Utbildning Club 55 2014 Frågor & svar Fråga 1 2014-05-05 En spelare som slår ut från tee gör en luftmiss. Han trycker ned peggen en centimeter, placerar bollen på den och slår iväg bollen. Han hålar den efter ytterligare två slag. Hur många slag ska han räkna? 5 slag. Regel 27-1a, sidan 112 Decision 20-5/1 Fråga 3 2014-05-12 Hur många spelregler finns det i golf? Det finns 34 regler. Fråga 4 2014-05-15 Hur definieras ett slag i golf? Ett slag är den framåtriktade rörelse med klubban som görs i avsikt att slå mot bollen och förflytta den, men om spelaren avsiktligt hejdar sin sving innan klubbhuvudet når bollen har han inte utfört ett slag. Definitionerna sidan 42 Fråga 5 2014-05-19 Vilken är skillnaden mellan ett vattenhinder och ett sidovattenhinder? Ett sidovattenhinder är ett vattenhinder eller den del av sådant som ligger så att det är omöjligt eller av tävlingsledningen bedöms som praktiskt omöjligt att droppa en boll bakom hindret i enlighet med Regel 26-1b. Definitionerna sidan 40 Fråga 6 2014-05-22 Bollen ligger i mark under arbete. Får jag göra ren den om jag lyfter den och droppar mig fri? Ja det får du. Regel 25-1b, sidan 107 Fråga 7 2014-05-26 Vi ska spela hål 16 så vi lämnar bagarna och går bakåt till tee. När jag slår ut så träffar jag min medtävlares bag. Hur många slags plikt får jag? Du får inte någon plikt. Din medtävlares bag är något utomstående. Definitionerna, sidan 43 Fråga 8 2014-06-02 Vi spelar en sällskapsrond. På hål 1 så hamnar min boll på 7:ans green. Där får jag ju inte spela, men var får jag droppa mig fri? Du ska hitta en närmaste punkt för lättnad som är utanför green, kortaste vägen ut inte närmare hål. Du får inte lättnad för stansen. Men i det här fallet ska du även gå utanför foregreen för att söka närmaste punkt för lättnad. Regel 25-3b, sidan 109, samt lokal regel 25d, finns på en anslagstavla i kansliet Fråga 9 2014-06-05 I en bunker så får du av säkerhetsskäl och utan plikt plocka bort en lös sten. Var finns den regeln? I Sverige har vi en generell lokal regel som ger oss den här rätten och egentligen också skyldigheten. Stenar kan ju bli farliga projektiler om man träffar dem rätt med klubban. Generella lokala regler finns på en anslagstavla i kansliet Fråga 10 2014-06-09 Får jag spela en boll som ligger i tillfälligt vatten? Ja det är klart att du får om inte någon annan omständighet hindrar dig. Läs om tillfälligt vatten i definitionerna, sidan 43, och i regel 25-1, sidan 106
Fråga 11 2014-06-12 På hål 14 träffar jag min boll dåligt. Den går lågt emot dammen före green, det ser ut som om den stannar före vattnet. När vi kommer fram så hittar vi ingen boll före hindret, trots idogt letande. Får jag döma att bollen är i vattenhindret? På hål 14 så är det ju ruff före vattenhindret. På det hålet måste jag hitta bollen för att veta om den är i hindret eller inte. Hittar jag den inte så är bollen förlorad och då måste jag med ett slags plikt spela en ny boll från den plats som jag slog den ursprungliga bollen ifrån. Regel 26-1, sidan 110, samt regel 27-1, sidan 112 Fråga 12 2014-06-16 På hål 5 träffade jag green med första slaget. Bollen ligger 1,5 meter kort om hålet, jag markerar och lyfter bollen. När det är min tur att putta placerar jag bollen rätt och lyfter bort märket. Nu är det birdie som gäller så jag går bakåt och kikar noga. Då börjar bollen rulla nedför greenen och stannar inte förrän den är ute på foregreen. Varifrån ska jag spela nästa slag? Bollen, som var i spel när den återplacerades, rubbades av naturen själv. Varken vind eller vatten räknas som något utomstående, därför ska bollen spelas där den