LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Måndag!!! För att kolla på centrallasarettets hemsida, klicka här Hejdå! En bild på centrallasarettet...

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Resan ORDLISTA HANS PETERSON ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Ali & Eva KAPITEL 8 LÄSFÖRSTÅELSE

Facit Spra kva gen B tester

En diktbok av klass 3b på Grimstakolan i Vällingby Höstterminen 2014

Jojo 5B Ht-15. Draken

EN SEPTEMBER-REPRIS SFI. Hur är det idag? Får jag låna ditt busskort? Vad vill du ha, kaffe eller te? Vad vill du ha, nötter eller godis?

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Grövelsjön Söndag 11/ elever i årskurs 4 på Norrängsskolan deltog i årets resa till Grövelsjön.

KÄLLUNDAGRISENS LIV MAMMA GRIS PÅ SEMESTER SMÅGRISARNA FÖDS MAMMA & PAPPA GRIS GRISFAMILJEN FLYTTAR UT GRISARNA SOM SKA BLI MAT RULLANDE GRISHUS

Svenska från början 3

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Vad har du gjort på semestern?

FÖRÄLDRAENKÄT LILLA SNIGELN 2011

SVENSKA Inplaceringstest A

Verksamhetsplan för Psoriasisförbundet i Norrbottens län 2011 Länsavdelningen

Nivåplaceringsprov. 6. a) Han arbetar Stockholm. b) Han arbetar in Stockholm. c) Han arbetar av Stockholm. d) Han arbetar i Stockholm.

SKOLNYTT. Röbroskolan 2013/2014 Vecka 34/35. MATSEDEL vecka 34/35. Måndag Köttfärssoppa, mj. bröd Tisdag Köttbullar, sås, pot

Specialiserad palliativ vård på hemorten

barnhemmet i muang mai tisdag 15 juli - lördag 2 augusti

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 22 Fredag 20 augusti 2010 NORRBOTTEN Färre nattåg till Norrbotten Ett av dom två nattågen från södra Sverige till Norrbotten kommer kanske att tas bort. Då skulle staten spara 40 miljoner kronor. Men Kirunas kommunalråd Lars Törnman gillar inte förslaget. - Det är inte klokt. Vi kommer inte att gå med på det, säger Lars Törnman. 1 Rikstrafiken håller nu på att bestämma hur tågtrafiken i Sverige ska vara om två år. Ett förslag är att ta bort ett av nattågen till Norrbotten. Det är tåget från Göteborg till Norrbotten som Rikstrafiken vill ta bort. Tåget från Stockholm till Norrbotten kommer att fortsätta gå. Lars Törnman tycker det är ett dåligt förslag.

Kommunen har jobbat mycket med att få turister till Kiruna. Många som kommer för att vandra i fjällen reser med tåg. - Vi gör allt för att utveckla våra turistanläggningar, och sedan vill staten dra in transporterna hit upp, säger Lars Törnman.N Nu ska Kiruna kommun försöka få Rikstrafiken att ändra sig. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Bärplockare bor i dåliga hus Skolhemmet i Moskosel är utan vatten, kök och dusch. Ändå bor 50 bärplockare i huset. Varje höst kommer 2 bärplockare från andra länder till Sverige för att plocka bär. Det är fattiga människor som hoppas tjäna mycket pengar. Bärplockarna får betala för att komma till Sverige och plocka. Dom betalar för resa och någonstans att bo, men ofta är husen dom bor i dåliga. Nu bor 50 bärplockare i det gamla skolhemmet i Moskosel. Arvidsjaurs miljöinspektörer tycker inte att huset är bra att bo i. - Dom har mycket dåliga förhållanden. Dom jobbar med bär, men kan inte tvätta händerna, säger miljöinspektör Annika Lidström till NSD. Bärplockarna i Moskosel jobbar för företaget Rabema AB. Peter Fust äger företaget. Han säger att han ska

ordna så att huset blir bättre. Jobb i Norrbotten Det är lätt att få jobb i Kiruna. Arbetslösheten i Kiruna har sjunkit till hälften på ett år. -Det känns underbart att vara politisk ledare i en kommun där allt just nu pekar åt rätt håll, säger Kenneth Stålnacke, socialdemokratiskt kommunalråd. Kenneth Stålnacke säger att den låga arbetslösheten beror på att gruvbolaget LKAB behöver mycket folk och att många nya affärer öppnat i Kiruna. Kiruna kommun behöver också nya anställda. -Vi ska bygga en ny skola och har landets modernaste äldreboende. Kiruna är den kommun 3 som växer mest i Sverige, ja kanske i hela Europa. Tänk på att en hel stad ska flyttas, säger Kenneth Stålnacke till NSD. I Arjeplog är det också fler som får jobb nu jämfört med tidigare. Olika bilföretag brukar testa nya bilar i Arjeplog på vintern. Men för två år sedan var det kris för dom som gjorde bilar. Då var det få biltestare i Arjeplog. Men i år kommer det fler biltestare än vanligt. Det betyder att många i Arjeplog får jobb med att bygga isbanor, ploga och ta hand om biltestarna. I hela Norrbotten är det 12 042 personer som är arbetslösa. Det är 700 färre än förra året. I Arvidsjaur och Jokkmokk är det svårast att få jobb.

