LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 5 Fredag 17 februari 2012 NORRBOTTEN Isbanan är öppen I helgen var många ute på isbanan runt Luleå. -Det är jättefint. Vi har väntat på att få gå den här svängen, säger Åsa Karlström som var ute med hela familjen på isen. Det är tionde vintern som Luleå kommun plogar en isbana runt Luleå. När isbanan öppnade i helgen sken solen och det var fullt med folk. 1 En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor. Alla var glada över att isbanan äntligen öppnat. -Vi har inte sådana här isar utomhus i Tyskland, säger Lion Hirth som varit i Luleå några dagar och hälsat på vänner. Det skriver Norrbottens-Kuriren.
Skogen i Vuollerim ska skyddas Skogen i Vuollerim ska bli naturreservat. -Det är en av Sveriges finaste granskogar som kan locka folk från hela världen att komma hit och se ovanliga växter och insekter, säger Mats Karström i Vuollerim. Mats Karström är lärare och biolog. Han har arbetat i 20 år för att rädda skogen i Vuollerim. Mats Karström minns när skogen skulle säljas för att huggas ned. -Kvällen innan gick jag till bonden som skulle köpa skogen och berättade att folk i byn skulle bli mycket arga om han avverkade skogen, säger Mats Karström. Bonden ångrade sig. Istället köpte Jokkmokks 2 kommun skogen. Sedan dess har Mats Karström undersökt skogen noga. Han har skrivit om hur speciell skogen är och hur många ovanliga arter som lever där. Till exempel om en liten larv som han hittade. -Det var andra gången någon sett en sådan larv. Förra gången var för 150 år sedan, säger Mats Karström. Nu har Jokkmokks kommun bestämt att skogen i Vuollerim ska bli naturreservat. Skogar i naturreservat får inte huggas ned. Det som växer i naturreservat måste skyddas och vårdas för framtiden. En del av skogen i det nya naturreservatet ligger bredvid stenålders-museet Vuollerim 6000.
-Nu kanske fler kommer hit och då går det att utveckla museet. Då går det också att få pengar till stigar och skyltar. Det känns roligt, säger Mats Karström till NSD. Politiker får surfplattor Politikerna i Älvsbyn behöver inte längre läsa stora högar med papper. Dom har fått surfplattor som dom kan läsa alla viktiga papper på. Det är politikerna i kommunstyrelsen som har fått surfplattor. Surfplattan är en liten handdator som politikerna lätt kan ta med sig. Hittills har kommunen fått kopiera och skicka ut papper till alla som ska vara med på politiska möten. Gunilla Lundin på 3 kommunledningskontoret i Älvsbyn tror att kommunen nu kommer att spara pengar. - Till ett möte i kommunfullmäktige kostade bara frimärkena 5 000 kronor, säger Gunilla Lundin. Harry Nyström sitter i kommunstyrelsen för Vänsterpartiet. Han är 76 år och har varit politiker i Älvsbyn sedan 1970. Harry Nyström var först tveksam till surfplattorna, men nu tycker han det är bra. - Varje månad får jag en pappersbunt på tio kilo. Det här borde göra det lättare för personalen som skickar ut alla papper. Och dom pengar som sparas behövs i äldreomsorgen, säger Harry Nyström till Piteå-Tidningen. Flera andra kommuner i Norrbotten gör likadant.
Polisen har kalla fötter Poliserna i Kiruna fryser om fötterna. Dom har inga vinterkängor fast det har varit 30 grader kallt. Nu får dom varma strumpor från poliserna i Stockholm. - Jag har själv både sommar- och vinterkängor och det borde ju Kirunapolisen också ha. Dom jobbar ju i dom kallaste områdena i landet, säger polisen Johan Svanestrand som jobbar i Stockholm. Han har startat en insamling till poliserna i Kiruna. Snabbt kom det in 5 000 kronor till Kirunapoliserna. Pengarna räckte till varma strumpor som Johan Svanestrand har skickat till Kiruna. 4 Therese Forslund är polis i Kiruna. Hon tycker inte att man ska ta insamlingen på så stort allvar. - Men den visar att vi bryr oss om varandra. Vi vill ju alla ha bättre arbetsförhållanden, säger Therese Forslund. Per Karlsson är en av dom högsta polischeferna i Norrbotten. Han visste inte att skorna var kalla. - Jag har trott att vi har bra skor. Facket har aldrig tagit upp frågan, säger Per Karlsson. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Ballongresor i Gällivare Den har varit luftballongvecka i Gällivare.