nu ligger. Definitionerna, sidan 43 Fråga 13 2014-06-19 Vi ska spela en match över 18 hål. På första tee kommer vi överens om att skänka alla puttar som inte är längre än 50 cm. Kan man göra så? Man får inte komma överens om att bortse från en spelregel. Regel 2-4 säger, att en spelare får skänka motspelaren nästa slag. Båda spelarna kände till den regeln, så därför ska båda spelarna diskvalificeras från tävlingen. Regel 1-3, sidan 47, och regel 2-4, sidan 48 Decision 1-3/2 Fråga 14 2014-06-23 En spelares stans påverkas av ett löst naturföremål, som ligger out of bounds. Får spelaren flytta på det? Ja spelaren får flytta på det lösa naturföremålet. Regel 23-1, sidan 102 Decision 23-1/9 Fråga 15 2014-06-26 Spelaren slår ut från en plats utanför tee, tyvärr går bollen out of bounds. Spelaren beslutar sig för att spela en ny boll från tee och gör så. Vilket slag i ordningen är det? Det är det tredje slaget. Regel 11-4b, sidan 72-73 Fråga 16 2014-06-30 En spelare får muntligt förklara (döma) att bollen är förlorad? Nej! Definitionerna, sidan 34 Fråga 17 2014-07-07 En tävlares boll ligger på green. Innan bollen slås trycker tävlaren ner spikmärken i närheten av hålet men inte på puttlinjen. Vad säger reglerna? Tävlaren får 2 slags plikt. Regel 16-1c, sidan 83-84 Decision 16-1c/4 Fråga 18 2014-07-14 En spelare puttar på en green. Medan bollen är i rörelse plockas den upp av en hund, som bär iväg den och släpper ner den alldeles intill hålet. Hur ska spelaren fortsätta spelet? Slaget räknas inte. Bollen ska återplaceras utan plikt och puttas på nytt. Regel 19-1b, sidan 90 Decision 19-1/7
Fråga 19 2014-07-21 I slagspel så störs en spelare av ett oflyttbart hindrande föremål. Spelaren har rätt till lättnad enligt regel 24-2. Närmaste punkt för lättnad bestäms med en järnfemma, som är den klubba spelaren skulle ha använt vid spel från den ursprungliga platsen. Spelaren droppar inom en klubblängd och bollen rullar ned i ruffen, därför använder spelaren en sandwedge för att spela sig ut på fairway. Vad gäller? Plikt? Spelaren har förfarit helt rätt så ingen plikt utgår. Spelet kan fortsätta. Definitionerna, sidan 37 Regel 24-2b, sidan 103-105 Decision 24-2b/4 Fråga 20 2014-07-28 I en slagspelstävling lämnar tävlingsledningen ut scorekort med datum, spelarnas namn och spelarnas handicap. Tyvärr har tävlingsledningen noterat handicap 7 istället för 6 på en spelares kort. Felet uppmärksammas inte förrän kortet har lämnats in till tävlingsledningen efter ronden men innan tävlingen avslutats. Vad gäller? Spelaren diskvalificeras. Regel 6-2b, sidan 59 Decision 6-2b/3.5 Fråga 21 2014-08-04 Vid utslaget slår en av spelarna bollen snett och rakt emot ett område med extrem ruff. När alla slagit säger spelaren, min boll är ospelbar jag slår en ny. Spelaren peggar upp en ny på ett annat ställe på tee och gör ett nytt utslag. Vad gäller? Hur många slags plikt? En spelare får förklara sin boll ospelbar var som helst på banan utanför vattenhinder. Ska slaget slås om från tee, får spelaren pegga upp var som helst på tee. Spelaren får 1 slags plikt för att bollen var ospelbar. Regel 28, sidan 114-115 Regel 10-3, sidan 74 Fråga 22 2014-08-07 En spelare får utan plikt städa bort ett scorekort som ligger i en bunker? Rätt. Regel 24-1, sidan 102-103 Fråga 23 2014-08-11 I slagspel så böjer en spelare undan långt gräs i ruffen nära bollen, för att han ska kunna se den när han slår. Vad gäller? Han förbättrar bollens läge och får 2 slags plikt, om han verkligen slår. Regel 13-2, sidan 76 Fråga 24 2014-08-14 En spelare får alltid ta bort ett flyttbart hindrande föremål?! Nej. Regel 24-1, sidan 102-103 Fråga 25 2014-08-18 En spelare som slår ut från tee gör en luftmiss. Han tar bort peggen och droppar bollen så nära intill som möjligt där bollen nyss var. Han slår iväg bollen och hålar den efter ytterligare två slag. Hur många slag ska han räkna? 