LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

FEBRUARI JVM-Distans. den 22 februari 2012

Om oss. Om Hyresgästföreningen. Innehåll. Var med i Hyresgästföreningen. lättläst

SNO:s ungdomsavslutning med pepparkaksrunda, lunch, föreläsning och prisutdelning 7 december 2014 i Tveta

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Tomas Engström - Mästare i 2010 Hansen Racing Camaro Cup

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN

Svenska från början 3

Gösta Leandersson Friidrott långdistanslöpare

Hur ser din nuvarande vardag ut, nu när du lagt ner din crosskarriär?

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser

Kapitel ett- Den magiska dörren

1. Amina är en duktig löpare och boken inleds med en tävling. Hur känner sig Amina inför tävlingen?

ARBETSBLAD LILLA AKTUELLT TECKENSPRÅK DEN 31 MARS 2017

Första Formel Ford tävlingen i Sverige

Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att

1. Gustav Vasa som barn


Hittar du andra svåra ord? Skriv ner dem och slå upp betydelsen i en ordbok. Använd fem av orden i meningar. Meningarna kan handla om boken.

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 6 Fredag 18 februari 2011 Bor i husvagn NORRBOTTEN Mikael Sundkvist i Kalix bor i en husvagn tillsammans med sin son. I vinter har det varit kallt i husvagnen. - Vi vill inte bo så här. Vi måste få hjälp, men ingen lyssnar, säger Mikael Sundkvist. Mikael Sundkvist har tidigare använt droger. Nu säger han till NSD att han har slutat med drogerna. 1 För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist. - Ensam kan jag bo var som helst, men det fungerar inte för min son att bo så här, säger Mikael Sundkvist. Mikael Sundkvist vill gärna ha en lägenhet i Töre. Men Kalixbostäder har inte kunnat erbjuda någon

lägenhet. Nu ska Christina Karlsson som är socialchef i Kalix undersöka saken. - Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD. Elevernas mat-protest hjälpte I slutet av januari protesterade elever i Älvsbyn mot förändrad skolmat. Eleverna fick plötsligt lättmargarin och lättmjölk till lunchen. Dom ville ha tillbaka Bregott och mellanmjölk. Nu säger politikerna att eleverna har rätt. Piteå-Tidningen har ringt till alla politiska partier i Älvsbyn. Alla politiker är överens: 2 Det ska finnas Bregott och mellanmjölk för den som vill ha det. -Vi vill att eleverna på grundskolan och gymnasiet ska få välja själva om dom vill ha det fetare eller lättare alternativet och att lättprodukterna tas bort från förskolan, säger politikerna till tidningen. Livsmedelsverket tycker att lättmargarin och lättmjölk är nyttigare än Bregott och mellanmjölk. I vanliga fall tycker politikerna i Älvsbyn att man ska göra som Livsmedelsverket säger. Men den här gången håller inte politikerna med. Nästa gång kommunstyrelsen i Älvsbyn har möte ska politikerna besluta om smöret och mjölken. Det skriver Piteå-Tidningen.

Dålig vård för äldre i Piteå I höstas skrev cheferna för Piteås äldre-boenden brev till politikerna. Cheferna berättade att det var kris. Att dom anställda inte hann vårda dom äldre på ett bra sätt. Nu har politikerna fått veta att dom äldre har det ännu sämre än tidigare. Förra fredagen fick politikerna veta att dom äldre har fler liggsår, får fel sorts mediciner och ramlar oftare. Att dom anställda är så stressade att dom inte hinner göra det dom ska. Cheferna på Piteås äldreboenden har bett om hjälp i flera år. I januari anställdes 15 extra undersköterskor. Men cheferna tycker att det fortfarande är för få anställda. I brevet till politikerna skriver dom: 3 Vi kan idag inte säga att den vård vi bedriver är god och säker. Socialchef Mikael Lekfalk säger att han tror på cheferna när dom berättar hur dåligt det är. Samtidigt säger han: -Det är inte säkert att fler anställda är den enda och bästa lösningen. Det skriver Piteå-Tidningen. Högsta hyran i Luleå Många hyresgäster i Luleå är arga på bostadsföretaget Akelius. Akelius höjer hyran så mycket att en del kanske inte kan bo kvar. -Många har ringt och varit oroliga. Det säger Karl Degerman, ordförande i

Hyresgästföreningen i det område som nu får landets högsta hyreshöjning. Dom argaste hyresgästerna bor på bostadsområdet Varvet i Luleå. Dom får den högsta hyreshöjningen. Akelius vill höja hyran med nästan tio procent. En trea som kostar 6 000 kronor i månaden kostar 6 600 kronor efter höjningen. Karl Degerman förstår inte varför hyrorna ska höjas så mycket just på Varvet. -Det är jättekonstigt. Vad har hänt egentligen? frågar Degerman. Mikael Rånäs är Norrlandschef på Akelius. Han tycker att Akelius hyror är låga om man jämför med andra lägenheter i centrala Luleå. -Kan Lulebo hyra ut sina nya lägenheter trots att dom är flera tusen kronor dyrare, så har vi både 4 bättre och billigare hyror, säger Rånäs till tidningen Hem och Hyra. Akelius vill också höja hyrorna på Skurholmens bostadsområde i Luleå. Även dom hyres-höjningarna blir bland dom högsta i landet. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Kallt i Norrbotten Nu är det riktigt kallt i Norrbotten. Nikkaluokta och Karesuando har haft 39 grader kallt. Det har varit kallt väder i Norrbotten hela veckan. -Det är ett högtryck som ligger över Skandinavien som gett kallt väder, säger Lisa Frost.

