LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

Barnkonventionen. Regler om hur alla barn i världen ska ha det bra

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄSGUIDE till Boken Liten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

Art nr

Till alla barn och ungdomar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

En bättre värld LÄSFÖRSTÅELSE WILLIAM KOWALSKI ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Frågor om nätmobbning

Veckobrev v Konjunktion och, men Satsadverbial inte

Etik. Att söka svar på svåra frågor

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

LÄSGUIDE till Boken om Liten

Läsnyckel. Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson. Innan du läser. Medan du läser

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

10 september. 4 september

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 8 Fredag 4 mars 2011 NORRBOTTEN Pojke polisanmälde sin mamma En mamma och hennes nye man har i flera år slagit barnen i familjen. Det är förbjudet att slå barn. En dag gick den 13-årige pojken till polisen. Pojken berättade om hur han och systern misshandlades flera gånger i veckan. Pojken och hans 15-åriga syster bor i Piteå. 1 När barnens föräldrar skilde sig träffade mamman en ny man. Både mamman och styvpappan var elaka mot barnen. Pojken och flickan blev ofta slagna. Till exempel om vattenkranen droppade, om en garderobsdörr stod öppen eller om en lampa var tänd. En gång band mamman sin dotters fötter och händer.

Sedan slog mamman sin flicka hårt och drog henne i håret. -Det kändes som allt hår skulle lossna från mitt huvud, berättade flickan för polisen. Nu har barnen flyttat till sin pappa. Snart blir det rättegång i en domstol i Luleå. Barnen behöver inte vara med. Polisen har filmat deras berättelser och filmen ska spelas upp i domstolen. Sedan bestämmer domstolen vilket straff mamman och styvpappan ska dömas till. Dom kan dömas fängelse. Det skriver Piteå-Tidningen. Barn ringer till Bris Många barn ringer till Bris. 2 Då får barnen prata med en vuxen om det som känns svårt. Många barn berättar att dom mobbas, är oroliga eller har föräldrar som slår dom. Bris betyder barnens rätt i samhället. Alla som behöver någon vuxen att prata med kan ringa gratis till Bris. Telefonnumret är 116 11. Den som ringer till Bris behöver inte tala om sitt namn. -Om ingen vuxen vill lyssna på barnen kan vi hjälpa till. Vi kan till exempel prata med skolan eller med socialtjänsten och säga det barnet och vi kommit överens om. Vi talar aldrig om för föräldrarna att barnen har ringt, säger Charlott Eriksson på Bris. Förra året var det nästan 24 000 barn i Sverige som

ringde eller e-postade till Bris. Det skriver NSD. Fula hus Det byggs för fula hus i Luleå. Det tycker Kaj Hedstig som är ordförande i kommunens byggnadsnämnd. - Fantasilöst. Dom nya hus som byggs i stan ser inte bra ut, säger Kaj Hedstig. Nu ska det byggas många nya lägenheter i Luleå. Kaj Hedstig hoppas att husen ska bli vackrare än dom hus som byggts dom senaste åren. - Det är säkert fina lägenheter, men husen är inte särskilt vackra på utsidan, säger Kaj Hedstig. Kaj Hedstig tycker att det är kommunen som byggt 3 dom finaste husen. - Hälsans hus och Kulturens hus tycker jag är fina. Dom visar att det går att bygga nytt och annorlunda, säger Kaj Hedstig till NSD. Forskare kritisk till hur det byggs Det ska byggas många nya lägenheter i Luleå centrum. Men kommunen har ännu inte bestämt hur Luleå centrum ska se ut i framtiden. - Det är bra att det byggs i centrum, men kommunen måste ha en plan för hur det ska byggas, säger forskaren Björn Ekelund vid universitetet i Luleå. Björn Ekelund och två andra forskare tycker att kommunen måste bestämma hur hela centrum ska se ut innan

det börjar byggas. Varje hus påverkar centrum och det är viktigt att inget blir fel. Ett felbyggt hus blir kvar i kanske hundra år. Nu byggs det lite här och lite där utan att någon tänkt på hur hela centrum kommer att se ut. Det kanske ser konstigt ut med mycket höga hus nära vattnet. Eller det kanske blir skuggigt där man vill ha sol. Anna Lindh Wikblad jobbar på stadsbyggnadskontoret i Luleå. Hon säger att kommunen arbetar med att ta fram en plan, men att bygget måste börja innan planen är klar. - Det går inte att vänta. Det här är en risk vi får ta, säger Anna Lindh Wikblad till tidningarna i länet. 4 Morjärvs boende för äldre försvinner Gärdet är byn Morjärvs enda äldreboende. Nu ska det läggas ned. Dom gamla måste flytta till andra boenden i Kalix. -Nu försvinner byns enda arbetsplats för kvinnor. Det är en sorgedag för vår by, säger Astrid Karbin. På socialnämndens möte i Kalix i torsdags läste ordföranden upp en lista med 216 namn. Alla på listan protesterade mot att flytta dom gamla till Kalix. Det är socialnämnden som bestämmer hur dom gamla ska bo och vårdas. Astrid Karbin är socialdemokrat och hon är med i socialnämnden. Men det hjälpte inte att hon bad dom andra politikerna i socialnämnden att Gärdets boende skulle bli kvar. Socialnämnden bestämde

