LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

FAKTABLAD. Matproducenter bidrar till mer än mat!

FRÅGOR OCH SVAR OM KLINTE & KALKEN

Möjlighet att leva som andra

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

Den framtida konsumentpolitiken

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Resultat klubbmatcher vår 2015

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Slutsång. Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag. och ha det så bra!

Facit Spra kva gen B tester

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Nya stöd. år Stöd till landsbygden

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Skånerapporten 2017 En kartläggning av KRAV-märkt matproduktion i Skåne

Min matematikordlista

AGENDA. Ny älgförvaltning from Historisk avskjutning Norrbotten. Planer/Avskjutning ÄFO 6/Överkalix. Planer/avskjutning Överkalix ÄSO

Vä lfä rdstäppet Norrbottens lä n

Att skriva en artikel. som blir läst

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 2 Fredag 27 januari 2012 NORRBOTTEN Stopp för gen-förändrad potatis I våras demonstrerade miljöorganisationen Greenpeace vid potatisodlingar i Norrbotten. Greenpeace tycker det är fel att odla potatis som är gen-förändrad. Nu stoppas gen-potatisen i hela Europa. Det har varit mycket diskussioner om gen-förändrad potatis är farlig för människor och 1 miljö. Gen-förändrad potatis är behandlad så att den växer extra bra och inte får några sjukdomar. Greenpeace tycker det är fel. Att man vet för lite om hur det påverkar miljön. Men det finns forskare som säger att gen-förändrad potatis är ofarlig. I somras försökte Greenpeace stoppa potatisodlaren

Mattias Laitamaa i Vojakkala från att odla gen-förändrad potatis från det tyska kemikalieföretaget BASF. Nu har BASF bestämt att sluta med gen-förändrade grönsaker i Europa. Företaget tycker att det är besvärligt med alla protester och svårt att tjäna pengar i Europa. BASF ska istället satsa på odling i USA. Mattias Laitamaa är besviken över att den gen-förändrade odlingen försvinner från Sverige. -Det är synd, det är för få som jobbar med växtförädling i Sverige. Flera försöksstationer läggs ned. Varje gång drabbas lantbrukarna och får för få sorter att välja mellan, säger Laitamaa. Det skriver Haparandabladet. 2 Planerar ny väg Det kan bli en helt ny väg från gruvan i Kaunisvaara till Junosuando. Vägen blir kortare och sju byar slipper dom tunga lastbilarna. Malmen från den nya gruvan i Kaunisvaara ska köras på lastbil till Svappavaara där malmen ska lastas över på tåg. Det kommer att gå en lastbil med malm var sjunde minut när gruvan är i gång. Vägen går genom många små byar och många bybor är oroliga för buller och olyckor. Nu kommer ett nytt förslag. Man vill bygga en helt ny väg från Kaunisvaara till Junosuando. Resvägen skulle bli tre mil kortare och sju byar skulle slippa malmtrafiken.

- Vi tror att vägen skulle kunna börja byggas redan i höst och stå klar i slutet av år 2014, säger Anders Lundberg som jobbar med vägplanerna. Vägen skulle kosta mellan 350 och 400 miljoner kronor. En vägförening där bland andra gruvföretaget Northland, Sveaskog och Pajala kommun är med skulle betala för vägen. Lastbilar får betala en avgift för att köra på vägen, när och om den blir färdig. för att kunna fortsätta. Plusshus i Arvidsjaur gör delar till hus. Fabriken bygger bland annat väggar och tak som används i nya hus. Nu är det färre som vill köpa det fabriken gör. Och då kan tjugo personer tvingas sluta. - Det känns som det är slut, men hoppet är ju det sista som överger en, säger Kent Åberg som jobbar på fabriken. Det skriver Piteå-Tidningen. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Jobb försvinner i Arvidsjaur Tjugo personer kan förlora jobbet på Plusshus i Arvidsjaur. Företaget har för lite jobb 3 Soldater tappade granater Soldater i Boden tappade sex granater när dom var på väg hem från en övning. Granaterna föll från flaket på en lastbil. I onsdags i förra veckan var soldaterna ute på en

