Tro och liv. Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska. EVANGELISK-LUTHERSKA KYRKAN I FINLANDπ

Relevanta dokument
Ordning för dopgudstjänst

B. På årsdagen av dopet

Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN

Kvällsgudstjänst på alla helgons dag

Dopgudstjänst I GRYTNÄS FÖRSAMLING

DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag

Dopgudstjänst så här går det till

Vilket namn har ni gett ert barn? Förälder svarar. Någon av följande böner leds av förälder eller annan anhörig:

Ordning för dopgudstjänst

Dopgudstjänst SAMLING

Tecknet i gudstjänstordningen utmärker de moment under vilka församlingen står. L = liturg, F = församling, S = försångare, förebedjare, textläsare

Gudstjänst GUDSTJÄNST

Gudstjänst på julaftonen

Ordning för begravningsgudstjänst

Avskiljning av missionär

EFS FALKÖPING, WARENBERGSKYRKAN

Bilaga 2. Vigselordning

Har en drygt 2000 år gammal historia på nacken Jesus är i fokus i denna historia De kristnas gud har tre delar; Faderns, Sonen och den Helige Anden

E. Dop i församlingens gudstjänst

välkommen till ORDETS OCH BORDETS GUDSTJÄNST

Vem är Gud? Nr 2 i serien Kristusvägen

Kristendomen kyrka och kristen tro. Ht 2010 Jonas

Grunderna i KRISTNA TRON. Bjørg Farstad

3 Upptagande i kyrkans gemenskap

Samling - Musikstycke/solosång/gemensam sång till inledning/övergång

Samling - Musikstycke/solosång/gemensam sång till inledning/övergång

Kyrkogångsbok för konfirmander

Begravnings- gudstjänst

I (Guds:)Faderns och Sonens och den helige Andes namn.

BIBELNS BUDSKAP. - en enkel katekes. Av Sandra Greenfield och Ardis Koeller

Vigselgudstjänst KLOCKRINGNING

Ordning för vigselgudstjänst mellan två kvinnor eller två män

7 Sjukkommunion SJUKKOMMUINION

Julnattsmässa Sankt Pauli kyrka 24 dec 2013

Vigselgudstjänst. eller. P: Äktenskapet välsignas av Gud, himmelens och jordens skapare. Kärleken är Guds gåva att ta emot och ge vidare.

P=präst L=annan gudstjänstledare än präst F=alla läser eller sjunger

Vid P läser präst. Vid F läser alla tillsammans. NN står för namnet/namnen.

Hoppet. Nr 9 i serien Kristusvägen

Välkomnande av nya medlemmar

Ordning för Vigselgudstjänst i Skanör-Falsterbo församling

Dopbekräftelse Anvisningar Ordning

A. När någon har avlidit

2 november - Alla Själars Dag år B. Ingångsantifon (1 Thess 4:14; 1 Kor 15:22)

Gud rör vid oss. Dop och nattvard. Nr 8 i serien Kristusvägen

Man kan sjunga t.ex. en av följande psalmer: 240, 242, 244, 521 eller 522. Inledande välsignelse och växelhälsning

Vigselgudstjänst. Vigselordning. Vid P läser präst. Vid F läser alla tillsammans. NN står för namnen/namnet. Inledningsmusik

Församlingsordning. * 2 Tim 3:16 17, Apg 15

KATEKES FÖR DEN KRISTNA LÄRAN

Nattvardsfirande utanför kyrkorummet

påskkalender Text: Henny Johansson Illustrationer: Hanna Gustavsson

Gudstjänst på långfredagen

Därför vill jag som inledning läsa en text från Hebréerbrevet (12:2):

KRISTENDOM. Introducera ämnet - 6 lektioner

A. När en närstående har dött

Om livet, Jesus och gemenskap

Kristendomen. Mikael C. Svensson

Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN

Sjunde Påsksöndagen - år A

Sjunde Påsksöndagen - år C Ingångsantifon (jfr Ps 27:7-9) Herre, hör min röst, när jag ropar till dig. Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt

2. Inledande välsignelse och växelhälsning

C. När någon har avlidit

B. Förbön för döende

Bana väg för Herren Sankt Pauli kyrka 15 dec 2013

S:ta Clara kapellförsamling Lindesnäsvägen 2b ; Karlskrona Tel: hemsida:

Leif Boström

Den kristna kyrkans inriktningar

KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus

Välsignelsen av församlingshem och andra församlingslokaliteter leds av kyrkoherden.

