LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Kap,1. De nyinflyttade

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Ali & Eva KAPITEL 8 LÄSFÖRSTÅELSE

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Sagan om Nallen Nelly

Joel är död Lärarmaterial

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk

VÅR RESA TILL BOSNIEN 2008

Facit Spra kva gen B tester

Första operationen september 2010

Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Framtaget i Projekt Bildsamt - bilder som stöd i samtal om våld, i samarbete med ROKS

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9)

en sitter på madrassen en går på toaletten en plit framför sig en bakom en knackar på dörren för att någon annan ska spola en blir förhörd en blir

Tillsammans med Birger, Maria, Helena och Annika fick jag en god kopp kaffe.

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 18 Fredag 13 maj 2011 NORRBOTTEN Många nya jobb i Boden Det ska bli 2 250 nya jobb inom det militära försvaret i Boden. Det lovade försvarsminister Sten Tolgfors i fredags. -2 250 nya jobb? Det har pratats om 700 nya jobb, säger Torbjörn Lidberg som är kommunalråd i Boden. Torbjörn Lidberg låter förvånad när han får höra 1 att försvarsministern lovat mer än två tusen nya jobb till Boden. -Men det är jättebra med nya jobb. Vi är beredda att ta emot dom och vi behöver fler barn i skola och förskola, säger Torbjörn Lidberg. Olof Granander är chef på I 19 i Boden. Han har inte sett något papper på hur många som ska anställas i Boden.

-Jag har brukat säga att vi ska anställa 700 personer i Boden. Då har vi inte räknat med deltidsanställda. Deltidarna kan till exempel vara läkare eller sjuksköterskor. Soldaterna är heltids-anställda, säger Olof Granander. Sten Tolgfors berättade att det ska finnas 16 000 nya jobb inom försvaret om några år. Av dom 16 000 jobben ska 2 250 stycken finnas i Boden, 350 personer ska anställas i Arvidsjaur och 500 personer i Luleå. Det skriver NSD. Pappa räddade sina barn Peter Eriksson i Klöverträsk vaknade tidigt i söndags morse av ett knäppande ljud. När han steg upp kände 2 han att det luktade rök. - När jag öppnade sovrumsdörren var det som en svart vägg som kom emot mig, säger Peter Eriksson. Peters fru var på jobbet, men dom tre barnen låg och sov i sina rum. - Jag sprang ut med ena ungen i famnen. Sedan sprang jag tillbaka och hämtade dom andra en och en, säger Peter Eriksson. Barnen är två, tre och sju år gamla. När han sprang ut sista gången var golvet så varmt att det nästan inte gick att gå på det. Huset blev helt förstört. Alla kläder och alla andra saker som fanns i huset brann upp. Peter Eriksson fick så mycket rök i ögonen att han fick åka till sjukhuset för att skölja bort röken.

-Peter Eriksson har gjort en hjälteinsats, säger räddningstjänstens ledare Patrik Juhlin. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Nya hus i Pajala Nu ska det byggas nya hus på Tallbacka-området i Pajala. Det är tjugo år sedan det senast byggdes ett bostadsområde i Pajala. - Det här värmer i hjärtat, säger kommunalrådet Kurt Wennberg till Haparandabladet. I måndags började företaget Peab göra i ordning Tallbackaområdet. Företaget ska bygga vägar, gräva ned vattenrör och avloppsrör och dra el och fjärrvärme till området. 3 När det är klart kan man börja bygga husen. Det kommer att finnas plats för 40 villor på området. Men kommunalrådet vill att det också byggs kedjehus och hyreshus. - Det är viktigt att det byggs olika slags hus, säger Kurt Wennberg. Kommunalrådet Kurt Wennberg hoppas att många vill flytta till Pajala när gruvan öppnar. Ungdomar har dött av mediciner Fyra ungdomar i Luleå har dött efter att ha ätit starka mediciner. Dom har använt medicinen som knark. Dom tre senaste månaderna har fyra unga män dött av medicinen. Nu är polisen orolig för att fler ska dö av den.

- Det handlar om mycket starka tabletter som gör att andningen och andra viktiga organ slutar fungera, säger polischef Per Olov Andersson till Norrbottens-Kuriren. Tabletterna som ungdomarna har ätit används inom vården för att hjälpa till exempel människor som har ont. Tabletterna innehåller morfin som kan ta bort smärta. Polisen vet ännu inte hur ungdomarna har fått tag i tabletterna. - Men det är viktigt att vi får bort missbruket innan någon fler dör, säger Per Olov Andersson. Dåligt vatten i Vittangi Förra veckan var Vittangiborna tvungna att koka allt vatten som användes till matlagning. 4 Annars hade dom fått magsjuka. Men nu är bakterierna i vattnet borta. En tankbil med vatten stod parkerad utanför Folkets Hus i Vittangi. Där fick folk hämta dricksvatten. Den som ville dricka, borsta tänderna eller använda kranvatten till matlagning fick veta att vattnet måste koka i fem minuter först. Det var när Kiruna kommun tog vattenprover på dricksvattnet i Vittangi som bakterierna upptäcktes. Vattnet luktade också klor, precis som på ett badhus, men det berodde på att kommunen försökte rena vattnet med klor. Nu behöver inte vattnet kokas eftersom nya prover visar att bakterierna är borta.

