LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars 2012. Slarviga skoteråkare



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Prov svensk grammatik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Sagan om kungafamiljen Silver

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Fakta om Kronprincessan Victoria

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

Facit Spra kva gen B tester

Fakta om Kronprincessan Victoria

Måndag!!! För att kolla på centrallasarettets hemsida, klicka här Hejdå! En bild på centrallasarettet...

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

MANUS: HUSAN ANNAS HISTORIA

VÅR FAMILJ HAR HUNTINGTONS SJUKDOM. av Joy Slatford

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

Han som älskade vinden

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

Ord och fraser: Familjen. Uttal. Fraser om familjen. Grammatik:

LPT. Dina rättigheter under tvångsvård. Om barns rättigheter i vården och LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård

Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén

Tillsammans med Birger, Maria, Helena och Annika fick jag en god kopp kaffe.

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

- Vad önskar du dig då? Säger mamma och smeker handen mot min kind. - Ehhmm..

Nr Geten Lavendel fick ett bättre liv PYSSEL! TECKNINGAR

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 7 Fredag 2 mars 2012 NORRBOTTEN Slarviga skoteråkare Fem skoteråkare behövde hjälp av polis och fjällräddning i helgen. Polisen är kritisk mot skoteråkare som inte förstår hur farligt det kan vara i fjällen. -Man kommer långt med moderna skotrar, men när det händer något står man ofta där med bara skoteroverallen och en mobiltelefon med dåligt batteri. Har man tur kan dom berätta var dom är, säger polisen Erik Johansson. Till exempel fick flera fjällräddare och en polishelikopter söka efter en 32-åring som fallit av sin skoter på lördagkvällen. Skotern fortsatte ned i en ravin. -Han hade panik, var frusen och vilse. 1

Han visste inte ens om han var i Norrbotten eller i Västerbotten, säger polisen Hans Österlundh. Det var mitt i natten. Polisen bad mannen lysa upp mot himlen med sin mobiltelefon. -Med hjälp av mörkerglasögon kunde helikopterpersonalen till slut se honom, säger Österlundh. Mannen var frusen och trött och flögs till Sorsele för vård. Några timmar senare kom nästa larm från ett område utanför Älvsbyn. Fyra personer hade fått problem med sina skotrar och sedan hamnat vilse. Polisen hittade den siste av dom fyra i skotergänget klockan sex på morgonen. Han fick åka ambulans till Sunderby sjukhus. Det skriver NSD. 2 Läkare måste sluta jobba En läkare i Norrbotten ville ha sex med kvinnliga patienter. Om patienterna sa ja till sex fick dom narkotika av läkaren. Nu får läkaren aldrig mer jobba som läkare. Norrbottens-Kuriren har tidigare berättat om läkaren. Att han skrev ut ovanligt mycket medicin som innehöll narkotika. Att två personer nästan har dött efter att ha drogat sig med narkotikamediciner som läkaren skrivit ut. Tidningen skrev också att läkaren skickat sms till kvinnliga patienter och försökte pressa dom att ha sex med honom. Läkare får inte göra så. Nu har Hälso och sjukvårdens avsvarsnämnd, HSAN,

bestämt att mannen inte får arbeta som läkare, att han är helt olämplig. -Beslutet handlar om att läkaren skrivit ut för mycket medicin till missbrukare. Så mycket att dom har kunnat sälja medicinen till andra. Det är allvarligt, men det är ännu värre att han gjorde det för att få ha sex med patienterna, säger Aud Sjökvist vid HSAN. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Strejk stoppar byggen Flera stora byggen i Norrbotten kan stoppas av strejk. Fackförbundet Byggnads varnar för att bygget av Facebooks serverhall i Luleå och gruvan i Pajala kan stoppas. varnat 40 olika företag i hela Sverige om att det kan bli strejk den 7 mars. Inga byggnadsarbetare arbetar om det blir strejk. Mer än 100 personer arbetar på Porsön i Luleå med att bygga Facebooks serverhall. -Det är närmare två veckor innan det blir strejk. Till veckan får vi titta på hur vi påverkas och hur vi kan förbereda oss, säger byggchefen Tony Abrahamsson. Byggnads varslar om strejk för att dom företag som äger byggena ska skriva på ett nytt avtal. Avtalet handlar om att byggnadsarbetarna vill ha högre lön och en säkrare arbetsplats. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Byggnads har varslat eller 3