Veckomässa VECKOMÄSSA

1. Psalm. T.ex. psalm 131, 180, 243, 244, 360 eller 399. Inledande välsignelse och växelhälsning

KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus

HERRE. Eva Andreas. Bön Sorbykyrkan Det här får symbolisera Jesus,

ETT FOLK PÅ VÄG FÖRSAMLINGSORDNING

5 i påsktiden. Psalmer: 470, 707 (Ps 67), 715, 94, 72, 200:7-8 Texter: Hos 14:5-9, 1 Joh 3:18-24, Joh 15:9-17

Texter till predikan långfredagen

Mottagande av diakoner och pastorer från annat kyrkosamfund

1. Psalm 2. Inledande välsignelse

Sjätte Påsksöndagen - år B

Pilgrimsmässa A. Inledningsord. Pax et bonum/frid och allt gott! Psalm. Psaltarläsning

Kors och kärlek. Nr 4 i serien Kristusvägen

Bikt och bot Anvisningar

Sjätte Påsksöndagen - år A

1. Ingångspsalm. 2. Inledning. Inledande välsignelse. Inledningsord. 3. Psaltarpsalm. Antifon

Kristendom EN BROSCHYR AV DANIELLA MARAUI

Jesu dop Sankt Pauli kyrka 12 januari 2014

E. Vid en grav. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3.

Jesu Hjärtas Dag - år A Ingångsantifon (jfr Ps 33:11, 19)

PilgrimsBarn. en manual för mässa

13 söndagen 'under året' - år A Ingångsantifon (Ps 47:2) Klappa i händerna, alla folk, höj jubel till Gud med fröjderop!

Barnvälsignelse Anvisningar Ordning

Behandla andra som du själv vill bli behandlad Hjälp människor som är i nöd Treenigheten är viktig = Gud är tre gestalter: Gud är Fadern, Sonen och

Kristi återkomst Sankt Pauli kyrka

Gud blev människa. Nr 3 i serien Kristusvägen

Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Ängeln Gabriel visar sig och säger att Maria ska föda guds son. Jesus föddes i ett stall i

Kristi Kropps och Blods högtid - år A Ingångsantifon Inledning Kollektbön

2. Inledande välsignelse och växelhälsning. Se Gudstjänstboken s. 17, 51, 81 eller 101 enligt den serie som används.

Sjunde Påsksöndagen - år B Ingångsantifon Inledning Kollektbön

Fjärde Påsksöndagen - år B

21 söndagen under året år A Ingångsantifon Inledning Kollektbön

Konfirmationsgudstjänst

Transkript:

Tro och liv Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska EVANGELISK-LUTHERSKA KYRKAN I FINLANDπ

Tro och liv Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska Publikationer från Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland 2012:6 Arbetsgrupp omsorgsprästerna Pertti Arola, Maarit Nuopponen och Tiina Peippo samt sakkunnig inom diakoni Irene Nummela Översättning och svensk bearbetning sakkunnig inom vuxenarbete och kultur Maria Sten Fotograf Aarne Ormio Illustrationer Antti Huovinen ISSN 1798-7903 ISBN 978-951-789-407-4 (inb.) ISBN 978-951-789-436-4 (PDF) Diarienr. 2008 00612

Innehåll Förord... 5 De tio buden... 6 Vad buden betyder...17 Trosbekännelsen... 18 Bönen Fader vår... 40 Sakramenten är heliga handlingar... 52 Dopet... 56 Nattvarden... 58 Bibeln, bikten, bönen och välsignelsen... 60 Bibeln... 61 Bikten... 62 Bönen... 64 Herrens välsignelse... 66

