LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars 2010. 20 nya jobb i Kalix. sälja olika saker.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

Resan ORDLISTA HANS PETERSON ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Innehållsförteckning Rudolf sida 1 Welcome to New York sida 2 Mystiska tjejen sida 3 Rymlingen Rebecka sida 4 Passet sida 5 Fångad sida 6

Grövelsjön Söndag 11/ elever i årskurs 4 på Norrängsskolan deltog i årets resa till Grövelsjön.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

barnhemmet i muang mai måndag 16 juni - måndag 14 juli

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

Hur ser din nuvarande vardag ut, nu när du lagt ner din crosskarriär?

barnhemmet i muang mai måndag 13 april - söndag 10 maj, 2015

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Först ett kort stopp i Nairobi, där man inte fick ut och gå själv. Hotellet var dock fint.

livsstil 48 hästfocus # Där tiden står still

Sagan om Nallen Nelly

Här kommer en liten reseberättelse om när jag hämtade hem min notchback 2010!

Sporthallen i Malmberget

Hur visar du andra att du tycker om dom? Vad märker du att andra människor blir glada av?

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Fritidsenkät Åk 5 och 8. Standardrapport

Svenska inplaceringstest 4 (självdiagnostiskt)

barnhemmet i muang mai måndag 19 november - torsdag 13 december

E: Har du jobbat som det hela tiden som du har varit här på företaget?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

barnhemmet i muang mai söndag 3 april - söndag 10 april

LUNDSKOLAN LUNDBLADET. NR 3 / Sommar

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 10 Fredag 26 mars 2010 NORRBOTTEN 20 nya jobb i Kalix Företaget Kalix finans ska anställa tjugo personer. - Det går bra och vi behöver anställa fler, säger chefen Ingmar Rentzhog. Kalix finans är ett telemarketing-företag. Dom anställda i företaget ringer runt till människor och försöker sälja olika saker. - Kalix är en bra plats att ha ett företag. Det är lätt att hitta bra personal, säger Ingmar Rentzhog. Han säger också att många gillar den norrländska dialekten. Dialekt är hur man pratar i olika delar av Sverige. Det skriver 1

Södra hamn ska få torg Idag är Södra hamn i Luleå en stor tråkig parkering med asfalt. Men det finns ett förslag om hur hamnen ska kunna bli finare och mer trivsam. Om dom som ritat förslaget får bestämma försvinner den stora parkeringen. Istället blir det en park och ett torg. Torget ska kunna användas på olika sätt. På vintern ska det finnas plats för snö-skulpturer. Det ska också finnas ramper eller broar från kaj-kanten ned till isen. På sommaren ska det finnas marknader, uteservering och blommor. Där ska finnas vindskydd med tak så att det går att fika även om det regnar. -Södra hamnplan 2 ska bli en härlig plats, lika fin som Norra hamn-området. Hamn-magasinet blir kvar men får ny fasad och nytt tak och kranen ska vi rusta upp, säger kommunalrådet Karl Petersen. Alla som vill kan titta på förslaget som kallas Detalj-plan för Södra hamn. Teckningar av hur det kanske ska se ut finns på Stadshuset och på plan 4 i Kulturens hus. Alla luleåbor kan tala om vad dom tycker. Då skriver man det i ett brev till Luleå kommun. Sedan bestämmer politikerna i Luleå hur Södra hamn ska se ut. Det skriver NSD.

Räddade livet på sjuk kvinna I förra veckan blev en kvinna plötsligt sjuk då hon var ute och körde bil. Hon stannade bilen vid vägkanten. En person som åkte förbi förstod att kvinnan var sjuk och ringde efter hjälp. Kvinnan hade blivit sjuk i närheten av Gunnarsbyn i Boden. Det tar lång tid för ambulansen från Boden att köra dit. Därför larmades dom som jobbar i räddningsvärnet i Gunnarsbyn. Räddningsvärnet hjälper till om det börjar brinna eller om någon blir sjuk. Den sjuka kvinnans hjärta hade stannat. Räddningsvärnet i Gunnarsbyn har en hjärtstartare. Det är en apparat som 3 kan få hjärtat att börja slå igen. Lars-Bertil Larsson i räddningsvärnet berättar att kvinnan var livlös när dom kom fram till henne. Männen från räddningsvärnet började jobba med att få igång kvinnans hjärta. Efter tio minuter hade hjärtat börjat slå igen. - Det känns mycket bra att kvinnan klarade sig. Det visar hur viktigt det är att vi finns, säger Lars-Bertil Larsson i räddningsvärnet i Gunnarsbyn. Det skriver NSD. Samlade in pengar För några veckor sedan var det ett kraftigt jordskalv i Chile.

