LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 2 Fredag den 22 januari 2010 NORRBOTTEN Kvinna blir präst i Övertorneå Birgitta Pirhonen blir präst i Övertorneå. I torsdags bestämde kyrkorådet i Övertorneå att hon får jobbet. Det har varit mycket bråk om vem som ska bli ny präst i Övertorneå. Några har tyckt att prästen ska vara en man. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster. Josefina Simu vill gärna ha en kvinna som präst. - Det känns väldigt bra, jag är så glad idag, säger Josefina Simu. Nu är Birgitta Pirhonen präst i Haparanda. Hon ska börja jobba i Övertorneå i maj. Det skriver NSD. 1
Lättläst i Piteå Piteå kommun vill att alla ska kunna läsa och förstå det som står på kommunens hemsida. Därför finns informationen på lättläst svenska. Nu har kommunen fått pris för sin lättlästa hemsida på internet. Alla kommuner i Sverige har egna hemsidor på internet. På hemsidan skriver kommunen om vad som händer i kommunen och vilken hjälp dom som bor i kommunen kan få. Gerd Sävenstedt jobbar med information i Piteå kommun. Hon har jobbat mycket med att göra hemsidan lättläst. I onsdags fick hon ta emot ett pris för att hemsidan blivit så bra. Det var myndigheten 2 Centrum för lättläst som delade ut priset. Chefen Ulla Boman säger att Piteå är den första kommun i landet som får priset. Det skriver Piteå-Tidningen. Pengarna är slut i Kalix Nu blir det sämre vid skolorna i Kalix. Barn som behöver extra mycket stöd och hjälp förlorar sina lärare. Eleverna på högstadiet är också rädda att förlora sitt bibliotek och sitt skolcafé. Nyligen upptäckte politiker i Kalix att det fattades fem miljoner kronor som skulle användas till skolorna. Nu måste politikerna spara ihop dom pengarna.
Skolchefen föreslår att elva personer som arbetar inom skolan måste sluta. Två av dom är lärare som arbetar med barn på särskolan. Barn på särskolan behöver mycket hjälp av lärare med speciell utbildning. Om lärarna på särskolan försvinner får barnen inte den hjälp dom behöver. -Det är en mycket svår situation, säger Monica Westman som är skolchef. Men även andra lärare, flera skol-assistenter, en rektor, en fritidspedagog och biblioteks-personal måste sluta. Då kanske skol-cafét och biblioteket vid Manhemsskolan måste stängas. Det oroar eleverna. Det skriver NSD. 3 Sjukhusen behöver blod Det saknas blod på sjukhusen i hela Sverige. Även sjukhusen i Norrbotten har för litet blod. Nu hoppas läkare att fler ska börja ge blod. Alla sjukhus har påsar med blod. Blodet behövs när någon ska opereras. I bland behövs det mycket blod. Till exempel om det händer en olycka och många människor blir skadade. Nu har sjukhusen i Norrbotten för litet blod. - Vi har bara hälften av vad vi behöver, säger läkaren Staffan Wikström på Sunderby sjukhus till Haparandabladet. Hittills har sjukhuset kunnat operera alla patienter som planerat.
Men patienter kan få vänta på att bli opererade om det saknas blod. Nu hoppas Staffan Wikström att fler vill bli blodgivare. En blodgivare ger blod tre eller fyra gånger om året. Då tar sjuksköterskor blod ur armen på blodgivaren. Blodet sparas på sjukhusen och används när någon som är sjuk eller skadad behöver få extra blod. Syfabrik i konkurs Företaget Porsi syprodukter i Vuollerim går i konkurs. Företaget har inte pengar att betala sina räkningar. Ally Andersson startade Porsi syprodukter för 30 år sedan. Från början sydde dom 4 anställda mössor och andra kläder. Dom senaste åren har företaget gjort speciella kuddar och dynor för sjukvården. För en tid sedan blev Ally Andersson sjuk. Hon kunde inte längre sköta om företaget som tidigare. Nu går företaget i konkurs och dom fyra anställda förlorar jobbet. Dom anställda hoppas att någon ska ta över företaget så att jobben blir kvar. Det skriver NSD. Skol-praktik utomlands Elever på Energi-gymnasiet i Gällivare får pröva att arbeta på företag i Norge. Alexander Stenmark och Ruben Horn Ingebritsen är
dom första elever som gjort sin praktik i Norge. Dom är mycket nöjda. När elever går i skola och samtidigt jobbar vid ett företag, kallas det praktik. Lärare vid Energigymnasiet vill att deras elever ska göra praktik på företag som arbetar med energi. Alltså företag som arbetar med elektricitet, vindkraft eller vattenkraft. -Det handlar om att inte bara plugga teori utan att lära sig direkt av dom som jobbar, säger rektorn Per Malmelöv. Nu arbetar skolan tillsammans med det norska företaget Innotech Solar. Innotech Solar ligger i den norska staden Narvik. Innotech Solar lagar trasiga solceller. Solceller gör om solens 5 ljus till elektricitet. -Det är mycket enklare att lära sig saker under en praktik-vecka för då får man läsa det teoretiska i böcker samtidigt som man får se hur det fungerar på företaget. Det är undervisning på ett kul och lärorikt sätt, säger Ruben Horn Ingebritsen. Hans klasskompis Alexander Stenmark tycker också att det var bra i Norge: -Vi lärde oss om sol-energi, det var intressant, säger han. Nu ska dom båda eleverna berätta för klassen vad dom lärt sig på Innotech Solar. Det skriver Norrbottens-Kuriren.
