LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Min APU i Slovenien. Carl Bjärkse V09S 9/6 2010

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Läsnyckel. I fiendens skugga. Författare: Sue Purkiss Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser

Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Innehållsförteckning

Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.

Emigration betyder att man flyttar från sitt land. Vi säger, att man emigrerar från sitt land. Man kan också säga, att man utvandrar från sitt land.

A" göra sin röst hörd

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002


Elevmaterial JAKTEN I SKOGEN. Läsförståelse

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Redovisning: Resebidrag film. Resa till Turkiet, Grekland och. Period: 1 9:e september Fredrik Egerstrand, filmregissör.

Kapitel 1 Ljudet. -Nej, hur lät det? undrade Kalle -Det lät "wha wha"

En dag så gick vi runt på skolan och pratade. Då så såg vi en konstig dörr. Den var vit och hade en svart ruta och den luktade inte gott.

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 11 Fredag 25 mars 2011 NORRBOTTEN Oro för kärnkraft Jordskalven i Japan har skadat kärnkraftverket i Fukushima. Risken är stor att strålning kommer att läcka ut från kärnkraftverket. Människor över hela världen har blivit oroliga. Dom är rädda för riskerna med kärnkraft efter olyckan i Japan. Det pratas mycket om hur farligt det är med kärnkraft. Många tycker att vi borde sluta använda kärnkraft, men i Finland ska det byggas nya kärnkraftverk. Ett nytt kärnkraftverk kommer kanske att byggas i Simo tre mil från Haparanda i Sverige. 15-åriga Sophie Pelli från Haparanda är orolig. - Jag vill inte ha ett 1

kärnkraftverk så nära Haparanda. Jag är emot kärnkraft och det som har hänt i Japan har inte gjort mig mindre orolig, säger Sophie Pelli. Kommunalrådet Gunnel Simu i Haparanda gillar inte heller att ett kärnkraftverk ska byggas så nära. - Jag förstår att Finland behöver energi, men jag ser inte kärnkraft som en bra lösning. Jag tror mer på att spara energi och på att använda andra energikällor, säger Gunnel Simu. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Hus från Norrbotten kan hjälpa Japan Många människor i Japan har fått sina hem 2 förstörda av jordskalven och tsunamin. Dom bor nu hos vänner eller i läger. Nu vill Japan köpa hus som kan byggas upp snabbt. Japanska myndigheter har frågat företag i Norrbotten om dom kan sälja hus till Japan. Det kommer att behövas många tusen nya hus i Japan. Därför vill japanerna köpa enkla små hus som snabbt kan byggas upp. Vittjärvshus säger att företaget snabbt kan bygga hus för Japan. Husen skulle kunna flygas till Japan från flygplatsen i Luleå. Företaget Boxmodul i Piteå skulle också kunna skicka enkla hus. Det skriver Piteå-Tidningen.

Ingen telefon i Viikusjärvi Viikusjärvi är en liten by som ligger i Kiruna kommun. Nu vill företaget Teliasonera ta bort den fasta telefonlinjen till byn. Byborna är oroliga eftersom mobiltelefoner inte fungerar i byn. -Jag är rädd att jag måste ringa efter ambulans, säger Emil Sevä i Viikusjärvi. Byn Viikusjärvi ligger ensamt, två mil från närmaste by. Det bor bara fem personer i byn. Emil Sevä har bott på samma gård hela sitt liv. Han är renskötare, har kor och arbetar med turism. Det finns en telefonanläggning i byn, men den är gammal och svår att laga om den går sönder. 3 Därför vill Teliasonera ta bort den. När den fasta telefonlinjen försvinner blir det besvärligt för dom som bor i Viikusjärvi. Emil Sevä har varken körkort eller bil. -Man går omkring och tänker på allt som kan hända. Om man skadar sig i skogen eller om korna blir sjuka. Utan telefon kan vi inte ringa efter ambulans. Inga turister kan heller boka stugorna om det inte går att ringa, säger Emil Sevä. Den som vill ringa med mobiltelefon måste först åka sju kilometer mot byn Lannavaara. -Det känns som om vi får skylla oss själva för att vi bor så här, säger Laila Sevä som bor med sin man Erling och dottern Emma-Laila i Viikusjärvi. Det skriver NSD.

Renar på lastbil till fjällen Familjen Spiks renar har varit på Sandön utanför Luleå hela vintern. Där har renarna haft bra bete och kunnat äta sig mätta på mossa och lav. Nu ska renarna åka lastbil till fjällen för sommarens bete. -Betet här nere vid kusten räcker inte så nu tar vi upp dom, säger Niklas Spik. Familjen Spik är från Jåhkågasska sameby utanför Jokkmokk. Varje år kör dom sina renar i lastbil ned till kusten för att vinterbetet är bättre där. Familjen Spik har en barack, ett litet hus på hjul, på Sandön. Under vintern har alltid någon från familjen bott i 4 baracken och vaktat renarna. Det är jobbigt att samla in renarna från Sandön och få dom över isen till lastbilen som väntar. Familjen Spik har samlat renar i flera dagar och lastbilen har kört flera lass med renar till Jokkmokk. Ren-honor kallas vajor. Många vajor ska snart föda renkalvar. -Vajorna behöver mer plats nu. Dom står stilla under transporten. Resan tar tre timmar men lastbilen har luftfjädrar så dom åker mjukt, säger Niklas Spik. När dom sista renarna lastats på lastbilen och kört iväg ska familjen Spik följa efter i sina bilar. -Skönt, nu är det färdigt, säger Niklas Spik till NSD.

