LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

SAMMANTRÄDESPROTOKOLL Sammanträdesdatum Styrelsen (Extra sammanträde) Sida 1 (9) Kulturens Hus, Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Företagsamheten 2017 Norrbottens län

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

Nordkalotten Hotell och Konferens, Luleå

Resultat klubbmatcher vår 2015

Innehållsförteckning. 1. Inledning och syfte Sid 3 2. Deltagande i Elevhälsosamtal Sid 4 3. Resultat Sid 5

UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

SAMMANTRÄDESPROTOKOLL Sammanträdesdatum Styrelsen Extra sammanträde Sida 1 (5)

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Du är klok som en bok, Lina!

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

Hotell Storforsen, Bredsel, Älvsbyns kommun. Enligt 34, bilaga ombudsförteckning

Sveriges bästa självskattade hälsa år 2020?

DELTAGARE. Tempen på länet. Namn Företag/Organisation Workshop

AKTIVITETSHANDLEDNING

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här.

RKM3s REGIONALA KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN NORRBOTTEN

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Alla har rätt till arbete

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Verksamhetsberättelse Smarta Bodens Schackskola året 2014.

PSYKISK HÄLSA I SIFFROR NORRBOTTEN

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 29 Fredag 8 oktober 2010 NORRBOTTEN Många kvinnor blir kommunalråd Sju kvinnor blir kommunalråd i Norrbotten. I hälften av Norrbottens kommuner blir en kvinna kommunalråd. -Det är både roligt och bra att fler kvinnor ska vara med och styra kommunerna, säger Yvonne Stålnacke som är kommunalråd i Luleå. Yvonne Stålnacke tror att det kommer att märkas att det blir fler kvinnliga kommunalråd. - Kvinnor tar upp andra frågor, och jag tror att kvinnliga väljare har lättare att ta kontakt med kvinnliga politiker och kvinnliga kommunalråd, säger Yvonne Stålnacke till NSD. 1

I Arjeplog blir Britta Flinkfeldt-Jansson kommunalråd, i Haparanda Gunnel Simu, i Kalix Ellinor Söderlund, i Kiruna Kristina Zakrisson, i Luleå Yvonne Stålnacke, i Piteå Helena Stenberg och i Överkalix blir Birgitta Persson kommunalråd. Alla kvinnorna är socialdemokrater. Det skriver NSD. Rödgröna ska styra Kalix Det blir Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet som ska bestämma i Kalix. Partierna har kommit överens om att styra kommunen tillsammans. Socialdemokraten Ellinor Söderlund och Kenneth Sandberg från Miljöpartiet 2 blir kommunalråd. - Det känns väldigt bra. Vi kommer att göra ett bra jobb tillsammans, säger Ellinor Söderlund. Hon är den första kvinna som blir kommunalråd i Kalix. Nu väntar mycket jobb för dom nya kommunalråden. Kalix kommun har dålig ekonomi och måste spara pengar. - Det kommer att bli många förändringar, säger Kenneth Sandberg. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Advokat ska bestämma i Ekfors kraft Mikael Styrman får inte längre bestämma i Ekfors kraft. En domstol har bestämt att Ekfors ska tvångsförvaltas,

att en advokat ska ta över och styra företaget. Mikael Styrman äger företaget Ekfors kraft som säljer el till många kunder i Övertorneå och Haparanda. Det har länge varit bråk kring Ekfors kraft. Företaget och kunderna har varit oeniga om priset på elen. I augusti stängde Ekfors elen till Karungi skola och till två vattenverk i Haparanda. Nu tycker förvaltningsrätten att Mikael Styrman inte sköter företaget på ett bra sätt. Därför har domstolen bestämt att advokat Johan Gullesjö ska driva företaget tills problemen är lösta. I lördags besökte Johan Gullesjö Haparanda. Han kom överens med kommunchefen i Haparanda om att koppla på strömmen till skolan och vattenverken. - Det känns mycket bra. Nu kan vi börja prata med företaget, säger Patrik Oja, kommunchef i Haparanda. Det skriver Haparandabladet. Skolans hjältar Många duktiga personer arbetar på skolorna i Luleå. Nu tycker skolchefen Sture Bryggman att dom duktiga medarbetarna ska få mer uppmärksamhet. Därför ska kommunen utse skolans hjältar. - Vi vill uppmärksamma medarbetare som varje dag gör fantastiska saker i sitt jobb. Vi vill lyfta fram dom som kan inspirera oss alla att utveckla skolan 3

ytterligare, säger Sture Bryggman. Alla som vill kan komma med förslag på vem som bör bli en skolans hjälte. Det kan vara en lärare, en städerska, någon som jobbar i köket eller någon annanstans i skolan. Skolan ska utse fem hjältar: en för förskolan, en för årskurs 1 till 6, en för årskurs 7 till 9, en för gymnasiet och en för särskolan. Eleverna i gymnasieskolan i Luleå har många hjältar. - Evy i vårt skolfik är en hjälte, säger Kajsa Kero. Erika Lundhamn vet vem som är hennes hjälte: - Det är vår mattelärare Ragnar Lundkvist. Han gör lektionerna roliga, säger Erika Lundhamn till NSD. Gott vatten i Överkalix Överkalix har det godaste dricksvattnet i Norrbotten. - Vi har ett vatten som smakar som källvatten, säger tekniska chefen Kenneth Sköld. Organisationen Svenskt vatten ordnar en tävling om vilken kommun som har Sveriges godaste vatten. Förra tisdagen tävlade tio kommuner om vem som har det godaste vattnet i norra Sverige. En jury på tre personer smakade på vatten från alla kommunerna. - Det var svårt, och man brukar vara rätt trött efteråt, säger Mischa Billing som var med i juryn. Hon jobbar som vinprovare på Systembolaget. 4 Vattnet från Överkalix

