LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 13 Fredag 8 april 2011 NORRBOTTEN Godare skolmat i Kalix Skolmaten i Kalix har blivit godare. Det tycker både skolbarnen och dom som jobbar i skolköken. - Det är gott. Det är nästan aldrig något jag inte gillar, säger elvaårige Stefan Nilsson som går på Näsbyskolan. Tidigare lagades all skolmat i Kalix i ett stort kök. Sedan kyldes maten ned och kördes ut till dom olika skolorna där maten värmdes upp igen. Många var missnöjda med maten och många barn åt dåligt. Sedan årsskiftet lagas maten på varje skola. Eleverna tycker att maten har blivit godare, och äter bättre. 1
- Det är stor skillnad. Dom orkar bättre än förut när vissa bara åt en knäckebrödsmacka till lunch, säger läraren Ulrika Johansson. Hanna Andersson är kock på Näsbyskolan. Hon tycker det är roligare att jobba nu. - Det är ju mycket roligare att kunna säga till barnen att detta är gott och verkligen mena det, säger Hanna Andersson. Kommunen tror också att det blir billigare att laga mat på varje skola. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Vill starta en gruva i Jokkmokk Det finns järnmalm i Björkholmsberget i Jokkmokk. 2 Företaget Beowulf Mining har borrat i berget och hittat två stora områden med malm. Nu ska företaget undersöka om det går att starta en gruva där. Björkholmsberget ligger fem mil väster om Jokkmokk. Företaget tror att det finns lika mycket malm i Björkholmsberget som det gör i den nya gruvan i Pajala. Men det är mycket som måste göras innan man kan starta en gruva. Först ska företaget Beowulf Mining undersöka hur en gruva kommer att påverka miljön. Om alla myndigheter sedan godkänner planerna kan gruvan starta om fem eller sex år. - Skulle det bli gruvbrytning skulle det ge en massa jobb, säger
kommunalrådet Stefan Andersson i Jokkmokk. Det kommer många turister till Jokkmokk varje år, men Stefan Andersson tror inte att gruvan skulle förstöra för turismen. - Det är inget fjällområde eller naturreservat, säger Stefan Andersson. Det rapporterar P4 Norrbotten. har gått upp sedan det började pratas om att det skulle bli en gruva här, säger Maria Hannu på Sparbanken Nord i Pajala. - Tidigare kostade ett hus cirka 500 000 kronor. Nu kostar samma hus en miljon kronor, säger Maria Hannu. Det rapporterar P4 Norrbotten. Dyrare köpa hus i Pajala Många vill flytta till Pajala när den nya gruvan ska öppna. Det gör att priserna på hus har ökat. Ett hus kostar mycket mer nu än för ett par år sedan. - Vi märker stor skillnad. Det säljs många fler hus nu i Pajala, och priserna 3 Rånare fick lift med polis Den man som rånade en bank i Kalix nyligen fick lift med en polisbil dagen före rånet. Poliserna kom ihåg mannen och rånet kunde snabbt klaras upp. Mannen säger att han inte hade något arbete. Att det var därför han rånade banken.
Mannen har arbetat som byggnadsarbetare i Finland. Vid tiden för rånet var han arbetslös och tänkte söka jobb i Luleå. Han började gå från Haparanda mot Luleå. Polisen upptäckte honom i mörkret och gav honom lift med polisbilen. Polisen skrev upp hans namn innan dom släppte av honom. Nästa dag var det bankrån i Kalix. Rånaren fick med sig 16 400 kronor från banken. När folk som sett rånet berättade hur rånaren såg ut, förstod polisen att det var liftaren som rånat banken. En stund efter rånet upptäckte polisen den misstänkte mannen. När dom kontrollerade honom fanns 16 380 kronor i fickan. Polisen frågade då var 4 pengarna kom från. Mannen svarade att han hade rånat en bank. -Jag har inget att göra. Jag kan sitta i fängelse, säger mannen i polisförhöret. Det skriver NSD. Många kvinnor gillar att fiska Många tycker om att fiska på sin lediga tid. Förut var det nästan bara män som fiskade, men nu är det annorlunda. -Fler kvinnor har upptäckt att det här är ett bra sätt att få mer tid för sig själv, säger Siv Jansson, ordförande i fiskeklubben Fjällorna. Ungefär 1,5 miljoner svenskar fiskar på sin fritid. Av dom är var tredje fiskare en kvinna.
