BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT14 VT15

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT14 VT15"

Transkript

1 BLI LÄRARE Påverka framtiden! HT14 VT15 1

2 UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2080! Arkitekter, barnmorskor, webbutvecklare, bilmekaniker vilka skulle du vilja vara utan? Som lärare har du en viktig uppgift att utveckla, stimulera och forma morgondagens vardagshjältar och nyckelpersoner. De barn som börjar förskolan eller skolan när du inleder din yrkeskarriär kommer att vara yrkesverksamma ända fram till år Det är en ganska häftig tanke! Vi vet inte så mycket om hur samhället ser ut då. Förändringstakten i dagens samhälle är hög. Det vi vet är att det behövs lärare som kan lotsa barn och ungdomar in i en föränderlig framtid. Vi vet också att du som lärare behövs, nu och i framtiden! Antar du utmaningen? Vi har lärarutbildningar som gör dig behörig att arbeta från förskolenivå ända upp till gymnasiet och vuxenutbildningen. Om du vill bli behörig att arbeta för barn och elever i behov av särskilt stöd kan du läsa till speciallärare eller specialpedagog. Vi har också fortbildning och forskarutbildning för dig som vill läsa mer för att utvecklas i yrket. Kanske blir du på sikt någon av de lärare/forskare som utbildar nästa generation lärare? Text: Cecilia Ihse, Kerstin Eiman, Heléne Norling och Maria Löfstedt Lärarutbildningsnämnden Layout: Heléne Norling Bilder: Anna-Lena Lundqvist, Annett Vauteck, Getty Images, istockphoto, J ohan Wingborg, Kerstin Eiman, Malin Arnesson, Ruurd Dankloff Tryckt på Ale tryckteam, januari 2014 Utgiven av Göteborgs universitet, Lärarutbildningsnämnden 2

3 INNEHÅLL Studentlivet s. 5 Plugga till yrkeslärare s. 6 Plugga till speciallärare s. 7 Jobba på gymnasiet s. 8 Jobba i grundskolan s. 9 Innehåll Kortare vägar till examen s. 19 GÖTEBORGS UNIVERSITET... 4 STUDENTLIVET... 5 PLUGGA TILL YRKESLÄRARE... 6 PLUGGA TILL SPECIALLÄRARE... 7 JOBBA PÅ GYMNASIET... 8 JOBBA I GRUNDSKOLAN... 9 FÖRSKOLLÄRARPROGRAMMET GRUNDLÄRARPROGRAMMET YRKESLÄRARPROGRAMMET ÄMNESLÄRARPROGRAMMET PÅBYGGNADSUTBILDNING - SPECIALLÄRARPROGRAMMET, SPECIALPEDAGOGISKA PROGRAMMET KORTARE VÄGAR TILL EXAMEN JOBB OCH KARRIÄR BEHÖRIGHET STUDIEVÄGLEDNING ANSÖKAN

4 GÖTEBORGS UNIVERSITET Ett av Europas största I Göteborg finns universitetet mitt i stan, där allt händer. Här finns stora evenemang som Göteborg International Film Festival och Bok- och biblioteksmässan. Göteborg bjuder också på konserter, museer, sportaktiviteter, en mängd uteställen och vacker natur. Ta spårvagnen och du kommer till härliga badplatser på bara några minuter. Eller ta med dig böckerna och slå dig ner på något av alla mysiga caféer. I Göteborg finns en stor vänlighet och vi hoppas att du ska känna dig varmt välkommen! Högtider inom lärarutbildningen När du börjar din lärarutbildning bjuds du och alla andra blivande lärare och förskollärare in till en introduktionshögtid. När du är klar med din utbildning hålls en examenshögtid för alla nyblivna lärare. Satsningar inom lärarutbildningen Göteborgs universitet arbetar med att utveckla områden som är särskilt viktiga för blivande lärare och förskollärare. Göteborgs universitet är ett av Europas största och mest populära lärosäten. Här bedrivs forskning i världsklass. Som student får du ta del av den kunskapen då all utbildning bygger på vetenskaplig forskning. Ett av många profilområden är kunskapsbildning och lärande där lärarutbildningen är en viktig del. Universitetet har Sveriges bredaste lärarutbildning. Vi erbjuder samtliga lärarprogram och vi har flest ämnen inom Ämneslärarprogrammet. Lärarutbildningen sker ute på många olika delar av universitetet där spetskompetensen inom ämnena finns. På så sätt får du olika infallsvinklar på lärande. Det är Lärarutbildningsnämnden som ansvarar för all lärarutbildning vid Göteborgs universitet. Här finns ett regionalt utvecklingscentrum (RUC) som samverkar med skolverksamheten och har ansvar för olika fortbildningsinsatser som till exempel Lärarlyftet, forskningscirklar och nätverk. För lärare blir RUC den naturliga ingången till hela universitetet. Här finns också en forskarskola inriktad mot utbildningsvetenskap: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL), där man kan fortsätta sina studier till licentiateller doktorsexamen. 4 Informations- och kommunikationsteknologi är ett område i snabb förändring och det är ett allt viktigare inslag i barns och elevers liv innanför och utanför förskolans/skolans väggar. Det är viktigt att du som förskollärare/lärare kan arbeta på ett medvetet sätt i en digitaliserad värld. Internationalisering inom lärarutbildningen betyder att du lär dig mer om människors villkor i en globaliserad värld. Detta är viktigt för att du som lärare ska kunna möta människor med olika utbildning och livserfarenhet. Lärande för hållbar utveckling handlar om hur människor kan utveckla initiativ- och samarbetsförmåga inom ett område där kunskap snabbt blir föråldrad och där ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter ofta står i konflikt med varandra. Estetiska lärprocesser handlar om att förstå hur barn och elever utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga genom konstnärliga uttrycksmedel som t.ex. musik, bild, slöjd och teater och hur du som lärare och förskollärare kan stärka och utveckla dessa förmågor.

5 STUDENTLIVET Studievägledning Studievägledarna hjälper dig som funderar på att söka till lärarutbildningen eller redan är student. Med dem kan du prata om allt som har med dina studier att göra som till exempel studiegångar, behörigheter, inriktningar, ämneskombinationer, studieuppehåll, tillgodo räkningar, arbetsmarknad, stöd till studenter med funktionsnedsättning och lärarlegitimation. Kontaktuppgifter finns på sidan 22. Studentapp Med hjälp av en applikation i mobilen kan du hitta rätt person eller lokal, läsa nyheter och få reda på vilka evenemang som är på gång. Sök på Göteborgs universitet så hittar du den. Bra studentlänkar Göteborgs stad Göteborgs turistsida Kollektivtrafik Lediga bostäder Studentbostäder Bostadsbidrag CSN Stipendier Göta studentkår Fysiken - idrottscenter Kurslitteratur Jämförelsesajt böcker Studier utomlands Att möta många kulturer, samhällen och språk är ett sätt för dig som student att få en ökad kunskap om förhållanden i olika delar av världen. Som student inom lärarutbildningen har du möjlighet att söka stipendium för att kunna genomföra fältstudier, delar av din verksamhetsförlagda utbildning eller ditt examensarbete utomlands. Inom vissa ämneskurser finns det möjlighet att söka utbytesstudier på något av Göteborgs universitets partner universitet runt om i världen. Språkhandledning Ett viktigt redskap för alla lärare är språket. Alla lärarstudenter som vill utveckla sina skriftliga och muntliga färdigheter i svenska eller engelska är välkomna till Språkhandledningen. Du kan få handledning individuellt eller i en mindre grupp. I programmen ingår också språkhandledningen som en del i utbildningen. Studentkår Studentkåren är till för att bevaka, påverka och förbättra din utbildning. Kåren har också många sociala aktiviteter och ser till att du som student har det bra på alla sätt. Varje termin välkomnas alla nya studenter med en kick-off med mingel, musik och mat. Det blir avstampet för ett stort antal aktiviteter där du som ny student kan lära känna staden och andra studenter. Vill du bli medlem, kontakta Göta studentkår. 5

6 PLUGGA TILL YRKESLÄRARE Det ger så mycket att arbeta med ungdomar Anders Persson är lärare på MTG, Motorbranschens tekniska gymnasium. Sedan snart tre terminer är han också student på Yrkeslärarprogrammet. Tack vare en stödjande rektor går kombinationen jobb och studier väl ihop. Han kommer väl ihåg sin egen gymnasietid; det var ju inte så länge sedan. Han gick då på barn- och fritidsprogrammet och har också hunnit med att jobba extra på en förskola. Lugn, tålmodig och lyhörd bör en lärare vara konflikthantering. Det ställs höga krav på yrkeselever i gymnasiet idag, även vad gäller allmänteoretiska kunskaper. - Det handlar mycket om läsning, till exempel måste eleverna kunna läsa instruktioner från olika bilmärken som kan vara både detaljerade och komplicerade. Många av eleverna blir servicetekniker och då måste de kunna förklara saker för kunderna på ett bra sätt. Anders Persson utbildade sig till bilmekaniker och kom in på lärarbanan i och med att han hade elever från MTG som praktikanter i sin verkstad och då fick gå en handledarutbildning. - Jag fick efter ett tag en förfrågan från MTG om jag ville bli fordonslärare där. Det ger så mycket att arbeta med ungdomar och jag kände att det var en chans jag ville ta, säger han. Nu är alltså Anders Persson även universitetsstudent och läser Yrkeslärarprogrammet på halvfart. Vid sidan av studierna arbetar han heltid som obehörig lärare. Det kan låta jobbigare än vad det är men för Anders fungerar det bra att kombinera studier och arbete. Just nu läser han en kurs om skolutvärdering och hur man kan analysera skolresultat, där han också lär sig en del om statistiska metoder. Utbildningen i stort är bred och handlar om allt från lärandeteorier, lärarrollen, specialpedagogik och Han har även läst en kurs där internationalisering ingår och samarbetat med andra studenter, bland annat från Australien i ett bloggprojekt. I sin blogg fick han berätta i fem bilder om ett racingprojekt de har på skolan. - Det handlar om en vanlig bil som byggs om till en racingbil och det är en kollega som leder elevernas arbete. De är ofta kvar på kvällstid och jobbar med detta. Det är väldigt uppskattat. Om ett och ett halvt år är Anders Persson färdig med sina studier. Han tar då examen och blir behörig lärare. - Jag kan verkligen rekommendera läraryrket. Man måste förstås gilla ungdomar och tycka om att förklara saker. Man behöver också vara lugn, tålmodig och lyhörd. 6

