropinion i samarbete med Metro December 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Vill ni vinna tjänstemännens röster i valet 2018?

VALSTRATEGI BÄTTRE VÄLFÄRD, LAG OCH ORDNING, SNABBARE INTEGRATION

Här bor väljarna. Fokus den 15 september Alliansen

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

Väljaropinion i samarbete med Metro Maj 2011

Val till Europaparlamentet 2009

Novus Opinion. Vilka är Sverigedemokraternas sympatisörer?

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

SD-sympatisörer tror att livet blir sämre de kommande åren i högre utsträckning än andra väljare!!

Vill ni vinna tjänstemännens röster i valet 2018?

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Uppdelning av partianhängare

Nytt politiskt landskap för partier och väljare?

Dagens parti: Liberalerna 3 juli 2017

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

Rapport till Företagarombudsmannen vid Den Nya Välfärden om attityder till migranter oktober 2016

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Åren var det krig mellan Sverige och

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Sveriges riksdag på lättläst svenska

Om undersökningen. Kvantitativ undersökning i Inizios webbpanel intervjuer Intervjuer genomförda 3-4 januari 2018 Uppdragivare: Timbro

Väljaropinion i samarbete med Metro Juni 2013

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 27 Fredag 24 september 2010 Så röstade Sverige Det har varit val i Sverige. Det var ett spännande val som innebär att mycket kan förändras i Sverige. Moderaterna blir starkare, socialdemokraterna svagare och för första gången har Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen. Socialdemokraterna har styrt Sverige i många år. Men vid förra valet förlorade dom sin makt till Alliansen. Nu har socialdemokraterna 1 förlorat ännu fler röster än vid förra valet. Det är deras sämsta val på nästan 100 år. Istället fick Alliansen många röster. Alliansen är namnet på dom borgerliga partierna: Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna. Dom andra partierna kallas för röd-gröna. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är

röd-gröna. Man brukar säga att dom röd-gröna partierna är vänsterpartier och att partierna i Alliansen är högerpartier. Alliansen och dom röd-gröna partierna vill ändra på olika saker i samhället. Alliansen vill att folk ska betala mindre i skatt så att dom får kvar mer av lönen. Röd-gröna vill inte sänka skatten utan vill istället att skattepengar ska hjälpa sjuka och arbetslösa. Nytt parti in i Riksdagen Fast Alliansen vann valet är dom oroliga nu. Det beror på att Sverigedemokraterna, SD, kom in i riksdagen. Nu kanske partierna i 2 Alliansen måste låta SD vara med och bestämma. Alliansen har inte fått tillräckligt många röster för att kunna bestämma själva. Dom måste samarbeta med något annat parti. Alliansen vill helst inte samarbeta med SD. För SD vill stoppa nästan all invandring. SD tycker att det är fel att folk som flyr från krig och fattigdom ska få bo i Sverige. Många svenskar tycker det är hemskt att SD kommit in i riksdagen. Dom tycker att SD är rasister och vill inte att rasister ska få vara med och bestämma i Sverige. Rasister är människor som tycker att folk med annan hudfärg eller från andra länder är sämre än dom själva. Alliansen vill hellre arbeta

ihop med Miljöpartiet än med SD. Men Miljöpartiet säger att dom inte är intresserade av att hjälpa alliansen. Om Alliansen får problem att styra Sverige kanske det måste bli ett nytt val. Valet i Norrbotten Socialdemokraterna och Moderaterna är valets vinnare i Norrbotten. Partierna fick fler röster i årets val än vid förra valet. I flera kommuner kan det bli nya kommunalråd. I kommunvalet i Arjeplog, Boden, Gällivare, Pajala och Övertorneå röstade många fler på socialdemokraterna i år än vid förra valet. Linda Ylivainio från Centerpartiet har varit 3 kommunalråd i Övertorneå, men får nu lämna jobbet. I stället blir socialdemokraten Roland Kempainen nytt kommunalråd. I Boden kan det också bli maktskifte. Socialdemokraterna fick fem nya platser i fullmäktige och får tillsammans med Vänsterpartiet mer än hälften av platserna i fullmäktige. I Arjeplog, Gällivare och Pajala ökar Socialdemokraterna kraftigt och får mer än hälften av rösterna i kommunen. I Arvidsjaur och Kiruna får Centerpartiet många fler röster än i tidigare val. Socialdemokraterna är fortfarande störst men måste samarbeta med dom andra partierna.