4 Tro och liv

Till läsaren Man kan sammanfatta det viktigaste i den kristna tron i trosbekännelsen, de tio buden och Bönen Fader vår. Martin Luther skrev den första katekesen. En katekes är ett slags förklaring av den kristna tron. Luther säger i katekesen att dopet och nattvarden är viktiga. Boken Tro och liv det viktigaste i den kristna tron påminner om en katekes. Boken berättar om vad kristen tro är. Vi hoppas att boken hjälper dig att fundera vidare på frågor om kristen tro. I boken finns både sådana texter som finns i en vanlig katekes och lättlästa förklaringar. De som skrivit boken är omsorgsprästerna Pertti Arola, Maarit Nuopponen och Tiina Peippo samt sakkunnig inom diakoni Irene Nummela. De har tänkt på olika slags läsare då de skrivit boken. Vi hoppas att boken skall hjälpa läsaren att förstå vad tro och liv är. Boken är översatt till svenska och bearbetad av branschsekreteraren Maria Sten. Pekka Huokuna och Sixten Ekstrand Tro och liv 5

De tio buden 6 Tro och liv

De tio buden Första budet: Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar. Andra budet: Du skall inte inte använda Herrens din Guds namn fel. Tredje budet: Tänk på att hålla vilodagen helig. Fjärde budet: Visa aktning för din pappa och din mamma Femte budet: Du skall inte döda Sjätte budet: Du skall inte bryta ett äktenskap Sjunde budet: Du skall inte stjäla Åttonde budet: Du skall inte vittna falskt mot dina medmänniskor. Nionde budet: Du skall inte begära det som tillhör dina medmänniskor. Tionde budet: Du skall inte begära en annan människas man eller fru, anställda, boskap eller något annat som tillhör en annan människa. Tro och liv 7

8 Tro och liv

De tio buden De bud, ett slags regler, som Gud gett oss är riktlinjer för livet. Med hjälp av buden vill Gud skydda oss och hjälpa oss att leva ett bra liv. De riktlinjer för livet som Jesus ger lyder: Älska Gud mest av allt och din medmänniska som dig själv. Lukas 10:27 Första budet: Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar. Det betyder: Gud finns. Han har skapat dig. Gud ger dig allt det goda. Du kan alltid lita på Gud. Han vill vara det viktigaste i ditt liv. Andra budet: Du skall inte inte använda Herrens din Guds namn fel. Det betyder: Förakta inte Gud och håna honom inte. Du kan alltid be Gud hjälpa dig. Be till honom och tacka honom. Tro och liv 9

10 Tro och liv

Tredje budet: Tänk på att hålla vilodagen helig. Det betyder: Gud ger både arbete och vila. Kom ihåg att vila. Gud vill möta dig. Därför är det viktigt att be och läsa Bibeln. Det gör vi också i församlingen när vi firar gudstjänst tillsammans. Fjärde budet: Visa aktning för din pappa och din mamma Det betyder: Enligt Guds vilja är det pappas och mammas uppgift att bry sig om sina barn. Föräldrarna lär barnen och berättar för dem om Gud. De som är föräldrar har gett sina barn livet som en gåva. Vi får alltid visa dem tacksamhet för livet. Barnen skall visa respekt för sina föräldrar. En del människor har till uppgift att besluta om och sköta gemensamma frågor i samhället. De kallas myndigheter. Gud vill att vi respekterar dem. Tro och liv 11

Femte budet: Du skall inte döda Det betyder: Varje människas liv är värdefullt. Vi får inte skada en annan människa genom det vi gör eller säger. Gör inte så att en annan människa blir lidande. I stället skall vi hjälpa människor. De som har makt skall försvara dem som är svagare. Sjätte budet: Du skall inte bryta ett äktenskap Det betyder: Gud skapade människan till man och kvinna. Gud har gett äktenskapet som skydd för familjen. Makarna skall älska och respektera varandra. Vi skall skydda både vårt eget äktenskap och andras. Vi har alla ansvar för vad vi säger och gör. 12 Tro och liv