Ett jordskalv får jorden att skaka. Jordskalvet i Chile var så kraftigt att många hus rasade. 450 människor dog. Många fler fick sina hem förstörda. Många vill hjälpa dom som har det svårt efter jordskalvet. Förra lördagen samlade luleåbor in pengar till Chile. Många av luleåborna har tidigare bott i Chile. Luleåborna sålde mat och fika på en restaurang i centrum. Dom spelade också musik och dansade. - Det är det minsta vi kan göra för att hjälpa vårt folk. Även om vi har bott i Sverige i 30 år så älskar vi vårt hemland och vi är stolta att få hjälpa till, säger Fernando Palma. 4 Luleåborna samlade in nästan 20 000 kronor till Chile. Det skriver Fjäll-turister fick magsjuka 30 elever från Bolagsskolan i Kiruna blev sjuka då dom var i fjällen förra veckan. Eleverna bodde på Kebnekaise fjällstation. Det är ett hotell som finns på fjället Kebnekaise. Eleverna fick sjukdomen vinter-kräksjukan. Det är en mycket smittsam sjukdom. Den sprider sig snabbt från en person till en annan. Den som blir sjuk kräks och måste gå på toaletten ofta.

- Alla toaletter är gemensamma så om en blir sjuk är det väldigt lätt att andra smittas, säger Hans Norén som är chef på Kebnekaise fjällstation. I söndags stängde Kebnekaise fjällstation. Hela hotellet ska städas noga för att få bort all smitta. Det skriver Nya planer för Pullinki Skidbackarna i Pullinki är populära. Många brukar åka till Pullinki för att åka slalom. Pullinki ligger i Övertorneå kommun. För en tid sedan fick Pullinki nya ägare. Företaget Svanstein ski köpte Pullinki. 5 Nu vill dom nya ägarna göra skidbackarna bättre. Dom vill också bygga nya stugor och hotell. 5 000 personer ska kunna bo i stugor eller på hotell i Pullinki. - För att kunna bli en riktigt stor och bra anläggning måste vi ha många sängar, säger Stefan Johansson som är en av dom nya ägarna. Det kommer att kosta många miljoner kronor att bygga ut Pullinki. Dom nya ägarna har ännu inte alla pengar som behövs för att klara det. Nu hoppas dom att fler ska satsa pengar i företaget. Det skriver

SVERIGE Det kan bli strejk i butikerna Några butiker i Sverige kommer kanske att stängas i påsk. Dom som jobbar där ska strejka. Det betyder att dom inte jobbar förrän dom fått högre lön. Den här tiden på året försöker arbetsgivare och fack-förbund komma överens om hur lönerna ska bli för alla som jobbar. Men arbetsgivare och facket Handels kommer inte överens om hur lönerna ska bli för dom som jobbar i butiker. Därför har Handels bestämt att det ska bli strejk. Den 1 april börjar strejken om inte arbetsgivarna och facket kommer överens innan dess. 6 Anställda i fyra butiker i Norrbotten ska strejka. Det är Ica Maxi i Haparanda, Ica Kvantum i Boden och i Piteå och Lindex i Kiruna. Det skriver NSD. Få kommuner styrs av kvinnor Kommunstyrelsens ordförande är den politiker som har mest makt i kommunen. I dom flesta kommuner i Sverige är det en man som är ordförande i kommunstyrelsen. I 206 kommuner är en man ordförande i kommunstyrelsen. I 83 kommuner är en kvinna ordförande i kommunstyrelsen. - Ju mer makt, desto färre kvinnor. Det är det vanliga, säger Jessica Wide

till Dagens Nyheter. Jessica Wide jobbar på Uppsala universitet och undersöker hur kommunerna styrs. Lena Lindgren jobbar på organisationen Sveriges kommuner och landsting. Hon tror att kvinnor kommer att få mer makt i kommunerna. - Bland ordförandena i åldern 30-49 år är det flest kvinnor. Dom yngre tar för givet att det ska vara jämställt, säger Lena Lindgren. Jämställt betyder att kvinnor och män har samma rättigheter och möjligheter. SPORT Luleås tränare slutar Luleå Hockey får nya tränare nästa säsong. 7 Tränarna Roger Rönnberg och Roger Kyrö slutar. Roger Rönnberg ska bli tränare för junior-landslaget i hockey. Juniorer kallas dom spelare som ännu inte har fyllt 21 år. - Det ska bli grymt roligt. Förutom att träna Luleå är det här ett jobb jag verkligen vill ha, säger Roger Rönnberg till Roger Rönnberg ska också vara med och träna Tre kronor, ishockey-landslaget för vuxna. Roger Kyrö har ännu inget nytt jobb. Många tror att Jonas Rönnqvist blir ny tränare för Luleå Hockey. Jonas Rönnqvist kommer från Kalix och har spelat i Luleå Hockey.

Posttidning B Zebastian tog brons Skidåkaren Zebastian Modin tog brons i Paralympics i Vancouver. I Paralympics tävlar tjejer och killar som har en funktions-nedsättning. Paralympics är deras OS. Zebastian Modin är nästan blind. Han är bara 15 år, men är redan en duktig skidåkare. Ledsagaren Albin Ackerot hjälper Zebastian så att han åker i rätt spår. I helgen vann Zebastian Modin en brons-medalj i en kilometer sprint. - Det var väldigt oväntat, men jag hade bra skidor och det var bra spår, säger Zebastian Modin till Dagens Nyheter. Brian McKeever från Kanada vann. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8