7 PLUGGA TILL SPECIALLÄRARE Den nya digitala tekniken ger helt nya förutsättningar Ewa Arvidsson är både förskollärare och lärare i grundskolan och just nu även student på Speciallärarprogrammet. Hennes studier ger henne verktyg för att bland annat kunna vara en kvalificerad samtalspartner till lärare och att hitta lärprocesser som inkluderar alla elever. Hon har jobbat i många år i förskolan och skolan och har lång yrkeserfarenhet från dessa områden - en student som vet vad hon vill ha och behöver för att kunna utvecklas vidare i sitt yrke. Hon anser att det har varit hög kvalitet på utbildningen. - De har varit duktiga på att strukturera och lägga schema. Det har till exempel funnits lång framförhållning vad gäller tiden. Utbildningen har gett oss kunskap och verktyg för vår kommande yrkesroll som speciallärare och vi får en kompetens som saknas ute på skolorna. Den höga kvaliteten på kurserna beror bland annat på föreläsarnas goda förmåga att möta en stor grupp studenter med olika erfarenheter, bakgrund, behov och förväntningar. På grund av en egen synnedsättning kan Ewa Arvidsson inte jobba kvar som klasslärare. - Jag har fått lära mig hur jag kan lära in nya saker på nytt sätt. Att vidareutbilda mig till speciallärare är en väg för mig att jobba kvar som lärare. Jag kan inte vara klasslärare längre eftersom jag inte kan överblicka alla elever. Däremot, i min Vi får en kompetens som saknas ute på skolorna 7 roll som speciallärare, har jag ändå möjlighet att finnas nära eleverna utifrån vars och ens behov. Hennes egen funktionsnedsättning gör även att hon har en extra förståelse för elever som har svårigheter. Det gäller hela tiden att hitta nya vägar till inlärning och lärmiljöer som passar den aktuella individen, både i grupp och enskilt. - Jag kan lätt sätta mig in i deras situation och förstå den sorgeprocess som det är att inte kunna det andra kan på samma sätt, säger hon. Den nya digitala tekniken ger helt nya förutsättningar för barn med olika svårigheter och funktionsnedsättningar. - Jag är så klart intresserad av tekniken. Idag finns till exempel talsyntes och förstoringsappar. En bra resurs är Talboksoch punktskriftsbiblioteket*. En av hennes kommande arbetsuppgifter är att hjälpa elever, föräldrar och lärare att hitta dessa möjligheter och att ta de kontakter som behövs. Det handlar om att göra en kartläggning för att förstå vilka förhållningssätt, arbetsmetoder och material som lämpar sig bäst för den enskilda eleven. * Talboks- och punktskriftsbiblioteket bytte den 1 januari 2013 namn till Myndigheten för tillgängliga medier, MTM.

8 JOBBA PÅ GYMNASIET Att vara ung lärare är bara positivt Håkan Åkerblom arbetar som lärare i matte och teknik på Ljud- och bildskolan i Borås och har precis fullgjort sitt första läsår som färdig lärare. Han trivs jättebra och upplever att han har stor frihet i vad han gör så länge eleverna når målen. - Det är spännande att försöka skapa ett intresse för tekniken, och för mina elever och för alla idag är ju tekniken högst närvarande, inte minst den digitala. Att jobba med vad som kan vara framtidens teknik är också ett intressant tema. Varför just lärare? - Jag gick själv det estetiska programmet musik i gymnasiet. Jag förstod snabbt vad matten gick ut på och blev en slags hjälplärare för mina kompisar, säger han. Håkan menar att matematiken lär dig tänka abstrakt. Den tränar också minnet. Två saker som han förstås poängterar för sina elever, men de flesta av dem behöver inte motiveras så väldigt mycket. Han beskriver sina elever som konstnärliga och lite bohemiska och han verkar gilla att det är så. - Eleverna här går utbildningar i till exempel speldesign, spelutveckling och arkitektur och för dessa är matematiken grundläggande och de läser ofta många kurser. Skolan är liten. Eleverna är cirka 300, antalet lärare bara 18. En personlig skolmiljö alltså. Han sticker inte under stol med att det första året har varit tungt emellanåt. Men med stödet från kollegorna har det gått väldigt bra. - Vi arbetar tajt tillsammans och hjälper varandra på många sätt. Vi delar med oss frikostigt av genomgångar och prov till exempel. Och nu är ju faktiskt en del grovjobb gjort. Nästa termin kommer att bli lättare, när han inte har alla kurser för första gången. - Jag har en del idéer som jag vill utveckla framöver. Bland annat funderar jag på att flippa klassrummet*, säger han. Jag har en del idéer som jag vill utveckla framöver Att vara ung lärare är bara positivt. - Jag har hyfsad koll på vad eleverna gillar och vad de gör på nätet och på fritiden. Det som är extra kul är att många hittar sin identitet och sina likar här. - Det är en häftig skola att vara på. Vi lärare är uppdelade i två arbetslag, vi har ett fåtal möten och kan ta snabba beslut eftersom vi är så få. Eleverna har så kallat blockschema och läser tre timmar i taget. - Det kan kännas svårt, som lärare måste du tänka och planera för en så varierad undervisning som möjligt under det långa passet. Håkan undervisar också i en teknikkurs. * Det flippade klassrummet (eng. the flipped classroom) är en form av blended learning med stark tonvikt på digitala verktyg. Modellen innebär att läraren vänder på de traditionella begreppen genom att ge webbaserade genomgångar som hemläxa istället för den traditionella föreläsningen i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt arbete. Modellen kallas också för det omvända klassrummet. 8

9 JOBBA I GRUNDSKOLAN Jag har allt med mig. Nu binds det ihop. Karolina Lioliou har fått sitt första jobb och gör sitt introduktionsår som fritidspedagog på Landamäreskolan på Hisingen. Först upplevde hon en praxischock, men efter tre månader landade hon och trivs nu jättebra med sitt nya liv. - Det har varit krävande att börja jobba; ibland har jag fått gå och lägga mig klockan 21 för att orka. Det tar mycket, men det ger också väldigt mycket att jobba här, säger Karolina Lioliou. Landamäreskolan är en F-6 skola med drygt 300 elever som ligger i Länsmansgården. Här kommer barnen från hela världen. En hel del är flyktingar och många är nyanlända till Sverige. Det ställer stora krav, inte minst på att verksamheten måste vara språkutvecklande. Cirka 40 lärare jobbar här, och ämnesintegration är en ledstjärna för det pedagogiska arbetet. Här är öppet för nya idéer vad de behöver lära sig. Jag får hela bilden av dem och ser hur de lär sig i olika miljöer, säger hon. För det pågår ju även ett lärande på fritids, det vill hon gärna understryka. Där kan man till exempel ha kompisveckor, då man vänder och vrider på begreppet vänskap och pratar om hur man ska vara en bra vän. Hon tycker att hon är väl förberedd utifrån den utbildning hon fått på universitetet. - Jag har allt med mig. Nu binds det ihop konflikthantering till exempel mötte jag via VFU:n (verksamhetsförlagd utbildning) och det har förberett mig väl på det jag möter nu. Utomhuspedagogik är en av Karolinas pedagogiska passioner. Det finns mycket natur runt skolan och den kan vara en fantastisk lärandemiljö. - Jag vill förmedla att det inte är farligt i skogen. Många av dessa barn har med sig den rädslan, eftersom de kommer från miljöer där det inte har varit självklart att gå ut och utforska naturen. Och att det finns så mycket man kan upptäcka och lära sig där, trots att vi bor i en storstad som Göteborg, säger Karolina. Att vara nyutexad lärare på sitt introduktionsår innebär att Karolina har en handledare som hon träffar regelbundet och som ska stötta och hjälpa henne framåt i utvecklingen av en yrkesidentitet. - Men jag har fler att gå till om det skulle vara något. Utgångspunkten är alltid vi löser detta och det känns bra när man är ny, säger Karolina Lioliou. - Jag upplever att kollegiet här är öppet för nya idéer och kollegorna har varit mycket måna om att vi nya lärare ska känna oss välkomna och ha det bra. Som fritidspedagog arbetar hon både i klasserna under skoltid och på fritidshemmet övrig tid. - Det blir en bra kontinuitet, jag får vara med barnen både på skoltid och efter det gör att jag lär känna dem väl och vet 9 Möjligheterna till jobb är mycket goda för så gott som alla sorters lärare framöver. Två år efter lärarexamen har 8 av 10 lärare en tillsvidareanställning och arbetar heltid (Källa: SCB på uppdrag av Svenska Universitet och Högskolor). Enligt Sveriges Kommuner och Landsting kommer det år 2020 att behövas nya lärare.

