Juridiska Nämnden BESLUT. Fråga om fusk vid tävlingsspel vid en golftävling på GKS den 26 maj 2013 (Skandia Tour)

Relevanta dokument
Juridiska Nämnden BESLUT. meddelat av Juridiska Nämnden den 25 juli 2012 i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (2/2012 JurN 2-14)

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden Dnr 10/2009 JurN i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar. Fråga om försök till fusk vid tävlingsspel

Juridiska Nämnden BESLUT. Nils H, Tournament Director (TD), medlem i Delsjö GK. Ombud: Jur. kand. Jan O

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

AE spelade tillsammans med FM, StjPGC, och AEl, StenGK. På grund av regnoväder kunde endast en av två planerade 18-hålsronder genomföras.

Juridiska Nämnd. BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

meddelat av Juridiska Nämnden den 9 mars 2018 i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (dnr )

BESLUT Juridiska Nämnden Dnr 13/2009 JurN i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar ANMÄLARE ANMÄLD

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Ombud: Advokaten Mats C Ombud: Advokaten Leif S

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Fråga om åsidosättande av säkerhet vid golfspel

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Disciplinärenden. Hur går föreningen tillväga? Vet du...

Disciplinärenden. Hur går föreningen tillväga?

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Fråga om fusk i samband med tävling i golf

Juridiska Nämnden BESLUT

Råd och regler för HANDLÄGGNING AV BESTRAFFNINGSÄRENDEN

Frågor att besvara utan hjälpmedel (10p - 20%). Om inget annat framgår, avses plikten i slagspel.

2 Det gör tävlingsledningen.

Juridiska Nämnden BESLUT

i överklagat ärende enligt 15 kap. Riksidrottsförbundets ( RF) stadgar Ombud: Advokaten Peter V

spelas i Mellansvenska Veteranserien

Juridiska Nämnden BESLUT

Jack Hansson, Distriktsdomare Kumla GK

Regel 33. Tävlingsledningen

REGEL 20. Lyfta, Droppa och Placera Boll Spela Från Fel Plats

Utbildning Club Frågor & svar

1. Spela bollen som den ligger och banan som den är (regel 13 i regelboken) Du får inte förbättra bollens läge, området för svingen eller spellinjen

Frågor att besvara utan hjälpmedel (10p - 20%). Om inget annat framgår, avses plikten i slagspel.

Juridiska Nämnden BESLUT

Idrottens reglemente om otillåten vadhållning samt manipulation av idrottslig verksamhet

Juridiska Nämnden BESLUT

Skillnad slagspel - match

REGLER OCH FÖRESKRIFTER 2018 FÖR LEKSANDS GOLFKLUBB

Nya golfregler Punkt 3 PLIKTOMRÅDEN Ny definition. LÄTTNADSOMRÅDE är också en ny definition.

i överklagat ärende enligt 15 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar

DD TEST 2016 Multiple choice regler

LOKALA REGLER OCH TÄVLINGSVILLKOR 2019 FÖR LEKSANDS GOLFKLUBB

1. RIKSIDROTTSFÖRBUNDETS (RF) OCH SVENSKA GOLFFÖRBUNDETS (SGF) POLICY BETRÄFFANDE

Anmälare: Svenska Ridsportförbundet via Andrea Barth, verksamhetschef Sport & Tävling

Nationellt test för Sveriges Distriktsdomare och Tävlingsledare 2012

Svenska Bodybuilding & Fitness Förbundet REGLEMENTE OM BESTRAFFNING

BANAN (vit markering)

Utbildning Club Frågor & svar

Golfens regel I-5 samt definitioner

Cirkulärnr: 14:22 Diarienr: 14/3100 P-cirknr: 14-2:9 Nyckelord:

Utbildning Club Frågor & svar

EN SNABB VÄGLEDNING I GOLFREGLERNA

LOKALA REGLER OCH FÖRESKRIFTER 2017 FÖR ORRESTA GOLFKLUBB

Matchspel Regel 2 i Regler för Golfspel

FASTIGHETSMARKNADENS REKLAMATIONSNÄMND

HÖGSTA DOMSTOLENS DOM

Tävlingsformer. SPELSÄTT Spelsätten är singelspel, parspel och lagbollsspel. SINGEL I singelspel bildar en spelare sida.

