Reserapport: Charité Universitätsmedizin Berlin T4-VT2011

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Reserapport: Charité Universitätsmedizin Berlin T4-VT2011"

Transkript

1 Reserapport: Charité Universitätsmedizin Berlin T4-VT2011 Berlin, utsett till huvudstad vid grundandet av det tyska riket 1871 och en av Europas största städer och ett kulturcentrum på 1920-talet efter första världkriget, som lämnat Tyskland besegrat och urfattigt. Ur detta föddes Hitler och NSDAP som steg till makten och drog in landet i ännu ett världskrig, som vid sitt slut lämnat staden svårt sargad. I krigets efterdyningar var Berlin skådeplatsen för det kalla krig som delade Europa i öst och väst i dryga fyrtio år och som sedan murens fall och den tyska återföreningen försökt finna sig själv. Tågresan som skulle ta oss genom delar av östeuropa började här på Ostbahnhof en sen juni kväll 2004, resan vidare till Prag gick inte förrän morgonen efter och timmarna däremellan promenerades bort på Berlins gator. Att vartannat gathörn spelat en roll i historien gjorde det lätt att bli fascinerad och att man på samma plats kunde se och höra en helt ny kultur fångade en. Sedan dess har det blivit fler resor och när det uppdagades att man kunde åka hit och studera en termin var det inte svårt att bestämma sig. Precis som staden har läkarutbildningen i Berlin varit delad mellan Humboldt-Universität i öst och Freie-Universität i väst. Först 2003 samordnades de olika institutionerna under Charité. Utbildningen bedrivs på tre platser, Campus Benjamin-Franklin (söder), Charité Campus Mitte (Mitte) och i norr på Campus Virchow Klinikum. På varje termin går ca trehundra studenter som studerar femton veckor per termin. Föreläsningar bedrivs på förmiddagarna i helklass där de tyska studenterna inte medverkar i någon större omfattning, ofta är bara ett femtiotal närvarande. På eftermiddagarna sker utbildning och föreläsningar i mindre grupper och på dessa är närvaro obligatoriskt. Upplägget på utbildningen skiljer sig rätt mycket från den i Umeå, framför allt den kliniska delen. De första fyra terminerna (vorklinisches Semesters) ägnas åt grundläggande biologi, fysik, kemi och följs sedan av biokemi, anatomi, fysiologi och histologi. Till dessa går det inte att söka utbyte. På de senare sex terminerna (klinisches Semesters) läses infektion, immunologi, patologi, anestesi, kirurgi etc. integrerat med ett organsystem åt gången. Den kliniska utbildningen utgörs av endagars placeringar på vårdavdelningar (Unterricht am Krankenbett) där man träffar patienter och diskuterar sjukdomsbild, behandling och viss teori tillsammans med behandlande läkare. På loven mellan terminerna förväntas studenterna själva organisera s.k. Farmulatur där man arbetar på valfritt sjukhus och vårdavdelning för att tillgodogöra sig praktisk erfarenhet. Utbildningen avslutas med ett praktiskt år, jämförbart med svensk AT. Patologi - Symptom och diagnostik som läses på T4 i Umeå passar naturligtvis inte direkt in i upplägget på Charité. Men det är möjligt att enbart studera patologi-delen av varje klinisk semester (k2-k5). Klinisk kemi ges på k2, klinisk fysiologi ges tills viss del (framför allt lunga) i immunologi/infektionskursen på k5 och genetiska sjukdomar också de på k5. Här skrapar man ihop ungefär 27 ECTS-poäng (vilka är skattade av Charité, ECTS används normalt inte i läkarutbildningen i Tyskland) vilket i stort motsvarar patologikursen på T4 i Umeå. Ungefär två veckor före studiestart får man ett översiktsschema från ERASMUS-kontoret. Där står alla obligatoriska moment, vilken grupp inom respektive termin och kurs man tillhör och på vilket campus momenten äger rum. För att sätta ihop ett individuellt schema måste man gå in på skolans intranät och ta ut de scheman som tillhör respektive termin och kurs, leta upp när den grupp man tillhör har föreläsning och i vilken byggnad och sal på respektive campus. Detta tar ungefär en dag ;)