Barnens favoritmat försvinner Snart kan skolorna i Haparanda ha serverat den sista hamburgaren. Nu ska maten ändras så att den inte är för fet. Nyligen bestämde politikerna i Haparanda att skolbarnen ska få smör och mellanmjölk. Tidigare har skolorna serverat lättmargarin och lättmjölk. Men skolorna får inte servera för fet mat. Då bryter kommunen mot lagen. - Vi måste följa lagen om näringsriktig kost, säger Paula Pietinhuhta som är chef för skolmaten i Haparanda. När skolan serverar fetare smör och mjölk måste rätter med mycket fett tas bort från matsedeln. Hamburgare, pizza och friterade kycklingbitar 4 är sådana rätter som skolorna kanske ska sluta servera. Pirjo Pasma jobbar med skolmaten i Haparanda. Hon tror att många elever blir missnöjda om dom inte får hamburgare och pizza i skolan. Det skriver NSD. Nyfödda får kavaj I snart tio år har alla nyfödda barn i Vistträsk fått en glesbygdskavaj. Den är orange och gjord av fleecetyg. När Sara Bohlin var ung i Vidsel hörde hon talas om Vistträskkavajen. Idag bor hon i Vistträsk och hennes fem barn har var sin. Hittills har nästan 50 barn fått en Vistträskkavaj

av byaföreningen i Vistträsk. -Det är det finaste en Vistträskare kan ha, säger Sara Bohlin. På 1970-talet när fleecetröjorna blev vanliga var det mest män som bodde i glesbygd som använde tröjorna. Fleecetröjorna var varma och bra för folk som jobbade i skogen och mycket utomhus. Därför kallades tröjorna på skämt för glesbygdskavajer. Sara Bohlin och andra bybor är stolta över att bo i Vistträsk. Förra året föddes tre trillingpar och i år har det redan fötts ett barn i byn. Alla nyfödda har fått en glesbygdskavaj eller en Vistträskkostym som dom också kallas. Dom är specialbeställda och har en text på bröstet 5 där det står på engelska Made in Vistträsk. Det betyder gjord i Vistträsk. Det skriver Piteå-Tidningen. Snabbtågen får vänta Det kan dröja flera månader innan Norrtåg kan börja köra sina nya snabba tåg. Tågen är för moderna för den gamla järnväg som finns i Norrbotten. Norrtåg skulle börja köra sina nya tåg redan i början av december förra året. Tågen skulle köra mellan Luleå och Kiruna och mellan Luleå och Umeå. Men tågen har ett signalsystem som gör att det larmar för hinder och faror som inte finns. Det beror på att den gamla

järnvägen och dom nya tågen inte fungerar ihop. -Man får ett tvärstopp från 160 kilometer i timmen till noll, säger Olle Tiderman, trafikchef på Norrtåg. Tiderman tror att det tar några månader innan problemet är löst. Det berättar Sveriges radio Norrbotten. SVERIGE En prinsessa Kronprinsessan Victoria födde en dotter natten mot torsdag i förra veckan. Flickan var 51 centimeter lång och vägde 3 280 gram. - I morse föddes en väldigt söt prinsessa, sa prins Daniel på morgonen. Daniel var glad och rörd 6 när han mötte pressen klockan sju på morgonen. -Det var väldigt nervöst. Men det gick bra och kronprinsessan mår strålande, sa Daniel. Redan efter några timmar på sjukhuset åkte familjen hem. Prinsessan Estelle -Vi har fått en prinsessa Estelle här i landet, säger kung Carl Gustaf som nu har blivit morfar. Kungen berättar att den nya prinsessan ska heta Estelle Silvia Ewa Mary. Många blev förvånade över att prinsessan ska heta Estelle. Det är ett ovanligt namn i Sverige. Men namnet Estelle finns i den kungliga släkten Bernadotte. Estelle Bernadotte var gift med greve

Folke Bernadotte. Hon var amerikanska och dog 1984. Journalisten och författaren Herman Lindqvist kritiserar namnet Estelle. Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en svensk framtida drottning heter Estelle. Det låter som en nattklubbsdrottning, säger Herman Lindqvist till Aftonbladet. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SPORT Majorov till VM Alexander Majorov från Luleå ska vara med i VM i konståkning. 7 20-årige Majorov blir en av två svenska deltagare i VM. Nyligen vann Alexander Majorov Nordiska mästerskapen i konståkning. Då gjorde han ett kvadruppelhopp. Han hoppade upp i luften och snurrade fyra gånger innan han landade på isen igen. Bara en svensk åkare har tidigare klarat av att göra ett kvadruppelhopp. Nu hoppas Alexander Majorov på en bra placering även i VM. -Jag ser fram emot VM. Nu när jag har klarat kvadruppeln ska jag göra den i VM, säger Alexander Majorov. VM i konståkning är i Nice i Frankrike i slutet av mars.

Posttidning B Hundar gillar barnprat Hundar lyssnar hellre på den som pratar med ljus barnslig röst än den som pratar med vanlig röst. Helst ska man prata till hunden som till ett litet barn. Forskare från Ungern har undersökt hur man bäst får hundar att lyssna. En del tycker att det räcker om man pratar med sin vanliga röst. Andra tycker att man ska prata med hunden med djup, lite sträng röst. Forskarna filmade hur hundar tittar på den som talar. Dom kom fram till att hunden tittar mest på den som talar med hög ljus röst. Det här är sista numret av Utblick. Nu ska landstinget undersöka vad läsarna tycker om Utblick. Vi hoppas att tidningen ska komma tillbaka. Hälsningar Ingrid och Tove. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8