Att rösta i Sverige Idag har alla svenska medborgare som har fyllt 18 år rätt att rösta i det svenska valet. Men det har inte alltid varit så. Förr i tiden fick inte fattiga eller kvinnor rösta. För 150 år sedan fick bara män som ägde 800 riksdaler rösta. Det var mycket pengar på den tiden. Bara två av tio män hade så mycket pengar. Inga kvinnor fick rösta, inte ens dom som hade mycket pengar. Dom som var liberaler och dom som tillhörde Socialdemokratiska Arbetar Partiet kämpade för att fler skulle få rätt att rösta. Dom partierna kan idag jämföras med Folkpartiet, Socialdemokraterna och Vänstern. Högerpartiet är ungefär 4 samma sorts parti som Moderaterna idag. Högerpartiet och kyrkan var emot att alla skulle ha samma rätt att rösta. -Hur ska det gå, arbetarna är så okunniga, det blir kaos, brukade högern säga. År 1911 fick alla män rösta: Men bara om dom betalat skatt i tre år och inte var för fattiga eller hade suttit i fängelse. Men kvinnorna fick fortsätta att kämpa för sin rösträtt. Först vid valet år 1921 fick svenska kvinnor rätt att rösta. Det skriver Dagens Nyheter. Slagsmål med sjuka Förra veckan skrev media om den dåliga äldrevården

i Piteå. Nu kommer det larm från fler äldreboenden. I Jokkmokk på Kaitumgårdens avdelningar Akkatsgården och Linnégården är det också stora problem. Jokkmokks kommun och socialchefen Håkan Olsson har tidigare bestämt att antalet anställda skulle minskas på avdelningarna. Det bestämdes utan att undersöka hur det skulle gå för dom gamla eller kontrollera om dom anställda skulle hinna med sina jobb. Arbetsmiljöverket säger att kommunen inte får göra så. Därför måste Jokkmokks kommun böta 200 000 kronor. Dom anställda vid Kaitumgården är arga och besvikna på sina chefer. -Dom har dragit in på 5 personal plus att man lagt på oss fler arbetsuppgifter, som grötkokning, städning och schemaläggning. Personalen hinner inte ta hand om dom boende. Det är stökigt och oroligt, säger Anton Karlsson, fackets skyddsombud vid Kaitumgården. I tisdags bestämde han därför att stoppa delar av jobbet. Om det finns risk för olyckor eller om anställda blir sjuka av sitt jobb kan ett skyddsombud stoppa arbetet. -Skyddsombuds-stopp är något allvarligt. Då är något fel. Vi ska inte ha en dålig äldreomsorg i Jokkmokk. Det här måste cheferna lösa, säger Kurt-Lennart Mickelsson som är ordförande i socialnämnden. Det skriver NSD.

Många hus säljs i Arvidsjaur Ovanligt många säljer sina hus i Arvidsjaur just nu. -Förra veckan sålde vi fem hus. Den här veckan har vi fått in sex hus. Jag hinner nästan inte med, säger mäklaren Malin Stenlund. Hon arbetar vid Länsförsäkringars fastighetsförmedling i Arvidsjaur. Dom flesta som köper hus är barnfamiljer. Förra veckan anställde hon en assistent för att hinna med. -Det är många köpare och jättemycket folk på husvisningarna. Dom villor som ska säljas försvinner snabbt, säger Malin Stenlund. Till hösten ska 90 personer börja jobba åt Försvaret i Arvidsjaur och om några år ska fler än 200 personer anställas där. Då vill ännu fler köpa hus. 6 -Det finns äldre som inte säljer sina hus eftersom det inte finns lediga lägenheter. Men byggs det fler lägenheter kommer det att snurra på bland villorna, säger Malin Åkerlund. Det skriver Nyheter i norr. Fest för ny väg i Tjautjas I lördags invigdes vägen mellan Tajutjas och Koskullskulle. Vägen har blivit bredare, mindre backig och fått räcken. Den har kostat 10 miljoner kronor att bygga. Vägen är efterlängtad och byborna firade med musik och tårtfest i byns skola. -År 1937 byggdes vägen för hand av Tjautjasborna själva. Efter 80 år har vi nu

fått en riktig väg med asfalt, säger Roger Paulsson från Tjautjas. Det bor 230 personer i Tjautjas. Många är barnfamiljer. Nästa vår planerar byborna att öppna ett kafé och en affär i byn. -Ja, det är mycket på gång, här finns framtidstro och inflyttning, säger Maria Öhman. Det skriver NSD. SVERIGE Dåliga skolor i Sverige En undersökning som Skolinspektionen har gjort visar att skolorna i Sverige är dåliga. Många elever kommer inte in på gymnasiet för att dom inte har betyg i alla 7 ämnen. Skolinspektionen undersöker om skolorna gör det dom ska. Dom undersöker till exempel om lärarna gör rätt saker och om eleverna får den undervisning dom har rätt att få. Skolinspektionens nya undersökning visar att åtta av tio elever lämnar grundskolan utan att ha betyg i alla ämnen. Undersökningen visar också att var tionde elev inte kommer in på gymnasiet. Skolinspektionen skriver att eleverna inte får den hjälp dom behöver. En del lärare saknar utbildning och vet inte vad eleverna ska kunna. Skolorna borde också arbeta mer mot mobbning. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B SPORT Bra start för Luleå hockey I torsdags startade elitserien i hockey. Luleå hockey fick en bra start. Laget vann mot Södertälje med 3-1. - Riktigt skönt att vinna första matchen, säger Janne Niinimaa till NSD. Janne Niinimaa var Luleås bästa spelare. Han gjorde själv första målet och passade sedan till Tomas Raffel som gjorde 3-1. Många experter tror att Luleå hockey kommer få det svårt i vinter. Experterna tror att Luleå kommer vara bland dom sämsta lagen i serien. Dom flesta tror att Färjestad eller HV 71 kommer att vinna SM-guld. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8