2 Den tyska organisationsförmågan lyser här igenom, inte en enda schemaändring har skett. Skulle ändringar ske, har varje kurs en sida på intranätet där meddelanden och utbildningsmateriel läggs ut. All information om websidor etc. finns i ett dokument som alla ERASMUS-studerande erhåller vid den första, och enda, informationsträffen ungefär en vecka före terminsstarten. Här gullas inte med de ERASMUS-studerande: När du har blivit antagen förväntas du själv kunna navigera genom byråkratin. Vilket leder oss in på nästa sak, språket! Du befinner dig förvisso på ett universitet, tänker du, och i Sverige är ju aldrig engelskan långt borta i den miljön, vare sig på lektioner eller i böcker. Så är det emellertid här. De flesta tyska studenter pratar bra engelska men hellre tyska, läkarna nästan bara tyska, eller grekiska, professorerna kan bra engelska men patienterna nästan bara tyska eller turkiska. Till ansökan bifogas resultatet av ett online-språktest och för att bli antagen krävs 60 poäng, om inte får man en ny chans efter att ha gått en intensivkurs på plats före terminsstart. Jag hamnade på tyskakursen. Den drivs av Humboldt-Universität, är fyra veckor lång, måndag-fredag med läxor varje dag, kostar 400 euro och är skitbra. Har du redan läst massa tyska innan är det ändå en bra idé att gå den! Alla elever delas in grupper efter resultatet på ännu ett test och det finns grupper även för avancerad tyska (bortom nivå C1). Förutom att lära sig språket träffar man massa andra studenter från hela världen som är i precis samma sits. Och språket behövs, inte bara för att förstå vad som sägs på föreläsningarna och lyckas integrera sig med något gäng i klassen etc. men också för att ordna med allt det praktiska, vilket får bli nästa sak! Du landar i Berlin, har bestämt träff med din hyresvärd eller kanske troligare din nya Mitbewohner. Här finns nästan bara stora lägenheter vilket innebär att de flesta unga och studenter bor i kollektiv (WG, Wohngemeinschaft). Var skall du bo förresten? En termin går fort så bosätt dig mitt i smeten om du inte vill spendera för mycket tid på U/S-Bahn. Försök hitta en lägenhet i nåt av områdena kring Kreuzberg, Neukölln, Friedrichshain, Mitte, där ligger de flesta museer, klubbar, hippa områden etc... Det skall skrivas hyreskontrakt, hyran skall betalas, mobiltelefonnummer är ju nice att ha, du måste kunna ta emot post, skriva in dig på universitetet. För att detta skall vara möjligt måste man arbeta lite byråkratiskt och viktigast av allt, göra allt i rätt ordning! 1. Hyreskontrakt (Mietvertrag) - Upprätta ett skriftligt sådant mellan dig och din hyresvärd. 2. Anmeldebestätigung - Registrera dig som invånare i Berlin. Detta görs genom att ta med sig pass och hyreskontrakt och gå till rådhuset (Burgeramt) i den stadsdel du bor i. Har du ingenstans att bo blir det svårt att registrera dig. (Först efter detta kan du uttala det klassiska JFK-citatet Ich bin ein Berliner, vilket betyder någonting i stil med att du är en syltmunk. 3. ERASMUS - Nu går du till Angelika Cernitori på ERASMUS-kontoret tillsammans med ditt hyreskontrakt, din Anmeldebestätigung och ditt europeiska sjukförsäkringskort som du beställt från Försäkringskassan i god tid före avresan och självklart har med dig. Hon plockar fram en mapp med ditt namn på och markerar att du har kommit. Du får ett papper som du senare skall ge till företagsläkaren samt en härlig inbetalningslapp på cirka 220, vilket är terminsavgiften och som det inte står någonting om någonstans på internet eller i den information du fått innan. Du måste dessutom fråga efter närvarokort (Anwesenheitskarten) till alla de terminer som du tänkt studera på. I terminsavgiften ingår dock ett kollektivtrafikkort som gäller hela terminen på U-Bahn, S-Bahn och Straßenbahn för alla tre zoner, ABC. Dessutom kan du nu skaffa ett MENSA-kort. Det laddar du med pengar och köper lunch med på MENSA-restaurangerna som finns lite