Styrelsens förslag Stadgeändring - av språklig och redaktionell karaktär

Tävlingsbestämmelser 2012 HCP-KLASSEN

Nya golfreglerna spikade

Tävlingsbestämmelser 2013 HCP-KLASSEN

Rutin för rapportering och anmälan enligt lex Maria

SM-Klubblag 2018 Tävlingen läggs ut av SGF och finns i arrangerande klubbars tävlingslista.

Praktiska råd för TD vid avbrott i spel (Regel 6-8) Utforma av Claes Grönberg, Svenska Golftourerna AB

108 kap. 2 och 110 kap. 46 socialförsäkringsbalken. Högsta förvaltningsdomstolen meddelade den 13 november 2017 följande dom (mål nr ).

Anmälan till handicaprunda.

Spelaren vidrör i baksvingen bunkerväggen som är en torvad sida i bunkern. Svar: 0. Definition Bunker, Dec.13-4/34

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

REGLER MATCHSPEL

Regler för golfspel En sammanfattning av några av de viktigaste nyheterna

HÖGSTA DOMSTOLENS DOM

Seriespel 2015 Tävlingen läggs ut av SGF och finns i arrangerande klubbars tävlingslista.

HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLENS DOM

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Förslag på nya enklare golfregler 2019

Arbetsrätt Margaretha Sandberg Förhandlingsenheten

Avbryta spelet; Återuppta spelet Regel 5.7 Se även Spel- och tävlingshandboken kapitel

Lokala regler på Österlens GK 2019

Spelformer. Med spelform menas en kombination av spelsätt och speltyp.

Spel- och Tävlingshandboken reglerar spel- och tävlingsverksamheten på samtliga klubbar som är medlemmar i eller associerade till SGF

SPELSÄTT, SPELTYPER och SPELFORMER

LOKALA REGLER OCH FÖRESKRIFTER 2013 FÖR VÄSTERÅS GOLFKLUBB

Torshälla GK:s Tävlingsregler Matchspel seniorer

TÄVLINGSBESTÄMMELSER FÖR BOHUSLÄN-DALS SENIORTOURER 2018

LOKALA REGLER OCH FÖRESKRIFTER FÖR KÖPINGS GOLFKLUBB 2013

Moment 190 Brott mot tävlingsreglementet

Frågor och svar F: Hur anmäler jag mig till Telia Tour? F: Måste jag kontrollera att anmälan har registrerats?

Regelpromenad på När Golfbana Version juni 2013

ARBETSDOMSTOLEN Beslut nr 59/09 Mål nr A 47/09

En person som är registrerad på en universitetsutbildning har ansetts delta i utbildning i den mening som avses i lagen om arbetslöshetsförsäkring.

REGELPROMENAD Röd slinga

Regler för ESIK Matchcuptävling i golf 2018 (reva)

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

FASTIGHETSMARKNADENS REKLAMATIONSNÄMND

ARBETSDOMSTOLEN Dom nr 5/10 Mål nr Bxxx/08

DOM Stockholm

Transkript:

Juridiska Nämnden BESLUT meddelat av Juridiska Nämnden den 11 juli 2013 i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (4/2013 JurN 4-14) ANMÄLARE CA ANMÄLD AM SAKEN Fråga om fusk vid tävlingsspel vid en golftävling på GKS den 26 maj 2013 (Skandia Tour) Bakgrund och yrkanden Den 26 maj 2013 spelades en slagspelstävling inom Skandia Tour på GKS. I tävlingen deltog AM som spelade i en treboll tillsammans med MA och AÖ. Tävlingen var en s.k. förbundstävling vilket innebär att ett bestraffningsärende enligt RF:s stadgar ska handläggas av Svenska Golfförbundets Juridiska Nämnd. CA har anmält AM för att ha vilselett RH som var TD för den aktuella tävlingen genom att påstå att han inte hade sett att hans boll rubbades av MA:s boll på det 18:e hålets green. En händelse som tidigare föranlett att AM tilldelades totalt fyra pliktslag av det skälet att han inte återplacerat bollen efter att den rubbats. 1