Tro och liv 13

14 Tro och liv

Sjunde budet: Du skall inte stjäla Det betyder: Pengar och egendom är goda gåvor från Gud. Det är fel att stjäla något som hör till en annan. Den som med flit skadar det som en annan människa äger stjäl också. Vi har ansvar för varandra. Vi har också ansvar för naturen och miljön. Åttonde budet: Du skall inte vittna falskt mot dina medmänniskor. Det betyder: Vi skall inte ljuga. I stället skall vi alltid tala sanning. Vi skall inte tala illa om andra människor. Vi skall tala gott om varandra. Tro och liv 15

Nionde budet: Du skall inte begära det som tillhör dina medmänniskor. Det betyder: Gud vet om dina tankar. Därför skall du inte vara avundsjuk på det som andra äger. Försök inte heller lura till dig andras egendom. Försök inte få egna fördelar om andra får lida för det. Tionde budet: Du skall inte begära en annan människas man eller fru, anställda, boskap eller något annat som tillhör en annan människa. Det betyder: De människor som står oss nära är en gåva från Gud. Därför skall vi inte skada någon annan människa. Försök inte att lura till dig människor eller egendom som hör till en annan människa. Gör gott mot andra människor. Skydda andra och stöd andra i allt. 16 Tro och liv

Vad buden betyder Om vi håller buden, kan alla leva ett gott liv. Det får stora följder om vi bryter buden. Då vi bryter buden får det följder för familjen och för samhället. Ingen av oss kan helt hålla Guds bud. Buden visar också var vi gör fel och visar att vi är själviska. Buden leder oss att söka hjälp hos Gud. Därför är tron på Gud det viktigaste i vårt liv. Tro och liv 17

Trosbekännelsen 18 Tro och liv

Vår trosbekännelse Jag tror på Gud, Fadern, den allsmäktige, himlens och jordens skapare, och på Jesus Kristus, Guds ende Son, vår Herre, som blev avlad av den heliga Anden, föddes av jungfrun Maria, led under Pontius Pilatus, korsfästes, dog och begravdes, steg ner till dödsriket, uppstod på tredje dagen från de döda, steg upp till himlarna, sitter på Guds, den allsmäktige Faderns, högra sida och skall komma därifrån för att döma levande och döda, och på den heliga Anden, en helig, allmännelig kyrka, de heligas gemenskap, syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och det eviga livet. Tro och liv 19

20 Tro och liv

Trosbekännelsen Det betyder: Vi har en enda Gud. Gud är samtidigt Far, Son och Helig Ande. Därför kallas han en treenig Gud. Trosbekännelsen berättar om allt det goda som Gud gjort och gör: Gud har skapat världen. Jesus har räddat oss från den makt som det onda har. Den heliga Anden ger oss tro. Att tro betyder att vi tar emot det goda som Gud gjort för oss. Att tro betyder att vi litar på Gud och på att han har hand om oss. Tro och liv 21

22 Tro och liv

Jag tror på Gud Det betyder: Man kan inte förstå Gud med sitt förnuft. Gud är en stor hemlighet. I Bibeln har han berättat det viktigaste om sig så att vi skall kunna tro på honom. Gud är på samma gång Fadern, alltså Skaparen, Sonen, alltså Befriaren Jesus och den heliga Anden, alltså den som gör oss heliga. Tro och liv 23

Fadern, den allsmäktige, himlens och jordens skapare Det betyder: Gud är varje människas himmelske Far. Gud har skapat allt. Han har gett oss livet. Hem och familj, mat och dryck, hälsa och vila. Allt är gåvor från Gud. För Gud är ingenting omöjligt. Han tar hand om allt. Ändå kan vi möta svårigheter och lidande. Mitt i det svåra kan vi ändå lita på Gud. 24 Tro och liv