3 överallt i stan. Billig lunch runt 2.5, stor bra lunch 3-4. Eller så lever man på Currywürst, Döner eller Falafel från gatan, Immatrikulation - Terminsavgiften måste naturligtvis betalas på ditt postkontor of choice så att du kan fylla i namn och ditt matrikelnummer (ditt ID på universitetet som du fått av Angelika). Spara kvittot! 5. Du går tillbaka till universitetet med kvittot från posten, till Immatrikulationsbüro som skriver in dig vid universitetet. Några dagar senare får du student- ID och kollektivtrafikkort etc. hemskickat och är nu officiellt en student på Charité. Grattis! 6. Du har bokat tid hos företagsläkaren vid Charité. Dit tar du med dig papperet som du fick av Angelika samt dina svenska vaccinationskort som du på plats får översätta för läkaren. Han tittar på dig, frågar om du röker (det gör du inte ännu) och hur mycket du motionerar (snart räknas dans som motion). Det tas lite blodprov för att kontrollera vaccinationsstatus och allmäntillstånd. Du får hem resultatet i brevlådan en vecka senare. Du kan nu sätta din fot på sjukhuset. 7. Du går på alla föreläsningar och gruppträffar och är mycket noga med att vid varje tillfälle få ditt närvarokort påskrivet och stämplat! Dessutom dricker du för mycket, går på fler nattklubbar än museer, hänger i parker invid Spree och träffar en himla massa roliga människor. Tiden går fort och snart är det är dags att åka hem. 8. Men först en liten rundtur på alla tre campus. Leta upp var kurssekreteraren sitter (står i något schema på intranätet). Hon jämför ditt närvarokort med vad som rapporterats till henne och om du varit på 80% av alla moment i kursen får du ytterligare en stämpel. Upprepa för varje kurs. Detta tar ungefär två dagar =) 9. Du är tillbaks på Angelikas kontor med alla dina närvarokort stämplade och klara. Saknar du stämpel får du inte tillgodoräkna dig kursen. Efter detta får du lite ERASMUS-papper och ett Transcript of Records med de kurser du har läst. Du har dessutom skrivit ut pappret Confirmation of Host Institution and Study Period från Umeå som måste skrivas under. 10. Som en laglydig och korrekt berlinare går du självklart tillbaks till rådhuset och meddelar att du ämnar lämna Berlin för att återvända till lugnet och den friska luften i Umeå. Men pengar då? Först 400 för språkkurs, sedan 220 i terminsavgift, någonting i hyra per månad, här rullar de ut fortare än de kommer in, tänker du. Som ERASMUSstudent får du ett stipendium, ca kronor innan avfärden. Ett mindre belopp skall även betalas ut efter resan. CSN lånar gladeligen ut ungefär samma summa som vanligt hemma i Sverige, men de kan även tänka sig låna ut till språkkursen och terminsavgiften. Levnadskostnaderna är lägre än hemma, dock finns det ju faktiskt saker att göra i Berlin vilket innebär att man kommer göra av med lite mer pengar än vad man är van vid per månad. En glad överraskning vid ditt sista besök hos Angelika är dock att att du får 100 från Humboldt-Universität (s.k. Begrußungsgeld). Och beroende lite på när du lämnar har du tid kvar på ditt kollektivtrafikkort (värde ca 70/månad) vilket du säljer vidare till en nyinflyttad. Tre sidor får räcka. Hoppas ni blir sugna på att testa en termin här nere. När väl allt byråkratiskt är ordnat de första veckorna så är den resterande tiden bara en enda njutning!

4 Länkar Charité Erasmus Büro - All info angående ansökan, länkar för språkkurser, boende mm. ExBerliner - Berlin in English - Tidning för Berlin Expats. Bra källa för alla slags evenemang. Har även en lägenhetsförmedling som i jämförelse med de andra jag tittat på har bra priser.

5 Bilder Gamla huvudingången till Charité Campus Mitte och Campus Virchow Klinikum som är byggd i gammal fin parkstil. Föreläsningarsalarna är modernt utrustade med både kikare och videoprojektor.

På Bröstkirurgen: med penna, papper och sax visade en bröstkirurg mig hur man gör en bröstvårta

På Bröstkirurgen: med penna, papper och sax visade en bröstkirurg mig hur man gör en bröstvårta Reserapport efter utbytesstudier - Sara-Li LÄK T 8 - Liverpool 1. Vilket program läser du på? Läkarprogrammet 2. Vilket universitet, land och stad åkte du till? University of Liverpool, Storbritannien,

Läs mer

Reseberättelse Berlin VT-2015. Administration och logistik

Reseberättelse Berlin VT-2015. Administration och logistik Reseberättelse Berlin VT-2015 Mitt namn är Leonard Berg och jag var under vårterminen 2015 på utbyte vid Humboldt Universitet i Berlin. Berlin är en stad som jag verkligen kan rekommendera er att spendera

Läs mer

Reserapport Kenya VT 2013 Johan SSK

Reserapport Kenya VT 2013 Johan SSK Reserapport Kenya VT 2013 Johan SSK Vilket program läser du på? Sjuksköterskeprogrammet Vilket universitet,stad och land åkte du till? Moi University, Eldoret och Kenya Vilken termin åkte du och hur länge

Läs mer

Reserapport efter utbytesstudier i Italien HT 2012 Lisa SSK

Reserapport efter utbytesstudier i Italien HT 2012 Lisa SSK Reserapport efter utbytesstudier i Italien HT 2012 Lisa SSK 1. Vilket program läser du på? Sjuksköterskeprogrammet på hälsouniversitetet, Linköpings universitet, campus Norrköping. 2. Vilket universitet,

