LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april 2010. Räddade livet på kniv-skuren kvinna



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

A" göra sin röst hörd

Nja, man vet inte riktigt hur lång tid det tar men om en stund är det nog din tur! Hur mår du? Vill du ha en tablett eller nåt?!

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

MANUS: HUSAN ANNAS HISTORIA

Ingenstans att ta vägen

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Hälsa Vad är hälsa? Vad är ohälsa? Vad får dig att må bra? Vad får dig att må dåligt?

SVENSKA Inplaceringstest A

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar!

Sebbe Staxx Musiken, brotten, beroendet

10 september. 4 september

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 11 Torsdag 1 april 2010 NORRBOTTEN Räddade livet på kniv-skuren kvinna En 29-årig kvinna knivskars i helgen. Kvinnan var på dans-restaurangen Olivers Inn i Luleå. Hon hittades på golvet utanför en toalett. Då blödde hon mycket från ett skärsår i halsen. Mari-Lena Engström är sjuksköterska och 1 Malin Forsberg är bar-chef på Olivers Inn. Tillsammans räddade dom livet på kvinnan. -Det handlade om att få stopp på blödningen. Men samtidigt vet jag att halsen är ett svårt ställe där man inte får trycka för hårt, säger Mari-Lena Engström. Det tog tio minuter innan ambulansen kom. Kvinnorna pratade hela

tiden lugnande till kvinnan fast dom trodde att hon skulle dö. -Det gick inte att få kontakt med henne, men vi tänkte hela tiden på att hörseln är det sista som lämnar människan, säger Malin Forsberg. Malin Forsberg tycker att alla ägare till restauranger, krogar och diskotek ska lära sin personal att ge första hjälpen. Den som kan ge första hjälpen vet hur man ska göra om ett hjärta har stannat eller hur man kan stoppa en blödning. Den 29-åriga kvinnan är svårt skadad men kommer inte att dö. Polisen har gripit hennes förre man. Han är misstänkt för mordförsök. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. 2 Ungdomar lär sig om våld Många ungdomar vet inte hur farligt det är att slå eller sparka en människa. -En spark i ansiktet betyder alltid operation, säger Sören Sanz. Sören Sanz arbetar på akut-mottagningen vid Södersjukhuset i Stockholm. Han berättar att för två år sedan kom mer än 2 000 personer till sjukhuset för att dom misshandlats. Nu är det ännu fler personer som får svåra skador av misshandel. Många som misshandlar är ungdomar. Förra året dömdes 27 ungdomar i Luleå till ungdoms-tjänst för misshandel. Ingen av dom hade fyllt 18 år. En del av straffet är att besöka akuten vid

Sunderby sjukhus. Där får ungdomarna se en film om vad som händer med en person som misshandlas, hur svårt skadad den misshandlade kan bli. -Ungdomarna säger att dom inte förstått att dom kunnat döda när dom slagit eller sparkat någon, säger Daniel Hällgren, sjuksköterska på akuten vid Sunderby sjukhus. Daniel Hällgren berättar att personalen på akuten pratar med ungdomarna om vad som händer när någon blir misshandlad. Men ungdomarna brukar inte säga så mycket. Daniel Hällgren tror att ungdomarna blir rädda och att dom skäms över vad dom gjort. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 3 Strandängarna i Kalix får en bassäng Till sommaren ska kalixborna kunna bada i en bassäng vid Strandängarna. Strandängarna är ängar och gräsmattor mellan vägen mot Haparanda och Kalix älv. -Det här har vi väntat på i många år, säger kommunalrådet Robert Forsberg i Kalix. Förra veckan började bygget vid Strandängarna. Robert Forsberg satt i en grävmaskin och grävde upp den första skopan jord. Bad-bassängen ska vara färdig till slutet av juni. Nästa sommar bygger kommunen en scen. Det ska också bli platser för spel och lekar. Barn och ungdomar i Kalix ska få vara med och bestämma hur lekplatser och parker ska se ut.

Det kostar 14 miljoner kronor att göra fint på Strandängarna. Om tre år ska allt vara klart. Flyg från Luleå till Riga Det ska bli lättare att flyga från Luleå till andra ställen i världen. Flygbolaget Air Baltic ska öppna en ny flyglinje från Luleå i sommar. Då kan du flyga från Luleå till Lettlands huvudstad Riga. Från Riga kan du sedan flyga till olika länder i hela världen, till exempel till länderna Libanon och Kazakstan. Air Baltic flyger också från Riga till stora städer 4 i Europa. Några av städerna är Aten, Barcelona och Rom. -Vi använder Riga som vårt flyg-nav på samma sätt som flygbolaget SAS har Arlanda som sitt flygnav, säger Janis Vanagis, en av flygbolagets chefer. Janis Vanagis menar att ett flyg-nav är en flygplats där man kan flyga till många ställen i hela världen. -Vi har låga kostnader i vårt företag och kan därför erbjuda låga priser. Svenskar som vill ta sig ut i världen kan därför flyga till Riga och sedan ta sig vidare till andra städer för ett mycket bra pris, säger Janis Vanagis. För norrbottningar som ska flyga till andra länder kan det bli både billigare och snabbare att flyga till Riga istället för till Arlanda.

