LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

Min försvunna lillebror

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Facit Spra kva gen B tester

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Svenska från början 3

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

Sagan om Nallen Nelly

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Praktik i Frankrike

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Andel (procent) som för det mesta mår ganska eller mycket bra, elever i Norrbotten, Jämtland och Västernorrland, läsår

Stina Inga. Ur antologin nio, utgiven av Black Island Books och Norrbottens länsbibliotek, 2002 ISBN Intervju: Andreas B Nuottaniemi

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Veckobrev v4-6. Konjunktioner och Satsadverbial också

Schlagerdrottningens satsning köper häst

Rödluvan Med bilder av Mati Lepp

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 19 Fredag 20 maj 2011 NORRBOTTEN Vargen skjuten I söndags sköts en varg i närheten av Dockasberg i Boden. Vargen var på väg in i ett område med många renar. Det var Naturvårdsverket som bestämde att vargen skulle skjutas. Vargen har tidigare bott i Norrbotten. Då dödade den många renar och därför 1 bestämde Naturvårdsverket att vargen skulle flyttas. Vargen sköts med en bedövningspil och flögs till Dalarna. Man satte också fast en GPS-sändare på vargen så att man skulle veta var vargen var. Vargen började genast vandra norrut. Den gick hela vägen från Dalarna till Norrbotten.

Det är ungefär lika långt som halva Sverige. I helgen var den tillbaka där den hade bott innan den flyttades. Det är ett område med många renar. Den här tiden på året får renvajorna kalvar och renskötarna har varit oroliga för sina renar. - Om vargen går förbi gör det ingenting. Det blir problem när den blir kvar, säger renskötaren Mikael Eriksson. I söndags var vargen på väg mot ett området där det finns över tusen renar. Då bestämde Naturvårdsverket att vargen skulle skjutas. Och nu kan Mikael Eriksson sova lugnt: - Jag sover aldrig dåligt för pengarnas skull. Det är att renarna får lida som är värst, säger Mikael Eriksson till Norrbottens-Kuriren. 2 Ny stadsdel planeras i Luleå Kronanområdet ska bli en ny stadsdel i Luleå. Företaget Vasallen vill bygga bostäder i området. Det ska också bli skola, förskola, butiker och restauranger. - Området är väldigt attraktivt, säger Luleås kommunalråd Karl Petersen. Vasallen är ett statligt bolag som bygger om gamla militärområden till bostadsområden. Förr ägde Försvaret Kronan, men militären flyttade därifrån för många år sedan. Nu har kommunen olika verksamheter på Kronan. I måndags kom kommunen och Vasallen överens om att bolaget ska börja planera ett nytt bostadsområde på Kronan.

- Kronan har alla förutsättningar för att bli en mycket fin stadsdel. Vi vill bygga ut området eftersom det behövs bostäder, säger Ulf Nilsson på Vasallen. Karl Petersen tror att det kan bli mellan 500 och 1 000 bostäder på området. Det ska bli både lägenheter, radhus och villor. Om tre till fyra år kan Vasallen börja bygga på Kronan. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Många lärare i Kiruna är oroliga och ledsna. - Vi kan bara hoppas att politikerna hittar andra områden än skolan att spara på, säger läraren Lars Bodén. Läraren Tomas Jungmark tror att det blir eleverna som drabbas: -Det är dom som får det tungt när det blir färre lärare. Redan idag ställs lektioner in om någon lärare är sjuk eller hemma med sjuka barn. Det skriver NSD. Skolan måste spara Skolan i Kiruna måste spara, och många lärare kan förlora jobbet. - Vi sitter och räknar på hur många tjänster som ska bort, säger skolchefen Peter Nordmark. 3 Svårt att få praktik Många ungdomar vill bli elektriker, men det finns inte jobb till alla som utbildar sig. - Nästan alla kommuner i Norrbotten har ett elprogram på gymnasiet.

Det utbildas för många elektriker, säger Karl-Erik Guldhag som jobbar för elektrikernas fackförbund. När ungdomarna är klara med gymnasiets elprogram, måste dom jobba som lärlingar ett tag. Då arbetar dom tillsammans med någon som har jobbat länge som elektriker. Dom måste jobba som lärling för att få yrkesbevis, ett papper som visar att dom kan allt som elektriker måste kunna. Men det är svårt att få lärlingsplatser. Bara en av dom 16 elever som går ut Strömbackaskolans elprogram i vår har en lärlingsplats. - I Norrbotten tar mer än 150 elektriker examen varje år. Ifjol fick tolv av dom en lärlingsplats. I år 4 kanske det blir något bättre, men många blir arbetslösa, säger Karl-Erik Guldhag. Även för dom som utbildar sig till målare och rörmokare kan det vara svårt att få lärlingsplatser. Det skriver Piteå-Tidningen. Tappade kamera med knarkbilder En 24-årig man i Gällivare odlade marijuana hemma. Han fotograferade sig själv bredvid plantorna. Sedan tappade han kameran som lämnades in till polisen. -Vi kände igen honom, säger polisen Per Wahlström. Nyligen hittade en man en kamera på Coop Forum