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte

Studentrapport från mitt utbyte Studentrapport från mitt utbyte Partneruniversitet: Universidad de Deusto År/termin som du var på utbyte: HT2017 Varför valde du att studera utomlands? För att lära mig spanska, lära känna elever från

Läs mer

Martin Läk T9 Vårterminen Reserapport Barcelona

Martin Läk T9 Vårterminen Reserapport Barcelona Martin Läk T9 Vårterminen 2012 - Reserapport Barcelona Vilket program läser du på? Läkarprogrammet Vilket universitet, land och stad åkte du till? Jag åkte till Universitat Autònoma de Barcelona Vilken

Läs mer

Reseberättelse Berlin läsåret 2009-2010

Reseberättelse Berlin läsåret 2009-2010 Reseberättelse Berlin läsåret 2009-2010 Mitt utbytesår i Berlin har varit helt fantastiskt. När jag precis slutat gymnasiet var jag en vecka på semester i Berlin och kände direkt att här vill jag bo!.

Läs mer

Utbytesuniversitet Kyushu University Utbildningsprogram Exchange Studies, Språk och Examensarbete

Utbytesuniversitet Kyushu University Utbildningsprogram Exchange Studies, Språk och Examensarbete RESEBERÄTTELSE Namn År och termin för utbyte Magnus Jansson Utbytesuniversitet Kyushu University Utbildningsprogram Exchange Studies, Språk och Examensarbete 2015 HT- 2016 VT Innan avresa När jag valde

Läs mer

Vilken termin ska man åka?

Vilken termin ska man åka? Under höstterminen 2012 åkte jag till Kina som utbytestudent till ett universitet som heter Shanghai Jiao Tong University (SJTU). Jag valde Jiao Tong för att det ligger i min favoritstad Shanghai och är

Läs mer

Reserapport från Barcelona VT-2013

Reserapport från Barcelona VT-2013 Reserapport från Barcelona VT-2013 Praktik på sjukhuset Vall d Hebron Patricia Sjuksköterskeprogrammet, termin 5 Universitat Autonoma de Barcelona, Spanien Erasmusgrupp Utsikt över Barcelona Parc Guell

Läs mer

Reserapport Universidad Complutense de Madrid Roshanak, Läkarprogrammet termin 9 VT 2012

Reserapport Universidad Complutense de Madrid Roshanak, Läkarprogrammet termin 9 VT 2012 Reserapport Universidad Complutense de Madrid Roshanak, Läkarprogrammet termin 9 VT 2012 Jag har varit utbytesstudent i Madrid hela vårterminen 2012. Där har jag gjort totalt 12 veckors praktik varav 8

Läs mer

Reserapport. Fachhochschule des BFI Wien Våren 2010. Bethina Bergman. Arcada Nylands svenska yrkeshögskola Företagsekonomi

Reserapport. Fachhochschule des BFI Wien Våren 2010. Bethina Bergman. Arcada Nylands svenska yrkeshögskola Företagsekonomi Reserapport Fachhochschule des BFI Wien Våren 2010 Bethina Bergman Arcada Nylands svenska yrkeshögskola Företagsekonomi Helsingfors 2009 1 INLEDNING Redan då jag började Arcada visste jag att jag i något

Läs mer

5. Vad kunde du tillgodoräkna inom ditt program? 5 veckor ortopedi, 2 veckor lungmedicin samt 5 veckor kardiologi.

5. Vad kunde du tillgodoräkna inom ditt program? 5 veckor ortopedi, 2 veckor lungmedicin samt 5 veckor kardiologi. Reserapport efter utbytesstudier 1. Vilket program läser du på? Läkarprogrammet 2. Vilket universitet, land och stad åkte du till? University of Crete, Heraklion, Grekland 3. Vilken termin åkte du och

Läs mer

Sofie - Reserapport efter utbytesstudier vid Université Libre de Bruxelles, Belgien HT2012

Sofie - Reserapport efter utbytesstudier vid Université Libre de Bruxelles, Belgien HT2012 Sofie - Reserapport efter utbytesstudier vid Université Libre de Bruxelles, Belgien HT2012 Läkarprogrammet, termin 9, 13 v kliniska placeringar 1. Tillgodoräknande Jag kunde tillgodoräkna mig 12 veckor

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte

Studentrapport från mitt utbyte Partneruniversitet: Fudan University - Shanghai År/termin som du var på utbyte: VT 2019 Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen vid värduniversitetet? Hur var det med studiekulturen