övning där dom använde övningsgranater. När övningen var slut lastades utrustningen på lastbilar och kördes tillbaka till militärområdet. Där upptäckte soldaterna att sex granater var borta. Övningsgranaterna är inte lika farliga som granater som används i krig. - Om man inte slår på granaterna eller eldar på dom så ska det inte vara farligt, säger Wilhelm Gulbrand som är informationschef på I19 i Boden. Flera dagar senare var granaterna fortfarande borta. Det skriver NSD. Mer finska i Luleå Snart kan det bli enklare för dom som pratar finska i Luleå. 4 Kommunen vill ge Luleåborna service på finska. Luleå kommun vill bli ett förvaltningsområde för finska. Det betyder att Luleåbor ska kunna prata finska när dom har kontakt med kommunen. Kommunen ska också ha förskolor och äldreomsorg där personalen pratar finska. - Jag är jätteglad. Det kommer att bli mycket lättare att ha kontakt med kommunen. Det säger Ulla Posti som är ordförande i Sverige-finska pensionärernas förening. Pirjo Fredriksson håller med: - Med det här blir det mycket enklare att träffa myndigheter, säger hon. Luleå kommun har skickat en ansökan till staten om att bli förvaltningsområde

för finska. Blir det ja får kommunen nästan en miljon kronor från staten för att betala för den finskspråkiga servicen. Det skriver NSD. Miljonär på värdelös mark -Nu har du gjort bort dig. Betala så mycket för skog som ger högst två lass björkved. Det fick Johny Lantto höra när han köpte mark för 80 000 kronor. Nu tjänar han 40 miljoner kronor på marken. För 16 år sedan köpte Johny Lantto 170 hektar mark utanför byn Kaunisvaara i Pajala kommun. Många tyckte marken var värdelös. 5 Det var mest blöta myrar och lite skog på området. Marken dög inte ens till renbete. -Jag är intresserad av skog och jakt, det var därför jag köpte marken, säger Johny Lantto. Under Lanttos mark har gruvföretaget Northland hittat 100 miljoner ton malm som företaget vill bryta. Förut fick inte markägare ersättning för gruvbrytning. Men nu finns det en ny lag som innebär att markägarna ska få en del av dom vinster som gruvbolaget gör. Jonny Lantto kan komma att tjäna minst 40 miljoner kronor på gruvbrytningen. -Att jag gjorde en så bra affär kunde jag inte ana, säger Johny Lantto till Haparandabladet.

Årets Kirunabo Kajsa Östergren är Årets Kirunabo. Hon kämpar mot neddragningar av sjukvården i Kiruna. Kajsa Östergren är med i Aktionsgruppen för Kiruna sjukhus bevarande. Hon jobbar för att Kirunaborna ska ha en bra sjukvård. - Vi ska ha en fullvärdig sjukvård, och där ingår kirurgi. Det är ett mål som vi har, säger Kajsa Östergren. SVERIGE Håkan Juholt till medierna i lördags. Han har bara varit partiledare i 10 månader. På den korta tiden har han fått mycket kritik. Det avslöjades att sambon bott gratis i en lägenhet som Juholt hyrde och som riksdagen betalade. Andra anklagelser handlade om fusk med ersättningar för resor. På senare tid har Juholt sagt olika saker som inte är sanna. Till slut var det så mycket kritik mot Håkan Juholt att han valde att sluta som partiledare. Håkan Juholt slutar Håkan Juholt slutar som socialdemokratisk partiledare. -Jag vill inte stå i vägen för den nystart som socialdemokraterna och Sverige behöver, sa 6 Jakt på ny partiledare -Jag tycker det är oerhört sorgligt att Håkan Juholt slutar. Det säger Karin Åström som är

ordförande för socialdemokraterna i Norrbotten. Men Luleås kommunlråd Karl Petersen är inte förvånad över att Juholt slutar. -Det var väntat, det var bara att inse att något måste ske, säger Petersen. Stödet för socialdemokraterna är det lägsta sedan år 1967. Därför är det extra viktigt att den nya partiledaren blir bra. Många erfarna socialdemokrater har sagt nej, dom vill inte vara partiledare. En av dom är Margot Wallström som är mycket populär. Hon har varit minister, jobbat i EU och FN. -Margot Wallström, ja tack, väldigt gärna. Men det finns fler bra kandidater, säger Karl Petersen. 7 SPORT Bra säsong för nye målvakten Johan Gustafsson spelar sin första säsong i elitserien, och det går bra för Luleå hockeys unge målvakt. I lördags höll Johan Gustafsson nollan för femte gången den här säsongen. Luleå vann matchen mot AIK med 3-0. Johan Gustafsson är bara 19 år. I höstas flyttade han från Västerås till Luleå. Johan Gustafsson är en av dom bästa målvakterna i elitserien. Varje år utser hockeyligan årets bästa nykomling. Fyra spelare tävlar om priset. Johan Gustafsson är en av spelarna som kan bli Årets nykomling.

Posttidning B En groda i parken Årets isdjur i Luleå är en groda. I måndags kom den gröna grodan på plats i stadsparken. Det är 27:e året i rad som Luleå har ett isdjur i stadsparken. Varje vinter är det ett nytt djur med en rutschkana på ryggen. Rutschkanan brukar vara mycket populär bland alla barn i Luleå. Första isdjuret kom 1986. Det var en höna, och sedan dess har det varit både katt, räv, varg och björn i stadsparken. I fjol var isdjuret en stor skär gris. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8