Delprov IA: Vilken huvudregel? I vilken huvudregel behandlas följande frågeställningar? (Om inget annat sägs, är spelformen slagtävling singel) 1. Att reparera ett nedslagsmärke i området där man skall droppa. 2. Att återplacera en boll. 3. Tävlingsledningens ansvar för summering av scorerna. 4. Att spelaren pliktar då hans caddie begår ett regelbrott. 5. En kråka tar en boll, som ligger på green, och tappar den i ett vattenhinder. 6. En spelare tränar chippning mot 18:e green före ronden. 7. En spelare hävdar att hans boll skadats, så att den är oduglig för spel. 8. En domares rätt att fatta ett slutgiltigt beslut. 9. Att be att en spelare i en annan grupp lyfter sin boll. 10. Att i match claima ett hål för att motspelaren har brutit mot en regel. 11. Att vägra att följa en regel i slagspel. 12. Att ta bort en glasspinne bakom bollen innan man slår. 13. Diskvalifikationens omfattning vid poängbogey. 14. En spelare spelar ut 5 m bakom teemarkeringarna. 15. En spelare säger att han anser sin boll ospelbar i en bunker.
Delprov I B: Vilken påföljd Ange efter varje regelsituation, vilken plikt du anser att spelaren har ådragit sig. Använd 0, 1, 2, 3, 4, DQ (=diskvalificerad) eller FH (=Förlust av hålet) Frågorna 1-10 avser slagspel! 1. En spelare har två caddies under spelet av hålen 1-3. 2. En spelares boll rörde sig 10 sekunder efter det att spelaren tagit bort ett löv som låg en halv meter från bollen. 3. En spelare bär med sig en s.k. chipper med puttergrepp men använder den inte någon gång under ronden. 4. En spelare tar på fairway bort ett löv, som fastnat på den fuktiga bollen. 5. En spelares caddie sätter ner sitt finger på puttlinjen, för att visa spelaren, var han skall hålla upp putten. 6. Två spelare kommer överens om att slå ut i fel ordning, för att den ene skall hinna gå på toaletten. 7. En spelare slår snett och träffar sin bag. 8. En spelare plockar bort en barkbåt ur ett vattenhinder, innan han spelar sin boll som ligger i hindret. 9. En spelare slår ett slag i en bunker, men lyckas inte komma ur. Han krattar sina fotspår innan han slår sitt nästa slag. 10. En spelare träffar bollen tre gånger i slaget när han chippar. Frågorna 11 15 handlar om matchspel! 11. En spelare råder sin motspelare, att förklara bollen ospelbar. 12. En spelare puttar från green så illa att bollen träffar motspelarens boll, som också ligger på green. 13. Två spelare kommer överens om, att de får plocka bort löv ur bunkrarna, eftersom matchen går i september under lövfällningen. 14. En spelare ser att hans motspelare droppar på fel ställe och i ett mycket bättre läge än han skulle ha haft. Spelaren bryr sig inte om det. 15. En spelare håller handen i höfthöjd då han droppar för MUA. Han spelar bollen utan att droppa om.
Delprov I C: Sant eller Falskt? Här nedan följer 20 påståenden. Du skall ange ifall du anser att påståendet är sant eller falskt genom att sätta ett S eller ett F i svarsformuläret. 1. Du får utan plikt vidröra gräset i ett vattenhinder med klubban, då din boll ligger i vattenhindret. 2. Om du i match träffar motspelarens bag med bollen, förlorar du hålet. 3. Tävlingsledningen har rätt att ta bort alla plikter om de anser sig ha skäl till det. 4. Spelfältet omfattar all mark, som ligger innanför outgränsen. 5. När du lyfter en boll för att droppa för MUA så har du rätt att göra ren den. 6. En tävling är avslutad då sista bollen har lämnat in sina scorekort. 7. Om en spelares mobiltelefon ringer, pliktar denne enligt Regel 14-3. 8. Man får aldrig droppa en boll på green. 9. Om du tar bort en sten i en bunker och bollen därvid rubbas, så pliktar du ett slag. 10. Om bollen blåser ner i hålet efter det att du återplacerat din boll så har du hålat ut med ditt föregående slag. 11. Om en spelare spelar från fel plats så måste han alltid rätta detta genom att spela från rätt plats innan han slår ut från nästa tee. 12. Ett regelbrott som ger två slags plikt i slagspel, ger alltid förlust av hål i matchspel. 13. Om en spelare spelar på en boll som är out of bounds, så spelar han fel boll. 14. Man kan inte spela alternativ boll i matchspel. 15. Om man i slagspel slår ut med en boll, som man på ett tidigare hål fått byta ut därför att den blivit oduglig för spel, så är man diskvalificerad. 16. A player must put an identification mark on his ball. 17. You may use your putter head as a ball marker, when you lift your ball on the putting green. 18. A player may deem his ball unplayable anywhere on the course. 19. If you play out of turn in a match you loose the hole. 20. A referee has the authority to declare an area as ground under repair (GUR) during a round even if it was not previously marked.
