LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 30 Fredag 30 september 2011 NORRBOTTEN Vägar förstörda av regn Dom senaste veckorna har det regnat mycket i Norrbotten. Det har regnat så mycket att vägar har blivit förstörda. Under helgen har tio vägar varit avstängda på grund av regnet. Tidigt i fredags morse körde Tomas Ljungkvist mjölkbilen från Sikfors 1 mot Älvsbyn. Plötsligt märkte Tomas hur långtradaren krängde till. När han stannat bilen och hoppat ut såg han att en stor del av vägen hade försvunnit. Det var ett stort hål där vägen hade varit. Långtradarens släp hade slitits loss och vält ner i diket.
- Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, säger Tomas Ljungkvist till Piteå-Tidningen. Det är mest vägar runt Piteå, Älvsbyn, Boden och Luleå som blivit översvämmade och förstörda. När det kommer mycket vatten på kort tid hinner inte vattnet rinna bort. Marken blir väldigt blöt och tung, och vattentyngden får marken att rasa. Nu hoppas Trafikverket på torrt väder. Annars kan ännu fler vägar få skador. - Vi vet ännu inte vad det kommer att kosta att reparera dom skadade vägarna, säger Per-Mats Öberg på Trafikverket. Piteå-Tidningen. 2 Regnet ger problem för odlare Dom senaste veckorna har regnet öst ner i stora delar av Norrbotten. Regnet kan förstöra för odlarna i länet. Det är så mycket vatten på marken att odlarna inte kan skörda potatis och spannmål. Spannmål är ett gemensamt namn för vete, korn, havre och råg. Både spannmål och potatis är nu klara att skördas. Men bönderna använder maskiner när dom skördar, och när marken är blöt kan inte maskinerna köra. Dom fastnar i marken. -Marken bär helt enkelt inte, säger bonden Daniel Markström i Korsträsk. Nu vill bönderna ha torrt väder.
Annars kanske potatisen och spannmålen blir förstörda och ruttnar på markerna. Piteå-Tidningen. Flygplats måste byggas ut Luleå flygplats ska byggas ut. Banorna ska bli bredare och utrikesflyget ska få en egen terminal. Bygget kommer att kosta mer än 100 miljoner kronor. Det har kommit nya regler för flygtrafiken som gör att flygplatsen måste byggas om. För att stora flygplan ska kunna starta och landa måste taxibanorna bli bredare. Taxibanor är vägar som flygplanen kör på för 3 att komma till och från start- och landningsbanan. Varje år flyger cirka en miljon människor till och från Luleå flygplats. Det är många fler än när flygplatsen byggdes. Också flygtrafiken till och från utlandet har ökat. Därför behövs det en utrikesterminal, ett eget område bara för dom som ska flyga utrikes. Även säkerhetskontrollen och passkontrollen ska få bättre lokaler. Det blir 70 nya jobb när den nya flygplatsen är klar om två år. NSD.
Drakflygare dömdes Förra hösten protesterade tre män mot att militärer från USA övade krig i Norrbotten. Männen fotograferade en pappersdrake framför ett militärflygplan. Nu har männen dömts till böter eftersom dom fotograferade i ett förbjudet område. Tingsrätten har dömt männen tidigare. Då fick dom också böter. Männen tyckte att tingsrättens dom var fel och klagade till hovrätten. Men hovrättens dom blev ungefär som tingsrättens. Domstolen säger att det är brottsligt att fotografera på ett förbjudet område. Tidningarna har skrivit mycket om drakflygarna. Många tycker att det var 4 konstigt att militärer och poliser brydde sig om drakflygarna. -Jag tycker det är konstigt att man ses som fiende i sitt eget land. Om det nu var ett så viktigt och hemligt område, varför var inte vägen avspärrad och varför var det inte skyltat bättre, säger Gunnar Eriksson, en av dom dömda drakflygarna. Kortare köer med tandläkare från Portugal Angela Furtado är tandläkare från Portugal. Nu jobbar hon i Luleå. -Dom portugisiska tandläkarna är duktiga och hjälper till att korta köerna, säger hennes
chef Kerstin Lantto. I Norrbotten finns det för få tandläkare. I Portugal finns det för många. Därför försöker landstinget i Norrbotten få portugisiska tandläkare att flytta hit. - När jag studerade kom det tjänstemän från landstinget och berättade om Norrbotten och dom jobb som fanns här. Jag lärde mig en hel del om Norrbotten, säger Angela Furtado. När Angela inte fick något jobb hemma i Portugal bestämde hon sig för att flytta till Norrbotten. Först har hon lärt sig svenska och nu jobbar hon på Porsuddens tandläkarmottagning. - Jag trivs mycket bra här för arbetet är så varierande, säger 5 Angela Furtado som har en handledare som hjälper henne första året hon jobbar i Sverige. Ny fritidsgård i Råneå I fredags öppnade den nya fritidsgården i Råneå. Det var glada ungdomar som kom till invigningen. - Det här är mycket bättre än det gamla stället, säger Gordan Gordajev. Ungdomarna i Råneåskolan har fått vara med och säga hur dom vill ha fritidsgården. Nu finns det soffor, tv-spel, pingisbord och ett musikrum i fritidsgården. - Det verkar trevligt, säger Cassandra Olofsson.