10 FÖRSKOLLÄRARPROGRAMMET 3,5 år, 210 hp Det finns ett stort behov av utbildade förskollärare. Förskollärarprogrammet är en av Göteborgs universitets mest sökta utbildningar. Utbildningen fokuserar på barns lek och lärande, utveckling och behov av omsorg. Du lär dig bland annat om barns språk och kommunikation, om matematik och digitala medier. En del av utbildningen äger rum i en förskola eller en förskoleklass, där du får testa dina kunskaper i praktiken. Som student på Förskollärarprogrammet befinner du dig i en miljö där det bedrivs omfattande forskning inom området utbildning för små barn. Programmet ingår i ett socialt och kulturellt sammanhang, där flera av universitetets institutioner medverkar i och ges med två inriktningar: Förskollärarprogrammet och Förskollärarprogrammet för dig med yrkeserfarenhet från förskolan. Läs mer på Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan behandlar kunskaper som är centrala för alla lärare men innehåller också sådana kunskaper som är specifika för dig som vill arbeta som förskollärare. Kärnkurserna löper som en röd tråd genom hela utbildningen och tar upp olika aspekter av ditt blivande yrke, som exempelvis styrdokument, specialpedagogik, konflikthantering, systematiskt kvalitetsarbete, förskolans och skolans historia och organisation samt forsknings metodik. Studier inom det förskolepedagogiska området Detta område är specifikt för Förskollärarprogrammet. Studierna lägger grunden för att utveckla den kunskap som krävs för att leda det pedagogiska arbetet i förskolan och förskoleklassen. Du får också kunskap i att arbeta med barns lärande, utveckling och deras behov av omsorg. Du läser kurser inom följande områden: Barns lek, kommunikation, språk och litteracitet* Barns matematiska lärande Lek, lärande, utveckling och omsorg Samverkan med vårdnadshavare, förskoleklass, f ritids hem och skola Estetiska lärprocesser Natur, miljö och teknik Verksamhetsförlagd utbildning Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en väsentlig del i utbildningen. Det innebär att delar av din utbildning görs på en förskola och/eller i en förskoleklass. Under handledning av en erfaren förskollärare får du pröva på och reflektera över förskolläraryrkets olika sidor och gradvis utveckla din förmåga att självständigt agera och ta ansvar. Du kommer under utbildningens gång att få möjlighet att planera och genomföra den dagliga verksamheten i en barngrupp och därmed få viktiga erfarenheter av en förskollärares arbete. *Läs- och skrivförmåga Förkunskapskrav: olika beroende på inriktning, se Urval: betyg (66 %) och högskoleprov (34 %) Start: HT14, 100 %, dag Anmälningskod: GU-1L000, GU-1L001 (yrkeserf.) Start: VT15, 100 %, dag Anmälningskod: GU-2L000, GU-2L001 (yrkeserf.) Studievägledning Förskollärarprogrammet stvl.ipkl@ped.gu.se 10 Förskollärarprogrammet med yrkeserfarenhet från förskolan stvl.ipkl@ped.gu.se Besöksadress: Pedagogen Hus A,Västra Hamngatan 25

11 Läs mer om Linda, som jobbar på förskola, på Att plugga I Förskollärarprogrammet möter du många olika former av undervisning. Föreläsningar och seminarier varvas med workshoppar och arbete enskilt och i grupp. VFU i en förskola eller förskoleklass, på totalt 20 veckor, utgör en viktig del av din utbildning där du förväntas delta i en förskollärares arbete. Under VFU är du aktiv under din handledares hela arbetsvecka medan du i övriga kurser har ett stort eget ansvar för dina studier. Om yrket En förskollärare arbetar med att utmana de yngre barnens lärande och utveckling från deras första ord fram till dess att de börjar första klass. Det kan göras genom bland annat lek, samtal, sång, drama och bild. I arbetet ingår även föräldrakontakter och pedagogisk dokumentation. Den pedagogiska verksamheten styrs av läroplanen för förskolan. I den kan man läsa bland annat att förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Det blir din uppgift som förskollärare att uppmuntra barnens nyfikenhet och vilja att lära och utforska. Engagemang, inlevelseförmåga och tålamod är viktiga egenskaper för en förskollärare. Att tänka på Du måste vara intresserad av att arbeta med både barn och vuxna (kollegor och föräldrar). Samarbetsförmåga är viktigt. Du bör ha intresse av att analysera och reflektera. Om du arbetar med små barn kan det innebära en del lyft och obekväma arbetsställningar. Arbetsmarknad Fler barn i kombination med att det pedagogiska uppdraget förstärkts innebär att efterfrågan på förskollärare kommer att öka ytterligare. Totalt behöver nya förskollärare rekryteras fram till år Det visar Sveriges Kommuner och Landstings nya rekryteringsprognos. Fram till år 2020 kommer av förskollärare att nå pensionsåldern. Samtidigt kommer andelen unga i befolkningen att öka. Behovet av förskollärare är redan idag stort, framför allt i storstäderna där det på många håll råder en stark konkurrens om arbetskraften. Det har medfört ett bra löneläge för nyutexaminerade förskollärare. 11

12 GRUNDLÄRARPROGRAMMET Fritidshem (3 år, 180 hp) Förskoleklass och årskurs 1 3 (4 år, 240 hp) Årskurs 4 6 (4 år, 240 hp) Genom att fånga barns nyfikenhet och lust att lära är du med och utvecklar deras kunskaper och förmågor. På så sätt lägger du en trygg grund och är med och formar framtidens hjärnforskare, ekonomer, sjuksköterskor... Denna utbildning leder till en grundlärarexamen. Du kan välja mellan tre inriktningar och beroende på vilken inriktning du väljer kommer du att arbeta inom olika delar av grundskolan. Dessutom blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i de skolämnen som ingår i utbildningen. Se tabell på sidan 21. Du som vill arbeta i fritidshem och skola med barn och ungdomar från 6 till 13 år och tillsammans med dem skapa en lärorik och meningsfull fritid kan välja inriktning mot arbete i fritidshem. Du blir en viktig inspiratör för barnens egna projekt i fritidshem och skola. Huvudansvaret för fritidshemmets verksamhet kombinerar du med undervisning i ett estetiskt eller praktisk ämne: bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa eller musik. Utbildningen ger behörighet att undervisa i årskurs 1 6 i något av dessa ämnen. Du som vill arbeta med barn i förskoleklass och grund skolans tidiga år, och som vill vara med och utveckla barns lust och glädje att lära, kan välja antingen inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1 3 eller inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 6. Läser du inriktningen för årskurs 4 6 blir du även behörig att undervisa i årskurs 1 3 i ett valbart estetiskt eller praktiskt ämne samt i årskurs 3 i övriga skolämnen som ingår i utbildningen. Se tabell på sidan 21. Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan löper som en röd tråd genom hela utbildningen och tar upp centrala aspekter som är viktiga för alla lärare men också kunskaper som är viktiga specifikt för dig som vill arbeta i fritidshem, förskoleklass eller grundskolans årskurs 1 6. Dessa kunskaper handlar bland annat om skolans styrdokument och organisation, specialpedagogik, konflikthantering, utvärdering, bedömning och betygsättning samt forskningsmetodik. Ämnesstudier Inriktning fritidshem Här läser du kurser som särskilt behandlar det fritidspedagogiska området som t.ex. fritidshem som social praktik för barns fritid och lärande, kultur och kreativitet, barns digitala medieanvändande och utomhuspedagogik. Du väljer i samband med ansökan ett ämne inom det estetiska eller praktiska området (bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa eller musik.) Inriktning förskoleklass och årskurs 1 3 I denna inriktning läser du de ämnen som du kommer att undervisa i: svenska, matematik, engelska, samhälls orienterande och naturorienterande ämnen och teknik. Inriktning årskurs 4 6 I inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 6 läser du framför allt kurser i skolämnena svenska, matematik och engelska. I samband med ansökan väljer du dessutom antingen samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik, bild, idrott och hälsa eller musik. 12 Slöjd För att bli slöjdlärare i årskurs 1 6 kan du gå Ämneslärarprogrammet 7 9

13 Verksamhetsförlagd utbildning Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är en viktig del i utbildningen. Det innebär att delar av din utbildning görs på en skola eller ett fritidshem. Under handledning av en lärare får du pröva och reflektera över läraryrkets olika sidor. Gradvis utvecklas din förmåga att självständigt agera och ta ansvar. Du kommer under utbildningens gång att få möjlighet att planera och genomföra egen undervisning eller aktivitet och därmed få viktiga erfarenheter av skolans och/ eller fritidshemmets arbete. Att plugga Under studietiden möter du många olika former av undervisning. Föreläsningar och seminarier varvas med workshoppar och arbete enskilt och i grupp. VFU i skola eller fritidshem, på totalt 20 veckor, utgör en viktig del av din utbildning. Under VFU:n har du samma arbetsschema som din handledare. I övriga kurser har du en större frihet där du får ta eget ansvar för planeringen av dina studier när det gäller inläsning och andra förberedelser. Sökalternativ fritidshem Ämne HT14 VT15 Bild GU-1L031 GU-2L031 Hem- och konsumentkunskap Ingen antagning GU-2L022 Idrott och hälsa GU-1L020 GU-2L020 Musik GU-1L021 GU-2L021 Om yrket Grundlärare är ett omväxlande och självständigt yrke som passar bra för dig som är intresserad av både barn och lärande. Uppdraget handlar om att främja barns utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande medborgare i vårt komplexa samhälle. Som lärare på fritidshem ligger fokus på att ge barnen förutsättningar för en meningsfull fritidssysselsättning. I skolan är lärandet i fokus. Undervisningen ska utgå från varje elevs förutsättningar. Enligt läroplanen ska skolan stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Det gäller att låta dem göra detta både självständigt och i grupp. Att tänka på Du måste vara intresserad av barns lärande och utveckling. Du bör ha tålamod och vara stresstålig. Du måste kunna lyssna och vara flexibel. Arbetsmarknad Det råder idag brist på lärare i fritidshem. Efterfrågan på dessa lärare kommer att vara fortsatt hög, åtminstone fram till år För övriga grundlärare är också arbetsmarknaden god och det kommer att vara en balans mellan utbud och efterfrågan först på fem till tio års sikt. Sökalternativ förskoleklass och årskurs 1 3 HT14 GU-1L030 VT15 GU-2L030 Sökalternativ årskurs 4 6 Ämne HT14 VT15 Bild GU-1L050 GU-2L050 Idrott och hälsa GU-1L051 GU-2L051 Musik GU-1L052 GU-2L052 Naturorienterande GU-1L053 GU-2L053 ämnen och teknik Samhällsorienterande ämnen GU-1L054 GU-2L054 Läs mer om Magdalena, som pluggar till grundlärare, på Studievägledning Inriktning fritidshem stvl.ipkl@ped.gu.se Inriktning förskoleklass och årskurs 1 3 samt årskurs 4 6 Besöksadress: Läroverksgatan stvl.idpp@ped.gu.se Förkunskapskrav: varierar beroende på inriktning, se Urval: betyg (66 %) och högskoleprov (34 %) Studietakt: 100 %, dag 13

