LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 37 Fredag 25 november 2011 NORRBOTTEN Folkets Hus i Gällivare förstört i brand Folkets Hus i Gällivare brann i helgen. En brandman skadades. -Det hade kunnat sluta riktigt illa, säger Urban Lindgren vid Räddningstjänsten. Det började brinna tidigt på söndag morgon. Det brann under scengolvet och en brandman föll tre meter 1 när golvet rasade. Mannen fördes till Gällivare lasarett med skadad rygg. Det mesta i biografsalongen och teatersalongen är förstört. Urban Lindgren säger att det bara är tur att huset står kvar. -Hade vi inte fått larmet och kommit i tid hade det slutat med att hela huset börjat brinna, säger han.
Många föreningar brukar göra olika saker i Folkets Hus. Nu har dom ingenstans att vara. Det skulle till exempel ha varit auktion på Folkets Hus i söndags. -Jag får stå här och säga till alla att auktionen är inställd, säger Håkan Dynesius, från Malmbergets auktionshall. Teaterföreningen brukar ordna konserter och teater i Folkets Hus. -Vi skulle ha en konsert med Raj-Raj band i december. Vi hade räknat med mycket folk. Frågan är var vi hittar nya lokaler, säger Kjell Henriksson, vice ordförande i Teaterföreningen. Polisen ska nu undersöka varför det började brinna. Norrbottens-Kuriren. 2 Gamla bor på hotell efter brand Ett hyreshus i Vidsel började brinna förra veckan. Många gamla bor i husets 21 lägenheter. Nu har dom flyttat till hotellet i Storforsen. Det var mitt på dagen som det började brinna i husets källare. Många satt och åt lunch i husets matsal när kraftig rök spred sig. Hemtjänstens personal hade möte i en av lägenheterna. Dom hjälpte alla gamla att ta sig ut ur huset. Ägaren till en pizzeria i närheten hjälpte också till. -Vi är mycket tacksamma att pizzeriaägaren kom ut direkt och sa att vi kunde vara inne i restaurangen, säger Anita Sandström från hemtjänsten.
Alla som vill får bo på Storforsens hotell. När röklukten är borta får dom flytta tillbaka hem. -Vi hoppas att dom får flytta hem snart, när läget är under kontroll och all rök är borta, säger Åsa Södersten Åberg, chef för hemtjänsten. Alla klarade sig oskadda utom en man som fick i sig för mycket rök. Piteå-Tidningen. Många jobb bort i Porjus Alla 50 anställda måste sluta vid företaget Latitude solar i Porjus. Den ekonomiska krisen i Italien gör att företaget har svårt att sälja sina solcellspaneler. Företaget har tidigare sålt 3 mycket till Italien och andra länder i Europa. Men nu har Kina börjat sälja solcells-paneler som är mycket billigare än svenska. Samtidigt har England slutat ge bidrag till apparater som gör energi av solceller. -Vi säljer inget nu och måste därför stoppa tillverkningen i Porjus, säger Peter Rodder, chef vid Latitude solar. Tidigare i år fick Latitude solar ett pris för att företaget var så bra. Därför blir Kommunalrådet Stefan Andersson i Jokkmokk förvånad när han hör att företaget säger upp 50 personer i Porjus. -Det här beskedet kom så överraskande att vi inte haft tid att fundera över vad som ska hända nu, säger Stefan Andersson.