Tio luftballonger har tagit passagerare med på en färd upp i luften. Jari Törmänen var en av dom som reste med luftballong i onsdags. - Det var en kul upplevelse. Och det var faktiskt kallare på marken än uppe i luften, säger Jari Törmänen. Många vill åka luftballong. - Det är ett stort intresse, säger Mattias Svalensjö från Gällivares turistkontor. Det skriver Norrbottens-Kuriren. VVS-montörer får jobb Trots att nästan alla får jobb är det få som söker VVS-programmet på gymnasiet. - Jag trivs och lär mig något 5 nytt nästan varje dag, säger Linnea Holm, som snart är färdig VVS-montör. Linnea Holm var enda tjejen i sin klass med elever som skulle bli VVS-montörer eller rörmokare som yrket också kallas. Nu har hon snart arbetat i två år som lärling. Till sommaren är det prov. -Det är nervöst. Ingen vet vad man får för uppgift i verkstaden. Det är en skriftlig del och en svetsdel, säger Linnea Holm. Om hon klarar provet blir hon färdig VVS-montör. Då är lönen mycket högre än den hon får som lärling. Det behövs ungefär 25 nya VVS-montörer varje år i Norrbotten. -Alla som gick ut i våras har fått jobb, säger Antero Ala-Kojola som är
lärare på VVS-programmet. Men trots att det är lätt att få jobb är det bara åtta elever från Luleå, Piteå, Boden och Kalix som sökt till utbildningen i år. Antero Ala-Kojola tror att en del föräldrar är oroliga över att eleverna inte kan söka till högskola efter VVS-utbildningen. -Men det krävs ju bara att dom läser två extra kurser för att komma in på högskola. Det har eleverna rätt till och det är inga problem, säger Ala-Kojola. Nu försöker VVS-företagen få fler att utbilda sig till rörmokare. Fackföreningen Byggnads hjälper också till och berättar om yrket. -Just nu är behovet extra stort när nya gruvor öppnas. Det är lätt att få jobb och ganska bra lön, säger Bert-Ove Bergvall på Byggnads i Norrbotten. 6 SVERIGE Pension vid 75 år Statsminister Fredrik Reinfeldt vill att vi jobbar längre. Han vill att så många som möjligt ska jobba tills dom är 75 år. Fredrik Reinfeldt säger att vi måste jobba längre om vi vill ha en bra pension. I dag lever vi längre än tidigare och då räcker inte pensionspengarna. - Pensionssystemet är inte trolleri. Det bygger på att vi arbetar. Om människor tror att vi kan leva allt längre och korta ner vårt arbetsliv, då kommer pensionen att bli lägre, säger Fredrik Reinfeldt. Men många säger att dom inte orkar jobba så länge. - Dom flesta av våra medlemmar orkar knappt jobba tills dom är 60 år,
säger Anneli Nordström som är ordförande i fackförbundet Kommunal. Men några tycker att förslaget är bra. Jan Thorve är 72 år och jobbar fortfarande. Han har ett turistföretag i Adolfström. - Jag har gjort det här i hela livet. Inte längtar jag efter att bli pensionär, men jag måste lära mig att jag inte är 20 år längre. Jag orkar inte lika mycket som förr, säger Jan Thorve. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SPORT Tusen matcher för Tomas I lördags spelade Tomas Holmström som vanligt match med sitt hockeylag Detroit Red Wings i NHL. Men matchen var allt annat 7 än vanlig för Tomas. Han har nu spelat tusen matcher med Detroit. 1996 åkte Tomas Holmström från Piteå till USA för att spela ishockey i NHL, världens bästa hockeyliga. Nu har Tomas Holmström spelat 15 säsonger i Detroit. Han har lite ont i kroppen, men tycker fortfarande att hockey är roligt. - Vi får se om det blir ett år till, säger Tomas Holmström som är 39 år gammal. Under matchen i lördags hyllade publiken Tomas Holmström. Alla stod upp och applåderade i över en minut. -Det var en riktigt härlig känsla. Det var skönt att få åka ut på isen och ta emot hyllningarna, säger Tomas Holmström till NSD. Detroit vann med 2-1.
Posttidning B Vem blir ny landshövding? Till sommaren slutar Per-Ola Eriksson som landshövding i Norrbotten. Nu undrar många vem som kommer att bli ny landshövding. Ett förslag är Miljöpartiets förre ledare Peter Eriksson. Ett annat förslag är den socialdemokratiske politikern Thomas Östros. Peter Eriksson har varit kommunalråd i Kalix och Thomas Östros är född i Norrbotten. - Norrbotten är spännande. Men jag har inte fått någon fråga, så jag har inte funderat på om jag vill ha jobbet, säger Peter Eriksson till NSD. Det är regeringen som bestämmer vem som ska bli landshövding. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8