14 YRKESLÄRARPROGRAMMET 3 år på halvfart, 90 hp Det finns ett stort behov av behöriga yrkeslärare som kan arbeta i gymnasieskolans yrkesprogram och i vuxenutbildningen. Yrkeslärarprogrammet vänder sig till dig som har arbetslivserfarenhet och yrkeskunskaper och som vill arbeta som lärare. Utbildningen ges huvudsakligen på distans med en del träffar på universitetet. En stor del av utbildningen sker på en gymnasieskola. Under utbildningen får du både generella lärarkunskaper och specifika yrkeslärarkunskaper. Som färdig lärare blir du den som lär ut yrkeskunskapen och ger eleverna en grund för deras arbetsliv. Utbildningen leder till en yrkes lärarexamen och ges på halvfart. Du blir behörig att undervisa i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna. Utbildningsvetenskaplig kärna och y rkesdidaktik Den utbildningsvetenskapliga kärnan utgör den största delen av utbildningen och tar upp centrala kunskaper som är viktiga för dig som vill arbeta som yrkeslärare i gymnasieskolan. I början av utbildningen knyts ditt yrkes kunnande ihop med din nya roll som yrkeslärare och du får under utbildningens gång en tydlig yrkes didaktisk grund. Du får också kunskaper om skolans styrdokument och organisation, konflikthantering, specialpedagogik, utvärdering, bedömning och betygsättning av elever i yrkesutbildningen. Du får även planera och genomföra ett utvecklingsarbete i anslutning till din avslutande verksamhetsförlagda utbildning. Studievägledning stvl.yrk@ped.gu.se yrkstudievagledning@lun.gu.se Antagningsfrågor Frågor om studierna 14 Verksamhetsförlagd utbildning Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en viktig del i utbildningen. Det innebär att delar av din utbildning genomförs på en gymnasieskola eller inom vuxenutbildningen. Om du redan arbetar som obehörig yrkeslärare kan du ansöka om att få göra VFU i din tjänst. Övriga får en VFU-placering genom universitetet. Under handledning av en yrkeslärare får du pröva och utveckla din yrkeslärarroll, utifrån din yrkeserfarenhet och tillsammans med de nyförvärvade kunskaper som din utbildning ger dig. Under utbildningens gång får du alltså möjlighet att planera, genomföra, reflektera över och diskutera egen undervisning, vilket ger viktiga erfarenheter. Ämnen Det finns 206 yrkesämnen inom gymnasieskolans yrkesprogram. De flesta ämnena finns inom de nationella gymnasieprogrammen. En del ämnen förekommer inom flera program. De ämnen som är aktuella inför antagning till Yrkeslärar programmet finns inom följande tolv gymnasieprogram: Barn- och fritidsprogrammet Bygg- och anläggningsprogrammet El- och energiprogrammet Fordons- och transportprogrammet Handels- och administrationsprogrammet Hantverksprogrammet Hotell- och turismprogrammet Industritekniska programmet Naturbruksprogrammet Restaurang- och livsmedelsprogrammet

15 VVS- och fastighetsprogrammet Vård- och omsorgsprogrammet En del ämnen som du kan söka till finns också inom lokala yrkesinriktade gymnasieprogram. Som till exempel flygteknikerutbildningen, tågteknikutbildningen och yrkesdansarutbildningen. Du kan läsa mer på: Antagning och behörighet För att antas till Yrkeslärarprogrammet krävs att du uppfyller både grundläggande behörighet och särskild behörighet. Den grundläggande behörigheten anger den kunskapsnivå som en högskoleutbildning bygger på. Den särskilda behörigheten innebär att du måste styrka dina yrkeskunskaper i de ämnen som du vill bli lärare i. Du ska ha arbetslivserfarenhet och teoretisk utbildning. Den teoretiska utbildningen kan vara till exempel en KY- eller Yh-utbildning, högskoleutbildning eller någon annan eftergymnasial utbildning. Om du saknar eftergymnasial utbildning ställs högre krav på yrkeserfarenhet. Ansökan Du ansöker till Yrkeslärarprogrammet på Till din ansökan ska du skicka in en obligatorisk bilaga där du styrker din särskilda behörighet i de yrkesämnen som du vill undervisa i. Utan bilagan kommer inte din ansökan att behandlas. Du hittar bilagan på: Att plugga Yrkeslärarprogrammet kan läsas på 3 år halvfart eller på 2,5 år där det sista året ges på helfart. En tredjedel av utbildningstiden är VFU. Resten av utbildningen är högskoleförlagda kurser och dessa är i hög grad på distans, med i snitt 5-6 campusdagar per termin. Distansstudierna genomförs via en lärplattform och individuella uppgifter varvas med uppgifter i par och i grupp. Till uppgifterna finns olika stödstrukturer exempelvis språkhandledning och utbildningen har även inslag av webbaserade seminarier. Med studier på halvfart får man räkna med en arbetsinsats på 20 timmar per vecka. Examinationsuppgifter i slutet av kurser kan variera mellan individuella inlämningsuppgifter och gruppuppgifter. Om yrket För lärare i yrkesämnen varvas teoretiska moment med praktiskt arbete. Undervisningen kräver ofta ett omfattande planerings- och förberedelsearbete samt olika slags uppföljning av undervisningen, som prov och enskilda samtal. Läraren fungerar också som handledare under elevernas praktiska träning, både i skolan och under arbetslivspraktiken. En viktig del av arbetet är att stimulera eleverna till att arbeta självständigt och ta ansvar för sin utbildning. Som yrkeslärare är din uppgift att förbereda ungdomarna för ett fortsatt yrkesliv och eventuella fortsatta studier. I läroplanen för gymnasieskolan står det att Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Att tänka på Planering och uppföljning av undervisning tar mycket tid. Du måste hela tiden vidareutbilda dig och hålla dig à jour med de yrkesämnen som du undervisar i. Du måste vara bra på att samarbeta. Du behöver goda kunskaper om arbetsmiljörisker och hur de kan motverkas. Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet och s ärskild behörighet i yrkesämnet. Ansökan: Utöver den van liga ansökan på antagning.se ska även en bilaga med din särskilda behörighet skickas in. Den hittar du på Urval: Alternativt urval Start: HT14, 50 % Anmälningskod: GU-1L500 Start: VT15, 50 % Anmälningskod: GU-2L Arbetsmarknaden Gymnasielärare i yrkesämnen har mycket goda möjligheter till arbete under det närmaste åren. På fem och tio års sikt förväntas arbetsmarknaden bli ännu mer gynnsam. Läs mer om Per, som pluggar till yrkeslärare, på

16 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Årskurs 7 9 (4,5 år, 270 hp) Ger behörighet i årskurs gymnasieskolan beroende på ämnesval Gymnasieskolan (5-5,5 år, hp) Ger behörighet i årskurs gymnasieskolan Att vara ämneslärare handlar om att arbeta med lärande i de ämnen du undervisar i och att entusiasmera eleverna. Du kommer att betyda mycket för unga människor. Oavsett deras kommande vägval i livet har du som lärare en viktig roll i att stödja och uppmuntra dem. Denna utbildning leder till en ämneslärarexamen. Du kan välja mellan två inriktningar: mot grundskolans årskurs 7 9 där du läser tre skolämnen och mot gymnasie skolan där du läser ett eller två skolämnen. Du väljer dina ämnen när du söker till utbildningen. De ämneskombinationer som du kan söka hittar du på: Båda dessa inriktningar ger möjlighet att undervisa lägre åldrar än dem som inriktningen i huvudsak avser. Dessutom ger utbildningen behörighet att undervisa inom vuxen utbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämne (se tabell på sidan 21). Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan löper som en röd tråd genom hela utbildningen och tar upp centrala kunskaper som är viktiga för alla lärare, men också kunskaper som är särskilt viktiga för dig som vill arbeta i grundskolans årskurs 7 9 eller i gymnasieskolan. Dessa kurser handlar bland annat om skolans styrdokument och organisation, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, utvärdering, bedömning och betygsättning och forskningsmetodik och är framtagna för att du som blivande lärare ska få den kunskap och de verktyg som behövs för ditt kommande yrkesliv. Ämnesstudier Rollen som ämneslärare förutsätter ett intresse för de ämnen man undervisar i. Under utbildningen får du fördjupade kunskaper med vetenskaplig/konstnärlig förankring och tydlig forskningsanknytning inom de ämnen du väljer. I ett av dessa ämnen fördjupar du dig ytterligare. Detta blir ditt huvudämne som du även kommer att skriva dina examensarbeten i. Läs mer om ämnena på I ämnesstudierna ingår ämnesdidaktik som bland annat handlar om förutsättningarna för elevers lärande och hur du kan undervisa i dina ämnen. Därigenom får du de pedagogiska verktyg som du behöver för att bli en kompetent lärare. Dessa kunskaper får du pröva när du är ute på verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Verksamhetsförlagd utbildning VFU är en viktig del i utbildningen. Du gör din VFU på en grundskola eller gymnasieskola i ditt huvudämne. Under en lärares handledning får du pröva och reflektera över läraryrkets olika sidor och gradvis utveckla din förmåga att självständigt agera och ta ansvar. Du kommer under utbildningens gång att få möjlighet att planera och genomföra egen undervisning och därmed få viktiga erfarenheter av skolans arbete och olika verksamheter. Att plugga I Ämneslärarprogrammet möter du olika undervisningsformer såsom föreläsningar, seminarier och workshoppar där studierna genomförs både i grupp och enskilt. VFU i skolan, 16 Studievägledning Vägledningscentrum för lärarutbildning studievagledning@lun.gu.se