Delprov II D: Vilken decision? Här nedan följer fem situationer, som du skall döma med hjälp av decisionsamlingen. Du skall ange ditt domslut kortfattat (2p) och vilken decision du bygger ditt domslut på (1p). 1) I en bunker vilar bollen mot krattans skaft. Spelaren kan inte lyfta bort krattan utan att en gren följer med och bollens läge därigenom förbättras. Spelaren kallar på dig och frågar vad han får göra. 2) I en match har Swinglund felaktigt claimat hål 3 eftersom hans motspelare Puttström spelat i fel ordning. Puttström skänkte då hålet, men tog upp frågan med dig innan de lämnat in resultatet av matchen till tävlingsledningen. Hur skall du döma? 3) Under en storm hade ett träd fallit och greenkeepern hade börjat såga upp trädet men ungefär halva trädet låg fortfarande kvar. En spelares boll låg så nära trädet, att det störde spelarens swing. Han frågade dig, ifall han fick lättnad utan plikt från trädet. Vad blir ditt svar? 4) En spelare knackade i en kort putt med baksidan av sin wedge. Hans markör kallar på dig och anser att spelaren ska ha två slags plikt. Vad blir ditt svar? 5) Tävlingsledningen vill införa en lokal regel som tillåter dropp utan plikt ur vattenfyllda bunkrar. Vad blir ditt svar på den förfrågan?
Delprov II E: Flervalsfrågor OBS! Endast ett alternativ är rätt på varje fråga! Om inget annat sägs, är spelformen slagspel singel. Fråga 1: En spelares boll ligger på en belagd väg. Då han tar lättnad enligt Regel 24-2 droppar han och spelar en annan boll än den ursprungliga. Vad blir domslutet? a) Ingen plikt och han skall fortsätta spela med den droppade bollen. b) Två slags plikt och han skall fortsätta spela med det droppade bollen c) Ett slags plikt och han skall rätta till felet genom att droppa den ursprungliga bollen d) Två slags plikt och han skall rätta till felet genom att droppa den ursprungliga bollen. Fråga 2: En spelare slår sitt utslag från en plats utanför tee och bollen hamnar out of bounds. Han spelar en ny boll innanför tee. Vad blir domslutet? a) Ett slags plikt b) Två slags plikt c) Tre slags plikt d) Ingen plikt. Fråga 3: I matchspel råkar en spelares caddie oavsiktligt rubba motspelarens bollmarkering på green. Vad blir plikten? a) Ingen plikt b) Ett slags plikt c) Två slags plikt d) Förlust av hål. Fråga 4: En spelares swing störs av en olåst cykel, som står utanför banan. Vad gäller? a) Han får flytta på cykeln b) Han får droppa sig fri utan plikt c) Han får droppa sig fri med två slags plikt d) Han får varken flytta på cykeln eller droppa sig fri. Fråga 5: En spelare spelar sin boll från ett vattenhinder och bollen går out of bounds. Vilket alternativ är rätt? a) Spelaren måste droppa en boll i vattenhindret med ett slags plikt b) Spelaren får droppa en boll inom två klubblängder från där bollen sist skar outgränsen med ett slags plikt c) Spelaren får droppa en boll på flagglinjen genom den punkt där bollen sist skar hindrets gräns när den hamnade i hindret, med två slags plikt d) Spelaren får droppa en boll på flagglinjen genom den punkt där bollen sist skar hindrets gräns när den hamnade i hindret, med ett slags plikt. Fråga 6: Vilket påstående är korrekt vad gäller flaggstången? a) Den får ha vilken form som helst b) Den får vara högst 12 fot lång c) Flaggstången får bara vara passad, då slaget slås från green d) Flaggan tillhör flaggstången. Fråga 7: En boll har hamnat i tillfälligt vatten i en bunker, som är helt vattenfylld. Vilket påstående är inte korrekt? a) Spelaren får droppa i bunkern utan plikt, på den närmaste plats, icke närmare hål, som ger största möjliga lättnad b) Spelaren får droppa på flagglinjen utanför bunkern med ett slags plikt c) Spelaren får droppa på flagglinjen utanför bunkern utan plikt d) Spelaren får spela en boll från platsen för föregående slag, med ett slags plikt.
