Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN

Relevanta dokument
Transkript:

gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 1 FEBRUARI 2012 Lättläst / GULA PRESSEN 1

Islandshästar på Ankis stall Det är en fin dag på Ankis ridstall. Det är kallt i luften och himlen är blå. Hästarna springer fria i hagen. De frustar och busar i snön. Hagen är vit av snö. Ankis hästar får vara ute så mycket de vill. Anki tycker inte att hästar ska vara inlåsta i små boxar. Tänk om du själv skulle bo i en liten pafflåda med locket på, säger Anki. Skulle du tycka om det? Ankis hästar är islandshästar. Islandshästar är starka och pålitliga. Anki bestämde att hon ville ha islandshästar på sitt stall då hon såg de fina hästarna på Island. Hästarna som kommit från Island trivs bra på Ankis stall i Kyrkslätt. Stallet är byggt för islandshästar. Då hästarna får springa ute i de stora hagarna behöver de inte bråka. I hästflocken är det visdom och rättvisa som gäller. Hästar behöver inte vara stora och mäktiga för att få respekt, berättar Anki. Hästen som bestämmer på Ankis stall heter Blesa. Blesa är den minsta hästen på stallet. Det är inte bara hästarna som är ute på Ankis stall. Ryttarna rider också ute i alla väder. Det är viktigt för dagens människor att vara ute i väder och vind, säger Anki. Det är så många människor som är rädda för lite duggregn. Islandshästarna tycker om den finska naturen och de har en speciell slags päls så att de aldrig blir riktigt våta. Text och foto: Bosse hellsten På Ankis stall går hästarna in då de vill. 2 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

Ridterapi Lättläst På Ankis stall kan du gå i ridterapi. Ridterapi är bra för alla med olika handikapp, säger Anki. Ridterapi är bra för personer med utvecklingsstörning, autister, synskadade och personer med mentala problem. Hästens rörelser förstärker din kropp då du sitter på hästryggen. I ridterapin använder man inte sadel. Du får sitta på en indianfilt på hästens starka rygg. Hästen är varmare än människan. Hästen är som ett rörligt batteri, den värmer dig. En viktig del av ridterapin är att sköta om hästen. Målet med ridterapi är inte att lära sig rida. Det viktigaste är att få glada upplevelser. Om du går i ridterapi får du ställa upp dina egna mål. Det ska alltid kännas tryggt. Jag tvingar aldrig, säger Anki. I ridterapin får du, tillsammans med Anki välja ut den islandshäst som passar dig bäst. Det får ta sin tid att komma upp på hästryggen. Det får ta hur länge som helst. Du behöver inte ens rida om du inte vill. Ordning och reda är bra. Hästen är en bra kompis. Du kan prata med hästen. Du kan berätta hemligheter för hästen. Hästen skrattar inte åt dig, säger Anki. Det är lätt att få kontakt med en häst. Du kan krama en häst. Det är roligt att gå i naturen tillsammans med hästen. Text och foto: Bosse hellsten Stallkatten heter Pelle Svanslös. Lättläst / GULA PRESSEN 3

Anette går i ridterapi Anette Planting går i ridterapi på Ankis stall två gånger i veckan. Anette har ridit länge. Hon är van vid hästar. Idag ska hon rida hästen Blesa. Blesa är en gammal och klok häst. Blesa är hästarnas chef på Ankis stall. Blesa blir lite störd mitt i lunchen då hon ska gå ut med Anette och Anki, men det gör ingenting. Anette lovar att Blesa ska få extra morötter efter ridturen. Anette, Anki, hästen Blesa och hunden Gipi. Men det finns ett problem. Morötterna på stallet är slut. Anette tar ut Blesa på stallgården och borstar hästens svans. Anette borstar Blesa. Blesa är Anettes favorithäst. 4 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

Lättläst Då kommer Gustu körande i sin paketbil. Vilken tur! Gustu är morotsfarbror på Ankis stall. Gustus paketbil är full av morötter. Nu ska Blesa få sina extra morötter efter ridturen. Anette kliver upp på Blesas rygg. Anki leder Blesa. Solen tittar fram. Ridturen går fint. Det var jättespännande och vi såg solen! säger Anette. På stallet får Blesa sina morötter av Anette. Anette ger också hästen en stor puss. Blesa är min favorit, säger hon. Bosse som skriver de lättlästa sidorna fick också rida. Text och foto: Bosse hellsten Islandshästen Islandshästen är en gammal hästras från Island. Vikingarna tyckte om islandshästarna. Islandshästen blir inte högre än en ponny. Islandshästen kan ha vilka färger som helst. Islandshästen är stark, uthållig och pålitlig. Islandshästen tål alla väder. Lättläst / GULA PRESSEN 5

