Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): University of Leicester VT2017 Varför valde du att studera utomlands? För att det är en bra merit i mitt CV och en bra erfarenhet generellt. Samtidigt är det kul. I efterhand kan jag tycka att det bästa var nog att komma bort från Sverige efter att ha pluggat i 3 år och hamnat i en rutin. Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen vid värduniversitetet? Hur var det med studiekulturen jämfört med här hemma? Upplevde du någon kulturchock? Hur var det att studera på ett annat språk? Law of Evidence, Intellectual Property Law, Commercial Law och Company Law. Det var en annan studiekultur på så sätt att man hade mer kontakt med lärarna. Men i det stora hela tror jag inte att det var någon större kulturskillnad vad gäller studier och lärande. Att studera på engelska var inte så svårt som jag först trodde. Just den skolan jag valde hade väääääldigt många utbytesstudenter och man kände sig aldrig som ett ufo. I min korridor var nästan alla utbytesstudenter. Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Väldigt bra. Det fanns böcker att låna i biblioteket och kurslitteraturen var inte fast. Utan lärarna rekommenderade vissa böcker som man kunde välja mellan och i princip samtliga fanns tillgängliga i biblioteket hela tiden. Man behövde inte köpa någon bok. Datorer fanns i skolans lokaler, det var aldrig fullbokat. Hur fungerade administrationen från värduniversitetet inför och vid terminsstart? (kurs- och välkomstinformation och speciella aktiviteter för utbytesstudenter) Oerhört bra! Det märks att skolan har erfarenhet av utbytesstudenter. Innan jag åkte fick jag mail ifrån skolan rörande allt som behövdes, jag behövde sällan jaga skolan själv. Skolan anordnar bussar från Heathrow till skolan ett visst datum och det är en ide att åka med någon av bussarna. Hur bodde du och hur fick du tag på bostaden? Jag bodde i en av skolans studentkorridorer. Jag ansökte om detta innan mitt utbyte genom skolans hemsida. Var det dyrt eller billigt att leva där? I vilken utsträckning räckte ditt eventuella stipendium till dina kostnader? Det var marginellt billigare än i Sverige. Min hyra låg på 8000 kr/månaden (ungefär) och i den ingick en lunch/middag för varje dag. Jag bodde där i 3 månader. Jag fick runt 10 000 kr i stipendium, och får man CSN-bidrag samtidigt blir det väl 18 000 kr. Det räcker alltså till två månader, och då har jag inte räknat med CSN-lån som man ofta tar. På vilket sätt tycker du att du har utvecklats under utbytesstudierna? (Akademiskt, språkligt, kulturellt, personligt, etc) Givetvis språkligt, men framförallt är det utvecklande personligt. Det är säkert meriterande i arbetslivet sedan att ha studerat juridik i ett engelsktalande land.
Har du några tips och råd att ge andra studenter som funderar på att åka på utbyte till samma universitet? Försök ha roligare än vad jag hade. Mitt utbyte började med att jag hade feber i två veckor och resten av tiden gick åt att ta igen allt jag missat. Så jag hann inte med så mycket kul som man annars tänker sig när man är på ett utbyte. Det arrangeras miniresor/utflykter till turistattraktiva delar av landet vilket jag tyvärr aldrig gick på men som jag hade gjort om omständigheterna tillät det. Och de flesta kurser för utbytesstudenter examineras genom uppsatser på några sidor. Detta gör att du sällan behöver fokusera på skolan så mycket innan du får inlämningsuppgiften, se till att göra allt du måste göra innan du ska examineras men inte mer. Först när du får uppsatsfrågan (vilket är i god tid före inlämning) så är det bra att djupdyka i saker. Ha kul istället, åk till London eller annat ställe!