Tro och liv 25

26 Tro och liv

och på Jesus Kristus, Guds ende Son Det betyder: Då Gud sände sin ende Son till oss, visade Gud att han vill leva på samma villkor som vi. Jesus är på samma gång både Gud och människa. Jesus är Guds Son. Han föddes som människa, levde som människa och dog, men stod upp från döden. Vår Herre Det betyder: Jesus kom till världen för vår skull. Han är vår Herre och Frälsare. Synden skiljer oss från Gud. Synd kallas det att vi inte tror och litar på Gud. Tankar, ord och saker vi gör som är onda och själviska är också synd. Ingen kan göra sig själv fri från synden. Därför hjälper Jesus Kristus oss. Han är den räddare som befriar oss från den makt som synden har över oss. Jesus vann över döden och djävulen. Därför är Jesus vår Herre. Tro och liv 27

28 Tro och liv

Som blev avlad av den heliga Anden, föddes av jungfrun Maria Det betyder: Maria födde Jesus. Då blev Maria mamma till Gud. Det går inte att förstå med sitt förnuft hur Gud blev människa. Det är ett under. Det är något som Guds heliga Ande gjorde. led under Pontius Pilatus, korsfästes, dog och begravdes, steg ner till dödsriket Det betyder: Pontius Pilatus var landshövding i Judéen. Han dömde Jesus till döden. Jesus blev slagen och hånad. Alla övergav honom. Jesus spikades fast på ett träkors och han dog. Jesus dog på korset för våra onda handlingars skull. Han befriade oss från syndens makt. Då Jesus hade dött begravde hans vänner honom. Då Jesus dog steg han ner i det som kallas dödsriket. Tro och liv 29

Uppstod på tredje dagen från de döda, steg upp till himlarna, sitter på Guds, den allsmäktige Faderns högra sida och skall komma därifrån för att döma levande och döda, Det betyder: Jesus uppstod från de döda. Där visade han att hans makt var större än allt ont. Det hände på påsken. Han lever! Jesus finns nu i himlen, därför kan vi inte se honom. Men han har lovat att alltid vara med oss. Jesus ber för oss. En dag kommer Jesus tillbaka hit till jorden. Då skall han rättvist döma alla människor. Den dagen får vi lita på Guds förlåtelse och kärlek. Det kallas nåd. 30 Tro och liv

Tro och liv 31

och på den heliga Anden Det betyder: På pingsten gav Gud den heliga Anden åt Jesu vänner. Den heliga Anden ger oss tro på Jesus. Anden hjälper oss att älska Gud och varandra. Anden hjälper oss att lita på de löften som Gud gett i bibeln. Den heliga Anden är den som gör oss heliga. Den heliga Anden kallas hjälparen. 32 Tro och liv

Tro och liv 33

34 Tro och liv

en helig, allmännelig kyrka Det betyder: Alla de som tror på Gud kallas den kristna kyrkan. Det är den heliga Anden som kallar oss till församlingen. Vår uppgift är att lita på Gud och älska andra människor och berätta för alla om det som Gud har gjort. Dopet, nattvarden och bibeln är viktiga för kyrkan. Då vi döps blir vi medlemmar i kyrkan. Nattvarden är kyrkans gemensamma måltid. Bibeln är kyrkans heliga bok. de heligas gemenskap Det betyder: De som tror på Jesus kallas kristna. Det finns kristna i olika delar av världen. Vi kan ha olika seder, tänka på olika sätt och tycka olika. Ändå har vi en gemnsam tro, därför att tron är en gåva från den heliga Anden. Tro och liv 35

syndernas förlåtelse Det betyder: Gud känner oss. Han vet hurdana vi är. Vi gör fel och vi glömmer lätt bort Gud. Av egen kraft kan vi inte och vill vi inte göra gott mot andra människor. Ändå får vi be Gud om förlåtelse och lita på att han förlåter oss. Han älskar oss mycket och för Jesu skull ger Gud oss förlåtelse. När Gud förlåter oss styrker han vår tro. Han hjälper oss att älska våra medmänniskor. 36 Tro och liv