Fråga 8: Vilket alternativ är korrekt vad gäller outmarkering? a) Den måste vara vitmarkerad b) En spelare får plikt om han rubbar en outpinne, som inte påverkar hans spel på något sätt c) Om en spelare oavsiktligt rubbar en outpinne då han tar sin naturliga stans och detta förbättrar hans spellinje, så får han ingen plikt, förutsatt att han återställer pinnen före slaget d) Om en spelare oavsiktligt rubbar en outpinne, då han tar sin naturliga stans och detta förbättrar hans spellinje, så får han två slags plikt, även om han återställer pinnen före slaget. Fråga 9: En spelare använder en peg som är 15 cm lång. Vilket domslut är riktigt? a) Det är ingen plikt b) Det är ingen plikt förutsatt att den trycks ner så att den bara sticker upp 7cm c) Det är två slags plikt d) Spelaren är diskvalificerad. Fråga 10: Vad är rätt då det gäller en bunker? a) Gränsen sträcker sig vertikalt neråt men inte uppåt b) Du får inte ta bort en cigarettfimp ur bunkern då din boll ligger i den c) Du får ta bort ett bananskal ur bunkern då din boll ligger i den d) Du får inte förklara din boll ospelbar i en bunker. Fråga 11: En spelare lämnar in ett scorekort med score och handicap korrekt angivna. Tävlingsledningen räknar ihop spelarens score felaktigt. Misstaget upptäcks efter att tävlingen är avslutad. Vilket domslut är korrekt? a) Inget misstag av det här slaget kan justeras efter det att resultatet kungjorts b) Inget misstag av det här slaget kan justeras efter det att tävlingen är avslutad c) Tävlingskommittén måste rätta sitt misstag genom att justera spelarens resultat d) Spelaren är diskvalificerad. Fråga 12: Vilket av nedanstående är enligt definition inte ett onormalt markförhållande? a) Ett traktorspår på fairway b) Hål efter en gul vattenhinderspinne c) Fel hål på en dubbelgreen d) Översvämning utanför markeringarna av ett vattenhinder. Fråga 13: A och B är partners i fyrboll slagspel. A spelar på B:s boll i ruffen. Vilket domslut är korrekt? a) A och B får två slags plikt vardera för spel på fel boll b) A får två slags plikt för spel på fel boll och B får ett slags plikt för rubbad boll c) A får två slags plikt för spel på fel boll och B får ingen plikt och bollen skall återplaceras d) A får ett slags plikt för spel på fel boll och B skall utan plikt spela bollen från det läge dit A slog den. Fråga 14: En spelare slår en provisorisk boll från tee. Då han kommer fram till platsen där den ursprungliga bollen kan antas ligga, finner man att det finns godtagbara skäl för att den är förlorad i ett vattenhinder. Vad gäller? a) Han måste fortsätta spela på sin provisoriska boll och slå sitt fjärde slag b) Han måste förfara enligt regel 26-1 och spela sitt tredje slag c) Han måste förfara enligt regel 26-1 och spela sitt femte slag d) Han måste gå tillbaka till tee och slå sitt femte slag. Fråga 15: Vad är inte tillåtet att göra då bollen ligger på green a) Borsta bort löv med kepsen i puttlinjen b) Laga ett spikmärke på green som är så beläget att det inte påverkar mitt fortsatta spel av hålet c) Stå grensle över puttlinjens förlängning bortom hålet då man knackar i en kortputt. d) Ösa vatten ur hålet, utan att vidröra hålkanten. Fråga 16: Vad är förbjudet då det gäller övningsspel under en rond? Samtliga alternativ förutsätter, att spelet inte fördröjs. 2006
a) Att putta på en övningsgreen mellan spelet av två hål b) Att träna puttar på femte hålets tee medan man väntar på att slå ut c) Att övningsspela från en bunker d) Att chippa in på green efter det att hålet är färdigspelat. Fråga 17: En spelares boll är helt begravd i en bunker. Vad får han göra? a) Han får gräva fram bollen med en kratta eller klubba och droppa den så nära som möjligt intill där den låg b) Han får gräva fram bollen med en kratta eller klubba och placera den så nära som möjligt intill där den låg c) Han får gräva fram bollen med en kratta eller klubba och skall återplacera den och täcka den med sand, så att bara en liten del av bollen syns d) Spelaren får inte