Skola för hundar I Öjebyn utanför Piteå finns en skola för hundar. Det är Yvonne Fång som öppnat skolan. -Det är en dröm som gått i uppfyllelse, säger Yvonne Fång. Hund-skolan ligger i ett stort hus bredvid djurkliniken i Öjebyn. Yvonne Fång är både hund-instruktör och hund-psykolog. Hon vet alltså hur man uppfostrar hundar och förstår också varför hundar gör som dom gör. -Förr avlivade man ofta problem-hundar men idag vet vi att det går att ändra dåliga vanor, säger Yvonne Fång. Den som har hund kan gå olika kurser på hund-skolan. Bo Lingebrandt har gått en kurs på hundskolan och ska gå en till kurs med sin 6 hund Skalman. Skalman är en mycket glad och lekfull springerspaniel. -Skalman är lite för glad. Han behöver uppfostran, säger Bo Lingebrandt. Det skriver Piteå-Tidningen. UTLAND Många döda i jordskalv Ett kraftigt jordskalv dödade tusentals människor på ön Haiti i förra veckan. Många hus rasade samman och människor blev begravda under dom förstörda husen. Ingen vet ännu hur många som har dött i katastrofen. Haitis regering säger att
minst 50 000 människor har hittats döda. Fortfarande är många människor begravda under hus som rasat. Många länder har skickat mat och kläder till Haiti. Men det är svårt att få ut hjälpen till dom som behöver den mest. Vägar och hus är förstörda. Det saknas bilar och det finns få poliser som kan hjälpa till att hålla ordning. Haiti är ett av världens fattigaste länder. SPORT Helena Jonsson fick fint pris Skidskytten Helena Jonsson fick Jerringpriset. Det är svenska folket som röstar fram vinnaren. 7 - Det är så stort att det går knappt att tro på, säger Helena Jonsson till Aftonbladet. Helena Jonsson är populär. Dom flesta som röstade på Jerringpriset röstade på Helena Jonsson. Två av tre röstade på henne. Helena Jonsson valdes också till årets bästa idrotts-kvinna. Zlatan Ibrahimovic valdes till årets bäste idrotts-man. Staffan Eklund från Boden fick pris som årets bäste ledare. Han är ledare för skidskytte-landslaget. -Vi är många som kämpar i det tysta. Man skulle vilja dela priset med fler. Hoppas dom får chansen ett annat år, sa en glad Staffan Eklund, efter att ha fått priset. Det uppger Sveriges Radio.
Posttidning B Nöjd Charlotte Kalla Charlotte Kalla blev fyra i en skidtävling i Estland i lördags. - Det här betyder jättemycket för självförtroendet, säger Charlotte Kalla till tidningarna. Skidåkarna tävlar i två olika åkstilar. Den ena kallas klassisk stil. Den andra kallas skate eller fri stil. Charlotte Kalla är duktigast i fri stil. Tävlingen i Estland var en tävling i klassisk stil. Charlotte Kalla blev fyra. Det är hennes bästa resultat någonsin i en klassisk tävling. Det var därför Charlotte var så glad över en fjärdeplats. - Det känns som att jag har blivit bättre i klassiskt, säger Charlotte Kalla till TT. Nästa vecka kommer inget nummer av Utblick Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Luleå Kommun, 971 79 Luleå Telefon: 0920-45 37 90 eller 0920-45 40 91 E-post: taltidningen@kulturen.lulea.se 8