AM har förnekat att han gjort sig skyldig till något som kan föranleda en bestraffningsåtgärd. Han har vidgått att han efter att scorekorten lämnats in kontaktat RH på sätt som påstås men gjort gällande att han aldrig såg att hans boll rubbades och att han inte försökt vilseleda denne. Utredningen Juridiska Nämnden har hållit muntligt förhör med CA, AM, MA (son till CA), QM (mamma till AM), DA (pappa till AM), RH, AÖ och PAÖ. Av utredningen framgår bl.a. följande. Det 18:e hålets green på GKS innehåller tre platåer och aktuell tävlingsdag var hålet placerat på den översta platån. MA skulle putta från den nedersta platån och hade ca 15 meter kvar till hålet. AM:s boll låg på den mellersta platån och han hade ca tre meter kvar till hålet. MA puttade sin boll. Den kom inte fram till hålet rullade istället bakåt och träffade AM:s boll. AM puttade sedan från den plats där hans boll låg utan att återplacera den. Detta påpekades av MA och domaren RH kallades till platsen. Efter att AM pratat med domaren återplacerade han bollen och fortsatte spela tills han hålade ut. I samband med att AM skulle lämna in och signera scorekortet gick han igenom antalet slag med RH. Det bestämdes att han skulle få dels två pliktslag för att han i det första skedet spelat vidare utan att återplacera bollen dels två pliktslag för att han i det påföljande skedet återplacerat bollen sedan han spelat från fel plats. AM lämnade in sitt scorekort med ett antecknat resultat om tio slag. AM återvände sedan till RH tillsammans med sin mamma QM. Samtalet utmynnade i att RH med stöd av regel 34-1b upphävde de fyra tilldelade pliktslagen och korrigerade scoren till 5 slag på hål 18 vilket registrerades i den officiella resultatlistan. De hörda personerna har därutöver berättat bl.a. följande. CA: Han stod precis vid sidan om green. Han såg att AM passade flaggan i samband med att MA puttade från den nedersta platån. Samtidigt som bollen rullade 2

mot hålet lade AM ned flaggan på green och gick mot sin egen boll. AM:s boll rörde sig en-två cm när den träffades av MA:s boll. AM tittade på bollarna när de träffade varandra och han sade direkt till om att MA skulle få två slags plikt eftersom att denne träffat hans boll. MA: har i allt väsentligt lämnat en berättelse som stämmer överens med CA:s. AM: Han låg på green på tre slag. Han minns inte att han skulle ha passat flaggan åt MA. Han kommer dock ihåg att han vände ryggen åt situationen på green efter det att MA puttat till sin boll. Han såg därför inte när bollarna träffade varandra utan han hörde bara något om en boll. När han därefter vände sig om såg han att bollarna låg bredvid varandra. MA sade inte till honom att hans boll rubbats. Först efter att han puttat påpekade MA att bollen rubbats och att han borde ha återplacerat sin boll. Han blev mycket frustrerad över detta sena påpekande men ifrågasatte inte att bollen rubbats vare sig i samband med att RH kom till platsen eller när de sedan gick igenom hans scorekort. Han måste också ha missuppfattat RH:s instruktioner när han i det senare skedet återplacerade bollen. Efter avlutad rond kom hans mamma till platsen. Han var arg och ville lämna banan men övertalades av sin mamma att prata med domaren för att förklara sin syn på situationen. Han sökte därför upp RH och förklarade dels att han aldrig sett eller ens förstått att hans boll rubbats, dels att han uppfattat RH:s instruktioner så att han skulle återplacera sin boll efter att han spelat den från fel plats. Han bad aldrig RH att ändra i scoren. Han ville bara förklara hur han hade uppfattat situationen. AÖ: Han befann sig på green och såg när MA puttade. Han vet inte om AM passade flaggan eller om denne såg när bollarna träffade varandra. AM:s boll rullade ett halvt eller ett helt varv. PAÖ: Han såg när bollarna träffade varandra. AM:s boll flyttade sig en-två decimeter. Han tror att AM stod med flaggan vid sidan om hålet när MA puttade. Han vet inte om AM i ett tidigare skede också passade flaggan åt MA. 3