i Gällivare. När han lämnade in kameran till polisen berättade mannen att han sett misstänkta bilder i kameran. Polisen tittade på bilderna och kände igen en man som stod bredvid en odling av marijuana. Marijuana är en sorts narkotika som man röker. Polisen for till den lägenhet där mannen bor. -Han hade ett helt rum för marijuanaplantorna. Dom stod i plasthinkar, säger Per Wahlström. Nu söker polisen den försvunna 24-åringen. Det skriver Aftonbladet. Ensam björnunge vid vägen En liten björnunge fick många bilar att stanna 5 på riksväg 94 nära Älvsbyn i måndags. Björnungen var ensam och letade efter sin mamma. - Ungen skrek som ett litet barn, säger Ivar Skavik som var på väg från Arjeplog. Det var en liten björnunge som gick längs vägen. Den vägde kanske tio kilo berättar en person som såg ungen på nära håll. Någon hade sett en vuxen björn på andra sidan vägen, men björnungen vågade sig inte över när det var så många bilar i närheten. Thomas Schäufele vid polisen tror att ungen och mamman kommer hitta varandra igen. - Om bara vi människor håller oss borta kommer naturen att sköta resten, säger Thomas Schäufele till Piteå-Tidningen.

Stora datahallar ska byggas i Luleå Aurorum science park vill bygga tre stora datahallar på Porsön i Luleå. Hallarna ska rymma många stora dataservar. Dataservrar är stora datorer där man kan spara information. Datahallarna kommer att behöva mycket el. Dataservrar ger ifrån sig mycket värme, och därför behöver dom kylas ned. Annars kan dom gå sönder. Det går åt mycket el för att kyla ned servrarna. - Jag skulle inte vilja betala elräkningen. Jag får den till cirka 473 miljoner kronor om året, säger Inge Johansson på länsstyrelsen i Norrbotten. Han har undersökt om naturen skadas av det stora bygget. NSD skriver att det är ett amerikanskt företag som vill ha sina servrar i datahallarna. Vintern vill inte ge sig Det är inte lätt att bo i Kiruna om man längtar efter sol och värme. I tisdags fick Kirunaborna ta fram mössa och vantar igen. Då snöade det så mycket att marken blev vit. Dom Kirunabor som vågade sig ut hade paraplyer för att skydda sig mot det kraftiga snöfallet. Som tur var regnade snön bort senare. Det skriver NSD. 6

KULTUR Azerbajdzjan bäst på sång Landet Azerbajdzjan vann årets schlager-em med låten Running scarred. Eric Saade från Sverige kom på tredje plats med Popular. - Jag är jättelycklig, säger Eric Saade. Det var länge sedan det gick så bra för Sverige i schlagertävlingen. - Vi fick den bästa placeringen sedan Charlotte Perelli vann på 1990-talet, säger Eric Saade. Eric Saade är en populär artist i Sverige. Nu tänker han satsa på en karriär i Europa. Det skriver TT, Tidningarnas Telegrambyrå. 7 Finland blev världsmästare Finland vann ishockey-vm. I finalen vann Finland över Sverige med 6-1. Dom svenska spelarna var besvikna efter matchen. - Hockey är en märklig sport. Vi hade chans att vinna, men pucken träffade målstolparna i stället för att gå in i mål, säger Sveriges tränare Pär Mårts. Dom finska spelarna var jätteglada efter segern. - Det här betyder så mycket för Finland, säger spelaren Mikael Granlund. Det är andra gången som Finland blir världsmästare. Det skriver TT. SPORT

Posttidning B Pojken hade bråttom Det gick fort när Veronica Öhman och Andreas Nilsson fick sitt andra barn. På kvällen den andra maj kände Veronica att det var dags att föda. Några minuter senare var sonen född i bilen hemma på gården. - Tack och lov gick allt bra, säger Andreas Nilsson. Det är ovanligt att kvinnor inte hinner till sjukhuset när dom ska föda barn. - I Norrbotten händer det bara två, tre gånger varje år, och oftast går det bra även då, säger Annika Johansson som är chef på BB i Sunderbyn. Det skriver Piteå-Tidningen. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8