Hon är meteorolog vid SMHI i Norrköping. En meteorolog arbetar med att ta reda på hur vädret ska bli. I Nikkaluokta var det 42,1 grader före jul. Men nu kan det bli ännu kallare. - Som tur är blåser det nästan ingenting, då hade det känts ännu kallare, säger Lisa Frost till NSD. Tornedalsteatern fyller år Tornedalsteatern i Pajala fyller 25 år. Dom firar med en teaterpjäs som Mikael Niemi har skrivit. Till sommaren flyttar Tornedalsteatern in i nya lokaler i det gamla Tingshuset. -Vi kommer att ha egen scen och plats för en publik på mellan 50 och 100 5 personer, säger teaterchefen Ulf Fembro. Ulf Fembro ska sluta som teaterchef efter sju år. -Det känns vemodigt men är ett klokt beslut. Det behövs nya fräscha ögon hela tiden, säger Ulf Fembro till Haparandabladet. UTLAND Glädje i Egypten Egyptens president Mubarak har slutat som president. I 18 dagar har människor demonstrerat på torget i huvudstaden Kairo. Dom ville ha bort presidenten. Nu är dom mycket glada. -Man kan inte stå emot folkets vilja, säger Refaat Ezeldin i Luleå. Han är född i Egypten och har sin släkt där.

Refaat Elzeldin är lycklig över att folket fick som dom ville. Tusentals människor var på torget i Kairo när beskedet kom i fredags att Mubarak slutar. Dom jublade, skrattade, grät och kramades. Många viftade med flaggor, andra tutade i bilar eller lät barnen sitta på soldaternas stridsvagnar. -Känner du? Vi andas fri luft, sa Yssar Nagim till sina vänner på torget. President Mubarak har lämnat över makten till militären. Många tycker det är bra. -Militären är populär i Egypten. Dom är starka och folk gillar dom, säger Refaat Ezeldin. Andra är rädda att militären inte ska tillåta fria och rättvisa val och annat som folket tycker är viktigt. 6 Det skriver TT och Dagens Nyheter. SPORT OS-guld till Norrbotten Ungdoms-OS började i måndags i Liberec i Tjeckien. 17-åriga Sofia Henriksson från Strömnäs utanför Piteå tog guld i längdskidåkning. Sofia Henriksson kom 27,4 sekunder före tvåan på den 7,5 kilometer långa banan. Tävlingen avgjordes i den klassiska stilen i två-gradig kyla. Den här säsongen har Sofia Henriksson haft som mål att vinna Ungdoms-OS. Hon ska också vara med i junior-vm. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Majarov är nordisk mästare Alexander Majarov från Luleå är bäst i Norden i konståkning. Det visade han vid tävlingarna i Köpenhamn i helgen. Svenska Konståkningsförbundet tyckte inte Majarov var tillräckligt bra för att tävla i Europeiska Mästerskapet, EM. Men nu har Majarov vunnit över dom konståkare som blev uttagna till EM. -Visst ser jag segern som en revansch, säger Alexander Majarov. Revansch är om man segrar över någon som man förlorat mot tidigare. Majarovs seger i helgen visar att Konståkningsförbundet gjorde fel som inte lät 7 honom tävla i EM. -Skönt att jag fick visa att jag kan vinna, säger Alexander Majarov. När Majarov inte fick tävla i EM blev han så arg att han skrev elaka saker på Facebook. Sedan stod det i kvällstidningarna vad han skrivit. Efteråt bad Majarov om ursäkt. -Det blev uppförstorat. Men jag tappade lusten att träna efter den grejen, säger Majarov. Men för två veckor sedan började Majarov att träna hårt. Och nu i helgen vann han. Luleås andra deltagare vid Nordiska Mästerskapen var Clara Callne. Hon blev sexa i ungdomsklassen. Det skriver tidningarna i Norrbotten.

Posttidning B Tatuerad 81-åring I höstas tatuerade Lars Wallin in en bild på sin ena arm. -Tatueraren sa att jag troligen var den äldsta i Sverige som gjort sin första tatuering vid 81-års ålder, säger Lars Wallin. Lars Wallin och hans fru Linnea bor i Bräcke. Dom har varit gifta i 64 år. Nu ska han tatuera in sin frus namn på andra armen. -Vi har varit gifta sedan 1947. Det skulle vara fint att ha en bild på henne med mig hela tiden, säger Lars Wallin. Det skriver Länstidningen i Östersund. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8