LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 32 Fredag 14 oktober 2011 NORRBOTTEN Serverhallar till Luleå Nu är det klart. Dom stora serverhallarna ska byggas på Porsön i Luleå. I fredags fick kommunen besked om att företaget Pinnacle hade valt Luleå. - Jag är jättenöjd. Det har tagit lång tid att få det klart, men nu väntar glada dagar, säger kommunalrådet Karl Petersen i Luleå. 1 Pinnacle ska bygga tre stora serverhallar på Porsön. I husen ska företaget ha speciella datorer, servrar, där man kan spara information från andra datorer. Pinnacle har valt Luleå därför att det finns lediga tomter, möjlighet att köpa billig energi och människor som är duktiga på datorer.
Pinnacle valde mellan Luleå och Östersund. Anders Dahlstål som är chef för stadsbyggnadskontoret är glad att Pinnacle valde Luleå. -Vi tror att andra företag också kommer att vilja bygga serverhallar här, säger Anders Dahlstål. Han tror att det kommer att ge jobb i Boden och Piteå också. Det skriver NSD. Nytt kärnkraftverk i Pyhäjoki Ett nytt kärnkraftverk ska byggas i Pyhäjoki i Finland. Kärnkraftverket ska byggas vid Bottenviken mitt emot Skellefteå. - Det är alldeles för nära Sverige, tycker Christina Snell Lumio 2 från Vänsterpartiet. I onsdags bestämde företaget Fennovoima att det nya kärnkraftverket ska byggas i Pyhäjoki. Företaget säger att det är den bästa platsen. Risken för jordskalv är minst där. Många är oroliga för att det ska byggas ett kärnkraftverk på den finska sidan av Bottenviken. Dom är rädda för att det ska ske en olycka och att kärnkraftverket ska släppa ut farliga ämnen. Vid olyckor i andra kärnkraftverk har människor dött av den farliga strålningen från kärnkraften. Men alla är inte oroliga. Bengt-Olov Innala är politiker i Haparanda. Han tror att ett nytt kärnkraftverk kommer att ge många nya jobb i området.
- Man ska ha respekt för kärnkraften, men vi lever inte i något område med stora jordbävningar, säger Bengt-Olov Innala. Om ett år börjar man göra i ordning området där kärnkraftverket ska byggas. Kärnkraftverket ska vara klart år 2020. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Arvidsjaur har bästa skolan Sveriges bästa skolor finns i Arvidsjaur. -Vi har fått priset två gånger nu, då är det ingen tillfällighet, säger skolchefen Anette Rylén till Piteå-Tidningen. Förra veckan var flaggorna hissade på Arvidsjaurs 3 skolgårdar. Skolorna firade att Lärarförbundet valt Arvidsjaur till Sveriges bästa skolkommun. Arvidsjaur vann förra året också. Eleverna i klass 7 på Fridhemsskolan tycker att skolorna i Arvidsjaur har bra lärare och bra mat. -Men vi vet ju inte hur det är i någon annan kommun, säger en av eleverna. Britt-Inger Hedman är ordförande i barn och ungdomsnämnden. Hon säger att skolorna börjar ge extra hjälp redan när barnen är små. -Det har tagit lång tid, ungefär tio år. Men två år i rad har alla elever haft så bra betyg att de kommit in på gymnasiet. Piteå blev tredje bästa skolkommun och Luleås skolor kom på sjätte plats.
Poliser vill ha högre lön Förra onsdagen protesterade poliser i hela Sverige. Dom vill ha högre lön. På många platser gick poliserna tillsammans till arbetsförmedlingen för att söka nya jobb. - Många tycker om sitt jobb, men slutar på grund av den dåliga lönen, säger Therese Forslund som är polis i Kiruna. I Kiruna har många poliser slutat för att dom har fått andra jobb som är bättre betalda. Therese Forslund berättar att hon har jobbat i åtta år. På dom åren har hennes lön ökat från 19 000 kronor till 22 400 kronor. I Stockholm, Göteborg och Malmö tjänar poliserna mer. - Vi har samma utbildning och erfarenhet som poliser i större städer, men tjänar 4 mellan 6 000 och 8 000 kronor mindre i månaden. Dom förtjänar sina löner, men vi vill ha samma lön, säger Therese Forslund. Per Karlsson är en av cheferna för polisen i Norrbotten. Han säger att polisen ska undersöka om det är stora skillnader i lön mellan olika delar av landet. Det skriver NSD. Får tugga tuggummi i skolan Eleverna på Parkskolan i Älvsbyn får tugga tuggummi på lektionerna. Eleverna tycker att dom lär sig bättre. - Jag tuggar tuggummi när det är matte och teknik. Man jobbar bättre då, säger Anna Ljuslinder som går i femte klass.