Byakontoret blir kvar I lördags öppnade byakontoret i Morjärv igen. Det är byborna själva som ska sköta byakontoret. - Biblioteket är viktigast, men det blir lika mycket en träffpunkt, säger Britt Åberg. För en tid sedan stängde kommunen byakontoret i Morjärv. Då förlorade byn både sitt bibliotek och sin mötesplats. Nu har fem föreningar i byn bestämt att dom tillsammans ska driva byakontoret. Byakontoret är kvar i samma hus som tidigare. Man kan låna böcker, läsa tidningar och fika på byakontoret. Byakontoret har också en dator som besökarna kan låna. Det skriver NSD. 5 SVERIGE Försäkringskassan lägger ned kontor Försäkringskassan måste spara pengar. Då kommer mer än hundra kontor att läggas ned. Tusen anställda kan förlora jobbet. Regeringen kräver att Försäkringskassan ska spara 150 miljoner kronor i år och lika mycket nästa år. För att klara det kommer 112 kontor att stängas. Försäkringskassan vill att människor ska ringa eller skicka e-post i stället för att besöka ett kontor. Men alla har inte dator. Några som drabbas särskilt hårt är blinda och synskadade. - Bara några få av våra synskadade medlemmar

har tillgång till dator och redan idag är telefonköerna långa till Försäkringskassan. Att resa till ett kontor tiotals mil bort är nästan omöjligt för många, säger Urban Fernquist på Synskadades Riksförbund. Han tycker att regeringen ska ändra sig och låta Försäkringskassan ha kvar sina kontor. Det skriver Dagens Nyheter och Synskadades riksförbund. UTLAND Krig i Libyen Flygplan från Frankrike, England och USA har skjutit mot militära flygplan och bilar i Libyen. 6 Länderna vill hindra Libyens ledare Muammar Khaddafi från att döda libyer som protesterar mot honom. - Vi måste stoppa Khaddafis vansinniga massaker, säger Frankrikes president Nicolas Sarkozy. Det har varit protester i Libyen i flera veckor. Libyens ledare Muammar Khaddafi har hotat med att döda alla som protesterar mot honom. Han har också låtit flygplan släppa bomber över städer där många protesterar. Men nu säger Förenta nationerna, FN, att Khaddafi måste sluta. Dom flesta länder i världen är med i FN. Där försöker man lösa problem som uppstår i världen och också hjälpa

länder som har det svårt. I torsdags bestämde länderna i FN att dom måste hindra Muammar Khaddafi från att döda sitt eget folk. Det är därför Frankrike, England och USA har skjutit mot militära flyg och bilar i Libyen. Nu hoppas länderna i FN att Khaddafi ger upp och lämnar Libyen. SPORT Luleå hockey i semifinal Luleå hockey är i semifinal efter att ha slagit Djurgården med 4-3 i matcher. Sista matchen blev mycket spännande. Det var oavgjort vid full tid, men Luleå vann efter att backen Robin Jonsson gjort mål 7 i förlängningen. Coop arena i Luleå var fullsatt i söndags. Och publiken fick se en mycket spännande match mellan Luleå och Djurgården. Djurgården tog ledningen flera gånger, men Luleå lyckades kvittera varje gång. 13 minuter in i förlängningen sköt Robin Jonsson ett skott mot mål. - Jag sköt och blundade, säger Robin Jonsson till Piteå-Tidningen. När han öppnade ögonen såg han att pucken gått i mål och att publiken stod upp och skrek. Det var Robin Jonssons första mål i år. - Jag gör bara viktiga mål, säger Robin Jonsson och ler. I semifinalen möts Luleå och Skellefteå.

Posttidning B Stal mjölk från bondgård Förra helgen stal tjuvar mjölk från Mats Johanssons ladugård i Edet utanför Boden. På onsdag natt kom tjuvarna tillbaka för att stjäla mer mjölk. Men då märkte sonen Emil att lampan i ladugårdens mjölkrum hade tänts. Familjen ringde polisen och gick sedan in i mjölkrummet. Där fanns två personer. Dom hade fyllt flera dunkar med mjölk. Tjuvarna ville betala för mjölken och bad att få åka därifrån. Men polisen hämtade tjuvarna. Nu ska familjen sätta upp kameror utanför ladugården. -Annars kanske någon stjäl en kalv också, säger Mats Johansson till Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8