LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 10 Fredag den 18 mars 2011 Gruva stängs i Svappavaara NORRBOTTEN Gruvföretaget LKAB måste stänga Gruvbergsgruvan i Svappavaara. Det har Miljööverdomstolen bestämt. -100 personer förlorar jobbet och framtiden för Svappavaara som gruvort blir osäker, säger Per-Erik Lindvall, LKAB. Gruvbergsgruvan har bara varit igång i tio månader när det bestämdes att den 1 måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken. Lindvall säger att LKAB kommer att förlora mycket pengar. -Vi kommer inte att kunna skicka malm till kunder som vi lovat. Sedan kanske vi inte kan öppna andra gruvor som vi planerat, säger Lindvall. Många är ledsna och
oroliga i Svappavaara. -Det här är dödsstöten för byn, säger Ingrid Lindmark i Svappavaara. Men Miljööverdomstolen säger att LKAB visste att dom kanske skulle få nej på sin ansökan om att bryta malm i Gruvberget. Domstolen tycker att LKAB chansade när dom öppnade gruvan. I sin ansökan om att få bryta malm skrev LKAB bara om hur miljön vid Gruvberget skulle påverkas. Domstolen tycker att LKAB borde ha tagit reda på hur gruvbrytningen påverkar miljön i hela området eftersom LKAB har fler gruvor där. -Det här handlar inte om miljön. Det här handlar om hur en ansökan ska skrivas, säger Per-Erik Lindvall. Han säger att LKAB ska klaga på beslutet om att 2 stänga gruvan. LKAB ska klaga till Högsta Domstolen före 7 april. Högsta Domstolen kan välja att pröva om rätt beslut har fattats. Men det är inte säkert att Högsta Domstolen vill pröva beslutet. Det skriver TT och Norrbottens-Kuriren. Ras i gruvan i Kiruna Flera ton berg rasade från en av gruvans väggar i Kiruna förra veckan. Stora stenar och berg föll ned på en av vägarna i gruvan. Några timmar före raset fanns det människor på vägen. -Det är allvarligt, säger Mauritz Magnusson, informatör vid LKAB.
På 70 meter av vägen låg det massor av berg från gruvans vägg. -Det viktigaste och första vi började med var att kontrollera att ingen fanns under berget som rasat, säger Mauritz Magnusson. Gruvarbetarnas skyddsombud arbetar med att säkerheten ska bli bättre i gruvan. Skyddsombudet visste att berget var dåligt där det rasade. -Ja, vi visste att det fanns ett dåligt ställe. Men berget var förstärkt på flera olika sätt. Det är ingen som har fuskat där, säger skyddsombudet Roger Niemi till NSD. Rån mot bussförare Två busschaufförer har rånats i Luleå under helgen. 3 Båda chaufförerna hotades med kniv och tvingades lämna ifrån sig pengar. -Det är allvarligt. Vi har aldrig blivit rånade tidigare, säger Ange Björk, chef för Luleås Lokaltrafik, LLT. Det ena rånet hände på Bergnäset på lördagskvällen. Det andra rånet var på Klintbacken på söndagskvällen. -Vi ställde in trafiken efter rånet, otryggheten bland förarna var för stor, säger Ange Björk. Om bussförarna inte har några pengar är det ingen idé att råna dom. Nu ska LLT försöka hitta lösningar så folk kan åka buss utan att betala med pengar. Det kan handla om att betala biljetten på internet, att ha periodkort eller att betala på annat sätt. Men den som bara kan
betala med pengar ska få göra det. Det berättar Ange Björk för Norrbottens-Kuriren. Krock mellan båtar Båten M/S Risoluto körde in i isbrytaren Atle förra veckan. Det blev ett flera meter stort hål i M/S Risoluto. -Det är inte ovanligt. Det var nog ingens fel, säger inspektör Kent Arvidsson vid Transportstyrelsen. Isbrytare är stora båtar som bryter sönder is så att andra båtar kan komma fram på havet. Isbrytaren Atle körde före M/S Risoluto och gjorde en ränna i den tjocka isen. Båtarna var vid ön Malören i Luleå skärgård. Sedan körde Atle in i ett högt berg av is. 4 Kaptenen som styrde M/S Risoluto såg inte att Atle kört fast i isen och körde in i Atle. Atle som har stark plåt fick bara småskador men M/S Risoluto fick ett fyra meter stort hål längst fram i båten. Kent Arvidsson arbetar med att kontrollera att stora båtar är säkra. Han bestämde att M/S Risoluto fick åka iväg söderut fast den har ett stort hål. Vattnet når inte ovanför hålet. -Fartyget klarar sig om det bara kör i bra väder. Hon ska till ett båtvarv i Östersjön och repareras, säger Kent Arvidsson. Det skriver NSD.