Det skriver Norrbottens-Kuriren. Lars-Åke Källhammer tror inte det blir svårt att sälja stugan. Det skriver NSD. Dyr stuga i Luleå Nu ska Norrbottens dyraste stuga säljas. Ägaren vill ha minst sex miljoner kronor för stugan. - Den är dyr därför att allt är så fint, säger mäklaren Lars-Åke Källhammer. Mäklare hjälper till att sälja hus och lägenheter. Stugan ligger i Kallviken nära Kallax. Stugan ligger vid vattnet. Den har egen sandstrand och egen brygga. Stugan byggdes för fem år sedan och den är mycket modern. Stugan är som ett hus. Det går att bo i stugan både på sommarn och på vintern. 5 Förbjudet sälja tobak Det är förbjudet att sälja tobak, alltså cigaretter och snus, till ungdomar som inte fyllt 18 år. Men en del affärer och kiosker säljer ändå tobak till ungdomar. Nu föreslår regeringen en ny lag som ska göra det svårare för ungdomar att köpa tobak. Affärer som säljer tobak till personer under 18 år ska kunna förlora sin rätt att sälja tobak. Då förlorar affärs-ägaren mycket pengar. Den som äger affären eller kiosken kan också dömas

till fängelse eller böter om dom säljer tobak till personer som inte fyllt 18 år. Robin Engström i Luleå är 17 år. Han säger att det är lätt att få tag i cigaretter idag: -Oftast ber man någon äldre köpa, säger Robin Engström till NSD. SVERIGE Kvinna vill få hjälp att dö En svårt sjuk kvinna vill ha hjälp att dö. Kvinnan är 31 år. Hon har varit svårt sjuk sedan hon var barn. Kvinnan måste bo på sjukhus och hon ligger i respirator. Respiratorn är en maskin som hjälper henne att andas. Läkarna säger att hon aldrig kommer att bli frisk. 6 Kvinnan har skrivit ett brev till Socialstyrelsen. I brevet skriver kvinnan att hon vill dö. Hon vill att läkarna ska stänga av respiratorn. Men läkarna vet inte om dom får stänga av respiratorn. Läkarna vet inte om dom bryter mot lagen om dom stänger av respiratorn. Socialstyrelsen kan inte bestämma vad som är rätt eller fel. Det kan bara en domstol göra efter att läkarna har stängt av respiratorn. Om domstolen säger att det är fel kan läkaren som stängde av respiratorn dömas till fängelse. Kvinnans brev visar att det här är ett svårt problem. Ingen vet riktigt hur dom ska lösa problemet. Det skriver Dagens Nyheter.

UTLAND Bättre sjukvård i USA Nu kommer många fattiga amerikaner att få bättre sjukvård. I förra veckan bestämde dom amerikanska politikerna att sjukvården i USA ska förändras. 32 miljoner amerikaner kommer nu att få bättre sjukvård. President Barack Obama är nöjd. Att förändra sjukvården är viktigt för Obama. Obama tycker att den amerikanska sjukvården har varit orättvis. Rika amerikaner har jättebra sjukvård, medan många fattiga amerikaner inte har någon sjukvård alls. Många presidenter före Barack Obama har försökt förändra 7 sjukvården, men inte lyckats. Barack Obama har kämpat hårt för att få igenom sitt förslag. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. Det går bra för Plannja Det går bra för basketlaget Plannja. Plannja vann kvarts-finalen mot Gothia från Göteborg. Nu blir det semifinal mot antingen Sundsvall eller Uppsala. Då hoppas Johan Åkesson att han kan spela. Han skadade sig i en match för två månader sedan. - Jag är skitglad. Nu hoppas jag få vara med i semi-finalerna, säger Johan Åkesson till NSD.

Posttidning B Jätte-vinst på Lotto En man i Helsingborg har vunnit 214 miljoner kronor. Mannen hade lämnat in tio rader på Lotto. Lotto är ett slags lotteri-spel där man gissar vilka siffror som ska vinna. Han hade betalat 70 kronor för sina Lotto-rader. Han vann 214 miljoner kronor. Ingen har tidigare vunnit mer pengar på Lotto i Sverige. Mannen hade just kommit hem från en resa när han kollade sina Lotto-rader. -Vi höll på att smälla av och lade oss raklånga på golvet och försökte förstå vad som hänt. Helt otroligt, sa mannen till Svenska Spel. Det skriver Aftonbladet. Nästa nummer av Utblick kommer den 16 april. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8