vidröra sanden utan måste droppa en ny boll i bunkern. Fråga 18: En spelares boll träffar hans caddie, som står utanför banan. Bollen stannar utanför banan. Spelaren slår en ny boll. Hur många slags plikt får spelaren totalt? a) 1 slag b) 2 slag c) 3 slag d) 4 slag. Fråga 19: Vilken av följande handlingar är inte ett brott mot regel 13-2? a) Att trampa till bakom bollen efter en luftmiss av ett utslag på tee b) Att borsta bort sand på foregreen i spellinjen före ett slag c) Att skaka bort regnvatten från en gren som stör din swing d) Att trampa ner en dåligt återplacerad torva alldeles bakom bollen. Fråga 20: A och B spelar en match. A vinner matchen men i klubbhuset efteråt kommer de på, att B fått för få hcp-slag och A skänker därför matchen till B. Saken kommer till tävlingsledningens kännedom. Hur skall de döma? a) Matchen skall spelas om b) Matchresultatet står fast med A som segrare c) B vinner matchen eftersom A skänkte den d) Båda spelarna är diskvalificerade.
Fråga 21: Vilket av följande påståenden är korrekt med avseende på tävlingsledningens rätt enligt reglerna att utfärda lokal regel? a) Ett område på 2:dra hålets fairway är förklarat som mark under arbete ( MUA). Hål nr 1 går parallellt med hål nr 2. Tävlingsledningen får i en lokal regel förbjuda lättnad för MUA-området vid spel på hål nr 1. b) Tävlingsledningen får utfärda en lokal regel som tillåter spel av alternativ boll i match när en spelare är tveksam om sina rättigheter. c) Mitt i banan finns en drivingrange, vilken är out of bounds och som omges av ett staket som anger gränsen. Tävlingsledningen får inte i en lokal regel förklara staketet vara ett hindrande föremål. d) Tävlingsledningen får inte i en lokal regel bestämma att alla markeringspinnar, t.ex. för vattenhinder och mark under arbete, är att betrakta som fasta hindrande föremål. Fråga 22: En tävlares boll ligger på spelfältet. Efter att ha slagit en pitch uppför en slänt ser tävlaren att bollen börjar rulla bakåt i riktning mot honom. Han placerar sin klubba i vägen för bollen och stoppar den. Bollen skulle i annat fall ha rullat cirka en halv meter ytterligare och skulle fortfarande ligga på spelfältet. Vilket av nedanstående domslut är riktigt? a) Tävlaren pliktar 1 slag och bollen skall spelas från den punkt där den stoppades av tävlaren. b) Tävlaren pliktar 2 slag och bollen skall spelas från den punkt där bollen skulle ha stannat om inte tävlaren hade stoppat bollen med sin klubba. c) Tävlaren pliktar 2 slag och bollen skall spelas från den punkt där den stoppades av tävlaren. d) Tävlaren pliktar 1 slag och bollen skall spelas från den punkt där bollen skulle ha stannat om inte tävlaren hade stoppat bollen med sin klubba. Fråga 23: En spelare som skall starta sin rond, frågar (och får svar av) en annan spelare som just har avslutat sin rond, om råd beträffande klubbval på vissa av hålen. Vad blir följden? a) Ingen av spelarna får plikt. b) Spelaren som frågar får ett slags plikt c) Spelaren som frågar får två slags plikt d) Båda spelarna får två slags plikt. Fråga 24: Två spelare som bildar sida i foursome, har lämnat in ett scorekort som innehåller deras sammanlagda spelhandicap, men inte deras individuella handicap. Vad blir följden? a) Sidan får ingen plikt b) Sidan får ett slags plikt c) Sidan får två slags plikt d) Sidan är diskvalificerad. Fråga 25: Vilken av följande handlingar räknas inte som att bygga ett underlag för sin stans, så som avses i regel 13-3? a) Att stå på taket av en golfbil, för att kunna slå en boll i en trädklyka b) Att lägga ut regnbyxorna på marken för att skydda knäna när man i knästående ställning ska spela en boll som ligger under en buske c) Att ta på sig regnbyxorna innan man i knästående ställning ska spela en boll som ligger under en buske d) Att sparka ihop ett par rejäla fotsteg i sluttningen på en bunker. Fråga 26: A player's ball entered a rabbit hole, the mouth of which was in bounds but only about a foot from a boundary fence. The rabbit hole sloped steeply down below the fence, so that the ball came to rest beyond the boundary line. What is the ruling? a) As the ball entered the rabbit hole from a point on the course the player may drop a ball at the point of entry and thereafter take relief from the rabbit hole if he wishes. b) The ball is out of bounds and the player must proceed under Rule 27-1. c) The player must retrieve his original ball and drop it at the point directly above the rabbit hole on a part of the course that is in bounds. If he cannot retrieve the original ball he may substitute another ball. 2006