Bussen i diket när föraren kräktes En buss i Luleå med 15 passagerare hamnade i diket förra veckan. Bussföraren fick plötsligt vinter-kräksjuka. -Tack och lov gick det bra, säger Ulf Suup som är polis i Luleå. Ulf Suup berättar att bussföraren inte klarade att hålla bussen på vägen eftersom han kräktes. -Det är svårt att köra bra samtidigt som man kräks, säger Ulf Suup till NSD. Varken föraren eller någon av passagerarna i bussen skadades. SVERIGE Håkan Juholt ny partiledare Socialdemokraterna föreslår att Håkan Juholt 5 ska bli deras nya partiledare. Många blev överraskade eftersom Juholt är ganska okänd. Socialdemokraterna har haft svårt att bestämma vem som ska bli deras nya partiledare. Några socialdemokrater har jobbat tillsammans i en grupp för att hitta en bra partiledare. Förra veckan berättade gruppen att den tycker att Håkan Juholt passar bäst av dom som fanns att välja på. Håkan Juholt är från Småland. Han har jobbat som fotograf och journalist innan han började sitt arbete i Riksdagen. Håkan Juholt är 48 år, har stor mustasch, tycker om att skämta och är duktig på att prata. Håkan Juholt har arbetat
mest med politiska frågor som handlar om militärer och försvaret. Juholt har inte varit minister. Håkan Juholt blir inte partiledare förrän han har valts av den socialdemokratiska kongressen den 25 mars. Det skriver TT. UTLAND Jordskalv i Japan Mer är 10 000 människor har dött efter ett jordskalv i Japan. Efter jordskalvet kom en jättestor havsvåg, en tsunami. Den tio meter höga vågen sköljde bort bilar, tåg, hus och hela städer. -Det här är det värsta som hänt Japan sedan 6 andra världskriget, säger premiärminister Naoto Kan. Det är vanligt med jordskalv i Japan. Men i fredags var jordskalvet ovanligt stort. Marken skakade och hus rasade. Efter skalvet kom tsunamin. Många skyndade sig upp på berg eller i höghus för att skydda sig mot vågen. Några städer spolades bort av tsunamin och flera tusen människor saknas. Räddnings-arbetare söker efter människor under hus som rasat. Människor har samlats i läger för att få hjälp. Det saknas el, vatten och mat på många ställen. Men det är svårt att få fram hjälp eftersom det inte går att åka bil, buss eller tåg.
Kärnkraftsolyckor i Japan Några av kärnkraftverken i Japan har gått sönder efter jordskalven och tsunamin. -Folk vill vara nära flygplatsen om problemen på kärnkraftverken blir större, säger Nicole Fall till engelska radion BBC. Människor är rädda för att farlig strålning ska läcka från trasiga kärnkraftverk. Den som får mycket strålning på sig kan bli svårt sjuk eller dö. Det behövs mycket el i ett samhälle. El behövs till exempel för att värma hus, laga mat, eller tända lampor. Japan får mycket el från kärnkraft. När man gör el av kärnkraft används uran. Uran är en metall som finns i jorden. Om uranet i ett 7 kärnkraftverk blir för varmt kan det smälta. Då kan farlig strålning läcka ut i luften. Vid jordskalvet och tsunamin började ett kärnkraftverk att brinna. Vid några andra kärnkraftverk försvann elen. Då fungerade inte kylningen av uranet. Uranet började smälta. Det kallas härdsmälta. Nu är många rädda för strålningen från trasiga kärnkraftverk. Den japanska regeringen säger att det inte läckt ut så mycket strålning. Men en del tror inte att regeringen talar sanning. Ingen som bor närmare än två mil från ett trasigt kärnkraftverk får stanna kvar hemma. Alla måste resa till en säkrare plats.
Posttidning B Svenskt guld i skidskytte-vm Helena Ekholm vann guld i skidskytte-vm förra veckan. Helena var den enda som träffade med alla skott. Hon åkte också snabbt i skidspåret. Det var dåligt väder under tävlingen i Ryssland. Det blåste kraftiga vindar och vinden gjorde det extra svårt att skjuta. - Skjutningen var besvärlig. Vinden var så svår att den tog tag i en. Då spänner man sig och det är inte bra, säger Helena Ekholm. 96 tjejer startade i loppet som var 15 kilometer långt. Bara Helena Ekholm träffade med alla skott. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8