vann och ska tävla i finalen som avgörs på restaurang Operakällaren i Stockholm. Finalen är i november. Det skriver NSD. Många får sluta på Älvsbyhus Älvsbyhus säljer färre hus än tidigare. Därför finns det inte jobb för alla som jobbar på Älvsbyhus. Nu måste 23 personer sluta på fabriken i Älvsbyn. - Det är trist, men inte oväntat, säger fackets Robert Forsberg. Älvsbyhus bygger cirka 30 hus i veckan. Nu ska företaget i stället bygga 23 hus i veckan. - Som ny chef är det tråkigt att behöva börja med att säga upp folk, men problemet är alltså att vi gör fler hus än vi säljer, 5 säger Kent Johansson. - Det är tungt, särskilt för alla yngre arbetare som har hus och familj på orten, säger Robert Forsberg i fack-föreningen. Det skriver Piteå-Tidningen. Martin Ljung är död Komikern och skådespelaren Martin Ljung har dött, 93 år gammal. -Han är utan tvekan den mest kände och populäre person som Luleå har haft, säger Karl Petersen, kommunalråd i Luleå. Martin Ljung föddes år 1917 i Luleå och började arbeta som smed. Men han ville in i nöjesbranchen och for till Stockholm där han träffade artisten Povel Ramel.

Dom började arbeta ihop och gjorde många revyer tillsammans. Martin Ljung hade en speciell röst och ett särskilt sätt att prata på som var roligt. Publiken älskade när han spelade olika gubbar som Fingal Olsson, Skojten och Viking. Viking var så svag att han nästan inte orkade lyfta en tegelsten, men plötsligt gjorde Viking en volt på scenen. -Jag har aldrig tidigare fått sånt gensvar hos publiken som när jag gjorde min volt. Folk jublade så tältet höll på att rasa, berättade Martin Ljung i en intervju. Karl Petersen säger till Norrbottens-Kuriren att Luleå ska hedra Martin Ljung på något sätt. Det kanske blir en staty eller något annat. 6 SVERIGE Engelsman får nobelpriset i medicin Robert Edwards kallas provrörs-befruktningens far. Nu får Robert Edwards nobelpriset i medicin. Det är många orsaker till att vissa kvinnor inte kan bli med barn. Men resultatet av Robert Edwards forskning kan hjälpa många av dessa kvinnor att bli gravida. 1968 började Robert Edwards tillsammans med Patrick Steptoe forska fram metoder för provrörsbefruktning. Då blir ett barn till genom att ett ägg från en kvinna befruktas i ett provrör.

Ägget och spermier från en man smälter ihop i provröret. Sedan opereras det befruktade ägget in i mamman för att växa till ett barn. 1978 föddes Louise Brown i England. Hon var världens första provrörsbarn. Sedan dess har det fötts cirka fyra miljoner barn som kommit till genom provrörsbefruktning. SPORT Landslagsman till LF Basket Vesa Mäkäläinen slutar i LF Basket och flyttar hem till Finland. I stället ska den svenske landslagsspelaren Rudy Mbemba spela i Luleåklubben. I våras bytte Plannja namn till LF Basket. Men det är inte bara namnet som har ändrats. Det har också kommit många nya spelare till klubben. Den senaste förändringen kommer bara en vecka innan basketsäsongen startar. Den finske landslagsmannen Vesa Mäkäläinen lämnar klubben och flyttar hem. Han ersätts av Rudy Mbemba. - Kul, nu väntar jag på SM-guldet, säger Rudy Mbemba till NSD. Håkan Larsson har spelat i Plannja i många år. Han tror det blir kul att spela i vinter. - Det här kommer att bli bra. Rudy kommer stå för farten. Mitt jobb blir nog att lugna ned lite grand, säger Håkan Larsson. 7

Posttidning B Ett roligt brev Man brukar säga att ett brev betyder så mycket. Det kan man verkligen säga om det brev som nyligen kom till Silvermuseet i Arjeplog. I brevet stod det att Silvermuseet skulle få 100 000 kronor. Det var Tore Johansson som skickat brevet. Han bodde tidigare i Arjeplog. I sommar hälsade Tore Johansson på i Arjeplog och då besökte han Silvermuseet. Han blev mycket imponerad. Han tyckte museet var både intressant och välskött. Tore Johansson bestämde sig för att skänka 100 000 kronor till Silvermuseet. - Vi är jätteglada och jättestolta, säger Kurt Burman som är ordförande i styrelsen för Silvermuseet. Det skriver Piteå-Tidningen. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8