RH: När han blivit kallad till 18:e hålet blev han av spelarna informerade om att MA:s boll rubbat AM:s boll på green och att AM spelat vidare utan att återplacera bollen. Detta renderar två pliktslag. Han förklarade den uppkomna regelsituationen för spelarna men AM måste ha missförstått honom eftersom denne återplacerade bollen efter att han puttat från fel ställe. För detta tilldelades AM ytterligare två pliktslag för boll i vila rubbad. De gick tillsammans igenom AM:s score och kom fram till att han inklusive de fyra pliktslagen skulle få en score om tio slag på hål 18. AM var mycket upprörd och uppträdde olämpligt i samband med att spelarna gick igenom scorekorten. För detta fick han en varning. Efter en stund återkom också AM tillsammans med sin mamma. De ville diskutera regelincidenterna med en annan domare, men eftersom de två domarna var ute på banan blev det inte så. AM var fortfarande mycket upprörd men berättade nu till skillnad från vad som tidigare framkommit i samband med att scorekortet lämnades in att han inte sett att hans boll rubbades och vidare att han uppfattade RHs instruktion på 18:e hålets green som att han skulle återplacera bollen efter att han spelat den från fel ställe. Han fann inte anledning att ifrågasätta AM:s uppgifter och eftersom de påförda pliktslagen mot bakgrund av denna information hade visat sig vara ett felaktigt beslut från hans sida beslutade han att pliktslagen skulle tas bort och AM:s tävlingsresultat ändras till fem slag på hål 18. Han gick till tävlingskansliet och underättade dem om sitt beslut. Rättsliga utgångspunkter Av 14 kap. 2 9 RF:s stadgar framgår att bestraffning kan tilldelas den som genom osanna uppgifter eller på annat sätt vilselett eller försökt vilseleda funktionär eller annan t.ex. i samband med en golftävling. Det är utan betydelse om den som gjort sig skyldig till en förseelse har haft någon nytta av förfarandet eller inte. För att en bestraffning ska kunna komma i fråga krävs i princip att den anmälde har begått förseelsen uppsåtligen (jfr Hübinette och Malmsten, Idrottens bestraffnings- och antidopingregler, femte upplagan, s. 40 f.). Det är vidare en självklar 4

utgångspunkt i bestraffningsärenden att det inte är den som är anmäld som ska bevisa att han eller hon är oskyldig. För att någon ska kunna bestraffas krävs i stället att anmälaren kan styrka det som han eller hon påstår att det anmälde gjort. Beviskravet är detsamma som i brottmål i allmän domstol. Det krävs alltså att det är ställt utom rimligt tvivel att den anmälde har begått den anmälda förseelsen. När ord står mot ord räcker det inte med att anmälaren är mer trovärdig än den anmälde för att man ska kunna fälla någon till ansvar. Det krävs i stället att anmälarens uppgifter vinner stöd i vittnesmål och övrig utredning eller att den anmäldes uppgifter är så osannolika att de kan lämnas utan avseende. Regel 6-6 beskriver hantering av scorekort. Enligt denna regel bör en tävlare inför signering och inlämning av scorekort kontrollera scoren på varje hål och reda ut eventuella tveksamheter med tävlingsledningen. Ingen ändring får göras på ett scorekort efter att tävlaren lämnat in det till tävlingsledningen. Utgångspunkten enligt golfens regler är alltså att eventuella tveksamheter ska redas ut innan man signerar kortet. Att i efterhand ändra ett inlämnat scorekort är ytterst ovanligt och kan bara göras i fall där en domare eller medlem i tävlingsledningen tagit ett felaktigt beslut eller vidtagit åtgärd som negativt påverkat spelaren. Ett sådant beslut skall alltid tas gemensamt av hela tävlingsledningen. I slagspel får dessutom ingen plikt upphävas, modifieras eller utdömas efter att tävlingen är avslutad, utom under de omständigheter som anges i regel 34-1b. En tävling är avslutad när resultatet officiellt tillkännagetts (R34-1 b). Skäl för beslutet Genom utredningen står klart att AM:s boll på 18:e hålets green rubbats på sådant sätt som krävs för att för att den enligt golfens regler måste återplaceras före fortsatt spel. För att AM ska kunna dömas till bestraffningsåtgärd krävs emellertid därutöver att det kan anses styrkt att han i skedet efter att scorekortet lämnats in till RH medvetet lämnat felaktiga uppgifter om att han inte sett hans boll träffades MA:s boll eller i vart fall att han sett att den inte rubbades ur sitt läge. 5

