LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Möjlighet att leva som andra

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Likabehandlingsplanen = Plan mot kränkande behandling

Diskrimineringsombudsmannen DO

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den

Frågor mellan raderna (Du måste tänka efter när du har läst texten. Genom ledtrådar i texten hittar du svaret.)

Svenska från början 3

Sagor. Årskurs 2 Vårterminen D-skolan Oxelösund

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

HJÄLP & STÖD I VARDAGEN OMSORGSFÖRVALTNINGEN

1. Gustav Vasa som barn

Barnets rättigheter. Barnkonventionen

Sommartrippeln Juni 2017

10 september. 4 september

Stöd i Sundbyberg. För dig som är vuxen och har en funktionsnedsättning SOCIAL- OCH ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Veckobrev v Konjunktion och, men Satsadverbial inte

Värdegrunds-sfi Elevhäfte 9: Religionsfrihet

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 18 Fredag 28 maj 2010 NORRBOTTEN Skadade soldater får inga pengar Fyra svenska soldater skadades svårt i Afghanistan när en bomb exploderade. Nu är soldaterna arga eftersom dom inte får sjuk-ersättning. Det är Försäkringskassan som betalar ut pengar när man är sjuk och inte får någon lön. Det kallas sjuk-ersättning. 1 Men nu säger Försäkringskassan att soldaterna borde ha gått till Arbetsförmedlingen och sökt jobb. Försäkringskassan säger att soldaterna borde ha sökt nya jobb redan första dagen dom kom tillbaka till Sverige. Nu får dom ingen sjuk-ersättning för dom

första två veckorna i Sverige. Dom fyra soldaterna var svårt skadade när dom flögs hem till Sverige för att få vård. Ingen av dom tänkte på att gå till Arbetsförmedlingen. -Jag har riskerat livet för Sverige. Men en handläggare på Försäkringskassan ansåg att jag inte skulle låta skadorna läka ordentligt utan istället söka ett annat jobb, säger Mikael Thorén, en av soldaterna. -Vi vill bara bli rättvist behandlade, säger en annan av soldaterna, David Ström från Luleå. Media har berättat om dom arga soldaterna. Nu säger både politiker, militärer och folk på Försäkringskassan att reglerna är konstiga och borde ändras. 2 Många jobb till Arvidsjaur I Arvidsjaur kan 50 personer få jobb vid Jägarbataljonen. -Det är inte helt säkert än, men vi ska börja nyanställa. Det slutliga beslutet väntar vi på, säger Urban Edlund som är chef för Jägarbataljonen. Den svenska militären ska ta bort värnplikten i sommar. Den som gör värnplikt är tvungen att lära sig bli soldat under några månader. Men nu ska ingen tvingas bli värnpliktig soldat. Istället ska soldater anställas och alltså jobba som soldater. Även militära chefer ska få jobb i Arvidsjaur. Det är ännu inte riktigt bestämt hur många som ska anställas i Arvidsjaur. Men kommunalrådet

Jerry Johansson hoppas att det blir många. -Det känns oerhört roligt för en glesbygds-kommun som vår att kunna öka invånarantalet, säger Jerry Johansson till Sveriges Radio Norrbotten. Slogs med björn Peter Segerström i Jokkmokk har märkt björnar i 20 år. Det har gått bra ända tills i måndags. Då anföll björnen och bet honom. Peter Segerström är rovdjurs-forskare. Ibland märker han rovdjur som vargar, järvar och björnar. Då skjuter han djuret med en pil som innehåller sömnmedel. När rovdjuret somnat sätter han fast en slags 3 radiosändare på den. Sedan vet forskarna hur djuret rör sig i naturen. Den här gången var Peter Segerström utanför Kåbdalis. Sonen Einar Segerström och renskötaren Rune Stokke var också med. Dom upptäckte en stor björnhona och sköt iväg en pil från helikoptern dom satt i. När björnen låg helt stilla gick Peter Segerström fram till den. -Jag tog tag i bakbenen och drog den en meter ned till vattnet för att kyla av den. Då vände den sig och bet mig i benet. Jag försökte skydda ansiktet från tänderna, då högg den i ena armen, sedan i andra armen, berättar Peter Segerström. Einar Segerström viftade då med tallgrenar mot

björnens gap så att den bet i grenarna istället. Sedan lyckades dom skjuta björnen med mer sömnmedel. Björnen föll ihop och helikoptern förde den skadade till sjukhuset i Gällivare. -Det blir nog inga bestående skador, så jag kan snart vara tillbaka på arbetet, säger Peter Segerström. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Mobbad elev får rätt En flicka i Gällivare blev mobbad i två år av en pojke i skolan. Pojken slog flickan. Han stack en penna i ögat på henne och plågade henne på andra sätt. Hon borde ha fått mer 4 hjälp av skolan tycker Barn och elevombudet, BEO. Lärare och rektor visste att flickan blev mobbad. Dom försökte få flickan att bli kompis med pojken. En lärare tvingade flickan att skiva på ett papper där det stod att hon och pojken skulle vara kompisar. Barn och elevombudet tycker att skolan borde ha gjort mer för att få slut på mobbingen. Därför ska Gällivare kommun betala 110 000 kronor till flickan. Kommunen måste också se till så att samma sak inte kan hända igen. Det skriver NSD. Romsk familj får pengar En romsk kvinna ville köpa en lägenhet i Haparanda.

