LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december 2011. Fortsatt tågtrafik



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

Möjlighet att leva som andra

POLEN Jesper Hulterström. V10 s

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Medborgardialog om framtidens äldreboende

Politisk samverkansberedning

EN SEPTEMBER-REPRIS SFI. Hur är det idag? Får jag låna ditt busskort? Vad vill du ha, kaffe eller te? Vad vill du ha, nötter eller godis?

Svenska från början 3

Bill Nilsson Ordförande. Anders Sundström Justerare. Kjell-Åke Halldén Sekreterare

10 september. 4 september

Kapacitetsbristen i järnvägssystemet Fulla spår hotar näringslivet. Per Corshammar, Ramböll

Svenska Hockeyligan. Elitserien 2011/2012. Dag Datum Tid Arena Hemmalag Bortalag 6 Tisdag Scandinavium Frölunda HC - Växjö Lakers HC

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

Introduktion. Personkretsen. Paragraf 1. LSS har bestämmelser om hjälp till dessa personer:

Spelprogram Elitserien 2003/2004 Fastställt 20 maj 2003

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

Vä lfä rdstäppet Norrbottens lä n

27/35 Socialberedningen gemensamt

BARNHEMMET I MUANG MAI

Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 40 Fredag 16 december 2011 NORRBOTTEN Fortsatt tågtrafik Godstrafiken på tåg kommer att fortsätta till april nästa år. I fredags blev företagen som sköter godstrafiken eniga om att fortsätta köra gods på tåg. Det är företaget Cargonet som kör godstågen mellan Luleå och södra Sverige. Varje dag kör två godståg varor till Luleå. När tågen vänder har dom med varor från Norrbotten till resten av landet. Nyligen bestämde Cargonet att företaget ska sluta med godstrafiken till norra Sverige. Priset för att få köra på järnvägen ska höjas, och Cargonet tyckte att det blev för dyrt. 1

Många har varit oroliga för att varor ska köras på lastbil i stället för med tåg. Det skulle betyda 60 fler stora lastbilar på vägarna. Men i fredags kom beskedet att Cargonet kommer att fortsätta frakta gods till den 31 mars nästa år. - Vi är väldigt glada över det, säger Andreas Lind på Norrbottens handelskammare. Men Andreas Lind säger också att det finns kvar många problem som måste lösas. Annars är risken stor att företagen flyttar sina transporter från tåg till lastbilar. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 2 Framtidshopp i Norrbotten Det går bra för företag och industri i Norrbotten. Fler och fler får jobb och många tror på en bra framtid i länet. Arbetsförmedlingen har undersökt hur det går för företagen i Sverige. Arbetsförmedlingen har frågat företagare runt om i landet om dom ska anställa eller säga upp personal. I Norrbotten vill många företag anställa nya människor. Det går bra både för gruvindustrin, byggföretagen och för hotell och restauranger. Men på många platser i länet är det för få lägenheter och hus. - Det gör det svårare att utveckla länet, säger Göran Nilsson som är chef

på Arbetsförmedlingen i Norrbotten. Norrbotten, Stockholm och Göteborg är dom områden i Sverige där företagen klarar sig bäst. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Facebook lockar andra dataföretag Sex stora dataföretag vill komma till länet. Orsaken är att Facebook har bestämt sig för att bygga nytt i Luleå. - Dataföretag vill ofta finnas där andra dataföretag finns, säger Anders Granberg. Anders Granberg jobbar på ett nystartat företag som heter North Sweden Datacenter Location AB. 3 Det är landstinget och kommunerna Luleå, Boden och Piteå som har startat företaget. Det ska hjälpa dataföretag som vill starta verksamhet i Norrbotten. Nu har sex stora internationella dataföretag sagt att dom är intresserade av att komma hit. - Facebook valde Luleå, men det finns andra dataföretag som kan tänka sig att starta i dom andra kommunerna. För dom här företagen spelar fem, sex mil ingen roll. Bara det finns liknande företag i närheten, säger Anders Granberg till Norrbottens-Kuriren.

Protester i Arjeplog Arjeplogsborna protesterar mot sämre sjukvård. Torsdag kväll i förra veckan gick 200 Arjeplogsbor i fackeltåg för att visa sitt missnöje. Landstinget vill dra in läkarjouren i Arjeplog på kvällar och nätter. Det ska inte finnas någon läkare som jobbar efter klockan 21 på vardagar och efter klockan 18 lördagar och söndagar. Dom som blir sjuka måste åka till Arvidsjaur för att träffa läkare. Det är nästan tio mil mellan Arjeplog och Arvidsjaur. Många Arjeplogsbor tycker att förslaget är dåligt. Förra torsdagen var det möte på Medborgarhuset i Arjeplog. Mer än 300 personer 4 kom till mötet. Landstingsrådet Kent Ögren och Anna-Greta Brodin som är chef för vårdcentralerna i Norrbotten var där. Dom fick många frågor från Arjeplogsbor som var både arga och ledsna. Landstingsrådet sa att Arjeplogsborna också i fortsättningen kommer att ha en bra sjukvård. Landstinget vill lägga ned läkarjouren för att den kostar för mycket. Det skriver Piteå-Tidningen. Torn blir lägenheter Bygg om vattentornet i Haparanda till lägenheter. Det föreslår arkitektkontoret MAF. - Det blir jättehäftigt,

