LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 22 Fredag den 10 juni 2011 NORRBOTTEN Storm i Norrbotten Många som bor i norra Sverige drabbades av hårda stormar i lördags. Nästan 5 000 personer i Norrbotten blev utan ström och träd blåste ned över vägar och hus. En man i Norsjö i Västerbotten fick ett träd över sig och är allvarligt skadad. -Så många nedfallna träd, det är det värsta jag varit med om, säger 1 Zakarias Juto på Trafikverket. Hundratals människor ringde till Trafikverket och till SOS Alarm och berättade om problem med stormen. En del kunde inte köra bil från sina stugor för att det låg nedfallna träd över vägen. Andra fick sina hus förstörda av träd som fallit ned. En del hustak blåstes bort.
Även tågtrafiken drabbades. Ett tåg som skulle köra mellan Boden och Gällivare blev stående på spåret för att det inte fick någon el. -Det kommer att påverka fyra till fem andra tåg. Dom blir också försenade, säger Henrik Christmar, informatör på Trafikverket. Trafikinformationscentralen bestämmer var det är viktigast att hjälpa till och vem som ska få hjälp först. Trafikinformationscentralen har fått samtal om nedfallna träd över vägarna från Sollefteå i Västernorrland till Piteå-Långträsk. -Först tar vi bort träd från dom stora vägarna sedan tar vi dom mindre vägarna, säger man på Trafikinformationscentralen. 2 Stormen har varit värst i Lycksele, Storuman, Arvidsjaur och Arjeplog. Vill inte ha vindkraftverk Politikerna i Arvidsjaur planerar att bygga vindkraftverk i kommunen. Men efter ett möte med stugägare och renskötare i området har politikerna blivit tveksamma. -Jag håller med om att det blir fult och bullrigt, säger socialdemokraten Peter Rydfjäll. Företag gör el av den kraft som vinden skapar när det blåser i snurrorna högst upp på en stolpe. Därför kallas dom vindsnurror eller vindkraftverk. Arvidsjaur kommun hade planerat att bygga 37 vindkraftverk på bergen
Hornliden och Rävberget mellan sjöarna Långträsket och Storavan. Vindsnurrorna skulle bli 150 meter höga. Men stugägare och renskötare gillar inte kommunens planer. Därför bjöd dom in politiker till ett möte i det område där vindsnurrorna skulle byggas. Då förstod politikerna hur dåligt det skulle bli. Stugägaren Viveka Nordström berättade att hon studerat forskning om vindkraft. Hon sa att folk i närheten kan bli sjuka: -Dom kan få sömnproblem på grund av buller, huvudvärk och dålig balans, sa Viveka Nordström. Vindkraften skulle också störa renarna i området. -Renarna är där både på sommaren när dom ska 3 kalva, på hösten och på vintern, säger Jonas Stenberg från Västra Kikkejaurs sameby. Efter mötet var politikerna tveksamma till att bygga vindkraftverk i området. -Min personliga åsikt är att Arvidsjaur inte behöver vara en vindkraftskommun, säger Peter Rydfjäll. Det skriver Piteå-Tidningen. Polisen vill ha betalt Snart måste alla som ordnar festivaler och andra stora arrangemang betala för polisens arbete. Det kan komma att kosta flera hundra tusen kronor. - Det här kan bli slutet för många festivaler, säger Margit Eklund på Luleå mäss och kongress.
Rikspolisstyrelsen har bestämt att polisen ska ta betalt för att hålla ordning vid stora arrangemang. Och det blir dyrt för arrangören. Luleåkalaset skulle få betala 600 000 kronor till polisen. Lika mycket skulle det kosta för Kirunafestivalen och Piteå dansar och ler. Luleå hockey skulle få betala 100 000 kronor när laget spelar mot Skellefteå i Coop arena. Vid dom matcherna är risken för bråk större än vid andra matcher. Då behövs det också fler poliser som håller ordning. Utbildning för dövblinda läggs ned Sex elever går på utbildningen på teckenspråk på Framnäs folkhögskola. 4 Eleverna är både synskadade och hörselskadade. Nu kommer skolan att lägga ned utbildningen. - Det vore en katastrof, säger Sofia Nilsson som är en av eleverna på utbildningen. Utbildningen på Framnäs är den enda utbildningen på teckenspråk i norra Sverige. Teckenspråk är ett språk där man använder händerna istället för rösten. Utbildningen har funnits i fyra år och eleverna är mycket nöjda. - Utbildningen har betytt otroligt mycket för mig. Jag är döv och svårt synskadad och har svårt att komma ut i samhället. Att gå här har varit nyttigt för mig och jag har utvecklats mycket som person, säger Sofia Lindblom.
