Hjälp för dig med funktionsnedsättning Lättläst broschyr om LSS Välfärdsförvaltningen
Den här broschyren är riktad till dig som har en funktionsnedsättning. Du kan nämligen ha rätt till hjälp enligt en lag som kallas LSS. Vad är LSS? LSS betyder lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. I lagen står det att personer med funktionsnedsättningar kan få hjälp i vardagen. Det gäller till exempel om du har en hjärnskada, en utvecklingsstörning eller autism. Målet med LSS är att du som har en funktionsnedsättning ska kunna leva som alla andra. Insatser som du kan få hjälp med Här kan du läsa om de olika insatser som du kan få hjälp med. Alla LSS-insatser är gratis. Rådgivning och personligt stöd Du kan få råd och stöd av en expert som vet hur det är att leva med funktionsnedsättningar. Det kan till exempel vara en kurator eller en psykolog. Personlig assistent En personlig assistent kan ge dig extra mycket hjälp och stöd om du behöver det. Du får hjälp med saker som kan vara svåra att göra själv. 2
Du kan till exempel få hjälp med att tvätta dig, att klä på dig och att äta mat. Men du kan också få hjälp med att komma ut och träffa andra människor. Du får vara med och bestämma vem som ska vara din assistent. Ledsagarservice Har du svårt för att komma ut själv? Då kan du få hjälp av en ledsagare. Ledsagaren är en person som följer med dig när du ska till ett särskilt ställe. Ledsagaren kan till exempel följa med dig till träningen, bion eller vänner. Kontaktperson Det kan vara svårt att få kontakt med personer utanför familjen. Då kan en kontaktperson bli en bra kompis. Kontaktpersonen kan också hjälpa dig att hitta roliga saker att göra på fritiden. Avlösarservice i hemmet Bor du hemma med anhöriga, till exempel dina föräldrar? De kan ibland behöva göra saker själva, som att vila eller åka i väg någonstans. Då kan en avlösare komma hem till dig och hålla dig sällskap när de är borta. 3
Korttidsvistelse utanför hemmet Om du har en funktionsnedsättning kan du vilja komma hemifrån ibland. Då kan du få bo på ett korttidshem i några dagar. Du kan också få bo hos en annan familj. Korttidstillsyn för skolungdomar Är du tolv år eller äldre? Går du i skolan? Då kan du behöva någonstans att vara när du inte är i skolan. Korttidstillsyn är som ett fritids för äldre barn som vill ha något att göra. Du kan vara där både före och efter skoldagen. Du kan också vara där under skolloven. Boende för barn och ungdomar Vissa barn och ungdomar kan inte bo hemma hos sin familj. Det gäller till exempel om du går i skolan i en annan stad. Då kan du få bo hos en annan familj eller i en särskild bostad med personal. Boende för vuxna Vissa vuxna som har en funktionsnedsättning kan behöva extra mycket hjälp och stöd. Om det gäller dig så kan du få bo i en särskild bostad, till exempel en gruppbostad eller en servicebostad. I en bostaden finns det personal som kan hjälpa dig dygnet runt. 4
Daglig verksamhet Daglig verksamhet är för dig som är vuxen, men som inte arbetar eller går i skolan. På daglig verksamhet får du något att göra på dagarna. Du träffar andra och lär dig nya saker. Du får också öva på att klara dig själv mer. Så här ansöker du om hjälp Vill du ansöka om hjälp? Eller vill du ställa frågor om någon insats? Då kan du ringa till kommunens kontaktcenter på telefon 0660-880 00 så kopplar de ditt samtal till rätt person. Du kan också mejla till: omsorg-service@ornskoldsvik.se Om du är 15 år eller äldre kan du själv ansöka om extra hjälp. Annars är det dina föräldrar som ansöker till den dag du har fyllt 18 år. Du kan läsa mer om LSS på Örnsköldsviks webbplats: www.ornskoldsvik.se/lattlastfunktionsnedsattning 5
Örnsköldsviks kommun Välfärdsförvaltningen Telefon: 0660-880 00 E-post: Webbplats: valfard@ornskoldsvik.se www.ornskoldsvik.se Broschyren publicerad 2018-10-24