4 slag Regel 24-1b, sidan 103 Fråga 26 2014-08-21 Spelare B:s boll ligger riktigt illa. Medan B funderar, säger spelare A, hans medtävlare, Du har inte en möjlighet att slå bollen. Om jag var Du skulle jag förklara bollen ospelbar och droppa mig fri.. Vad gäller i denna situation? Svar A:s förslag kan ha påverkat B inför nästa slag, vilket innebär att A gav B råd. A får 2 slags plikt. Regel 8-1, sidan 67
Fråga 27 2014-08-25 Får en spelare söka först 5 minuter efter sin första boll och sedan 5 minuter efter en provisorisk boll, som försvunnit i samma område som den ursprungliga? Nej. När bollarna försvunnit i samma område så letar man ju efter båda samtidigt, så efter 5 minuter är båda förlorade. Regel 27-1c, sidan 112-113 Decision 27/4 Fråga 28 2014-08-28 I ett särspel med sudden death har B puttat bollen i hål på 5 slag. A har sin putt för att dela, men frågar B hur många slag han gjorde. B svarar felaktigt att han hålat ut på 4 slag. A plockar upp sin boll, då korrigerar B sitt svar. Vad händer regelmässigt? Om B avsiktligt misslett A, så ska B diskvalificeras. I annat fall eftersom det handlar om särspel i en slagspelstävling så får inte någon av dem någon plikt. A kan återplacera sin boll och håla ut. Regel 20-1, sidan 93 Decision 9-3/1 och 33-6/3 Fråga 29 2014-09-01 En spelares boll ligger ospelbar bakom ett träd. Spelaren droppar bollen med 1 slags plikt, inom 2 klubblängder och inte närmare hål. Bollen rullar tillbaka till samma läge. Vad gäller? Spelaren måste spela bollen som den ligger eller på nytt söka lättnad för ospelbar boll. Regel 28, sidan 114-115 Decision 28/3 Fråga 30 2014-09-04 A och B är partners i foursome. A slår ut och där uppstår tvivel om att bollen är out of bounds. B spelar i sin tur en provisorisk boll från tee. Vad gäller? Helt korrekt. Regel 27-2a, sidan 113 Decision 29-1/3 Fråga 31 2014-09-08 Hål 7 på banan har en dubbelgreen, på den greenen finns även hål 12. En spelare på hål 7 träffar greenen men bollen hamnar på fel sida om hål 12, hål 12 ligger precis på spelarens puttlinje. Finns det någon lättnad att få? Ja. Hål 12 betraktas som hål gjort av banarbetare. Definition av mark under arbete, sidan 36 Regel 25-1, sidan 106 Decision 16/7 Fråga 32 2014-09-11 A och B spelar mot C och D i fyrboll match. Tyvärr kommer A först när B, C och D slagit ut på hål 3. Han får inte ta del i matchen förrän från hål 4, men kan inte låta bli att ge sin partner råd under spelet av hål 3. Vad gäller? Det är OK, ingen plikt. Regel 30-3a, sidan 117 Decision 30-3a/2 Fråga 33 2014-09-15 Under en rond så tar en spelares bollar slut. Det finns inte en lokal regel om en boll enligt bilaga 1. Får spelaren låna en eller flera bollar från en annan spelare? Det är OK. Regel 5-1, sidan 57 det finns inte något hinder mot att låna bollar så länge de överensstämmer med de krav som finns i Bilaga III Decision 5-1/5 Fråga 34 2014-09-18 I slagspel så rör sig en spelares boll, som ligger i en bunker, på grund av att spelaren tar bort ett löst naturföremål. Vad gäller? Det blir två slags plikt och bollen ska återplaceras. Antalet pliktslag begränsas med stöd av regel 1-4, equity. Regel 13-4, sidan 77, Regel 18-2a, sidan 87-88 och Regel 1-4, sidan 47 Decision 13-4/15
Fråga 35 2014-09-22 Vad är straffet för att komma överens om att inte tillämpa en viss spelregel? Diskvalifikation. Regel 1-3, sidan 47