Tro och liv 37

38 Tro och liv

kroppens uppståndelse Det betyder: När vi dör läggs vår kropp i en grav. Jesus dog och begravdes, men han uppstod från de döda och vann över döden. Därför är döden en port till livet för den som tror på Jesus. Gud ger dem som tror, ett nytt liv i himlen. I himlen får vi en ny kropp som är annorlunda än den vi har nu. och det eviga livet. Det betyder: Som kristna får vi redan nu leva tillsammans med Gud. I himlen får vi se Gud. Livet i himlen tar aldrig slut. Där finns ingen som gråter, ingen som är sjuk och ingen som lider. Alla har det bra. Vi får glädjas över Guds kärlek. Tro och liv 39

Bönen Fader vår 40 Tro och liv

Bönen Fader vår Fader vår som är i himmelen. Helgat varde ditt namn. Tillkomme ditt rike. Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden. Vårt dagliga bröd giv oss i dag. Och förlåt oss våra skulder såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, och inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån ondo Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen (Matteus 6:9 13, Lukas 11:2 4) Tro och liv 41

42 Tro och liv

Fader vår som är i himmelen Det betyder: Gud är vår himmelske Far. Han vet vad vi behöver och han vill oss gott. Vi kan frimodigt tala med Gud. Vi kan lita på att han hör oss då vi ber. Helgat varde ditt namn Det betyder: Gud är stor och helig. Han har skapat allt och han har makt över allt. Trots att Gud är helig får vi närma oss honom. Gud vill att vi ger honom äran och att vi tackar honom för allt det goda som vi fått av honom. När vi tackar Gud, håller vi hans namn heligt. Tro och liv 43

Tillkomme ditt rike. Det betyder: När vi talar om Guds rike, menar vi att Gud finns överallt och att vi får leva tillsammans med Gud. När vi tror på Jesus är vi med i Guds rike. Det finns mycket som är ont i världen. Men Gud är ändå kärleken. Därför ber vi att Guds rike skulle synas i vårt liv. Då litar vi på Gud. Vi berättar också om Gud för andra människor. I himlen ser vi hela Guds rike. 44 Tro och liv

Tro och liv 45

Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden. Det betyder: Gud vill att vi tror på Jesus och att vi älskar våra medmänniskor. Vi ber Gud om kraft att kunna göra det. Vi ber att Guds vilja skall hända i vårt liv. Vi förstår inte alltid det som sker och varför det sker. Vi får ändå lita på att Gud älskar oss och vill oss gott. Vårt dagliga bröd giv oss i dag. Det betyder: Allt det goda i livet kommer från Gud. Han bryr sig om alla. Dagligt bröd betyder allt som vi behöver som mat, kläder, ett hem, att vi är friska och har vänner. Vi får tacka Gud för allt vi har. Vi skall också komma ihåg att hjälpa dem som inte har bröd för dagen. 46 Tro och liv

Tro och liv 47

48 Tro och liv

Och förlåt oss våra skulder såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro. Det betyder: Gud förlåter oss allt det onda vi gjort därför att Jesus dog på korset. Vi får tacka Gud för förlåtelsen. Gud vill att vi också förlåter dem som gjort oss illa. och inled oss icke i frestelse Det betyder: Vi glömmer så lätt bort Gud. Ofta tänker vi bara på oss själva och vi gör andra illa. Frestelse är att vilja göra det som Gud inte vill att vi skall göra. Gud tar inte alltid bort frestelserna, men han ger oss kraft att stå emot dem. Därför ber vi att Gud skall ge oss tro och kärlek. Tro och liv 49

utan fräls oss ifrån ondo Det betyder: Vi vill gärna slippa det som är ont. Vi kan inte förklara varför Gud låter det hända. Vi får be Gud om hjälp när det onda sker. Vi får också lita på att Gud är starkare än det onda. I himlen är allt ont borta. Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen Det betyder: Gud har gjort hela världen. Han är den starkaste och väldigaste. Därför får vi lita på att han hör då vi ber. Vi får också lita på Gud när vi inte kan eller orkar be. Vi tror att Guds goda vilja för hela världen skall ske. Gud vet vad vi behöver. Amen betyder: Ja så ska det ske. 50 Tro och liv