En undersökning från England säger att vissa barn blir piggare när dom tuggar. Tuggandet gör att blodflödet i hjärnan ökar. Då tänker barnen bättre. Men Metta Fjellkner som är ordförande i Lärarnas riksförbund tycker det är fel. Hon säger att undersökningen inte är vetenskaplig. - Jag bli upprörd. Det är kränkande mot lärarna. Det är viktigare att ha duktiga lärare än tuggummi i klassrummet, säger Metta Fjellkner. Nicklas Häggström är rektor på Parkskolen. Han säger att det är eleverna som har föreslagit att dom ska få tugga tuggummi på lektionerna. - Det handlar om att eleverna ska få vara med och bestämma. Och man får inte tugga hur som 5 helst, ingen får smaska eller leka med tuggummit, säger Nicklas Häggström. Det skriver Piteå-Tidningen. SVERIGE Tranströmer får Nobelpriset Den svenske poeten Tomas Tranströmer får Nobelpriset i litteratur. Många både i Sverige och utomlands har läst hans böcker. - Han är väldigt stor i Kina, han är stor i USA, har är stor överallt. Han är bra helt enkelt, säger Åsa Lindeborg som är kulturchef på Aftonbladet. Tomas Tranströmer är 80 år. Hans första bok kom ut
redan 1954, och den senaste kom ut i år. För några år sedan fick Tomas Tranströmer en stroke och han har svårt att prata och skriva sedan dess. Men hans fru Monika hjälper honom att skriva. Många blev glada när Peter Englund från Svenska akademin läste upp namnet på årets nobelpristagare. Tomas Tranströmer har varit favorit till att få priset i många år. Nobelpriset kommer att delas ut den 10 december i Stockholm. Vinnaren får 10 miljoner kronor, ett diplom och en medalj. Det skriver Aftonbladet. 6 Juholt kunde inte reglerna Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt har låtit riksdagen betala hyran för hans sambo. -Jag har inte haft koll på reglerna och det borde jag ha haft, säger Håkan Juholt. Håkan Juholt bor i Oscarshamn men har också en lägenhet i Stockholm. Riksdagen betalar hyran för lägenheten i Stockholm eftersom Juholt är riksdagsman och bor på två ställen. Under dom senaste åren har riksdagen betalat 320 500 kronor för fyrarumslägenheten i Stockholm. Men Juholt delar lägenheten med sin sambo och därför skulle sambon ha betalat halva hyran, alltså 160 250 kronor. Så är riksdagens regler.
Håkan Juholt har bett om ursäkt, betalat in sin sambos del av hyran och sagt att han inte kunde reglerna. Men en del tidningar skriver att Juholt redan för två år sedan fick veta att han gjorde fel, men att han ändå fortsatte att betala för lite pengar i hyra. Karl Petersen är socialdemokratiskt kommunalråd i Luleå. Han är besviken på Juholt. -Det är tungt, tråkigt och märkligt. Han ska hålla reda på vad som gäller, säger Karl Petersen. UTLAND Steve Jobs är död Amerikanen Steve Jobs har dött, 56 år gammal. Han startade dataföretaget Apple. 7 Det är ett världens mest lönsamma företag. Steve Jobs har hittat på tekniska saker som förändrat världen. När Steve Jobs var 17 år slutade han skolan. Istället satt han i garaget och byggde datorer. Senare bildade han företaget Apple tillsammans med två kompisar. Apple började göra hemdatorer. Sedan har Apple gjort flera andra uppfinningar som förändrat sättet att använda datorer, lyssna på musik, läsa böcker och använda telefoner. Steve Jobs har uppfunnit Itunes, Ipod, Iphone och Ipad. När Steve Jobs dog var har mycket rik. Han tjänade åtta miljarder kronor på sina datorer.
Posttidning B Blåbärsriset minskar Blåbärsriset minskar i norra Sverige. Det visar en undersökning från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet. Om blåbären fortsätter att minska kan det bli färre djur också. Insekter och sorkar äter blåbärsris. Andra djur äter insekter och sorkar. Om insekterna och sorkarna inte hittar mat i blåbärsriset blir det färre djur i skogarna. SLU vet inte varför blåbärsriset minskar i norra Sverige. Bara att minskningen inte är lika stor i södra Sverige. Det skriver TT. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8