LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november 2011. Facebook i Luleå



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Facit Spra kva gen B tester

På fritiden tycker jag mycket om att åka båt och att fiska. Jag brukar grilla fisken över en eld, det är jätte-mysigt. Hälsningar Antonio Rodríguez

Hitta ditt nya arbete genom oss. Lättläst

EN SEPTEMBER-REPRIS SFI. Hur är det idag? Får jag låna ditt busskort? Vad vill du ha, kaffe eller te? Vad vill du ha, nötter eller godis?

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN.

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

Här ger vi läsförståelsefrågor och fördjupningsuppgifter till två av avsnitten i Sverige bit för bit.

Detta utskick innehåller följande:

Alla har rätt till arbete

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

UGGLEPOSTEN 2010:4 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

HERMES NYTT Nr Årgång 77

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

SÄRVUX Vuxenutbildningen startar nya kurser i svenska och matematik hösten 2012

Sommarlager Nytt i år. Alla barn har rätt till en rolig sommar! Sommarläger arrangerade av Kultur och Fritid, Sala Kommun

För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här.

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 35 Fredag 4 november 2011 NORRBOTTEN Facebook i Luleå I torsdags i förra veckan presenterade Facebook sina planer på att bygga serverhallar i Luleå. - Vi har letat efter en bra plats i hela Europa och Luleå var bäst, säger Tom Furlong på Facebook. Det har länge varit känt att ett stort företag vill bygga serverhallar i Luleå. I serverhallarna ska företaget ha speciella datorer, servrar, där man kan spara information från andra datorer. Många nyfikna människor kom till Kulturens hus i torsdags för att lyssna när Tom Furlong berättade om Facebooks planer. Facebook ska bygga 1

tre serverhallar på Porsön i Luleå. Dom tre hallarna blir lika stora som 18 ishockeyrinkar bredvid varandra. Det kommer att kosta mellan tre och fem miljarder kronor att bygga hallarna, och cirka 300 personer kommer att få jobb. Kommunalrådet Karl Petersen i Luleå var mycket glad. - Det här är det största som har hänt i Luleå sedan stålverket byggdes 1940, säger Karl Petersen till NSD. Pengar till Facebook Regeringen ger 103 miljoner kronor till Facebooks bygge i Luleå. En del tycker att regeringen gör rätt medan andra tycker att det är fel 2 att ge pengar till ett företag som redan har så mycket pengar. Facebook valde att bygga i Luleå för att det är kallt väder i Luleå stora delar av året. Kall luft är bra för datorerna. En annan orsak till att Facebook valde Luleå är att datorer behöver mycket el och el är billigt i Luleå. Men företaget visste också att regeringen skulle ge 103 miljoner kronor om serverhallarna byggdes i Luleå. Miljöpartisten Gustav Fridolin tycker att regeringen tänker fel som ger så mycket pengar till Facebook. -Våra gemensamma skattepengar ska hamna där dom gör mest nytta istället för att hamna hos stora rika företag,

säger Gustav Fridolin. Han tycker att pengarna istället kan användas för att göra järnvägarna bättre. Näringsminister Annie Lööf tycker att regeringen gjort rätt. -Regeringen tycker att Facebook är en viktig satsning. Fler företag kanske vill bygga i Norrbotten och Sverige om det här blir känt, säger näringsministern. Det berättar media i Norrbotten. Oroliga för miljön i Haparanda I torsdags i förra veckan var det möte i Haparanda om dom gifter som det finska stålföretaget Outokumpu släpper ut i naturen. Många som kom till mötet 3 är oroliga över att bli sjuka av gifterna. Ungefär 120 personer kom till mötet som handlade om giftutsläppen. På mötet fick folk lyssna på olika experter på miljö och hälsa. -Vi är här för att lugna dom som bor i Haparanda. Vi lyckades med det och det känns bra, säger Pekka Hanski, miljöinspektör i Haparanda. Dom som bor i Haparanda är sjukast i Sverige. Det är mycket mer gift i dom lingon som växer nära stålverket i Haparanda än i lingon som till exempel växer på Seskarö, några mil från stålverket. Och den strömming som fångas utanför Haparanda innehåller mycket av giftet dioxin. Den innehåller mest dioxin av all strömming som fiskas i Sverige.