Ungdomar på Kebnekaise I förra veckan vandrade 15 sjuka ungdomar till Kebnekaise. Det är Sveriges högsta fjäll. Ungdomarna fick hjälp att ta sig ända upp på toppen. - Jag skulle gärna göra om det, men kanske inte nu direkt, säger Jenny Engman från Umeå. Organisationen Min stora dag hjälper sjuka barn och ungdomar. Barnen får hjälp att göra sådant som dom önskar sig mest av allt. - Det kan vara att träffa sin största idol eller att göra en resa eller att måla om sitt rum, säger Britt-Marie Börjesson på Min stora dag. I förra veckan ordnade Min stora dag en resa till Kebnekaise. Dom 15 ungdomarna fick 4 först lära sig om fjäll och natur. Sedan vandrade dom upp till toppen av Kebnekaise. Ungdomarna hade hjälp av vana fjällvandrare. Dom fick också flyga helikopter en bit av vägen.det gick bara bra. Vi hade väldig tur med vädret, säger Alexandra Ekholm, till Norrbottens-Kuriren. Många norrmän på Ikea Parkeringen utanför Ikea i Haparanda är ofta full av bilar. Många av bilarna kommer från Norge. Nu under sommaren är det mycket folk på Ikea varje dag. -Under sommaren är det lika mycket folk måndag eller tisdag som en

vanlig lördag, säger Martin Liabäck, chef på Ikea. Många norrmän kommer till Sverige på semestern. För norrmännen är det billigt att handla i Sverige. Samma sorts varor kostar mer i Norge än i Sverige. Därför handlar många norrmän i Sverige innan dom åker hem. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Ny flyglinje Den 6 oktober startar en ny flyglinje mellan Luleå och London. Då kan man flyga direkt från Luleå till London. I dag måste man först flyga till Stockholm. London är en stad där det händer mycket roligt. 5 Det finns många museer och utställningar att titta på. Det finns många butiker och restauranger i staden. Många åker också till London för att se på fotboll. - Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda en direktlinje mellan norra Sverige och London, säger Robin Kamark på flygbolaget SAS. Varje lördag kommer SAS att flyga mellan Luleå och London. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Bytte höft på fel patient Två patienter skulle operera sina höfter på Sunderby sjukhus. Patienterna skulle göra olika operationer, men

läkaren blandade ihop patienterna. En patient fick fel operation. På den ena patienten skulle läkaren operera in en höftprotes, en konstgjord höft. På den andra patienten skulle läkaren operera in en skruv och en metallplatta. Läkaren opererade in höftprotesen på fel patient. - Det är inte bra när sådant här händer, men patienten har inte tagit skada trots att det gjordes en större operation än vad som behövdes, säger Jörgen Skov, chefsläkare på Sunderby sjukhus. Nu har sjukhuset nya regler för hur det ska gå till vid en operation. Det skriver NSD. 6 SVERIGE Minkar mår dåligt Många minkar som lever på minkfarmer har det dåligt. Minkarna lever i trånga burar och blir sjuka och dör. Medlemmar i organisationen Djurrättsalliansen har utan lov tagit sig in på minkfarmer och filmat hur minkarna har det. Filmerna visar att det ligger döda minkar i burarna. På bilderna äter dom levande minkarna av dom döda djuren. - På minkfarmerna har inte minkarna någon möjlighet att leva naturligt, säger Malin Gustavsson i Djurrättsalliansen till Sveriges television. I naturen springer minken över stora områden.

Minken lever alltid nära vatten. Men på minkfarmerna är minkarna instängda i trånga burar. Minkarnas skinn är värt mycket pengar och används till att sy kläder. Djurrättsalliansen tycker det är fel att ha djur i burar för att få skinn. Jörgen Martinsson är chef för Pälsdjursuppfödarnas riksförbund. Han tror att minkarna har det bra. - Dom som föder upp minkar tar hand om sina djur, säger Martinsson. Jordbruksminister Eskil Erlandsson säger att myndigheterna måste kontrollera minkfarmerna bättre. Han lovar mer pengar till kontroller. Det finns 75 minkfarmer i Sverige. 7 UTLAND Ryssland brinner Det brinner på mer är 800 ställen i Ryssland. Många har dött och tusentals människor har blivit hemlösa. Bränderna beror på den mycket varma sommaren. Det har inte varit så här varmt i Ryssland under dom senaste 100 åren. När det är varmt ute blir det torrt på marken och i skogen. Då börjar det lätt att brinna. Det blåser också och då sprider sig elden. Mycket av den vete som odlats i Ryssland har torkat bort i värmen. Vete används när man bakar bröd. Eftersom veten torkar bort blir vetemjölet dyrare. Då blir också bröd dyrare.

Posttidning B Fiskefest I Alterälven i Piteå finns det kräftor. Det är bara en enda dag varje år som man får fiska kräftor i Alterälven. I fredags träffades byborna för att fiska och ha roligt. - Det är ett tillfälle att umgås och ha kul. Det säger 16-åriga Emma Åström. Hon har fiskat kräftor i många år. Maja Johansson är åtta år och gillar också att fiska kräftor. -Men det blir ännu roligare i morgon när vi äter upp dom, säger Maja. Det skriver Piteå-Tidningen. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8