Läs mer

Utbytesstudier. Din väg till nya upplevelser. International Office

Utbytesstudier. Din väg till nya upplevelser. International Office Utbytesstudier Din väg till nya upplevelser International Office Ta chansen att bli utbytesstudent! Som student vid Umeå universitet kan du studera vid något av våra drygt 440 partneruniversitet runt om

Läs mer

ERASMUS utbytesrapport

ERASMUS utbytesrapport ERASMUS utbytesrapport Stuttgart, hösten 2012 Johan Dahl Utbildningsprogrammet för automations- och systemteknik Utbytesrapport fra n Stuttgart Val av utbytesplats Valet av studieort var inte lätt. Jag

Läs mer

Linköpings universitet

Linköpings universitet Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning Från LiU - Ut i världen! Informationspass för nominerade LiTH-studenter 2013-12-10 Jessica Yeh och Annika Holm, rum 2201 i Origo international@lith.liu.se

Läs mer

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Datorer och framförallt utskrifter fungerade dåligt, i övrigt var det bra.

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Datorer och framförallt utskrifter fungerade dåligt, i övrigt var det bra. Partneruniversitet: Freie Universtität HT18 Varför valde du att studera utomlands? För att jag kände att jag behövde en ny utmaning, både socialt men även på juristutbildningen. Vilka kurser läste du och

Läs mer

5. Vad kunde du tillgodoräkna inom ditt program? Jag kunde tillgodoräkna mig hela T9:s praktiska moment, dvs 15 HP

5. Vad kunde du tillgodoräkna inom ditt program? Jag kunde tillgodoräkna mig hela T9:s praktiska moment, dvs 15 HP Reserapport efter utbytesstudier Hedvig Läk T9 VT-15 1. Vilket program läser du på? Läkarprogrammet 2. Vilket universitet, land och stad åkte du till? Charité Universitätsmedicin Berlin, Tyskland 3. Vilken

Läs mer

Reseberättelse Polen

Reseberättelse Polen Reseberättelse Polen Utgången från centralstationen Introduktion Jag åkte på utbytesstudier till Polen och studerade vid Warsaw University of Technology höstterminen 2013/2014. Jag valde Polen för min

Läs mer

RESEBERÄTTELSE: Valencia

RESEBERÄTTELSE: Valencia RESEBERÄTTELSE: Valencia Jenny Holmberg, Vårterminen 2010 Vårterminen 2010 spenderade jag i Valencia på Universidad Politecnica de Valencia (UPV), som utbytesstudent från KTH:s Samhällsbyggnadsprogram

Läs mer

Partneruniversitet: Alma Mater Studiorum Universitá di Bologna.

Partneruniversitet: Alma Mater Studiorum Universitá di Bologna. Partneruniversitet: Alma Mater Studiorum Universitá di Bologna. Varför valde du att studera utomlands? Jag ville utveckla min akademiska engelska och min italienska. Utöver detta ville jag även testa på

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte

Studentrapport från mitt utbyte Partneruniversitet: Auckland University of Technology År/termin som du var på utbyte: VT19 Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen vid värduniversitetet? Hur var det med

Läs mer

Studera utomlands INFORMATION OM UTBYTESSTUDIER HT 2015

Studera utomlands INFORMATION OM UTBYTESSTUDIER HT 2015 Studera utomlands INFORMATION OM UTBYTESSTUDIER HT 2015 by the way... Utlandsstudierna var det svåraste och mest krävande jag någonsin gjort. Men herregud vad jag växt som människa. Lätt det bästa jag

Läs mer

Partneruniversitet: Universitat de Barcelona. Varför valde du att studera utomlands?

Partneruniversitet: Universitat de Barcelona. Varför valde du att studera utomlands? Partneruniversitet: Universitat de Barcelona Varför valde du att studera utomlands? Jag tycker utbyte är en bra möjlighet att prova bo i en annan stad, plugga på ett annat språk och få ett välbehövt avbrott

Läs mer

Reserapport. - Shanghai, Jan-April 2015

Reserapport. - Shanghai, Jan-April 2015 Reserapport - Shanghai, Jan-April 2015 1. Jag läser Sjuksköterskeprogrammet på Linköping Hälsouniversitet och via Jiao Tong University s och Linköpings Hälsouniversitet relation med varandra så fick jag

Läs mer

Reserapport från Hasselt i Belgien, vårterminen 2016

Reserapport från Hasselt i Belgien, vårterminen 2016 Reserapport från Hasselt i Belgien, vårterminen 2016 Mitt namn är William Marcopoulos och studerar Sjuksköterskeprogrammet på Linköpings Universitet, campus Norrköping. Januari 2016 så började jag Termin

