LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 39 Torsdag 23 december 2010 NORRBOTTEN Gruva till Pajala Nu är det bestämt att det blir en gruva utanför Pajala. Flera hundra personer får jobb tack vare gruvan. -Nu börjar vi, säger Karl-Axel Waplan, chef för gruvföretaget Northland resources. Karl-Axel Waplan säger att gruvan i Kaunisvaara utanför Pajala är det största som hänt svensk 1 industri på mycket länge. Det är flera nya gruvor som ska öppnas i Pajala-området. Till sommaren ska marken och byggnaderna vid gruvområdet i Tapuli göras i ordning. -Som mest kommer 1 000 personer att arbeta med bygget, säger Niclas Dahlström, Northland resources.
I slutet av 2012 kan malmen börja brytas i Tapuli. -Pajala går mot en helt ny tid. Men det handlar inte bara om oss utom om hela Tornedalen, säger Pajalas kommunalråd Bengt Niska. Det är flera problem som måste lösas innan malmen kan skickas vidare med båt från Narvik till köpare i andra länder. Malmen ska först skickas med lastbilar i 15 mil på en smal väg från Pajala till Svappavaara. Många som bor efter vägen är oroliga för trafiken. Gruvbolaget hoppas att dom ska få lov att skicka malmen med extra långa och tunga lastbilar, men det är inte klart ännu. Sedan ska malmen skickas med järnväg 2 från Svappavaara till Narvik i Norge. LKAB skickar också malm på järnvägen. Järnvägen måste byggas ut om den ska klara fler malmtransporter. Det kostar mycket pengar att rusta upp järnvägen. Hur det ska bli med järnvägen är inte bestämt. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Lärarutbildningen i Luleå läggs ned Lärarutbildningen i Luleå är inte tillräckligt bra. Därför får inte universitetet fortsätta att utbilda lärare. - Vi ska arbeta för att få tillbaka utbildningen, säger universitetets rektor Johan Sterte.
Lärarutbildningen ska förändras. Hösten 2011 startar den nya utbildningen till grundskolelärare. Högskoleverket har undersökt alla lärarutbildningar i Sverige för att se om dom är tillräckligt bra för den nya utbildningen. Utbildningen kräver att lärarna ska vara duktiga och att den genomförs på ett bra sätt. Luleå universitet uppfyller inte kraven som ställs på den nya utbildningen. - Vi har satsat mycket på att göra lärarutbildningen bättre, men tydligen inte tillräckligt mycket. Nu måste vi undersöka vad vi ska göra för att få tillbaka utbildningen, säger Johan Sterte. Universiteten i Umeå och Sundsvall får inte heller utbilda lärare. 3 - Det är allvarligt att inga grundskolelärare kommer att utbildas i norra Sverige, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i facket Lärarförbundet. Varje år börjar 50 studenter på lärarutbildningen i Luleå. Dom som redan har börjat får gå klart sin utbildning. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Tusentals nya lägenheter Luleå kan få många nya bostäder. Det ska bli ett helt nytt bostadsområde mitt i Luleå och nya hus på Svartöberget. -Vi börjar arbetet för 10 000 nya lulebor inom tio år, säger kommunalrådet Karl Petersen.
Det ska byggas både bostadsrätter och hyresrätter, alltså både lägenheter som man kan köpa eller hyra. Det ska också bli nya bostäder för studenter och äldre. -Vi tar ett samlat grepp och då blir det plats för olika sorters bostäder, säger Karl Petersen. Luleå kommer att se annorlunda ut när det blir nya bostäder runt Röda havet. Röda havet är den lilla sjö som ligger vid NSDs tidningshus och landstingshuset. Byggföretagen HSB och Galären vill fylla igen en del av Röda havet med jord. Då kan hus byggas på den nya stranden. Husen ska byggas så dom passar i en stad som ligger vid vatten. Husen ska likna sjöbodar 4 eller hamnmagasin som till exempel Norrbottensteatern. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Skolbuss i krock En skolbuss med 45 barn krockade i torsdags i förra veckan på Gäddviksbron utanför Luleå. Skolbussen, flera långtradare och en personbil körde in i varandra. -Vi hörde ett kraftigt brak och förstod först inte vad som hänt, säger Minna Ygge som var med i skolbussen tillsammans med sin dotter. Barnen från Kyrkbyskolan var på väg till Piteå för att bada. Det var halt och mycket snöigt ute.