-Fisket är en av dom fem största fritidsaktiviteterna i Sverige, säger Håkan Carlstrand som arbetar vid Fiskeriverket. Carina Wallin är 46 år och bor i Byske utanför Skellefteå. Hon började fiska för nästan 20 år sedan och älskar att fiska. -Det känns som man hamnar i någon sorts harmoni när alla måsten med hem och barn är avklarade. Jag känner att jag lever, säger Carina Wallin. Hon säger till alla kvinnor som är sugna på att fiska men aldrig har provat: -Våga prova och var inte rädd för att göra bort dig. Det är underbart att komma ut. Det skriver TT. 5 SVERIGE Svenska flyg till Libyen Svenska militärplan ska skickas till Libyen. Det bestämde regeringen i förra veckan. Dom svenska flygplanen ska hindra libyska militärplan från att skjuta mot sitt eget folk. Upproret i Libyen började för några veckor sedan. Människor i Libyen protesterade mot att ledaren Muammar Khaddafi styr landet utan att lyssna på folket. Då lät Khaddafi soldater skjuta mot dom som protesterade. Han skickade också ut flygplan som släppte bomber i städer där många protesterande. Förenta nationerna, FN, kräver att Khaddafi ska sluta kriga mot sitt
eget folk. FN har också bestämt att inga flygplan får flyga över Libyen. Dom svenska flygplanen ska kontrollera att ingen bryter mot förbudet att flyga över Libyen. Sverige ska skicka åtta JAS Gripen-plan. Några av dom som jobbar på planen jobbar i vanliga fall på F21 i Luleå. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SPORT Boden-tjej blev mästare i brottning Ida-Theres Nerell är europamästare i brottning. I torsdags vann hon EM-finalen mot Ludmila Cristrea från Moldavien. Det är femte gången Ida-Theres vinner EM. 6 Ida-Theres Nerell kommer från Boden. Nu bor hon i Hässleholm med sin man och ettåriga dotter. EM är Ida-Theres första stora tävling efter att hon fött barn. Ida-Theres nästa mål är att få tävla i OS i London 2012. Förlust för Luleå hockey Luleå hockey förlorade semifinalen mot Skellefteå AIK. I torsdags i förra veckan vann Skellefteå med 4-3. Coop Arena i Luleå var fullsatt till sista plats. Publiken fick se en rolig match med många mål. I mitten av sista perioden gjorde Skellefteås Tim Erixon 4-3. Luleå försökte komma i kapp och publiken gjorde allt för att hjälpa
sitt lag, men det räckte inte. Skellefteå vann och möter Färjestad i finalen. Efter matchen hyllade publiken Luleås spelare och tränare. Publiken stannade kvar i hallen och applåderade laget. - Jag tror och hoppas att vi har kommit till toppen för att stanna, säger tränaren Jonas Rönnqvist. Hockeybråk Luleå hockeys sportchef Lars Osten Bergström anklagas för rasism. Några säger att Osten ropat negerjävel till Skelleftåspelaren Yared Hagos. Lars Osten Bergström nekar och säger att det inte är sant. Semifinalerna mellan Luleå hockey och 7 Skellefteå AIK var tuffa och hårda. Men en del som skrevs i tidningarna handlade om annat än spelet på isen. Det skrevs mycket om vad Luleås sportchef Lars Osten Bergström sagt eller inte sagt. Några åskådare säger att dom hört Osten ropa rasistiska ord under en match i Skellefteå. Andra som suttit nära Osten har inte hört honom ropa något rasistiskt. Det är förbjudet att säga rasistiska saker, och nu ska polisen undersöka vad som sagts. För Luleå hockey kan bråket bli dyrt. SSAB ger Luleå hockey mer än 40 miljoner kronor i sponsor-pengar. SSAB slutar kanske ge pengar till Luleå hockey om Osten sagt något rasistiskt. Det skriver NSD.
Posttidning B Klockan ska lagas Klockan i domkyrkans torn i Luleå står stilla. Det har den gjort i flera veckor, men nu ska den lagas. - Jag har skruvat ned urverket och ska göra rent och sätta ny olja, säger urmakare Karl-Johan Björkman. Kyrkklockan stannade en riktigt kall dag i vintras. Sedan dess har klockan stått stilla. Det är många luleåbor som brukar titta upp på kyrktornet för att se hur mycket klockan är. Dom har undrat när klockan ska lagas. Luleås ende urmakare Karl-Johan Björkman har nu urverket i sin verkstad. - Det är lite slitet. Jag ska laga klockan och snart ska den gå igen, säger Karl-Johan Björkman. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8