Läs mer

RESAN. År 6. År 7. Målet i år 7 är att klara av nedanstående resa:

RESAN. År 6. År 7. Målet i år 7 är att klara av nedanstående resa: RESAN År 6 I år 6 är målet att du ska kunna kommunicera på mycket enkel franska. För att nå målet lär du dig ord och uttryck inom många olika områden, t.ex. familjen, djur, frukter, klockan, sporter och

Läs mer

International Office (IO)

International Office (IO) International Office (IO) http://lnu.se/student/studera-utomlands/mobilitetsgruppen Jobbar med utresande utbytesstudenter och inresande utbytesstudenter. Vi på International Office är 5 internationella

Läs mer

Mitt USA I augusti 2013 flyttade jag till North Carolina, USA. Mitt enda mål var att bli en bättre simmerska, men det jag inte visste då var att mycket mer än min simning skulle utvecklas. Jag är född

Läs mer

Ledarskap, matematik och skidåkning

Ledarskap, matematik och skidåkning RESEBERÄTTELSE Namn År och termin för utbyte Utbytesuniversitet ETH Zürich Utbildningsprogram Civilingenjör Industriell Ekonomi Johan HT2018 Ledarskap, matematik och skidåkning Innan avresa Jag sökte utbytesstudier

Läs mer

Partneruniversitet: Universitat de Barcelona HT18. Varför valde du att studera utomlands? Jag ville uppleva hur det var att studera utomlands.

Partneruniversitet: Universitat de Barcelona HT18. Varför valde du att studera utomlands? Jag ville uppleva hur det var att studera utomlands. Partneruniversitet: Universitat de Barcelona HT18 Varför valde du att studera utomlands? Jag ville uppleva hur det var att studera utomlands. Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen

Läs mer

Fem månader i Nederländerna, Eindhoven

Fem månader i Nederländerna, Eindhoven RESEBERÄTTELSE Namn År och termin för utbyte Linnea Gabrielsson Utbytesuniversitet TU/e Utbildningsprogram Masterprogram, Fastigheter och Byggledning HT18 Fem månader i Nederländerna, Eindhoven Innan avresa

Läs mer

Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Humboldt Universität zu Berlin År som du var på utbyte: VT 2017

Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Humboldt Universität zu Berlin År som du var på utbyte: VT 2017 Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Humboldt Universität zu Berlin År som du var på utbyte: VT 2017 Varför valde du att studera utomlands? Jag ville testa att bo i Berlin, där jag redan spenderat/spenderar

Läs mer

Reserapport 2012. University of Saskatchewan. (Edwards School of Business) Belinda Fagerlund

Reserapport 2012. University of Saskatchewan. (Edwards School of Business) Belinda Fagerlund Reserapport 2012 University of Saskatchewan (Edwards School of Business) Belinda Fagerlund Företagsekonomi FE-10 2013 INNEHÅLL / CONTENTS 1 Före resan... 3 2 Ankomst till Kanada... 3 3 University of saskatchewan...

Läs mer

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ. Höra 1 Varför kommer de för sent? Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ. A Ursäkta mig, jag skyndade mig så mycket jag

Läs mer

Utbytestermin WS 2012/2013

Utbytestermin WS 2012/2013 Utbytestermin WS 2012/2013 Graz är Österrikes andra största stad efter Wien, ligger i sydöstra Österrike och är huvudsatd i Bundeslandet Steiermark. Graz är en mysig studentstad med knappt 300 000 invånare

Läs mer

Erasmus-utbyte jan juli 2010

Erasmus-utbyte jan juli 2010 Erasmus-utbyte jan juli 2010 Hogeschool van Amsterdam, Nederländerna Varför valde du att studera utomlands? Jag ville uppleva annan, ny kultur, träffa människor från olika platser i världen och byta ut

Läs mer

Hitta ditt nya arbete genom oss. Lättläst

Hitta ditt nya arbete genom oss. Lättläst Hitta ditt nya arbete genom oss Lättläst Anmäl att du söker jobb När du anmäler dig till Arbetsförmedlingen för att söka jobb kallas det för att du skriver in dig på Arbetsförmedlingen. Du kan få service

Läs mer

Innehållet bör täcka en kort beskrivning av staden och dess omgivningar samt ev. personliga kommentarer.

Innehållet bör täcka en kort beskrivning av staden och dess omgivningar samt ev. personliga kommentarer. TAIPEI Staden Taipei ligger på Taiwans nordligaste spets nära havet och omgärdat av berg och skog. Det är en riktig storstad med China Town känsla med mycket människor, mopeder och bilar (det lever 7 miljoner

Läs mer

NATURVETENSKAP FÖR LIVET?

