LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 31 Fredag 7 oktober 2011 NORRBOTTEN Rosa månad mot cancer Mycket i Luleå är färgat rosa nu i oktober. Till exempel ska basketlaget Northland spela i rosa tröjor. -Vi spelar i rosa tröjor och vi hoppas att publiken ska klä sig i rosa, säger klubbdirektören Anna Jonsson. Under hela oktober lyser också Bergnäsbron rosa om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa. Det handlar om att samla in pengar till forskning om bröstcancer. Genom att färga saker rosa märker folk att något är annorlunda. Under hela oktober berättar bröstcancerföreningen om sin 1
rosa kampanj. Att 7 000 kvinnor i Sverige får bröstcancer varje år och att det behövs pengar till forskning om bröstcancer. När folk pratar om bröstcancer och media gör reportage om bröstcancer kan föreningen samla in extra mycket pengar till forskning. Om forskarna får mer pengar kanske dom kan forska fram nya mediciner. Då kan fler cancersjuka bli friska. Protester mot husbygge Gällivare kommun vill bygga bostäder vid Vassara älv, vid södra infarten till Gällivare. Men många Gällivarebor protesterar mot planerna. Dom tycker att husen kommer att förstöra ett populärt område. - Det är här många motionerar och promenerar med sina hundar. Barnen leker här och det finns kolonilotter för dom som vill odla egna grönsaker, säger Georg Fabricius i Hembygdsföreningen i Gällivare. Hembygdsföreningen försöker stoppa planerna på husbygget. Hittills har tusen personer skrivit på föreningens protestlista till kommunen. 2
Skolorna slänger mat Varje år slängs skolmat för en miljon kronor i Luleå. När det är populär mat slängs det mer än när det är mat som eleverna inte gillar. -Man äter med ögonen, säger kostchefen Jeanette Everos. Att eleverna äter med ögonen betyder att eleverna tar för mycket mat när det ser gott ut. Men sedan orkar dom inte äta upp maten. Förra året slängdes 57 384 kilo skolmat i Luleå. Nu ska skolorna försöka få eleverna att slänga mindre mat. Nyligen när det var hamburgare till lunch försökte kökspersonalen få eleverna att inte ta så mycket mat. -Men det är svårt, dom flesta vill inte ha hjälp och lastar på flera stycken. Dom är väl rädda för att maten ska ta slut, säger kokerskan Britt Christodolu. Hon tycker att vuxna ska lära eleverna att inte ta för mycket mat. -Problemet är bara att vuxna också slänger mat, säger Britt Christodolu. Dags att vaccinera sig Nu är det dags att vaccinera sig mot den årliga influensan. Alla vårdcentraler i länet har öppet för vaccination. För alla pensionärer är det gratis att vaccinera sig. Varje vinter drabbas 3
många av influensa. För dom flesta är influensan ofarlig. Dom är sjuka några dagar, men blir sedan friska utan hjälp av läkare. Men för gamla människor och för personer som har andra sjukdomar kan influensan vara farlig. Därför tycker läkarna att dom ska vaccinera sig mot sjukdomen. Att dom ska gå till vårdcentralen och få en spruta med medicin. Då blir dom inte lika sjuka. Farliga vägar Vägen mellan Sunderbyn och Boden är en av dom farligaste i landet. Den finns med på listan över dom 55 farligaste vägarna i Sverige. Även E4:an mellan Boviken och Rosvik finns med på listan. Där har det skett många svåra olyckor. Den senaste olyckan skedde i söndags. Då krockade två bilar i närheten av Boviken. En man dog och en annan man skadades svårt. Den allra farligaste vägen är E20 genom Västergötland. På sträckan mellan Alingsås och Örebro har 14 personer dött dom senaste åren. Dom flesta svåra olyckor sker på vägar där bilar kan mötas. Olyckorna blir mindre allvarliga om vägen är delad med ett räcke på mitten. 4