ändå att Gärdet ska läggas ned om ett år. Socialnämnden tycker att Gärdets äldreboende är för osäkert om det börjar brinna. Räddningschef Arto Koivumaa berättade på mötet att det tar 20 minuter innan brandkåren från Kalix hinner till Morjärv. - 20 minuter är alldeles för lång tid, sa Arto Kouivumaa. Det skriver tidningarna i Norrbotten. gratis. -Den första timmen har mer än 500 personer åkt lift, säger Ulf Zakrisson till Norrbottens-Kuriren. Skidbacken ligger i byn Sattajärvi i Pajala kommun. Slalombacken är 600 meter lång. Nästa vinter ska skidanläggningen få en mil el-upplysta skidspår också. Många har arbetat gratis med att bygga skid-anläggningen. Nu har alla kommuner i Norrbotten skidbacke med lift. Ny skidbacke i Pajala Pajala har fått sin första skidbacke med lift. Skidbacken invigdes i lördags. När skidbacken invigdes fick skidåkarna åka lift 5 Jobba längre Vi som bor i Sverige behöver jobba längre. Det tycker regeringen som vill att pensionsåldern ska

höjas från 65 år till 69 år. - Dom som jobbar på kontor kan säkert jobba längre, men för oss är det inte samma sak, säger Ralf Pedersen som reparerar tåg i Luleå. Svenskarna lever längre. Då blir det dyrare för staten att betala pension till alla som har slutat arbeta. Därför vill regeringen att svenskarna ska jobba lite längre. Dom som vill ska kunna jobba till 69 år. Ralf Pedersen är 50 år och har redan ont i kroppen. Det är tungt att reparera tåg och många reparatörer får värk. Ralf Pedersen tror inte att han och hans arbetskamrater orkar jobba till 69 år. - Jag har redan ont. Hur ska det då vara om tio år, säger Ralf Pedersen till NSD. 6 SVERIGE Olof Palme mördades för 25 år sedan I måndags var det 25 år sedan Olof Palme mördades. Olof Palme var Sveriges statsminister. Mordet är ännu inte uppklarat. Olof Palme och hans fru Lisbeth hade varit på bio och var på väg hem. Vid hörnet av Tunnelgatan och Sveavägen i Stockholm sköts Olof Palme ihjäl. Lisbeth Palme sa till polisen att hon kände igen mördaren. Hon pekade ut en man som hette Christer Pettersson. Men Christer Pettersson sa att han var oskyldig. Han frikändes i domstol. Nu är Christer Pettersson död.

En del är säkra på att Christer Pettersson mördade Olof Palme. Andra tror att det kan ha varit poliser eller militärer eller utländska terrorister. Flera poliser arbetar fortfarande med att försöka hitta mördaren. SPORT Guld till Marcus Hellner Marcus Hellner från Gällivare är världsmästare i sprint. Hellner vann sprintloppet i skid-vm i Holmenkollen före Petter Northug och Emil Jönsson. - Jag visste att jag var i bra form och hade hoppats ta mig till finalen. Men guld, det hade jag inte trott innan loppet, säger Marcus Hellner till Piteå-Tidningen. 7 Kalix i bandyns elitserie Kalix åkte ur elitserien i bandy för sex år sedan. Nu är Kalix Bandy tillbaka bland dom bästa spelarna i elitserien. -Fantastiskt, helt underbart skönt, säger tränaren Patrik Palle Rönnkvist. I helgen spelade Kalix Bandy på Ekvallens idrottsplats i Gustavsberg. Matchen slutade med att Kalix Bandy vann med 10-1. -Gustavsberg var väl inte något hot. Dom kämpade men vi var helt enkelt för bra, säger Niklas Gälman. Lika glada som Kalixborna är över sin vinst, lika ledsna är dom som bor i Haparanda och Torneå. HT-Bandy åkte nyligen ur elitserien. Det skriver tidningarna i Norrbotten.

Posttidning B Pensionärer högg ned barnens träd Några pensionärer skulle klippa bort grenar på ett päronträd. Päronträdet växte på gården till en förskola. Nu är barnens päronträd borta. -Vi släpper aldrig in pensionärerna igen. Det säger Birgitta Magnusson på Kumla kommun. Pensionärerna i Kumla gick på kurs för att lära sig beskära träd. Om träden beskärs växer dom bättre och får fler frukter. Kommunen lovade att pensionärerna skulle få öva på barnens päronträd. Pensionärerna tyckte trädet såg sjukt ut. Dom sågade ned hela trädet. Men päronträdet var friskt. Nu har pensionärerna i Kumla sågat färdigt. Det skriver TT. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8