Fråga 27: After reaching the putting green, a player places his clubs near the next tee. An opponent's golf cart accidentally strikes the player's clubs, breaking several of them. What is the ruling? a) The clubs were not damaged in the normal course of play and, hence, the player is not entitled to use them in their damaged state, repair them or have them repaired, or replace them. b) In equity, the player may use the clubs in their damaged state, repair them or have them repaired, or replace them. c) The opponent loses the hole and the players must continue play. Fråga 28: In stroke play, a player removes a post defining out of bounds which interferes with his stance. What is the ruling? a) No penalty is incurred b) The player incurs a two stroke penalty and must replace the post c) The player incurs a two stroke penalty and is not required to replace the post. 2006 Fråga 29: A and B are partners in a foursome. Player A drives and as there is doubt as to whether the ball is out of bounds, his partner plays a provisional ball. What is the ruling? a) No penalty b) The stroke is cancelled and player A must correct the error by playing the provisional ball under penalty of two strokes c) The provisional ball becomes the ball in play irrespective of whether the original ball is found or not Fråga 30: A player's ball is unplayable behind a tree and so he drops the ball, under penalty of one stroke, within two club-lengths of where it lay not nearer the hole. The ball rolls back into the same unplayable lie as where it originally lay. What is the ruling? a) The player may re-drop the ball without penalty b) The player must play the ball as it lies c) The player may play the ball as it lies or take another penalty drop for an unplayable ball Fråga 31: In stroke play, a player playing from the teeing ground misses the ball completely. He pushes his tee farther into the ground and plays. What is the ruling? a) The player incurs a one-stroke penalty. b) The ball was not yet in play and so no penalty is incurred. c) The player incurs a penalty of two strokes. Fråga 32: Part of a boundary fence is bowed towards the course so that it is inside the out of bounds line formed by the inside points of fence posts at ground level. A player's ball comes to rest against this part of the fence. Which of the following statements is correct? a) The player may push back the bowed section of the fence to obtain a measure of relief. b) The player may take relief under Rule 24-2. c) The player must play the ball as it lies or proceed under Rule 28. Fråga 33: What is a player not permitted to do, when his ball lies in a hazard? a) Ground his club outside the hazard when addressing his ball. b) Ground his club on a bridge extending over a water hazard c) Lightly brush the sand in the hazard with his club on his backswing Fråga 34: A house situated out of bounds interferes with a players intended swing. A player takes relief under Rule 24-2b. What is the ruling? a) There is no penalty b) The player is disqualified c) There is a two stroke penalty Fråga 35: A player's ball is unplayable in a bush. He deems it unplayable and drops a different ball within two club-lengths, not nearer the hole and plays the dropped ball. What is the ruling? a) He incurs a total penalty of one stroke b) He incurs a total penalty of two strokes c) He incurs a total penalty of three strokes.