LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 3 Fredag 3 februari 2012 NORRBOTTEN Sjuka kan flygas även på natten Nu ska sjuka kunna flygas från Kiruna flygplats även på natten. I fredags blev landstinget och Swedavia eniga om ett avtal om sjukflyget. Flygplatsen i Kiruna har varit stängd på natten den senaste tiden. Flera gånger har patienter i Kiruna blivit så svårt sjuka att dom behövt flygas till sjukhusen i Sunderbyn eller Umeå. Då har polisen hämtat flygplatspersonal som öppnat flygplatsen. Många Kirunabor har varit oroliga över situationen. Dom har varit rädda för att inte få vård i tid. Men nu finns ett avtal mellan landstinget och 1
Swedavia som sköter flygplatsen. Det ska finnas personal som kan öppna flygplatsen på natten om det behövs. - Det är väldigt bra att Norrbottens läns landsting nu tar ansvar i frågan. Situationen har inte varit acceptabel för Kirunaborna, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson i Kiruna. Det skriver NSD. Duktiga elever i Övertorneå Eleverna i tredje klass i Övertorneå är bäst i Sverige. Nästan alla läser, skriver och räknar så bra som tredjeklassare ska göra. 2 Organisationen Sveriges kommuner och landsting har undersökt hur duktiga tredjeklassare i Sverige är i svenska och matematik. I Övertorneå klarar nästan alla kraven som ställts upp. - Jätteroligt! Vi ska fira med glass och tårta, säger Maarit Enbuske som är chef för skolan i Övertorneå. Det finns flera orsaker till det goda resultatet. - Vi har många duktiga lärare i Övertorneå och det är lugn och ro i klasserna, säger Maarit Enbuske till NSD. Många unga missbrukare Fler och fler ungdomar i länet knarkar. Bara i Boden behövde
22 ungdomar bo på behandlingshem förra året. I dag köper många unga droger på internet. - En del ungdomar är bara 13-14 år gamla, säger Christer Carlsson. Han är ordförande i socialnämnden i Boden. Missbruket kostar kommunerna mycket pengar. Socialförvaltningen i Boden använde 20 miljoner kronor för mycket förra året. Pengarna har använts till att försöka få ungdomar att sluta använda droger. - Vi måste samarbeta mer med skolan. När någon börjar skolka är det ofta ett tecken på att något är fel, säger Christer Carlsson. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 3 Pengar till LKAB-anställda Dom som jobbar på gruvföretaget LKAB får cirka 53 500 kronor i bonus. Bonusen är en belöning för att företaget går bra. LKAB har aldrig producerad så mycket järnmalm som förra året. Samtidigt var det få olyckor. Det innebär att LKAB har tjänat mycket pengar och nu får också dom anställda en del av vinsten. Emma Henriksson vet vad hon ska använda bonuspengarna till: - Jag ska snart gifta mig och då behövs pengarna, säger Emma Henriksson till NSD. Det är cirka 3 700 anställda hos LKAB. Bonusen kommer att kosta företaget nästan 200 miljoner kronor.
Marknad i Jokkmokk Den här veckan är det marknad i Jokkmokk. Då finns det mycket att göra. Den som vill kan äta blodpalt, åka hundspann, titta på renrace eller lyssna på jojk. Det har varit vintermarknad i Jokkmokk varje vinter i mer än 400 år. Förr var marknaden mycket viktig för samerna. Dom köpte och sålde saker, gick i kyrkan och på ting. På tinget bestämde domaren till exempel var dom fick fiska och jaga. Fortfarande är vintermarknaden årets viktigaste vecka för många i Jokkmokk. Då kommer besökare från hela Sverige och även från andra länder. 4 Flera hundra små marknadsstånd trängs på gatorna. Folk säljer godis, slöjd, kläder, skotrar, renskinn och mycket annat. I år kan man lyssna på jojk och lära sig mer om jojk. Att jojka är ett gammalt samiskt sätt att sjunga och samtidigt berätta om något som hänt. Många artister uppträder under marknaden och några musiker spelar ute i en park på instrument som är gjorda av is. Inga pengar på banken Snart kan det vara slut med att använda pengar på banken. Många banker vill inte ha kontanter på bankkontoren.