17 Göteborgs universitet kan som ett av få universitet i Sverige erbjuda Ämneslärarprogrammet med ämnen som hem- och konsumentkunskap och slöjd och är ensamt om att erbjuda latin och teater. på totalt 20 veckor, utgör en viktig del av din utbildning och bildar en helhet tillsammans med den högskoleförlagda delen. Under VFU:n har du samma arbetsschema som din handledare. Under andra delar har du ett friare schema. Att studera på universitetet innebär alltid att du själv får ta ansvar för dina studier. Studerar du på heltid betyder det en arbetsinsats på 40 timmar per vecka oavsett hur många timmar som är schemalagda. Under utbildningen kommer du att möta många delar av Göteborgs universitet. Dina ämnesstudier läser du på de delar inom universitetet där expertisen inom ämnena finns. Om yrket Yrket som ämneslärare kräver både ett intresse för ett visst ämne och en vilja att jobba med ungdomar. Det är ett omväxlande och självständigt yrke. Ämneslärare undervisar i matematik, svenska, språk, samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga, estetiska och praktiska ämnen. Förutom den självklara uppgiften att undervisa i sitt ämne har ämneslärare många andra krav på sig som står angivna i läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan. Bland annat ska det finnas ett etiskt, historiskt, internationellt och miljömedvetet perspektiv i undervisningen. Det är också lärarens uppgift att se till att eleverna får ta ansvar och att de kritiskt Förkunskapskrav: olika beroende på inriktning och ämnesval, se Antagningsprov/ färdighetsprov i bild, musik och teater Urval: betyg (66 %) och högskoleprov (34 %) Start: HT14, 100 %, dag Ämneskombinationer och anmälningskoder: se lun.gu.se 17 granskar fakta samt att medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor. Skolan ska också främja entreprenörskap och utveckla elevernas kommunikativa och sociala kompetens. Arbetsmarknad Generellt kan man säga att det finns ett stort behov av ämneslärare. Man räknar med ett underskott på 20 procent år Behovet av 7 9-lärare är större än behovet av gymnasielärare. Konkurrensen om jobben blir något hårdare på fem års sikt. På tio års sikt ökar elevantalet vilket förbättrar arbetsmarknaden. Arbetsmarknaden för ämneslärare varierar dock både på kort och på lång sikt beroende på vilka ämnen man undervisar i. Det finns ett stort behov av ämneslärare i biologi, fysik, kemi, teknik, matematik och naturkunskap samt tyska, franska och spanska. Det finns risk för överskott av ämneslärare i historia, religionskunskap, samhällskunskap, svenska, engelska och idrott och hälsa. Att tänka på Intresse för ungdomar är lika viktigt som ämnesintresset. Det kan vara högt tempo och ibland är arbetet stressigt. Lyhördhet och samarbetsförmåga är viktiga egenskaper. Läs mer om Fredrik, som jobbar som ämneslärare i åk 7-9, på

18 PÅBYGGNADSUTBILDNING Speciallärarprogrammet 3 år på halvfart med distansinslag, 90 hp Efterfrågan på utbildade speciallärare förväntas öka under lång tid framöver. Speciallärarprogrammet vänder sig till dig som redan har en lärarexamen och som vill få fördjupade kunskaper om sådant som kan ge svårigheter i elevers lärande. Programmet är på halvfart för att du ska kunna arbeta och studera samtidigt. Specialläraren arbetar för elever som är i behov av särskilt stöd inom områdena språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling och för elever med utvecklings störning. Utbildningen bedrivs som halvfartsutbildning med distansinslag och leder till en speciallärarexamen. Efter utbildningen ska du ha förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. Utvecklingsstörning Specialiseringen ger dig kunskap om lärande för elever med utvecklingsstörning. Utbildningen ger dig verktyg för att arbeta med att ge stöd till individer i behov av särskilda utbildningsinsatser och du kan även arbeta med att stödja andra lärare i deras arbete med dessa elever. Du får kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och hur denna kan stimuleras. Du får också insikter om elevers allsidiga kunskapsutveckling i relation till skolans ämnen eller ämnesom- Specialpedagogiska programmet 3 år på halvfart med distansinslag, 90 hp råden. Specialiseringen ger behörighet att arbeta som speciallärare i grundsärskolan, träningsskolan, specialskolan samt gymnasiesärskolan. Se Språk-, skriv- och läsutveckling Denna specialisering ger dig kunskaper om elevers behov av särskilt stöd inom språk-, skriv- och läsutveckling. Du lär dig att arbeta individanpassat och får förståelse för de förhållanden som riskerar att leda till svårigheter för elever inom dessa områden. Matematikutveckling I denna specialisering utvecklar du ett sådant pedagogiskt, didaktiskt och analytiskt kunnande som krävs för att enskilt och tillsammans med skolans personal ge stöd och hjälp för elever i svårigheter inom matematikutveckling och med deras lärande. Studievägledning stvl.spec@ped.gu.se Förkunskapskrav: Lärarexamen Tre års yrkeserfarenhet Läs mer på Utvecklingsstörning Start: HT14, 50 %, dag Anmälningskod: GU Språk-, skriv- och läsutveckling, Start: HT14 50 %, dag Anmälningskod: GU Matematikutveckling Start: HT14, 50 %, dag Anmälningskod: GU Specialpedagogprogrammet är en påbyggnadsutbildnin g för dig med lärarexamen. Specialpedagogyrket är ett etablerat yrke inom olika skolformer, från förskolan till vuxen utbildningen, och innebär att du arbetar för barn och elever i behov av särskilt stöd. Det handlar om att ge stöd åt såväl enskilda barn och elever som lärare i specialpedagogiska frågor. Efterfrågan på specialpedagogisk kompetens är och bedöms vara fortsatt hög enligt de prognoser som finns. Programmet är på halvfart för att du ska kunna arbeta och studera samtidigt. Utbildningen ger dig verktyg för att självständigt arbeta för barn och elever i behov av särskilt stöd inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola och vuxenutbildning. Stödet kan vara riktat till såväl enskilda barn och elever som till lärare 18 och pedagoger i specialpedagogiska frågor. Specialpedagogen arbetar också förebyggande med att utveckla ett fördjupat kunnande om förhållanden som riskerar att leda till svårigheter i barns och elevers lärande. Du lär dig att genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå. Ett viktigt mål med utbildningen är att utveckla kompetens som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor, föräldrar och andra berörda. Du får också kunskap om hur man kan arbeta förebyggande för att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. Förkunskapskrav: Lärarexamen Tre års yrkeserfarenhet Läs mer på Start: HT14, 50 %, dag Anmälningskod: GU-19398

19 KORTARE VÄGAR TILL EXAMEN Vidareutbildning av lärare utan lärarexamen (VAL) För dig med oavslutad lärarutbildning Du som är verksam som obehörig lärare i skolan och saknar lärar examen har möjlighet att via VAL få en lärarexamen. Hur många poäng du behöver läsa beror på dina tidigare studier och din yrkeserfarenhet. Blir du antagen får du en individuell studieplan med de kurser du saknar för att uppnå kraven för lärarexamen. Du blir antagen om: du uppfyller antagningskraven de kurser/inriktningar du saknar erbjuds vid Göteborgs universitet Utländska lärares vidareutbildning (ULV) För dig med utländsk lärarutbildning Du som har en utländsk lärarexamen på akademisk nivå har möjlighet att få en svensk lärarexamen genom ULV. En svensk lärarexamen ökar dina chanser att få ett lärarjobb. Hur många poäng du behöver läsa beror på din tidigare utbildning och yrkeserfarenhet. Blir du antagen får du en egen studieplan med de kurser du behöver för att nå lärarexamen. Delar av utbildningen är förlagd på en skola där du får praktisera med stöd av en lärare. Du blir antagen om: du uppfyller antagningskraven och kan ta lärar examen inom ULV. de kurser/inriktningar du saknar erbjuds vid Göteborgs universitet Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) och Brobryggaren Utformningen av ordinarie KPU vid Göteborgs universitet utreds för närvarande. Ingen antagning hösten För mer information se Vårterminen 2015 startar en riktad variant av KPU Brobyggaren. Utbildningen vänder sig till studenter med ämneskompetens inom matematik och naturvetenskapliga ämnen. Utbildningen omfattar 90 hp och kan dessutom byggas på till en masterexamen. Upplägget innebär en hög studietakt i nära samverkan mellan universitet och de skolor där studenter genomför sin verksamhetsförlagda utbildning. För mer information se 19 Antagningskrav VAL - Du ska vara verksam som obehörig lärare och sakna lärarexamen. - Din totala komplettering får ej överskrida 120 hp. - Validering: Du saknar lärarexamen och har varit verksam som lärare under minst två år och får efter godkänd valideringsprövning tillgodoräkna 30 hp. Start: HT14, VT15 Ansökan: Ansök på särskild ansökningsblankett på Ansökan ska ha inkommit senast 15 april respektive 15 oktober. Studievägledning val@gu.se, ulv@gu.se Antagningskrav ULV - Utländsk lärarexamen på akademisk nivå. - Godkänt betyg från kursen Sv 3 alt. Sv som andraspråk 3 eller motsvarande. - Din totala komplettering får ej överskrida 120 hp. Start: HT14 Ansökan: Ansök på särskild a nsökningsblankett på Ansökan ska ha inkommit senast 15 april. Läs mer om Lalasoa Berïnson, som läste till gymnasielärare i franska och tyska inom ULV, på utbildning