När skolbussen kom till Gäddvik fick chauffören se att det inträffat en olycka på bron. En långtradare hade kraschat in i det räcke som är i mitten av bron. Skolbussens chaufför lyckades bromsa men en långtradare lastad med timmer körde rakt in i bussen. En lastbil och bil som körde bakom timmerbilen hann inte stanna och körde in i varandra. Sedan blev en mindre bil påkörd av en lastbil. Några personer fick åka till sjukhuset, men ingen skadades svårt i olyckan. -Jag har aldrig varit med om en sådan stor olycka tidigare. Inte med så många tunga fordon inblandade men det gick ju fantastiskt bra, säger 5 räddningsledaren Patrik Juhlin till Norrbottens-Kuriren. Ny bensinmack i Moskosel Tack vare byborna har Moskosel fått en ny bensinmack. -Det blir den första bya-macken i Norrbotten där byn har köpt anläggningen, säger föreningens ordförande Lennart Jakobsson. Alla företagare i byn och många bybor har samlat ihop dom 273 000 kronor som fattades för att byn skulle få en mack. Resten av pengarna har Länsstyrelsen och Arvidsjaurs kommun betalat. Jerry Porsbjer från Moskosel är glad över den nya macken.
-Det är så många gånger jag har fått fara till grannar för att låna bensin. Jag har också fyllt motorsågsbränsle i bilen bara för att kunna åka, säger Jerry Porsbjer. Han tycker att bensinmacken är bra för byn. Nu hoppas han att fler ska flytta till Moskosel och att byn ska få en affär. Det skriver Nyheter i norr. Han jobbar vid parkavdelningen på Luleå kommun. - Hasse tyckte det vore skojigt att göra en gris. Det tyckte vi också, säger chefen Lennart Berg. Det är 26:e året i rad som det finns ett stort isdjur i Stadsparken. I år kommer djuret extra tidigt. - Någon fördel ska det vara med den här jäkla kylan, säger Lennart Berg till Sveriges radio. Gris av is i parken En gris är årets isdjur i Stadsparken i Luleå. I torsdags i förra veckan kom den 14 ton tunga isgrisen med lastbil till Stadsparken. Snart kommer grisen att få sällskap av små grisungar. Det är Hans Englund som gjort isgrisen. 6 Felaktiga räkningar Många som bor i Tornedalen har fått elräkningar som är fel. Många har fått räkningar som är mycket högre än vad dom ska betala. - Räkningen brukar vara på 650 kronor per månad. Nu är den 3 665 kronor,
säger Nils Ström i Övertorneå. Det har varit mycket bråk om företaget Ekfors kraft som säljer el till kunder i Tornedalen. I höst bestämde en domstol att ägaren Mikael Styrman inte längre får sköta företaget. En advokatfirma ska sköta den del av företaget som säljer el. Nu har advokatfirman skickat ut elräkningar till kunderna, och det har blivit fel i många räkningar. - Det har blivit ett fel i datauppgifterna. Vi vet inte hur många som drabbats, men det är synd att det blir så här, säger Jan-Erik Johansson på advokatfirman till NSD. Jan-Erik Johansson vill att alla som fått en felaktig räkning hör av sig till advokatfirman. 7 SPORT Silver i handbolls-em Det svenska damlandslaget i handboll tog silver i EM. Norge vann finalen mot Sverige med 25-20 och tog guld. Det var första gången det svenska damlaget gick till final i ett mästerskap. Innan EM var det inte många som trodde att Sverige skulle spela så bra som dom gjorde. Linnea Torstensson valdes till den bästa spelaren i EM. Landslags-tränaren Per Johansson var stolt över silvermedaljen. - Det var bittert att förlora och tjejerna grät efteråt, men vi ska också vara glada. Tjejerna har gjort det jättebra, säger Per Johansson till Sveriges Television.
Posttidning B Glass värmde Boden Bodens värmeverk eldade massor av glass i onsdags. -Vi kontaktades av ett norskt företag som ville att vi skulle bränna glassen. Glassen hade blivit för varm och fick inte säljas, säger Lennart Jonsson, chef på värmeverket. Det tog ett par timmar att elda upp 20 ton glass blandat med andra sopor. -Glass innehåller fett och socker, lite plast, träpinnar och kanske lite choklad. Det är bra bränsle, säger Lennart Jonsson. Ingen på värmeverket var sugen att smaka på glassen innan den eldades upp. -Nej, den är bortkastad och vi brukar inte äta sopor, säger Lennart Jonsson till NSD. God jul och gott nytt år! Nästa nummer av Utblick kommer den 14 januari 2011. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8