I denna fråga konstaterar Juridiska nämnden inledningsvis att CA:s och MA:s version av vad som utspelade sig på platsen i samband med att bollen träffades är oförenlig med den version som lämnats av AM. CA och MA har framstått som trovärdiga. Deras berättelser har varit klara och tydliga och lämnar i sig inget utrymme för att AM kunnat undgå att se att hans boll rubbades. AM:s uppgifter har varit mer svepande och osäkra och från trovärdighetssynpunkt är det besvärande för honom att han inte redan i samband med att RH tillkallades, eller ens när hans score räknades samman, påstod att han inte sett att hans boll rubbades. Hans uppgifter är emellertid inte sig så pass osannolika att de helt kan lämnas utan avseende. Även om det skulle förhålla sig på det sättet att AM passade flaggan åt MA, något som i sig framstår som sannolikt mot bakgrund av förhållandena på green, så lämnar omständigheterna i övrigt t.ex. att det var fråga om en lång putt och att MA:s boll vände och rullade tillbaka innan den träffade AM:s boll utrymme för att AM inte nödvändigtvis haft uppsikt över MA:s boll under hela den tid som bollen var i spel. Vittnena AÖ eller PAÖ har uppenbart bristfälliga minnebilder av vad som inträffade på greenområdet, men de befann sig båda i nära anslutning till det relevanta händelseförloppet och har inte till någon del kunnat bekräfta CA och MA:s uppgifter om att AM passade flaggan, att AM tittade direkt på bollarna när de träffade varandra eller att AM sade något till MA i samband med att bollen rubbades. CA och MA:s uppgifter om dessa centrala moment vinner alltså inte något stöd i utredningen i övrigt. RH har i sitt vittnesmål anfört att han uppfattat att AM vid det efterföljande avgörande samtalet lämnat trovärdiga uppgifter om vad som skedde på hål 18. RH upplevde uppgifterna som så trovärdiga att han, utan att konferera med tjänstgörande domare eller diskutera de nya uppgifterna med AM:s markör och medspelare, beslöt att ta bort de tilldelade pliktslagen och korrigera en redan ingiven och 6

godkänd score. Att AM framstod som trovärdig, och att RH trodde på de uppgifter han lämnade, utesluter inte att AM i själva verket vilseledde RH. Samtidigt kan det inte heller lämnas utan beaktande att RH uppfattade uppgifterna som trovärdiga. Vid en samlad bedömning kan det därför inte anses ställt utom rimligt tvivel att AM såg att hans boll rubbades och därmed inte heller att han i efterhand medvetet försökt vilseleda RH på sätt som krävs för bestraffningsansvar. Anmälan ska därför lämnas utan bifall. BESLUT Juridiska Nämnden lämnar anmälan utan bifall. Detta beslut får överklagas hos Riksidrottsnämnden, Idrottens Hus, 114 37 Stockholm senast den 1 augusti 2013. Svenska Golfförbundet Juridiska Nämnden Jan Rebane I detta beslut har deltagit Jan Rebane, ordförande, samt Bo Bengtsson, Martin Rhodin och Lars Hörnell (adjungerad). Enhälligt. 7