20 JOBB OCH KARRIÄR Stor efterfrågan på lärare i framtiden Arbeta som lärare Lärare arbetar med barns, ungdomars och vuxnas lärande. Arbetet utförs i förskoleklass, grundskola, fritidshem, gymnasieskola och vuxenutbildning. Skolor finns i både kommunal och fristående form. Arbetet som lärare är självständigt och omväxlande. Läroplanen och kursplanerna anger ramarna, men det är den enskilde läraren som tillsammans med eleverna står för utformningen av undervisningen. Undervisningen är givetvis den viktigaste uppgiften för lärarna men de deltar även till exempel i planerings- och elevvårdskonferenser. Många lärare fungerar som klassföreståndare/mentorer, vilket innebär handledning av elever, utvecklingssamtal och andra föräldrakontakter, kontakter med övriga lärare, studie- och yrkesvägledare, skolläkare, kurator med flera. Vid sidan av detta ansvarar läraren för förberedelse av lektioner, rättning och dokumentation av studieresultat samt, i förekommande fall, betygssättning. Karriärtjänster för lärare Karriärtjänsterna som förstelärare och lektor kan sökas i alla skolformer utom förskola. Tjänsterna ska göra läraryrket mer attraktivt och säkra god undervisning för eleverna. En förstelärare är legitimerad lärare som genom dokumentation kan redovisa minst fyra års arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen även i övrigt av huvudmannen bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. En lektor är legitimerad lärare som har avlagt en examen på forskarnivå har under minst fyra års tjänstgöring som lärare i skolväsendet visat pedagogisk skicklighet (lärare som har undervisat på universitet eller högskola behöver inte uppfylla detta krav). Frankrike och Spanien. På drygt 220 universitet i världen pågår undervisning i svenska. Att gå en rektorsutbildning och sedan arbeta som rektor eller förskolechef är en annan karriärmöjlighet. Andra karriärvägar Lärare kan också vara attraktiva inom den privata sektorn där de kan jobba som till exempel coacher, utbildare eller konsulter. En del lärare arbetar på studieförbund. Andra som pedagoger på museer och science center. Många lärare blir handledare (lokal lärarutbildare) på sin skola för lärarstudenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning. Du kan också bli mentor för nyutexaminerade lärare och på så sätt stödja nya lärares väg in i yrket. En del kommer tillbaka till universitetet för att undervisa lärarstudenter. Läsa vidare För dig som vill vidareutvecklas i din yrkesroll erbjuder Göteborgs universitet utbildningar av olika slag. Det handlar om allt från enstaka föreläsningar och kortare eller längre kurser till utbildning på forskarnivå, där du efter två års studier kan få en licentiatexamen, eller nå en doktorsexamen efter fyra års heltidsstudier. Lärarutbildningen ger dig också behörighet att läsa vidare på Speciallärarprogrammet och Specialpedagogiska programmet. Du kan läsa mer om dessa på sidan 18. Du kan även läsa vidare på något av de masterprogram som är riktade till lärare: Masterprogram i didaktik, Utbildningsledarskap, Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning, Barn- och ungdomsvetenskap samt International Master Programme in Educational Research. Läs mer om fortbildning på om skoloch kompetensutveckling, på samt om forskarutbildning på Sammanfattningsvis kan man säga att det finns en bra arbetsmarknad för utbildade lärare med stora möjligheter att utvecklas hela yrkeslivet. Däremot kan inte vem som helst arbeta som lärare i skolan i och med kravet på lärarlegitimation. Läs mer om detta på nästa sida. En annan karriärväg är att undervisa utomlands. Du kan söka en tjänst som lärare på någon av de svenska skolor som finns i ett flertal länder, som till exempel Kenya, Kina, Nio av tio lärare trivs bra i den skola de arbetar i. Källa: Skolverket 20

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ingångsämnen hösten 2019

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ingångsämnen hösten 2019 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Ingångsämnen hösten 2019 INRIKTNING ÅRSKURS 7-9 (4 ÅR, 240 HP) HUVUDÄMNE OCH KOMBINATIONER 2 BILD 90 HP I KOMBINATION MED ANNAT ÄMNE 60 HP Observera att godkänt färdighetsprov i krävs.

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2017

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2017 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2017 Inriktning årskurs 7-9 (4,5 år, 270 hp) Huvudämne och kombinationer 2 Bild 90 hp i kombination med Observera att godkänt färdighetsprov i Bild krävs.

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2018

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2018 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2018 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET 2 OM YRKET Som ämneslärare får du kombinera ditt ämnesintresse med att jobba med barn och ungdomar. Det är ett omväxlande, kreativt

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 2 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET OM YRKET Som ämneslärare får du kombinera ditt ämnesintresse med att jobba med barn och ungdomar. Det är ett omväxlande, kreativt och självständigt

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 2 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET OM YRKET Som ämneslärare får du kombinera ditt ämnesintresse med att jobba med barn och ungdomar. Det är ett omväxlande, kreativt och självständigt

Läs mer

Foto: Johan Wingborg LÄRARPROGRAM. Tillägg: antagning HT13-VT14

Foto: Johan Wingborg LÄRARPROGRAM. Tillägg: antagning HT13-VT14 Foto: Johan Wingborg LÄRARPROGRAM Tillägg: antagning HT13-VT14 UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2100! Cancerforskare, bilmekaniker, barnmorskor, musiker eller brandmän vilka skulle

Läs mer

VILL DU BLI LÄRARE? 90-330. Förskollärare Grundlärare Ämneslärare Yrkeslärare Kompletterande pedagogisk utbildning

VILL DU BLI LÄRARE? 90-330. Förskollärare Grundlärare Ämneslärare Yrkeslärare Kompletterande pedagogisk utbildning VILL DU BLI LÄRARE? 90-330 Förskollärare Grundlärare Ämneslärare Yrkeslärare Kompletterande pedagogisk utbildning MAH_Bli_lärare_2012_v2.indd 1 2012-11-22 10:05 MAH_Bli_lärare_2012_v2.indd 2 2012-11-22

Läs mer

BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT13 VT14

BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT13 VT14 BLI LÄRARE Påverka framtiden! HT13 VT14 1 UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2100! Cancerforskare, bilmekaniker, barnmorskor, musiker eller brandmän vilka skulle du vilja vara utan?

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2015/2016

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2015/2016 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2015/2016 330 HP UPPSALA CAMPUS 100% Ämneslärarprogrammet i Uppsala ger dig förutsättningar att verka som kunnig och engagerad lärare i framtidens

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2016/2017

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2016/2017 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2016/2017 330 HP UPPSALA CAMPUS 100% Ämneslärarprogrammet vid Uppsala universitet ger dig förutsättningar att verka som kunnig och engagerad

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2017/2018

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2017/2018 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2017/2018 330 HP UPPSALA CAMPUS 100% Ämneslärarprogrammet vid Uppsala universitet ger dig förutsättningar att verka som kunnig och engagerad

Läs mer

Studera till lärare! Umeå School of Education Umeå universitet

Studera till lärare! Umeå School of Education Umeå universitet Studera till lärare! Umeå School of Education Umeå universitet www.use.umu.se 1 Grundlärarprogrammet fritidshem, 180 hp...6 Grundlärarprogrammet förskoleklass och åk 1-3, 240 hp... 8 Grundlärarprogrammet

Läs mer

Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2

Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2 Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2 Lärarexamen Omfattning Lärarexamen avläggs på grundnivå eller avancerad nivå beroende på poängomfattning, krav på fördjupning i ett ämne eller inom ett ämnesområde

Läs mer

Ämneslärarprogrammet

Ämneslärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Ämneslärare undervisar i två eller tre ämnen i grundskolans årskurs 7 9 alternativt i ett eller två ämnen i gymnasieskolan. Med ditt engagemang som lärare kommer du att vara med och

Läs mer

Studera till lärare! Lärarprogram vid Umeå universitet. Version 2, 2012. Lärarhögskolan www.use.umu.se

Studera till lärare! Lärarprogram vid Umeå universitet. Version 2, 2012. Lärarhögskolan www.use.umu.se Studera till lärare! Lärarprogram vid Umeå universitet Version 2, 2012 Lärarhögskolan www.use.umu.se 1 Grundlärarprogrammet fritidshem, 180 hp...6 Grundlärarprogrammet förskoleklass och åk 1-3, 240 hp...

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT YRKESLäRARPROGRAmmET HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT YRKESLäRARPROGRAmmET HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp HT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

BLI LÄRARE! Påverka framtiden!

BLI LÄRARE! Påverka framtiden! BLI LÄRARE! Påverka framtiden! UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2100! Cancerforskare, bilmekaniker, barnmorskor, musiker eller brandmän vilka skulle du vilja vara utan? Som lärare

Läs mer

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp VT 2013 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

Utbildningsplan för ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet

Utbildningsplan för ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet Utbildningsplan för ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet 1. Identifikation och grundläggande uppgifter Antal högskolepoäng: 270/300/330 Nivå: Avancerad Programkoder: LAÄ7N, LAÄGN, LAMGY, LAM79

Läs mer

För unga 16 20 år Gymnasieskolan. Den svenska skolan för nyanlända

För unga 16 20 år Gymnasieskolan. Den svenska skolan för nyanlända För unga 16 20 år Gymnasieskolan Den svenska skolan för nyanlända Det här är den svenska skolan Gymnasieskola ungdomar 16 20 år frivillig Grundskola ungdomar 7 15 år obligatorisk Grundsär- och gymnasiesärskola

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT GRUNDLäRARPROGRAmmET 2012 180 240 HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT GRUNDLäRARPROGRAmmET 2012 180 240 HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN Utbildningsplan för GRUNDLärarprogrammet 180 240 hp HT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning Allmänt... 2 1. Huvudområde för utbildningen... 2 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE 2018-06-15 FYRA LÄRAREXAMINA FEM PROGRAM Grundlärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Kompletterande pedagogisk

Läs mer

Examensbeskrivning 2014-12-12 Diarienummer MIUN 2011/986

Examensbeskrivning 2014-12-12 Diarienummer MIUN 2011/986 Examensbeskrivning 2014-12-12 Diarienummer MIUN 2011/986 ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION DEGREE OF MASTER OF SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE

Läs mer

Svensk författningssamling

Svensk författningssamling Svensk författningssamling Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100); utfärdad den 12 december 2013. SFS 2013:1118 Utkom från trycket den 20 december 2013 Regeringen föreskriver att bilaga

Läs mer

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE 2018-11-20 FYRA LÄRAREXAMINA FEM PROGRAM Grundlärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Kompletterande pedagogisk

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Tryck: US-AB 2012 Grafisk form: Cecilia Österholm, Stockholms universitet Producerat av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Lärare är ett

Läs mer

Kompletterande lärarutbildning 2017/2018

Kompletterande lärarutbildning 2017/2018 Kompletterande lärarutbildning 2017/2018 90 HP UPPSALA DISTANS 100%, CAMPUS 100% Bli lärare på tre terminer! Kompletterande lärarutbildning vid Uppsala universitet är en påbyggnadsutbildning för dig med

Läs mer

90 hp. Gäller från och med

90 hp. Gäller från och med Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp Gäller från och med HT14 Lärarutbildningsnämnden 3 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde...2 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden. Gäller från och med

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden. Gäller från och med Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp Gäller från och med HT 13 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP

UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP VT 2012 LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Ämneskombinationer Ämneslärarprogrammet HT 2018 2 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Innehållsförteckning Inriktningar och innehåll... 3 Programansvariga institutioner... 4 Antagning och behörighet...