NATURVETENSKAP FÖR LIVET? NATURVETENSKAP FÖR LIVET? Under terminen kommer din klass att medverka i ett forskningsprojekt. Ni kommer att arbeta med uppgifter som handlar om i samhället. Enkäten innehåller frågor om dig och dina

Läs mer

Linköpings universitet

Linköpings universitet Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning LiU TurRetur Informationspass för HU-studenter som ska studera utomlands 2014-12-10 international@huk.liu.se Vilka är vi och vad gör vi? Kerstin

Läs mer

Skidåkning i Dolomiterna i norra Italien

Skidåkning i Dolomiterna i norra Italien Erasmus-utbyte på Universität Wien vårterminen 2013 Skidåkning i Dolomiterna i norra Italien Tanken om att åka på utbyte hade jag haft redan när jag började studera på Kostvetarprogrammet i Uppsala. Men

Läs mer

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Tilla ggsrapport fo r barn och unga Tilla ggsrapport fo r barn och unga 25 mars 2014 Vad berättar barn för Bris om hur de mår? Hur har barn det i Sverige? Jag har skilda föräldrar och vill så gärna bo hos min pappa. Mamma har ensam vårdnad

Läs mer

Introduktionsmöte/registrering vid institutionen

Introduktionsmöte/registrering vid institutionen 1 (6) 2015-06-01 INFORMATION TILL VÅRA UTBYTESSTUDENTER HÖSTTERMINEN 2015 Hej! Nu börjar det närma sig. Hösterminen vid vår institution börjar måndagen den 31 augusti. Som du kanske redan vet så ordnar

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte

Studentrapport från mitt utbyte Partneruniversitet: Université Aix-Marseille År/termin som du var på utbyte: VT 19 Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen vid värduniversitetet? Hur var det med studiekulturen

Läs mer

Kerstin hyr ut rum till studenter. Med den här mappen utmanar hon dig.

Kerstin hyr ut rum till studenter. Med den här mappen utmanar hon dig. 13-0413 forza_mappinnehall.indd 1 2015-01-15 11:49 Mappens omslag föreställer familjen Åströms gård Nilslarsberg i Svartnäs, Dalarna. Broderat av Kerstin! Kerstin hyr ut rum till studenter. Med den här

Läs mer

NATURVETENSKAP FÖR LIVET?

NATURVETENSKAP FÖR LIVET? NATURVETENSKAP FÖR LIVET? Under terminen kommer din klass att medverka i ett forskningsprojekt. Ni kommer att arbeta med uppgifter som handlar om naturvetenskap och teknik i samhället. Enkäten innehåller

Läs mer

Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): University of Western Australia

Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): University of Western Australia Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): University of Western Australia Varför valde du att studera utomlands? Jag hade velat studera utomlands sen jag började juristprogrammet på Stockholms Universitet

Läs mer

Vad kunde du tillgodoräkna inom ditt program? I och med projektet kunde jag tillgodoräkna mig kursen som valbar kurs på avancerad nivå 7,5 Hp.

Vad kunde du tillgodoräkna inom ditt program? I och med projektet kunde jag tillgodoräkna mig kursen som valbar kurs på avancerad nivå 7,5 Hp. Vilket program läser du på? Logopedprogrammet Vilket universitet, land och stad åkte du till? Moi University, Kenya, Eldoret Vilken termin åkte du och hur länge var du där? Sommaren mellan T6 och T7 Vad

Läs mer

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,

Läs mer

VUXENSTUDIER I HANINGE

VUXENSTUDIER I HANINGE VUXENSTUDIER I HANINGE Kurser & utbildningar Våren 2015 PERIODER VÅREN 2015 Period 1: 12 januari 20 mars 2015 (sista ansökningsdag 12 november 2014) Period 1 2: 12 januari 29 maj 2015 (sista ansökningsdag

Läs mer

Rättningstiden är i normalfall tre veckor, annars är det detta datum som gäller:

Rättningstiden är i normalfall tre veckor, annars är det detta datum som gäller: Allmän omvårdnad 25,5 Hp Provmoment: Allmän omvårdnad vuxna, barn och äldre. Ladokkod: 61SA01 Tentamen ges för: SSK11, 12, 13 TentamensKod: Tentamensdatum: 2015-04-24 Tid: Hjälpmedel: inga tillåtna Totalt

Läs mer

Farmaceutiska fakulteten Uppsala 19 mars 2013 Studievägledningen

Farmaceutiska fakulteten Uppsala 19 mars 2013 Studievägledningen Farmaceutiska fakulteten Uppsala 19 mars 2013 Studievägledningen Antagning till senare del av Apotekarprogrammet och Receptarieprogrammet för studenter med tidigare högskolestudier Farmaceutiska fakulteten

Läs mer

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Alldeles utmärkt. Universitetet hade bra bibliotek och jag hade med egen dator.