Men bostadsrättsföreningen som äger huset sa att dom inte ville ha romer i sitt hus. Nu får kvinnan och hennes barn 100 000 kronor för att bostadsrätts-föreningen inte lät henne köpa lägenheten. Den romska kvinnan anmälde bostadsrätts-föreningen till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Det kallas diskriminering om man är orättvis därför att en person till exempel har en viss hudfärg, religion eller kommer från ett annat land. Det är förbjudet att diskriminera någon. Den som blivit diskriminerad kan få hjälp av DO vid en rättegång. Om rätten bestämmer att någon blivit diskriminerad kan den som gjort fel tvingas betala mycket 5 pengar. -Tyvärr är det vanligt att romska familjer diskrimineras när dom försöker köpa eller hyra bostad, säger Katri Linna, DO. Men bostadsrättsföreningen i Haparanda tycker inte att den romska familjen blivit diskriminerad. Nu har DO och bostadsrätts-föreningen kommit överens om hur det ska bli. Dom bestämde att bostadsrätts-föreningen ska betala 100 000 kronor till den romska kvinnan och hennes tre barn. Eftersom dom är överens blir det ingen rättegång. Den romska familjen fick pengar men ingen lägenhet. Det skriver Haparandabladet.

Mycket vatten i älvarna Det är mycket högt vatten i många älvar i Norrbotten. På många platser har vatten svämmat ut på vägar och sommarstuge-tomter. Det varma vädret har fått snön att smälta snabbt. Silvervägen mellan Arvidsjaur och Arjeplog stängdes i förra veckan. Vägen var översvämmad och den hade också blivit skadad av allt vatten. Nu är vägen öppen igen. Många människor och maskiner har jobbat för att reparera vägen. I Lannavaara svämmade vatten ut på vägen mellan kyrkan och företaget Kristallen. Kommunen tömde flera lass grus och sand på vägen för att den skulle kunna hållas öppen. - Lainioälven är så liten att 6 det inte behövs mycket vatten för att den ska svämma över, säger Sten Nilsson på Kiruna kommun till NSD. Norrbotten fyller 200 år I år är det 200 år sedan Norrbotten blev ett eget län. Det ska firas med fest i Residensparken i Luleå. Sverige är delat i 21 län. I varje län finns en länsstyrelse som bestämmer om vissa saker i länet. Chefen för länsstyrelsen kallas landshövding. Den 21 maj 1810 blev Norrbotten ett eget län. Tidigare var Norrbotten en del av Västerbottens län. Norrbottens förste landshövding hette Per Adolph Ekorn.

Han bodde i Sunderbyn där det första Residenset byggdes. Residenset är landshövdingens hem. Där tar också landshövdingen emot gäster. Nu är Per-Ola Eriksson Norrbottens landshövding. Han ordnar fest i Residensparken i Luleå för att fira att Norrbotten fyller 200 år. - Norrbotten är glädjens, framtidens och satsningarnas län, säger Per-Ola Eriksson. Det skriver NSD. SVERIGE Förbjudet att röka ute Det kan bli förbjudet att röka utomhus på kaféer 7 och restauranger. Det ska Folkhälso-insitutet föreslå regeringen i höst. Det kan också bli förbjudet att röka på lekparker, tågperronger och inom hemtjänsten. SPORT Tjeckien blev världsmästare Tjeckien blev världsmästare i ishockey. Tjeckien vann finalen mot Ryssland med 2-1. Sverige kom på tredje plats. Nu slutar lagets svenske tränare Bengt-Åke Gustafsson. Många av spelarna kommer att sakna honom. - Jag tycker han har varit en riktig bra tränare, säger spelaren Tony Mårtensson. Det skriver TT.

Posttidning B Råttor luras av choklad Råttor tycker att choklad är godare än ost. Den som vill fånga en råtta kan pröva att sätta choklad i rått-fällan. Råttor sprider sjukdomar och kan vara ett problem i stora städer. Speciellt restauranger, bagerier och butiker vill ha bort råttorna. -Vi är ute på råttjobb varje dag, säger Sven Jeppsson på Anticimex. Anticimex fångar råttorna i fällor med mat i. -Vi brukar använda bredbar baconost och böcklingpastej. Vi laddar aldrig rått-fällorna med hårdost, säger Sven Jeppsson. Råttan kan snabbt springa iväg med en bit hårdost. Hårdost som torkat luktar inte heller så mycket. Det skriver TT. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8