Om det inte finns pengar på banken minskar riskerna för rån. Det kostar också mycket att hantera pengar. Därför vill många banker att kunderna använder bankkort eller internet. Swedbank i Luleå har bestämt att alla deras kontor snart ska vara kontantfria. Men Sparbanken Nord i Piteå kommer att ha kvar kontanter på sina bankkontor. - Vi försöker se vad kunderna behöver, säger Erik Hägglöv som är chef på banken. Det skriver Rökfritt på jobbet Den första juni blir det förbjudet att röka för anställda vid 5 Piteå kommun. Kommunen har bestämt att dom anställda inte får röka på jobbet. Många kommuner har rökförbud för sina anställda. Kommunalrådet Peter Roslund tror att ett rökförbud på jobbet kan få anställda att sluta röka. Cåre Lundin har rökt i 30 år och ska nu försöka sluta. - Det är inte bra att röka. Jag har försökt sluta och nu har jag en bra orsak, säger Cåre Lundin till Men det är också många som är sura över förbudet. - Dom kan inte bestämma att jag ska sluta röka. Jag fortsätter, säger Lena Stenberg. Det skriver
SVERIGE Stefan Löfven blir ny partiledare Stefan Löfven blir ny partiledare för Socialdemokraterna. Löfven är ordförande för facket IF Metall. - Jag tycker det är ett jättebra val. Stefan Löfven är en stabil person med ett mycket bra omdöme. Jag tror att han är rätt person att leda Socialdemokraterna, säger Leif Pagrotsky som är socialdemokratisk politiker. Stefan Löfven är 55år och har vuxit upp i Örnsköldsvik. Löfven jobbade som svetsare innan han började med fackligt arbete. 6 Nöjda med Löfven Nästan alla socialdemokrater säger att Stefan Löfven kommer att bli en bra partiledare. -Stefan är en person som kan samla partiet, säger Bert Johansson i facket Metall. Bert Johansson känner Stefan Löfven eftersom han arbetar fackligt i Metalls förbundsstyrelse där Stefan Löfven har varit ordförande. -Stefan är ärlig, rak, jordnära och lugn, säger Bert Johansson. Landstingsrådet Kent Ögren säger att han är jättenöjd med valet av Stefan Löfven. Karin Åström som är ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten säger
samma sak: -Löfven har den personlighet som behövs. Han har mycket facklig erfarenhet och kan partiets politik. Dom som är tveksamma till valet av Stefan Löfven oroar sig över hur han ska driva frågor om jämställdhet. Löfven har till exempel inte hjälpt till när det handlar om kvinnors kamp för högre lön. Stefan Löfven tycker också att Sverige ska ha kvar kärnkraften. -Det är svårt att känna den där riktiga glädjen, säger Bengt-Urban Fransson, socialdemokrat vid Det skriver Norrbottens-Kuriren och 7 SPORT Kalla bäst i SM Charlotte Kalla från Tärendö är årets SM-drottning på skidor. Kalla vann två guld och ett silver under svenska mästerskapen i Östersund i förra veckan. -Det är jag verkligen nöjd med, säger Charlotte Kalla. Det gick bra även för Marcus Hellner från Gällivare. Hellner tävlade i två lopp och vann båda. - Det var jämna lopp, men det gick bra för mig, säger Marcus Hellner till Norrbottens-Kuriren. Hellner gav också Charlotte Kalla beröm: - Hon är imponerande. Kul att vi skidåkare från norra Sverige åker så bra, säger Marcus Hellner.
Posttidning B Arg älg sparkade bil Stanley Gustafsson från Hortlax träffade en arg älg nyligen. Han körde bil på en liten väg i skogen och stannade när han såg en älg. Men istället för att springa in i skogen gick älgen till attack. Älgen brydde sig inte om att Stanley tutade och blinkade med lyset. Den hoppade upp med frambenen på bilens motorhuv. -Älgen låg på bilen och sparkade med klövarna. Den såg riktigt elak ut, berättar Stanley Gustafsson för Sedan travade älgen lugnt in i skogen. På bilen syns tydliga märken efter älgens klövar. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8