En del av experterna tycker att media skrämmer upp folk i onödan när dom berättar om gifterna. Juha Ylimaunu som är miljöansvarig på Outokumpu säger att farligt gift inte är så farligt för det förvandlas och blir ofarligt när det släpps ut. Andra experter säger tvärtom, att gifterna är farliga och att det är viktigt att stålverket minskar sina giftutsläpp. Outokompu får idag släppa ut fyra kilo cyanid varje dag i vattnet utanför Haparanda. Cyanid är ett livsfarligt gift. Stålverket släpper också ut mycket av giftet dioxin. Nu vill stålverkets ägare släppa ut ännu mer gift i naturen. Vid nyår får ägarna veta om dom får tillstånd att 4 släppa ut mer gift. Det skriver NSD. Protester mot mörkret I fredags protesterade Övertorneåborna mot mörkret. Cirka 200 personer marscherade genom samhället med facklor i händerna. Nu vill dom att gatubelysningen tänds. - Jag är rädd för att ramla när jag är ute och går för jag ser så dåligt i mörkret. Därför är jag mest inne. Nu vill vi ha tillbaka lyset, säger Sally Omark. Hela hösten har gatubelysningen i Övertorneå varit släckt. Orsaken är alla problem med företaget Ekfors kraft. Ekfors kraft har gått i

konkurs och en advokat sköter om företagets affärer. Advokaten, som kallas konkursförvaltare, vill att alla ska betala sina elräkningar till honom. Men Mikael Styrman som tidigare ägde Ekfors kraft kräver också betalt för elen. Kommunen ska betala nästan fyra miljoner kronor för gatubelysningen. Men kommunen vet inte vem som ska ha pengarna. Därför har kommunen inte betalt räkningen. - Vi kan inte betala dubbelt. Vi måste vara försiktiga med skattebetalarnas pengar, säger kommunalrådet Roland Kemppainen. Övertorneåborna tänker fortsätta protestera mot mörkret. Den sista torsdagen i varje månad ska 5 dom marschera genom centrum. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Naturprogrammet blir kvar i Boden Nu ändrar sig politikerna i Boden. Elprogrammet och naturvetenskapliga programmet blir kvar på gymnasiet. Men handelsprogrammet ska läggas ned. Skolorna i Boden har för lite pengar. Därför bestämde politikerna att lägga ned tre gymnasieprogram, elprogrammet, handelsprogrammet och naturvetenskapliga programmet. Men många tyckte att det var ett dumt beslut.

Nu har politikerna ändrat sig. El-programmet och naturvetenskapliga programmet blir kvar. -Jag tycker det är bra att politikerna lyssnar på dom som bor i kommunen, säger Rigmor Åström som är moderat politiker i Boden. Nu måste politikerna hitta andra sätt att spara pengar. Det skriver Norrbottens-Kuriren. När man ringer till 1177 får man först säga sitt personnummer. Sedan ringer vårdcentralen upp. - Vi tror att det är bra att komma till sin egen vårdcentral, säger Rose-Marie Näslund på landstinget i Norrbotten. Ringer man på kvällar, nätter eller helger kommer man till jourcentralen. 1177 är en gemensam tjänst för landstingen i Sverige. Den finns också på internet på adressen 1177.se. 1177 för råd om sjukvård I förra veckan startade den nya telefontjänsten 1177 i Norrbotten. 1177 är ett gratis telefonnummer för alla som har frågor om sjukdomar och sjukvård. UTLAND Översvämningar i Thailand På många platser i landet Thailand är det översvämning. 6

Gator och hus är fyllda med vatten. Utrikesdepartementet säger att svenskar inte borde resa till Thailand just nu. Det har regnat ovanligt mycket i Thailand. Många måste lämna sina hem eftersom det är så mycket vatten i husen. Myndigheterna ber nu folk lämna huvudstaden Bangkok eftersom det ska regna ännu mer. Utrikesdepartementet tror att det finns mellan 5000 och 6000 svenskar i Thailand just nu. -Vi räknar med att några hundra av dom är i Bangkok. Upp till 1000 svenskar bor i dom områden som är översvämmade i norra och nordöstra Thailand, säger Anna Backlund vid Utrikesdepartementet till Expressen. SPORT Vinst för Luleå hockey Luleå hockey vann med 2-0 mot Skellefteå i lördags. En viktig vinst för Luleå som förlorat många matcher den senaste tiden. Coop Arena var fullsatt när Luleå hockey och Skellefteå AIK möttes i lördags. Publiken fick se en match med hög fart och mycket kamp. Johan Harju gjorde 1-0 i första perioden. Sedan dröjde det till slutet av tredje perioden innan Mattias Persson gjorde 2-0. - Det är roligt att spela mot Skellefteå. Då är det alltid mycket publik och mycket liv på läktaren, säger Johan Harju till Norrbottens-Kuriren. 7

Posttidning B Tjuv fick bara vänsterskor Nyligen stal en tjuv två stora väskor som låg i en bil i Luleå. Men tjuven är nog besviken över det som fanns i väskorna. I väskorna fanns en massa nya skor. Men skorna passar bara på vänster fot, högerskorna var inte med i väskorna. Det var en försäljare som ägde väskorna. Han hade lämnat väskorna i bilen när han sov på ett hotell. Nu har väskorna med alla vänsterskor hittats. Tjuven blev så besviken att han slängde väskorna. Det skriver TT. Nästa vecka kommer det inget nummer av Utblick. Nästa tidning kommer den 18 november. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8