LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

Möjlighet att leva som andra

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Den framtida konsumentpolitiken

Medborgardialog om framtidens äldreboende

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

Invandrare, flyktingar, eu-migranter, asylsökande. Vad är skillnaden? Vad skriver tidningarna? Vad tycker jag?

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Om oss. Om Hyresgästföreningen. Innehåll. Var med i Hyresgästföreningen. lättläst

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

TRO. Paula Rehn-Sirén. Här nedan finns de tre första scenerna ur pjäsen TRO. Kontakta författaren ifall du vill läsa pjäsen i sin helhet.

SAMMANTRÄDESPROTOKOLL Sammanträdesdatum Styrelsen (Extra sammanträde) Sida 1 (9) Kulturens Hus, Luleå

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Lättläst version

Alla har rätt till arbete

Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Stöd i Sundbyberg. För dig som är vuxen och har en funktionsnedsättning SOCIAL- OCH ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

S0_264 Mä rtä Johänsson g Lo fgren

Jag ska tala om: Varför ska vi vara goda medmänniskor? Konsten att vara snäll Träningspass Snällhet en väg till framgång

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 34 Fredag 28 oktober 2011 NORRBOTTEN EU stödjer Norrbotniabanan EU vill att det byggs en ny järnväg runt Bottenviken. Järnvägen skulle gå från Stockholm till Helsingfors i Finland. - EU vill att vi bygger en bättre järnväg i norra Sverige. Nu är det regeringen som måste bestämma om järnvägen ska byggas eller inte, 1 säger Marita Ulvskog som är med i EU-parlamentet. Många politiker i Norrbotten vill ha en bättre järnväg. Dom har förslagit att det ska byggas en ny järnväg längs kusten från Umeå och norrut. Järnvägen skulle passera Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå och Haparanda.

Men det är dyrt att bygga järnväg. En järnväg mellan Umeå och Haparanda skulle kosta mellan 25 och 27 miljarder kronor. Och regeringen har ännu inte gett några pengar till en järnväg. Nu säger EU:s politiker att EU kanske kan betala en del av järnvägen. - Det viktigaste är att EU pekar ut Norrbotniabanan och säger att järnvägen är viktig för EU. Nu är Norrbotniabanan inte bara ett projekt för Norrbotten utan ett projekt för hela Europa, säger Piteås kommunalråd Peter Roslund. Roslund är ordförande i Norrbotniabanegruppen som jobbar för att järnvägen ska byggas. Det skriver tidningarna i Norrbotten. 2 Ingen jourläkare i Arjeplog Arjeplog kommer inte längre att ha en jourläkare på kvällar och helger. Den som blir sjuk på kvällar och helger ska få hjälp av läkare i Arvidsjaur som ligger en timme bort med bil. - Det är åt helvete, säger Gunnar Lestander i Arjeplog. Anna-Greta Brodin är chef över vårdcentralernas verksamhet i Arvidsjaur och Arjeplog. Hon tror inte att förändringen ska skapa några problem. - Idag har vi en väldigt bra ambulanssjukvård. Dom är duktiga på att ta hand om dom som blir akut sjuka, säger Anna-Greta Brodin. Men dom som bor i

Arjeplog tror att förändringen kommer att göra vården sämre. - Vi ligger längst bort från alla sjukhus. Finns det någon barnfamilj som vill flytta hit när det inte ens finns läkare hela tiden? Nej, det tror jag inte, säger Gun-Inger Wallström. Kommunalrådet Britta Flinkfeldt Jansson är också kritisk: - Jag tycker det är förfärligt om vi inte ska ha läkare på heltid i Arjeplog, säger kommunalrådet. Det kan också bli så att Arjeplog tappar två obs-platser. Obs-platser är vårdplatser där patienterna kan få vård på natten. Idag har Arjeplog fyra obs-platser. Det rapporterar P4 Norrbotten. Trädhotellet vann fint pris Trädhotellet i Harads har vunnit Stora turismpriset. Hotellet får priset för att det är unikt, det finns inget liknande någon annanstans. - Det är jätteroligt att folk gillar det vi gör, säger Britta Jonsson Lindvall. Hon har startat Trädhotellet tillsammans med sin man Kent Lindvall. Trädhotellet är speciellt därför att rummen är byggda uppe i träden. Varje rum är också speciellt. Ett rum ser ut som ett stort fågelbo, ett annat som en rymdfarkost som fastnat i träden och ett tredje som en fyrkantig låda gjord av spegelglas. Det har skrivits mycket om Trädhotellet både i 3

svenska och utländska tidningar. Det kommer turister från hela världen för att bo där. - Vi är bara i början av vår verksamhet och ska bygga fler rum, säger Britta Jonsson Lindvall. Britta och Kent Lindvall får 100 000 kronor och ett diplom. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Piteå kan få höghus Pitebo vill bygga ett 17 våningar högt hus i Piteå centrum. - Det behövs fler lägenheter i centrum. Pitebo har inga lediga lägenheter i centrum och många står i kö för att få bo i centrum, säger 4 Carl-Johan Åhlund som är chef för Pitebo. Pitebo är Piteå kommuns bostadsföretag. Pitebo vill bygga höghuset på parkeringsplatsen vid Österbo, nära Sundsgatan. Cirka 60 lägenheter i olika storlekar skulle få plats i huset. Pitebo tror att det kommer att kosta hundra miljoner kronor att bygga huset. Ännu är det inte säkert att höghuset kommer att byggas. Först måste kommunen och grannarna få säga vad dom tycker. Kommunalrådet Peter Roslund säger att han giller planerna: -Men det måste bli ett snyggt hus eftersom det kommer att synas, säger Peter Roslund. Det skriver Piteå-Tidningen.

Nya lägenheter i Gällivare Det ska byggas 80 nya lägenheter i Gällivare. - Det behövs fler lägenheter i Gällivare. Det är svårt att hitta en ledig bostad, säger kommunalrådet Tommy Nyström. Han hoppas att lägenheterna ska vara klara för inflyttning nästa år. Kommunens bostadsbolag Top Bostäder ska bygga 40 av dom nya lägenheterna och gruvföretaget LKAB ska bygga 40. LKAB har också köpt 93 lägenheter på Granbacka-området av Top bostäder. Lägenheterna ska nu repareras. LKAB behöver anställa fler och då behövs det bostäder. - Vi måste kunna få dom som arbetar vid LKAB att 5 stanna och då måste vi ha bra bostäder i kommunen. Både kommunen och LKAB vinner på affären, säger LKAB:s chef Lars-Eric Aaro. Det rapporterar P4 Norrbotten. Dyrt regn Det har regnat ovanligt mycket i Norrbotten i höst, och många vägar har blivit förstörda. Nu har Trafikverket reparerat dom förstörda vägarna, men det har blivit dyrt. -Det kommer kosta minst sju miljoner kronor att reparera vägarna, säger Victoria Lindgren på Trafikverket. Det skriver Piteå-Tidningen.

SVERIGE Ganna får stanna 91-åriga Ganna Chyzevska får stanna minst två veckor till i Sverige. Förra veckan skulle hon ha skickats till Ukraina, men i sista stund kom beskedet att hon får vara kvar. - Jag är jättelycklig över att utvisningen har stoppats, säger Gannas barnbarn Anna Otto. Ganna Chyzevska är blind och dement. En dement person glömmer saker snabbt. Ganna har också en hjärtsjukdom. Ganna Chyzevskas dotter och dotterdotter bor i Sverige. Hon har ingen släkt kvar i Ukraina. Dom senaste åtta åren har Ganna mest bott hos sin dotter i Sverige. 6 Men nu säger svenska myndigheter att hon måste resa tillbaka till Ukraina. Många människor tycker att det är fel att tvinga en gammal och sjuk människa att lämna sin familj. Nu ska Europadomstolen undersöka om Ganna har rätt att stanna i Sverige. Därför får Ganna vara hos sin familj till dess att domstolen har tagit sitt beslut. UTLAND Gaddafi är död Libyens förre ledare Muammar Gaddafi är död. Han dödades i staden Sirte i norra Libyen. - Nu hoppas jag att vi ska slippa vara rädda mer, säger en libysk man till Dagens Nyheter. Muammar Gaddafi tog makten i Libyen 1969, för 42 år sedan.

Sedan dess har han bestämt allt i Libyen. Och den som inte har tyckt som Gaddafi har straffats. I februari i år protesterade några människor mot att Gaddafi fängslat en man som jobbade för mänskliga rättigheter. Gaddafis soldater sköt och dödade flera av dom som protesterade. Då spred sig protesterna. Människor i många städer i Libyen började protestera mot Gaddafi. SPORT Sedan dess har det varit krig i Libyen. Många libyer har dödats eller har blivit svårt skadade. Nu när Gadaffi är död hoppas libyerna på en bättre framtid. - Nu kan vi få ett bättre liv i framtiden. Libyen är ett rikt land som har allt, säger Osama Milad till Dagens Nyheter. 7 Bra start för Northland basket Nästan allt är nytt i Northland basket den här hösten. Laget har bytt namn från Luleå basket till Northland basket. Laget har nya tränare och nästan alla spelare är nya. Men en sak är sig lik. Northland basket vinner sina matcher. I fjol vann Luleå basket nästan alla sina matcher i serien. Northland har börjat lika bra. Fyra matcher har blivit fyra vinster. Nu satsar tränare och spelare på guld. - Vi har sagt att vi ska försöka få guldet, säger tränarna Janne Johansson och Maria Näsström till NSD.

Posttidning B Luleå i nytt ljus Museet i Luleå är sig inte riktigt likt. På kvällarna tänds lampor som lyser upp huset och förändrar utseendet. - Det är en lek med huset. Det här finns inte någon annanstans, säger Patrik Quist som jobbar med ljusfestivalen. 16 platser i Luleå ska lysas upp med extra ljus under resten av oktober. Det är bland annat Stadsparken, Shopping, Kulturens hus och dom nya höghusen på Lulsundsberget. Lyset är tänt mellan sju och tio på kvällen. - Det ska bli en fest i ljusets tecken, säger Patrik Quist. Det är första gången det ordnas en ljusfestival i Luleå. I andra städer finns det liknande festivaler och dom har haft många besökare. - Vi hoppas att det ska göra stan lite roligare i höstmörkret, säger Patrik Quist till Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8