Läs mer

Utbildningsplan för. 90 hp. Gäller från och med

Utbildningsplan för. 90 hp. Gäller från och med Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp Gäller från och med HT 13 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT förskollärarprogrammet HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT förskollärarprogrammet HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp HT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1 Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK VT 2013

KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK VT 2013 Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp VT 2013 Lärarutbildningsnämnden 1 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskole

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna

Välkommen. till lärarutbildningarna Välkommen till lärarutbildningarna Till dig som börjar studera höstterminen 2015 Välkommen till lärarutbildningarna! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

UtBiLDninGSPLan för Gäller från och med KOMPLEttERanDE Vt15 PEDaGOGiSK UtBiLDninG 90 hp LäRaRUtBiLDninGSnäMnDEn ORD ina R ie StUD ieg ån G

UtBiLDninGSPLan för Gäller från och med KOMPLEttERanDE Vt15 PEDaGOGiSK UtBiLDninG 90 hp LäRaRUtBiLDninGSnäMnDEn ORD ina R ie StUD ieg ån G Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp Gäller från och med VT15 Lärarutbildningsnämnden ordinarie studiegång Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 2. Allmänna mål för högskole utbildning

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2015

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2015 Välkommen till lärarutbildningarna vårterminen 2015 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

Svensk författningssamling Svensk författningssamling Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100); utfärdad den 21 november 2013. SFS 2013:924 Utkom från trycket den 29 november 2013 Regeringen föreskriver att bilaga

Läs mer

Lärarprogrammen vid Högskolan i Gävle

Lärarprogrammen vid Högskolan i Gävle Högskolan i Gävle Akademin för utbildning och ekonomi Lärarprogrammen vid Högskolan i Gävle Programstrukturer och kurser Innehåll FÖRSKOLLÄRARPROGRAMMET (campus och distans)... 1 GRUNDLÄRARPROGRAMMET F-3,

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Tryck: US-AB 2012 Grafisk form: Cecilia Österholm, Stockholms universitet Producerat av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Lärare är ett

Läs mer

Innehållsförteckning

Innehållsförteckning Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp Gäller från och med VT15 Lärarutbildningsnämnden alternativ studiegång för matematik och naturvetenskapliga ämnen Innehållsförteckning 1.

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2013

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2013 Välkommen till lärarutbildningarna höstterminen 2013 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du blir nöjd med din studietid. Som lärarstudent

Läs mer

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE 2018-09-17 FYRA LÄRAREXAMINA FEM PROGRAM Grundlärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Kompletterande pedagogisk

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2014

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna höstterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet 1 2 Tryck: Danagårds LITHO AB, 2016 Foton: Eva Dalin (sid 16, 30 och 36); Matton (sid 26) Producerad av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet

Läs mer

Preliminär utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet

Preliminär utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet Preliminär utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet Denna preliminära utbildningsplann för Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet är fastställd av Lärarutbildningsnämnden därstädess 2011-02-22.

Läs mer

SPECIALLÄRARPROGRAMMET, 90 HÖGSKOLEPOÄNG

SPECIALLÄRARPROGRAMMET, 90 HÖGSKOLEPOÄNG PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN Utbildningsplan Dnr CF 52-551/2007 Sida 1 (6) SPECIALLÄRARPROGRAMMET, 90 HÖGSKOLEPOÄNG Teacher for Special Needs Education Programme, 90 higher education credits Utbildningsprogrammet

Läs mer

Studera vid Lärarhögskolan 2015/16

Studera vid Lärarhögskolan 2015/16 Version 5, 2015 Studera vid Lärarhögskolan 2015/16 Bli lärare, studie- och yrkesvägledare, specialpedagog eller speciallärare Lärarhögskolan www.lh.umu.se 1 Innehållet i denna broschyr ger en översiktlig

Läs mer

Speciallärare INFORMATIONSMATERIAL

Speciallärare INFORMATIONSMATERIAL Speciallärare INFORMATIONSMATERIAL Beställningsuppgifter: Fritzes kundservice 106 47 Stockholm Telefon: 08-690 95 76 Telefax: 08-690 95 50 E-postadress: skolverket@fritzes.se ISBN: 978-91-7559-141-4 Grafisk

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet 1 2 Tryck: Danagårds LITHO AB, 2016 Foton: Eva Dalin och Matton på sid 24 Producerad av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet HT2016 Lärare

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet 1 2 Tryck: DanagårdLITHO AB, 2014 Grafisk form: Cecilia Österholm och Nataliya Hulusjö, Stockholms universitet Foton: Eva Dalin (sid. 16, 30 och 36); Matton

Läs mer

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp 1 (7) Utbildningsplan för: Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp Primary School teacher education programme 4-6 Allmänna data om programmet Programkod

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer HT16

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer HT16 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer HT16 Inriktning årskurs 7-9 (4,5 år, 270 hp) Huvudämne och kombinationer Bild 90 hp i kombination med Observera att godkänt färdighetsprov i Bild krävs. Historia

Läs mer

Gäller från: HT 2018 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Gäller från: HT 2018 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik Utbildningsplan för Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan Teacher Education Programme for Secondary School and Upper Secondary

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna 2013

Välkommen. till lärarutbildningarna 2013 Välkommen till lärarutbildningarna 2013 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du kommer att bli nöjd med din studietid vid Stockholms

Läs mer

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer Hösten 2019

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer Hösten 2019 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2019 INRIKTNING ÅRSKURS 7-9 (4,5 ÅR, 270 HP) HUVUDÄMNE OCH KOMBINATIONER 2 BILD 90 HP I KOMBINATION MED Observera att godkänt färdighetsprov i krävs. BIOLOGI

Läs mer

Utbildningsplan för Högskolepoäng ECTS credits

Utbildningsplan för Högskolepoäng ECTS credits Utbildningsplan för Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan Teacher Education Programme for Secondary School and Upper Secondary

Läs mer

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Utbildningsplan Dnr G 2018/469 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Yrkeslärarprogrammet, 90 högskolepoäng The Vocational Studies Teacher Programme, 90 credits Programkod: L1YRK 1. Fastställande Utbildningsplanen

Läs mer

Förskollärarprogrammet LGFOD

Förskollärarprogrammet LGFOD Förskollärarprogrammet LGFOD Lärarutbildningen Förskollärare Grundlärare Fritidshem Förskoleklass och årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Ämneslärare Årskurs 7-9 (startade ej 2013) Gymnasieskola Yrkeslärare Kompletterande

Läs mer

GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet. Lena Wendt - Karin Lager Björn Haglund

GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet. Lena Wendt - Karin Lager Björn Haglund GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet Lena Wendt - Karin Lager Björn Haglund Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp Ger behörighet att

Läs mer

Utbildningsplan för Speciallärarprogrammet

Utbildningsplan för Speciallärarprogrammet Utbildningsplan för SpecialLÄRAR- Programmet 90 hp Gäller från och med HT14 Lärarutbildningsnämnden 3 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole

Läs mer

Nationella it-strategier styrdokumentsförändringar. Olof Andersson, Christian Magnusson

Nationella it-strategier styrdokumentsförändringar. Olof Andersson, Christian Magnusson Nationella it-strategier styrdokumentsförändringar Olof Andersson, Christian Magnusson Gemensamt för alla skolformer: vid behov förändringar i läroplaner, kursplaner eller ämnesplaner för att tydliggöra

Läs mer

Magister- och masterutbildningar. Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik

Magister- och masterutbildningar. Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik Magister- och masterutbildningar Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik Magister- och masterutbildningar i pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik Malmö högskola erbjuder vidareutbildningar

Läs mer

Välkommen till lärarutbildningarna

Välkommen till lärarutbildningarna Välkommen till lärarutbildningarna 2 Välkommen till lärarutbildningarna! Clas Hätterstrand, prorektor med med övergripande ansvar för lärarutbildningarna Vi är glada att du har valt Stockholms universitet

Läs mer

För barn och unga 7 20 år Grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Den svenska skolan för nyanlända

För barn och unga 7 20 år Grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Den svenska skolan för nyanlända För barn och unga 7 20 år Grundsärskolan och gymnasiesärskolan Den svenska skolan för nyanlända Det här är den svenska skolan Gymnasieskola ungdomar 16 20 år frivillig Grundskola ungdomar 7 15 år obligatorisk

Läs mer

GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet. Lena Wendt Inger Brännberg

GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet. Lena Wendt Inger Brännberg GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet Lena Wendt Inger Brännberg Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp Ger behörighet att ansvara för

Läs mer

grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolan årskurs 4 6 Huvudområdet är också årskurs 1 3. Grundlärarprogrammet inriktning

grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolan årskurs 4 6 Huvudområdet är också årskurs 1 3. Grundlärarprogrammet inriktning Utbildningsplan för Grundlärarprogrammet 1. Allmänt Grundlärarprogrammet är en professionsutbildning som ger kunskaper och färdigheter f för yrkesverksamhet som lärare. Programmet ges inom tre inriktningar

Läs mer

Gäller från: HT 2014 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Gäller från: HT 2014 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik Utbildningsplan för Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan Teacher Education Programme for Secondary School and Upper Secondary

Läs mer

Utbildningsplan för. 210 hp. Lärarutbildningsnämnden

Utbildningsplan för. 210 hp. Lärarutbildningsnämnden Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp VT 2013 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1 Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

EXAMINA PÅ GRUNDNIVÅ ELLER AVANCERAD NIVÅ

EXAMINA PÅ GRUNDNIVÅ ELLER AVANCERAD NIVÅ Promemoria 2010-05-12 Utbildningsdepartementet Universitets- och högskoleenheten Per Klingbjer Telefon 08-405 16 66 Mobil 070-265 50 03 Telefax 08-723 17 52 E-post per.klingbjer@education.ministry.se Examensbeskrivning

Läs mer

För att bli behörig i ett ämne krävs att sökanden har utbildning i ämnet.