Nytt projekt för Steg för Steg! Steg för Steg vill ge bättre information om föreningen och utbilda informatörer. Nu är det möjligt! Steg för Steg har fått pengar för ett nytt projekt. Det nya projektet ska påverka genom lättläst och internet. Projektet ger mera synlighet för Steg för Stegs medlemmar och möjligheter till nya aktiviteter. Steg för Steg vill påverka via internet, till exempel via Facebook. Nu kan vi berätta vad vi tycker är viktigt och bestämma hur vi vill leva våra liv, säger Steg för Stegs ordförande Jonne Tallberg. För mera information om projektet kan du kontakta Alexandra Boëthius från Steg för Steg. Alexandras e-post adress är: alexandra.boethius@fduv.fi Text: Alexandra boëthius och bosse hellsten Brevvänner Hej, Jag önskar få en flicka som brevvän. Jag är kille på 41 år från Kvevlax. Min adress är: Mikael Westerlund Tallgränd 2-4 F18 66530 Kvevlax Min e-post är mikael.westerlund@netikka.fi Vill du ha en brevvän? Skriv e-post till: gulapressen@fduv.fi Eller brev till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors 6 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

Lättläst 21 kilometer kampanjen har börjat Det är dags att sluta tycka synd om personer med funktionsnedsättning. Det tycker Steg för Steg. Den nya kampanjen heter 21 kilometer. Den ska lyfta fram våra rättigheter. Jonne springer 21 kilometer i Helsinki City Run den femte maj. Vem följer med? Steg för Stegs ordförande Jonne Tallberg och minister Alexander Stubb står i spetsen för kampanjen. Jonne har utmanat sig själv och alla andra att springa en halv maraton för att ge mera synlighet åt personer med funktionsnedsättning. Vi behöver utmaningar för att växa och lära oss nya saker. Vi har rätt till meningsfullt arbete där vi får ta ansvar. Många av oss kan mycket mer än det vi får göra på arbetscentralerna. Jonne springer 21 kilometer för att göra Steg för Stegs röst hörd. Alla är välkomna med och springa! Alla är välkomna med och heja på Jonne! Text: Alexandra boëthius och bosse hellsten Jonne Tallberg och Alexander Stubb. Du kan gå in på Facebook på internet. Skriv in i sökfältet: 21 kilometer Steg för Steg. Tryck på knappen Gilla. Du kan följa med Jonnes träning på Facebook. Där får du också läsa nyheter från Steg för Steg. Lättläst / GULA PRESSEN 7

Steg för Stegs ruta Hej på er alla och Gott Nytt År 2012! Jag heter Jon men kallas Jonne! Jag är Steg för Stegs nya ordförande. Jag är 28 år gammal och bor i Grankulla. Jag jobbar som lokalvårdare för ISS. Min arbetsdag börjar klockan 6 på morgonen och slutar klockan 15 på eftermiddagen. Jag jobbar hela dagen. Jag ska göra mitt bästa för Steg för Steg. Jag vill föra föreningen framåt mot en bättre framtid. Steg för Steg ska växa och bli större och bli mera synlig. Jag hoppas också att jag ska bli en starkare människa. Jag vill jobba med mänskliga rättigheter. Jag vill att vi alla ska ha ett eget hem och få jobba på en normal arbetsplats. Vi ska få leva som vanliga människor! Vi har också rätt att leva som normala människor och göra samma saker! Jag vill visa att vi klarar av samma saker! Ha en skön vår och njut av den fina vintern! Jonne Tallberg Steg för Steg r.f. Tävling Vinn en valfri lättläst bok! Vad tycker islandshästen om? 1. Chips X. Morötter 2. Kebab Vem ska springa halvmaraton? 1. John Wayne X. John Rambo 2. Jonne Tallberg Svara rätt på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Glöm inte att skriva ditt namn och din adress. Skicka svaren till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Eller per e-post till gulapressen@fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 15 april 2012. Kårkulla samkommun/ Närpes arbetscentral vann tävlingen i förra nummret. De får en valfri lättläst bok på posten. De rätta svaren var: 2. Tomteluvan X. Han har skadat foten 8 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST