Veckans regelnöt nr 32 2015 The Open Rules Quiz 2015 Del II Hål 7-12 Kevin and Shona spelar en slagtävling över 18 hål på the Old Course. Du är deras domare och ska som sådan besvara frågorna korrekt och därigenom se till att de följer Regler för golfspel. OBS! Försök hitta rätt regelmoment eller decision att motivera svaren med. Hole 7 Par 4 Shonas andraslag går ned i den djupa Shell bunker framför green. Hon är osäker på vilken klubba hon ska använda och tar med sig två wedgar ned i bunkern. Hon bestämmer sig för sin 56-gradare och lägger den andra klubban i bunkern. b) Shona får ett slags plikt för att ha prövat hindrets beskaffenhet. c) Shona får två slags plikt för att ha prövat hindrets beskaffenhet. Hole 8 Par 3 Kevin lyfter på handduken som ligger över Shonas klubbor, så att han kan se vilken klubba hon slår ut med på detta par 3-hål. b) Kevin får två slags plikt. c) Kevin blir diskvalificerad. Hole 9 Par 4 Shonas utslag hamnar i en av fairwaybunkrarna. Upprörd över sitt spel beskyller hon sin caddie för att ha gett henne ett dåligt råd och ger honom sparken på stående fot. Sedan låter hon en man som råkar gå förbi vara caddie för resten av ronden. a) Shona blir diskvalificerad för ett grovt etikettsbrott. b) Shona får två slags plikt för att ha bytt caddie under ronden.
Hole 10 Par 4 Innan det är dags att slå ut, går Kevin till den precis utanför banan belägna kiosken efter 9:an och köper snabbt en läsk och något att äta. Sedan fortsätter han direkt till tee och sätter i sig sitt mellanmål under den fortsatta ronden utan att ta någon paus. a) Kevin får två slags plikt för otillbörligt dröjsmål. b) Kevin blir diskvalificerad för att han lämnat banan. Hole 11 Par 3 Shonas utslag hamnar i Strath bunker. Hon lyckas få upp bollen med sitt bunkerslag, men den börjar rulla tillbaka mot bunkern. Samtidigt som hon frustrerad ser på när bollen rullar mot henne, stödjer hon sig på klubban i bunkern. När bollen rullar ned i bunkern lutar hon sig fortfarande mot klubban. a) Det är ingen plikt. b) Shona får två slags plikt. c) Shona blir diskvalificerad. Hole 12 Par 4 Kevin hittar en boll i en buske, och tror felaktigt att det är hans utslag. Bollen ligger besvärligt till och han förklarar den ospelbar. Sedan går han tillbaka till tee och slår ut den upphittade bollen enligt regeln om slag och distans. På väg tillbaka mot fairway hittar han sin ursprungliga boll i ett spelbart läge. a) Kevins ursprungliga boll är förlorad och den upphittade bollen som spelades enligt regeln om slag och distans är i spel. b) Det blir ingen plikt och Kevin måste fortsätta med sin ursprungliga boll. c) Kevin får ett slags plikt och måste fortsätta med sin ursprungliga boll.
Veckans regelnöt nr 32 2015 Facit The Open Rules Quiz 2015 Del II Hål 7-12 Kevin and Shona spelar en slagtävling över 18 hål på the Old Course. Du är deras domare och ska som sådan besvara frågorna korrekt och därigenom se till att de följer Regler för golfspel. OBS! Försök hitta rätt regelmoment eller decision att motivera svaren med. Hole 7 Par 4 Shonas andraslag går ned i den djupa Shell bunker framför green. Hon är osäker på vilken klubba hon ska använda och tar med sig två wedgar ned i bunkern. Hon bestämmer sig för sin 56-gradare och lägger den andra klubban i bunkern. b) Shona får ett slags plikt för att ha prövat hindrets beskaffenhet. c) Shona får två slags plikt för att ha prövat hindrets beskaffenhet. Under förutsättning att inget görs som prövar hindrets beskaffenhet eller förbättrar bollens läge, så blir det ingen plikt om spelaren placerar klubbor i ett hinder. R 13-4 Hole 8 Par 3 Kevin lyfter på handduken som ligger över Shonas klubbor, så att han kan se vilken klubba hon slår ut med på detta par 3-hål. b) Kevin får två slags plikt. c) Kevin blir diskvalificerad. Det blir ingen plikt om en spelare bara tittar ned i en medtävlares bag för att se vilken klubba som används. Detta eftersom information som erhålls genom en enkel observation inte räknas som råd. Däremot får en spelare inte inhämta sådan information genom ett fysiskt ingripande, t.ex. genom att ta bort en handduk som ligger över klubborna. R 8-1 and Dec. 8-1/11
Hole 9 Par 4 Shonas utslag hamnar i en av fairwaybunkrarna. Upprörd över sitt spel beskyller hon sin caddie för att ha gett henne ett dåligt råd och ger honom sparken på stående fot. Sedan låter hon en man som råkar gå förbi vara caddie för resten av ronden. a) Shona blir diskvalificerad för ett grovt etikettsbrott. b) Shona får två slags plikt för att ha bytt caddie under ronden. En spelare får ha en caddie, men bara en åt gången. Det är tillåtet att byta caddie under ronden. R 6-4 Hole 10 Par 4 Innan det är dags att slå ut, går Kevin till den precis utanför banan belägna kiosken efter 9:an och köper snabbt en läsk och något att äta. Sedan fortsätter han direkt till tee och sätter i sig sitt mellanmål under den fortsatta ronden utan att ta någon paus. a) Kevin får två slags plikt för otillbörligt dröjsmål. b) Kevin blir diskvalificerad för att han lämnat banan. En spelare får besöka klubbhuset eller kiosken efter 9 hål utan att få plikt, under förutsättning att han inte fördröjer spelet i bollen på ett otillbörligt sätt. Rule 6-8a Hole 11 Par 3 Shonas utslag hamnar i Strath bunker. Hon lyckas få upp bollen med sitt bunkerslag, men den börjar rulla tillbaka mot bunkern. Samtidigt som hon frustrerad ser på när bollen rullar mot henne, stödjer hon sig på klubban i bunkern. När bollen rullar ned i bunkern lutar hon sig fortfarande mot klubban. a) Det är ingen plikt. b) Shona får två slags plikt. c) Shona blir diskvalificerad. Eftersom klubban vidrörde sanden när bollen rullade tillbaka på väg ned i bunkern är det ett regelbrott. R 13-4
Hole 12 Par 4 Kevin hittar en boll i en buske, och tror felaktigt att det är hans utslag. Bollen ligger besvärligt till och han förklarar den ospelbar. Sedan går han tillbaka till tee och slår ut den upphittade bollen enligt regeln om slag och distans. På väg tillbaka mot fairway hittar han sin ursprungliga boll i ett spelbart läge. a) Kevins ursprungliga boll är förlorad och den upphittade bollen som spelades enligt regeln om slag och distans är i spel. b) Det blir ingen plikt och Kevin måste fortsätta med sin ursprungliga boll. c) Kevin får ett slags plikt och måste fortsätta med sin ursprungliga boll. Genom att spela den upphittade bollen från föregående plats, dvs. tee i det aktuella fallet, blir den ursprungliga bollen förlorad och den andra bollen blir bollen i spel. Definition av förlorad boll och R 27-1