Kompisen Alexandra Nyman håller med: - Det är bekvämt att ha ett ställe att vara på. Att bara kunna sitta och slappa i sofforna, säger Alexandra. På vardagar brukar det vara mellan 15 och 20 ungdomar på fritidsgården i Råneå. På helgerna är det dubbelt så många. Brist på smör i Norrbotten På Coopbutiken i Morjärv är smörhyllan tom. Butiken har varit utan smör i över en månad. Det är likadant i många butiker i Norrbotten. - Vi har haft brist på fett sedan slutet av augusti, säger Kristina Stiernspetz 6 vid Norrmejerier. Det produceras för lite mjölk i länet, och dessutom är mjölken ganska mager den här tiden på året. Det är största orsaken till att det är brist på smör i Norrbotten. En annan orsak är att många människor försöker gå ned i vikt genom att äta mycket fett. Men snart blir det bättre. - Vi kommer att köpa mjölk från bönder i Ångermanland. I oktober kommer vi att kunna leverera nog med smör till butikerna, säger Kristina Stiernspetz till Många sjuka Nu är det många som hostar och nyser.
Hösten är en tid då många blir förkylda, och det märks i skolor och på arbetsplatser. Dom senaste veckorna har många varit sjukskrivna. - Det är vanligt att många blir sjuka i början av hösten. När barnen kommer tillbaka till skolor och dagis smittar dom varandra och sina föräldrar. Även på arbetsplatserna sprids förkylningssmittan, säger läkaren Urban Svensson. Han säger att man ska tvätta händerna ofta och noga. Då minskar risken att smittas av förkylning. Piteå-Tidningen. 7 SPORT Piteå kvar i damallsvenskan Det var stort jubel när Piteås fotbollstjejer vann med 2-0 över Kristianstad i söndags. Vinsten betyder att Piteå spelar i den högsta serien även nästa säsong. - Nu ska vi fira, säger tränaren Lennart Hedqvist. Många trodde att Piteå skulle bli ett av topplagen i damallsvenskan. Men efter en bra start har det gått sämre för Piteå. Flera viktiga spelare har varit skadade under säsongen och därför var glädjen stor när Piteå vann i söndags. - Jätteskönt, nu kan vi börja förbereda oss för nästa allsvenska säsong, säger målskytten Erika Nilsson-Waara till
Posttidning B Oscar cyklade för barnens rätt Oscar Haglind nådde sitt mål i lördags. Då kom han fram till Luleå efter att ha cyklat 200 mil. Oscar startade i Malmö den 1 september och cykelturen har tagit cirka tre veckor. - Det har varit häftigt att se Sverige från cykelsadeln, men nu ska jag hem och sova, säger Oscar Haglind. Oscar har cyklat för att samla in pengar till organisationen Bris, Barnens rätt i samhället. Bris behöver pengar för att kunna fortsätta att hjälpa barn som har det svårt och som behöver någon att prata med. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8