Utbildningen kostar mycket pengar. Framnäs folkhögskola får pengar från staten för att betala det utbildningen kostar. Men pengarna från staten räcker inte. Det skriver Piteå-Tidningen. För många pensionärer i vården Om några år blir många av landstingets anställda pensionärer. Då kan det blir för få som jobbar på sjukhusen. -Högre lön är det enda som gäller, säger Gunnel Grönberg som är narkossjuksköterska vid Sunderby sjukhus. Birgitta Boqvist är vårdchef vid akutsjukvården vid landstinget i Norrbotten. 5 Hon tycker att det är svårt att hitta nya specialistutbildade sjuksköterskor istället för dom som går i pension. -Nu gäller det att få sjuksköterskor att söka specialistutbildningar. Det finns en oro över att inte få tag i utbildade narkossjuksköterskor, säger Birgitta Boqvist. Gunnel Grönberg har arbetat 40 år som narkossjuksköterska och går snart i pension. Hon tror att det kan bli svårt att få unga att gå specialistutbildningar. -Unga utbildar sig inte i fyra, fem år för en lön på 22 000 kronor i månaden. Och varför ska dom göra det? En sjuksköterska utan specialistutbildning kan tjäna lika mycket som en med specialistutbildning, säger Gunnel Grönberg till NSD.
Narkossjuksköterskor har en specialistutbildning för att veta hur patienter ska sövas vid operation. UTLAND Många har dött av ehec-bakterie 21 människor har dött efter att ha blivit smittade av ehec-bakterier. Det är mest tyskar som dött, men även en svensk kvinna har dött. Hon hade smittats i Tyskland. Först trodde myndigheterna i Tyskland att smittan fanns i spanska gurkor. Sedan trodde dom att ehec-bakterierna fanns i grönsaken böngroddar. Men ännu vet man inte säkert var smittan kommer ifrån. 6 47 svenskar har smittats och en har dött av ehec-bakterien. Ingen av dom har smittats i Sverige. Det som gör ehec-bakterien så allvarlig är att medicinen antibiotika inte fungerar mot smittan. När antibiotika används i onödan kan bakterierna ändras så att medicinen inte fungerar. Det kallas antibiotika-resistens. Det är därför media berättar så mycket om ehec-bakterien. Folk blir rädda när antibiotika inte längre gör folk friska. SVERIGE Kungen har problem Kungen anklagas för att ha gått på sexklubbar och för
att ha vänner som är kriminella. Det ska också finnas bilder på kungen när han är tillsammans med nakna kvinnor. -Nej, det kan det faktiskt inte finnas, säger kungen som nekar till allt. Den svenske kungen är statschef och ordförande i Utrikesnämnden. Där får han veta saker som är hemliga och viktiga för Sverige. Därför är det dåligt för Sverige om kungen har vänner som gör olagliga saker. Nyligen träffade kungen en journalist från nyhetsbyrån TT och svarade på frågor som många undrar över. Kungen sa i intervjun att inget av det som skrivits är sant. Om kungen ljuger kanske han måste sluta som kung. 7 SPORT Startar fotbollsskola Faith Ikidi spelar fotboll i Piteå IF. Nu ska hon starta en fotbollsskola i sin hemby i Nigeria. -Det finns många fattiga barn i byn som vill spela, men som aldrig får chansen eftersom föräldrarna inte har råd att ge dom fotbollsskor och bollar, säger Faith Ikidi. Om ett par månader när Faith Ikidi startar sin fotbollsskola, är det en dröm som blir sann: -Jag vill uppmuntra pojkar och flickor att ta chansen att spela fotboll och lyckas som jag har gjort, säger Faith till NSD. Nu hoppas hon att norrbottningar ska ge bort fotbollsgrejer som hon kan ta med till Nigeria.
Posttidning B Ödla med två svansar Filip Liikamaa är sex år. Han bor i byn Karungi utanför Haparanda. När han var ute och lekte hittade han en liten ödla. Men ödlan var inte som andra ödlor, den hade två svansar. Ödlan låg under en gammal rutten träbåt på tomten. Filips morfar skickade fotografier på ödlan till NSD. Där ser man att ödlan har två lika långa svansar. -Filip lekte med ödlan hela dagen men sedan släppte han den fri. Det berättar morfar Sture Johansson. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8