säger kommunalrådet Gunnel Simu i Haparanda. Det gamla vattentornet i tegel har varit tomt i flera år. Tornet är 47 meter högt och finns mitt i Haparanda centrum. Arkitektkontoret MAF vill bygga ett nytt, modernt torn intill det gamla tornet. Dom två tornen ska ha en glasad gång mellan sig. I tornen ska det byggas 13 lägenheter. Det blir kök och vardagsrum i det gamla tornet och sovrum och badrum i det nya. - Det är många Haparandabor som har hört av sig och sagt att där vill jag bo, säger Mats Jakobsson, chef på MAF. Men några tycker också att det nya tornet ser fult ut bredvid det gamla. 5 Ännu är det inte bestämt om det blir lägenheter i vattentornet. MAF måste först veta att tillräckligt många vill köpa en lägenhet i tornen. Lägenheterna kommer att bli dyra. Det skriver Haparandabladet. För få dagisplatser Det föds många barn i Norrbotten. Nu finns det för få platser på dagis. - Jag tar vad jag får, säger Ann-Helen Thurström i Luleå som behöver dagisplats till dottern Lyckelie. I Luleå saknar cirka 150 barn plats på dagis. Även i Piteå finns det för få dagisplatser. Därför öppnas det nu nya

dagisavdelningar både i Luleå och Piteå. - Vi ser att många barn börjar dagis tidigare är förr. Många barn börjar redan när dom är ett år gamla, säger Elisabeth Fjellström som är chef för förskolan i Piteå. Hon säger att det kan vara svårt för kommunen att veta hur många platser som behövs. Om många har jobb behövs fler platser på dagis. Unga familjer flyttar ibland till nya bostäder och vill flytta barnen till ett dagis nära där dom bor. I Luleå byggs det nu två helt nya förskolor. En i Rutvik och en på Kronan. När dom är klara kommer alla barn att få plats i förskolan. - Det är jättekul att det kommer så många barn, och vi jobbar allt vi 6 kan med att lösa problemen, säger Eva Wennberg som är chef för förskolorna i Luleå. Det skriver NSD och Piteå-Tidningen. Många badhus är dåliga Badhuset i Kiruna är stängt och ska repareras för 32 miljoner kronor. Flera andra badhus i landet behöver också repareras. Hälften av Sveriges badhus är mer än 30 år gamla. Värmen och vattnet gör att det blir problem i gamla badhus. Kakelplattor och betong kan lossna. Järnrör som finns i väggar, golv och tak börjar rosta. - Badhusen från 60-talet och 70-talet är värst.

Dom byggdes med billigt material, säger Mille Örnmark som är specialist på badhus. Mille Örnmark säger att många badhus i Sverige är i så dåligt skick att dom skulle behöva rivas. Det kostar cirka 100 miljoner kronor att bygga ett nytt badhus. Det skriver NSD. SPORT Luleå hockey fyra Det har gått bra för Luleå hockey i höst. Laget ligger nu fyra i elitserien. I söndags vann Luleå med 3-2 mot Frölunda. - Det är riktigt roligt att 7 spela, och vi vinner många jämna matcher, säger spelaren Simon Hjalmarsson. Matchen mot Frölunda var den sista matchen i elitserien innan jul. Nu ska Luleå spela några matcher i Österrike. Luleå ska spela mot lag från andra europeiska länder. - Det ska bli riktigt skoj. Vi får möta lag som vi inte har mött tidigare, säger Simon Hjalmarsson till NSD. Luleå hockey spelar sin nästa hemmamatch den 26 december. Då kommer Modo till Coop arena. Under julen brukar det komma många och titta på hockey. Luleå hockey hoppas att det ska bli fullt i Coop arena.

Posttidning B Mycket godis i Luleå Två stora godisbutiker har nyligen öppnat i Luleå. -Jag tror det här är bra för godisbranschen, säger Kent Långström, ägare till butiken Candy World som ligger på Storheden. Han hoppas sälja 100 ton godis varje år i Luleå. Den andra butiken heter Candy Corner och har 800 olika sorters godis. Den godisbutiken ligger bredvid Barnens hus. -Jag är en stor godisfantast, men jag tycker att det funnits för lite godis i Luleå, säger ägaren Peter Näslund. Candy betyder godis på engelska. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8