Öppet året om Så här års brukar turiststationen i Abisko stänga, men så blir det inte i år. Många turister vill komma på hösten när det är lite folk i fjällen. Därför kommer turiststationen i Abisko att hålla öppet hela året. - Det är mest utländska turister som kommer och för dom är det vidderna och ensligheten som är det speciella. Dom tycker att Abisko ligger långt ute i ingenstans trots att vi har både väg och järnväg nära, säger Hans Norén som är chef i Abisko. Jürgen och Heidi May från Tyskland har just kommit till Abisko efter en fem dagar lång vandring. - Tiden från september till snön kommer är den bästa. Här finns ingen trafik, bara tystnad, säger Jürgen May. NSD. Vindkraftverk stoppas Ett företag vill bygga mer än tusen vindkraftverk i Markbygden i Piteå. Men nu säger militären nej till 170 av dom. Vindkraftverken kommer att störa den militära flygtrafiken. Lise Nordin sitter i Riksdagen för Miljöpartiet. Hon tycker att det är konstigt att militären vill stoppa vindkraftverken. Nu har hon skrivit till försvarsminister Sten Tolgfors för att fråga vad han tänker göra åt saken. - Moderna flygplan måste 5
kunna flyga där det finns vindkraftverk. Annars kan ju inte planen användas i länder med vindkraft, säger Lise Nordin. SVERIGE Fosterbarn får pengar Hundratals personer som har bott i fosterfamilj har haft det svårt. Nu säger regeringen att dom ska få pengar för att dom har blivit dåligt behandlade. - Det här betyder att man måste ta alla barn på allvar, säger Anne Skånér som är ordförande i Riksförbundet samhällets styvbarn. Alla barn har inte föräldrar 6 som kan ta hand om dom. Då kan barnen få bo i en annan familj, en fosterfamilj. Många fosterföräldrar är snälla och tar hand om barnen på ett bra sätt, men alla gör inte det. För några år sedan berättade barn om hemska saker som dom varit med om i sin fosterfamilj. Barnen hade blivit slagna och inte fått mat och kläder. En undersökning visade att det dom nu vuxna barnen berättade var sant. Det är staten som ska se till att fosterhem är bra. Därför föreslog utredaren att dom barn som har haft det dåligt skulle få 250 000 kronor och en ursäkt från staten. Först ville regeringen bara ge barnen en ursäkt. Men nu har regeringen ändrat sig.
Barnen ska få pengar också. - Det trodde jag aldrig skulle hända. Jag hoppas att det nu ska bli bättre för alla fosterbarn, säger Lars Göran Frånberg i Kiruna som själv har varit fosterbarn. från NSD. Sven Tumba är död Idrottsmannen Sven Tumba dog i lördags. Han blev 80 år gammal. Sven Tumba var mycket populär och blev känd i hela Sverige. Sven Tumba var duktig i många idrotter, men det var som ishockeyspelare han blev mest känd. Tumba vann tre VM-guld i hockey med det svenska landslaget. Men han spelade också fotboll och blev svensk mästare med Djurgården. Han var också svensk mästare på vattenskidor. Efter hockeykarriären började Sven Tumba spela golf. Han gjorde golf till en populär sport genom att starta golfskolor. - Tumba gjorde golf till en sport för alla, inte bara för dom rika, säger sportjournalisten Björn Byström. Det var Sven Tumba som uppfann den första ishockeyhjälmen. Innan hade hockeyspelarna spelat utan hjälm. Sven Tumba var också med i radio och i filmer. Han var den största svenska kändisen på 1950 och 60-talen. Dagens Nyheter. 7
Posttidning B Sommarkatter hela året Förr lämnades många katter kvar på landet när sommaren var slut. Katterna kallades sommarkatter. Sommarkatterna blev vilda och hade svårt att skaffa mat. Nu finns sommarkatter hela året. Folk har semester även andra tider på året än sommaren. Då slänger dom ut katten när dom reser bort. -Det är en rejäl ökning på våren. Då tror folk att katten kan överleva. Människor är grymma. Många tänker också att det här får någon annan ta ansvar för, säger Rita Liland. Hon arbetar med hemlösa katter på Kattstallet i Stockholm. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8