För tre år sedan skulle företaget säga upp anställda men tillverkningen kom igång igen. Facket hoppas att samma sak ska hända nu. Norrbottens-Kuriren. Demonstration i Harads Många som bor i Harads demonstrerade förra veckan. Dom protesterar mot att Bodens kommun vill stänga högstadiet i Harads. Både unga och gamla Haradsbor demonstrerade med facklor i händerna. -Bara för att vi bor på landet är vi inga dumskallar. Vi kan räkna och ser att kommunen gjort flera räknefel. Men kommunen försöker lägga 4 ned skolan så fort som möjligt fast ingen vet vad som händer med Harads efteråt, sa Janne Öhrvall från Edeforsbygdens ekonomiska förening. Prästen Lennart Åström sa att det bodde 2 300 människor i Harads när han flyttade dit för 20 år sedan. Nu har folkmängden minskat med 750 personer. -Att det finns en skola är viktigt för hela bygden, inte bara för skolbarnen, sa Åström. Haradsborna hade bjudit in skolpolitikerna till mötet efter demontrationen, men politikerna kom inte. NSD. Fem dagar utan mat och värme Två män från Göteborg har
tvingats vara fem dygn i en liten stuga på Kebnekajse. Det stormade så mycket att dom inte kunde ta sig ner från fjället. Det var i lördags förra veckan som det plötsligt började storma när männen var i en stuga på toppen av Kebnekaise. Männen ringde fjällräddningen förra söndagen men vädret var för dåligt för polishelikoptern. -Det har varit helt omöjligt att flyga dom första dagarna. Det blåste för mycket, säger polisen Anders Calderäng. Det fanns bara enkla träsängar och filtar i stugan. Ingen värme och ingen mat. Det enda männen hade att äta var en chokladkaka. Först efter fem dagar 5 kunde fjällräddare och polis ta sig till stugan med polishelikopter. Helikoptern kunde inte landa därför att det fortfarande blåste så mycket. Men männen kunde lyftas upp till helikoptern med hjälp av en lina. Männen mådde bra fast dom var hungriga. Dom behövde inte åka till sjukhuset. tidningarna i Norrbotten. Många tvillingar i Vistträsk I somras föddes tre tvillingpar på drygt en månad i byn Vistträsk. Det är mycket ovanligt. Det bor bara 300 personer i Vistträsk.
Att det föds tre tvillingpar på 300 personer är 60 gånger fler än normalt. Men nu finns det sex små flickor i byn som alla är ungefär lika gamla. -Det är en väldigt speciell känsla att ha tvillingar. Jag är lycklig att vi får dela den känslan med varandra, säger Sara Bohlin, en av tvillingmammorna. Aftonbladet. Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på skotska höglandet. Dom första svenska renarna kom till Skottland för över 60 år sedan. Den svenske samen Mikael Utsi kom dit på 6 bröllopsresa och såg att betet var bra för renar. Han flyttade dit 25 svenska renar. Sedan dess har renflocken vuxit till 150 renar. Men nu behövs det nya renar för att dom renkalvar som ska födas ska bli friska och må bra. Det är därför den skotske renskötaren Alex Smith nu hämtar renar från Norrbotten. Han har namn på alla sina 150 renar. Ibland hyr Alex Smith ut renarna till butiker under julhandeln. Norrbottens-Kuriren. Årets Tomte vald i Gällivare Årets tomte är från Nederländerna.
Det bestämdes vid tomtetävlingen i Gällivare i helgen. I år var det inget renrace eftersom det inte fanns snö. Men gröttävlingen, att äta fort utan att få gröt i skägget, gick bra. Sinter Klas Stefan från Nederländerna vann. -Jag tror det var sången som hjälpte mig att vinna, sa tomten efteråt. SPORT Charlotte Kalla tog silver Charlotte Kalla från Tärendö tog silver vid världscupen i helgen. -Det var en härlig säsongsstart. Men jag har en bra bit kvar till toppformen, sa Charlotte Kalla efteråt. Norskan Marit Björgen vann 10 kilometer i fristil när världscupen hade 7 premiär i Sjusjöen. Hon ledde från start till mål. Charlotte Kalla kom i mål 27 sekunder efter Marit Björgen. Charlotte Kalla var nöjd med sina andraplats men satsar på att vara ännu bättre vid årsskiftet. -Jag har en bit kvar. Jag vet hur det brukar kännas när det riktigt spritter i kroppen, säger Charlotte Kalla. Marcus Hellner från Gällivare kom nia i 15 kilometer fristil. Men han var inte ledsen. -Nionde plats är ingen katastrof. Det handlar om att få vara mer på snö. Johan Olsson vann loppet fast han har en skada i nacken. Norrbottens-Kuriren.
Posttidning B Årets julklapp Årets julklapp är en matkasse. Det tycker Handelns Utredningsinstitut som i 24 år valt årets julklapp. Matkassen är en kasse med mat och recept som skickas hem till kunderna. Matkassen beställs och betalas på internet. Att matkassen valdes till årets julklapp år 2011 beror på att den hjälper stressade människor med att hinna med sin vardag. För att kunna bli vald till årets julklapp måste den vara en nyhet, berätta något om den tid vi lever i och sälja mycket. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8