För att bli behörig i ett ämne krävs att sökanden har utbildning i ämnet. Bilaga 1 Nationella krav Allmänt krav För att bli behörig i ett ämne krävs att sökanden har utbildning i ämnet. Förskollärare Sökandes utbildning ska vara en utbildning med förskollärarinriktning i utbildningslandet.

Läs mer

SPECIALPEDAGOGISKT PROGRAM, 90 HÖGSKOLEPOÄNG

SPECIALPEDAGOGISKT PROGRAM, 90 HÖGSKOLEPOÄNG PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN Utbildningsplan Dnr CF 52-482/2007 Sida 1 (6) SPECIALPEDAGOGISKT PROGRAM, 90 HÖGSKOLEPOÄNG Special Education Programme, 90 ECTS Utbildningsprogrammet är inrättat den 20 augusti

Läs mer

Förskollärarprogrammet LGFOR

Förskollärarprogrammet LGFOR Förskollärarprogrammet LGFOR Lärarutbildningen Förskollärare Grundlärare Fritidshem Förskoleklass och årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Ämneslärare Årskurs 7-9 (startar ej 2013) Gymnasieskola Yrkeslärare Kompletterande

Läs mer

90 hp. Gäller från och med

90 hp. Gäller från och med Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp Gäller från och med VT15 Lärarutbildningsnämnden 3 Innehållsförteckning 1. Programmets benämning och omfattning... 2 2. Fastställande... 2 3. Utbildningsprogrammets

Läs mer

Digital kompetens i läroplanerna

Digital kompetens i läroplanerna Digital kompetens i läroplanerna Olof Andersson Nationell it-strategi Styrdokument Personalens digitala kompetens Likvärdig tillgång Potentialen för undervisning och administration Forskning 1 Styrdokument

Läs mer

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 2

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 2 Lokal examensbeskrivning Dnr: FS 3.1.5-1482-14 Sid 1 (8) ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 2 INRIKTNING:

Läs mer

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp 1 (7) Utbildningsplan för: Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp Primary School teacher education programme 1-3, preschool Allmänna

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2014

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna vårterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan, 300-330 högskolepoäng Teacher Education Programme for Upper Secondary School, 300-330 credits

Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan, 300-330 högskolepoäng Teacher Education Programme for Upper Secondary School, 300-330 credits UTBILDNINGSPLAN Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan, 300-330 högskolepoäng Teacher Education Programme for Upper Secondary School, 300-330 credits 1. Identifikation 1.1. Namn och kod Ämneslärarprogram

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP

UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP Gäller från och med VT16 LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN 3 Innehållsförteckning 1. Programmets benämning och omfattning... 2 2. Fastställande... 2 3. Utbildningsprogrammets

Läs mer

ÄMNESGUIDE FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 7-9 INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER

ÄMNESGUIDE FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 7-9 INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER ÄMNESGUIDE FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 7-9 INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER 2 ÄMNESLÄRARUTBILDNING INNEHÅLL Språklärarutbildning vid Göteborgs universitet

Läs mer

Kort om den svenska gymnasieskolan

Kort om den svenska gymnasieskolan Kort om den svenska gymnasieskolan Den här broschyren kan beställas från: Fritzes kundservice 106 47 Stockholm tel: 08-690 95 76 fax: 08-690 95 50 e-post: skolverket@fritzes.se ISBN 978-91-86529-64-2 Beställningsnummer:

Läs mer

Utbildningsplan. Yrkeslärarprogrammet. LGYRK Yrkeslärarprogrammet Vocational Education Programme. Programkod: Programmets benämning:

Utbildningsplan. Yrkeslärarprogrammet. LGYRK Yrkeslärarprogrammet Vocational Education Programme. Programkod: Programmets benämning: Lärarutbildningsnämnden Utbildningsplan Yrkeslärarprogrammet Programkod: Programmets benämning: LGYRK Yrkeslärarprogrammet Vocational Education Programme Högskolepoäng/ECTS: Beslut om inrättande: Undervisningsspråk:

Läs mer

Skolans digitalisering styrdokumentsförändringar. Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner

Skolans digitalisering styrdokumentsförändringar. Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner Skolans digitalisering styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner Dagens presentation Bakgrund och uppdrag Styrdokument som berörs, och lite ansvarsfördelning.

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, högskolepoäng (hp)

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, högskolepoäng (hp) UTBILDNINGSPLAN Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 2 7 0 högskolepoäng (hp) Beslut Utbildningsplanen är reviderad och fastställd av Nämnden för utbildning och forskning

Läs mer

Kompletterande pedagogisk utbildning, Ma/Nv/Tk, med förhöjd studietakt, 90 högskolepoäng

Kompletterande pedagogisk utbildning, Ma/Nv/Tk, med förhöjd studietakt, 90 högskolepoäng Utbildningsplan Dnr G 2018/384 SAMORDNINGSNÄMNDEN FÖR LÄRARUTBILDNING Kompletterande pedagogisk utbildning, Ma/Nv/Tk, med förhöjd studietakt, 90 högskolepoäng Bridging Teacher Education Programme, Ma/Nv/Tk,

Läs mer

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 2

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 2 Lokal examensbeskrivning Dnr: FS 3.1.5-1483-14 Sid 1 (7) ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION

Läs mer

Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen

Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen 1 (5) Lärosätets namn Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen Utbildningens namn Speciallärarutbildning med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN FÖR KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING 90 HP

UTBILDNINGSPLAN FÖR KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING 90 HP UTBILDNINGSPLAN FÖR KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING 90 HP Gäller från och med VT16 LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN ALTERNATIV STUDIEGÅNG FÖR MATEMATIK OCH NATURVETENSKAPLIGA ÄMNEN Innehållsförteckning 1.

Läs mer

DETTA ÄR GYMNASIESKOLAN

DETTA ÄR GYMNASIESKOLAN DETTA ÄR GYMNASIESKOLAN Det finns 18 nationella program med 60 inriktningar 12 yrkesprogram Kan erbjudas som lärlingsutbildning 6 högskoleförberedande program + Flygteknikprogrammet IB International Baccalaureate

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna VT2013

Välkommen. till lärarutbildningarna VT2013 Välkommen till lärarutbildningarna VT2013 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du kommer att bli nöjd med din studietid här. Den

Läs mer

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp 1 (7) Utbildningsplan för: Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp Primary School teacher education programme 1-3, preschool Allmänna

Läs mer

210 hp LUN DNR G 2011/38

210 hp LUN DNR G 2011/38 Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp Lärarutbildningsnämnden LUN 2011-08-24 DNR G 2011/38 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1 Huvudsakligt område för utbildningen (huvudområde)... 2 2.

Läs mer

VFU Verksamhets Förlagd Utbildning en del av utbildningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga Institutionen, BUV

VFU Verksamhets Förlagd Utbildning en del av utbildningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga Institutionen, BUV VFU Verksamhets Förlagd Utbildning en del av utbildningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga Institutionen, BUV Studierektor VFU-frågor, BUV Ulrika Munck Sundman Studierektor VFU ulrika.munck.sundman@buv.su.se

Läs mer

Kompletterande lärarutbildning 2016/2017

Kompletterande lärarutbildning 2016/2017 Kompletterande lärarutbildning 2016/2017 90 HP UPPSALA DISTANS 100%, CAMPUS 100% Komplettera och byt jobb! Funderar du på att bli lärare? Om du redan har kunskaper i ämnen som skolan undervisar i kan du

Läs mer

Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen

Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen 1 (5) Lärosätets namn Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen Utbildningens namn Speciallärarutbildning med specialisering mot dövhet eller hörselskada 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet

Läs mer

UTBILdNINGSpLAN För VT FörSKOLLärArprOGrAmmET Hp LärArUTBILdNINGSNämNdEN

UTBILdNINGSpLAN För VT FörSKOLLärArprOGrAmmET Hp LärArUTBILdNINGSNämNdEN Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp VT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1 Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

hp / 300hp / 330hp

hp / 300hp / 330hp 1 2016-11-11 Dnr U 2016/266 Utbildningsplan 1. Identifikation 1. Programmets namn Ämneslärarutbildning 2. Omfattning i högskolepoäng 270hp / 300hp / 330hp 3. Nivå Avancerad 4. Programkod LAÄ7N (Ämneslärarutbildning

Läs mer

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN. Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN. Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng Utbildningsplan Dnr G 2017/316 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng Supplementary programme in Master of Programkod: L1KPU Grundnivå, examen på grundnivå

Läs mer

Svensk författningssamling Svensk författningssamling Förordning om ändring i förordningen (2010:542) om ändring i förordningen (2010:541) om ändring i högskoleförordningen (1993:100); SFS 2011:186 Utkom från trycket den 15 mars

Läs mer