Tro och liv 51

Heliga handlingar eller sakrament 52 Tro och liv

Tro och liv 53

Heliga handlingar eller sakrament Det finns två sakrament i den lutherska kyrkan. De är dopet och nattvarden. De bygger på det Jesus sagt i Bibeln. Dopbefallningen är en uppmaning från Jesus att döpa människor till hans lärjungar, alltså efterföljare. I de ord som inleder nattvarden talar Jesus om vad nattvarden betyder. I sakramenten förenas Jesu ord och det vi kan se, vatten, bröd och vin. 54 Tro och liv

Tro och liv 55

Dopet När en präst döper säger han eller hon: Jag döper dig i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn. Samtidigt sätter prästen vatten tre gånger på huvudet på den som döps. Dopet är en gåva från Gud. Gåvan är tänkt för alla. Därför döps många redan när de är mycket små. I dopet kallar Gud oss alla vid namn. Vi blir Jesu vänner och medlemmar i den kristna kyrkan. I dopet ger den heliga Anden tron på Gud. I dopet lovar Gud att han skall vara med oss alla dagar. Vi får alltid lita på att Gud älskar oss och förlåter oss. Dopet ger oss också löfte om det eviga livet. 56 Tro och liv

Tro och liv 57

Nattvarden Vid nattvarden får vi bröd och vin. Jesus säger att brödet är hans kropp och att vinet är hans blod. Jesus är nära oss på ett speciellt sätt i nattvarden. Det är svårt att förstå men vi får lita på Jesus när han säger att han är med oss. Alla som behöver Guds hjälp, kärlek och förlåtelse kan komma till nattvarden. Nattvarden är tänkt för alla kristna. Vi får gå till nattvarden ofta. 58 Tro och liv

Tro och liv 59

Bibeln, bikten, bönen och välsignelsen 60 Tro och liv

Bibeln Bibeln är de kristnas heliga bok. Där talar Gud själv till oss på ett språk som vi förstår. Bibeln har två delar: Gamla testamentet och Nya testamentet. Där talas om det Gud har gjort och om hans kärlek till alla. Bibeln berättar att vi behöver Gud och hans nåd. Jesus kom hit för att ge oss Guds nåd och förlåtelse. Det är det viktigaste i bibeln. När vi läser eller hör någon läsa bibeln hjälper den heliga Anden oss att tro på det vi läser eller hör. Vi kan alltid lita på de löften som finns i bibeln. Tro och liv 61

Bikten I bikten bekänner vi vår synd för Gud. Vi kan göra det då vi ber för oss själva eller i gudstjänsten tillsammans med andra. Vi kan också träffa en präst eller annan kristen människa och bekänna för honom eller henne. Den som hört bikten säger att Gud förlåter synden. När vi fått förlåtelse för synden behöver vi inte längre fundera på den eller komma ihåg den. 62 Tro och liv

Tro och liv 63

Bönen Att be är att tala med Gud och vara tillsammans med honom. Vi kan be när vi själva vill. Vi kan be tysta för oss själva eller tillsammans med församlingen. Vi kan också be genom att prata eller sjunga. Vi får tacka Gud och be honom om hjälp. Vi kan be för andra människor. Det kallas förbön. I bibeln lovar Gud att han hör vår bön. Vi får lita på att han hjälper oss. 64 Tro och liv

Tro och liv 65

Herrens välsignelse Välsignelse betyder allt det goda som Gud ger oss. Vi ber om Guds välsignelse när vi ber bönen Herrens välsignelse. Vi behöver alltid Guds hjälp, beskydd och omsorg. Vi får lita på Gud och hans välsignelse när vi har det svårt. Guds välsignelse skyddar oss också när vi skall dö. 66 Tro och liv

Herrens välsignelse Herren välsigne er och bevare er. Herren låte sitt ansikte lysa över er och vare er nådig. Herren vände sitt ansikte till er och give er frid. I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn. Amen. Tro och liv 67