Kiruna kommun ska fortsätta att söka efter orsaken till att vattnet blev dåligt. Det rapporterar P4 Norrbotten. Stort bygge mitt i Luleå Snart ska det börja byggas ett stort hotell mellan Smedjan och Kulturens hus i Luleå. -Även om det är 20 grader kallt kan du gå från Kulturens hus till hotellet i tofflor, säger hotellägaren Hilding Holmqvist. För ett år sedan revs Fritz Olsson-huset i Luleå. Sedan dess har det varit tomt mitt emot Smedjans galleria. Nu ska byggföretaget Norrporten börja göra i ordning marken. Sedan börjar bygget av huset. - Om det blir i maj eller juni får vi se, säger Leif Lövgren, Norrporten. Hilding Holmqvists företag ska driva hotellet som ska byggas. Högst upp på hotellets nionde våning ska det bli en restaurang. -Vi funderade på om man kan få folk att åka upp och ned för att äta lunch. Men vi kommer att ha många snabba hissar, säger Hilding Holmqvist. Längst ned i huset blir det en galleria med flera butiker. Det ska också byggas lägenheter och kontor i huset. Om två år kommer huset att vara färdigt. Det skriver tidningarna i Norrbotten. 5

Piteå är bra på musik och kultur Piteå är Norrbottens bästa musik och kulturskole-kommun. -Vi har undervisning på alla instrument utom harpa och munspel. Och allt fler flickor börjar spela trummor och elbas, medan det blir fler och fler pojkar som väljer sång, säger rektorn Kicki Enqvist. Piteå kommun kommer på tionde plats i Sverige och är bäst i Norrbotten när det handlar om musik och kultur i skolorna. Det är Lärarförbundet som tycker att Piteå är så bra. -Ja, men vi är ju bäst, säger Kicki Enqvist. Idag är 1 400 elever inskrivna i Piteå kommuns Musik och dansskola. Mer än 400 elever köar för att få plats i skolan. Väntetiden är två år. Skolan har undervisning både på dagar och kvällar. Förra veckan bestämde politikerna att ta bort lärartjänster. Då kan många musik-elever förlora sin plats och måste börja köa igen. -Det är inte alls bra. Vi vill att alla barn som vill spela ska få göra det, även ute i byarna, säger Kicki Enqvist. Det skriver Piteå-Tidningen. SVERIGE Fler vågar berätta För tre veckor sedan berättade höjdhopparen Patrik Sjöberg att han blivit utsatt för sexuella övergrepp av sin tränare. Nu vågar andra berätta att dom också varit 6

med om samma sak. Vuxna får inte ha sex med barn. Vuxna får inte heller ta på barn eller göra saker med barn för att bli sexuellt upphetsade. Det kallas sexuella övergrepp och är förbjudet. Nu har det gått många år sedan Patrik Sjöberg blev utsatt för övergrepp. Han har berättat vad som hände för att hjälpa andra. Och nu vågar många barn berätta. I förra veckan fick organisationen Bris dubbelt så många samtal om sexuella övergrepp jämfört med vad dom brukar få. - Det är viktigt att en känd person vågar prata om det. Då brukar andra känna att dom inte är ensamma, säger Göran Harnesk på Bris till TT. 7 SPORT Konstgräs i Arvidsjaur Arvidsjaur har fått en fotbollsplan med konstgräs. Nu kan fotbollsspelarna i Arvidsjaur träna även när gräsplanerna är dåliga. - Vi är så glada att vi äntligen fått en konstgräsplan. Nu har vi samma träningsmöjligheter som lag från andra orter, säger Gert Nilsson i IFK Arvidsjaur. Tidigare har fotbollslagen i Arvidsjaur kommit igång med sina träningar flera veckor senare än lag från andra platser. Nu tror Gert Nilsson att fler vill börja spela fotboll i Arvidsjaur. Det skriver Piteå-Tidningen.

Posttidning B Vargen ville hem Dokkasvargen är tillbaka i Norrbotten igen. I april flyttades vargen från Norrbotten till Dalarna. Dokkasvargen har tidigare bott i närheten av Gällivare. Där har vargen dödat minst elva renar i vinter. Renskötare har varit oroliga för sina renar och krävt att vargen ska dödas. Men Naturvårdsverket bestämde att vargen i stället skulle flyttas. Vargen sköts med en bedövningspil, och sedan flögs den till Dalarna. Naturvårdare har satt fast en GPS-sändare på vargen så att dom ska veta var vargen är. Och vargen ville tillbaka till Norrbotten. I måndags var den i närheten av Piteå och den fortsätter vandra norrut. Det skriver NSD. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8