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Alldeles utmärkt. Universitetet hade bra bibliotek och jag hade med egen dator. Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Erasmus Universiteit Varför valde du att studera utomlands? För upplevelsen att bo utomlands. Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen

Läs mer

Lunds Tekniska Högskola

Lunds Tekniska Högskola Program CSN + registrering Försäkring Learning agreement & stipendium Visum Hemkomst Ambassadörskap Christina Grossmann, chef Internationella avdelningen LTH Goda råd - Sara Gunnarsson, f.d. utbytesstudent

Läs mer

Reserapport, Kenya Jessica, AT, sommaren 2013

Reserapport, Kenya Jessica, AT, sommaren 2013 Reserapport, Kenya Jessica, AT, sommaren 2013 1. Vilket program läser du på? Arbetsterapeutprogrammet (AT) 2. Vilket universitet, land och stad åkte du till? Moi university, Eldoret, Kenya 3. Vilken termin

Läs mer

Agenda. Vem gör vad Studieplan Tillgodoräkning Frågor

Agenda. Vem gör vad Studieplan Tillgodoräkning Frågor Agenda Vem gör vad Studieplan Tillgodoräkning Frågor 2 Vem gör vad? Utlandsstudier - studieplan och tillgodoräkning Karin Karltorp, utbildningsledare karin.karltorp@liu.se tillgodorakning-il@liu.se +46

Läs mer

Mitt utbyte i Shanghai, Kina hösten 2011 Reserapport

Mitt utbyte i Shanghai, Kina hösten 2011 Reserapport Mitt utbyte i Shanghai, Kina hösten 2011 Reserapport 1. Vilket program läser du på? Sjuksköterskeprogrammet i Norrköping. 2. Vilket Universitet, land och stad åkte du till? Jiao Tong University i Shanghai,

Läs mer

Reserapport efter utbytesstudier

Reserapport efter utbytesstudier Reserapport efter utbytesstudier Ett krav för att kunna tillgodoräkna sig utbytet är att du skriver en reserapport om dina studier utomlands. Du får gärna använda dig av följande frågor för att rapportera

Läs mer

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer?

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Partneruniversitet: Universitetet i Bergen Varför valde du att studera utomlands? Jag valde att studera utomlands av många anledningar, men främst för att jag trodde att det skulle kunna vara en mycket

Läs mer

Reseberä ttelse Instituto Superior Te cnico, Lissäbon, Portugäl

Reseberä ttelse Instituto Superior Te cnico, Lissäbon, Portugäl Reseberä ttelse Instituto Superior Te cnico, Lissäbon, Portugäl Jag studerar Samhällsbyggnad med inriktning anläggningsprojektering. Efter att ha velat lite för mycket över utbytesstudier såg jag äntligen

Läs mer

Utbildningsplan för tandläkarprogrammet

Utbildningsplan för tandläkarprogrammet Dnr 3-2831/2014 Utbildningsplan för tandläkarprogrammet 2TL13 Inrättad av Styrelsen för utbildning 2006-11-08 Fastställd av Styrelsen för utbildning 2012-11-12 Reviderad av Styrelsen för utbildning 2014-09-22

Läs mer

Preliminärt schema VT2013: (Observation förändringar av både dagar och aktivitet kan förekomma!)

Preliminärt schema VT2013: (Observation förändringar av både dagar och aktivitet kan förekomma!) Information till dig som önskar bli fadder för våra internationella studenter isk@kau.se Preliminärt schema VT2013: (Observation förändringar av både dagar och aktivitet kan förekomma!) 11 14 Jan Ankomstdagar.

Läs mer

Reserapport Namibia. Johanna, ssk, ht 2011

Reserapport Namibia. Johanna, ssk, ht 2011 Reserapport Namibia Johanna, ssk, ht 2011 1. Vilket program läser du på? Jag läser på sjuksköterskeprogrammet i Linköping. 2. Vilket universitet, land och stad åkte du till? Jag åkte till University of

Läs mer

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg) Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet! Det kan ha varit en tjej-/ killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske ordnat ett musikarrangemang, skött ett café,

Läs mer

Kurskatalog. Våren 2016. www.centrumvux.se

Kurskatalog. Våren 2016. www.centrumvux.se Kurskatalog Våren 2016 www.centrumvux.se Period 1: 11 januari 18 mars sista ansökningsdag 2 december 2015 Period 1-2: 11 januari 27 maj sista ansökningsdag 2 december 2015 Period 2: 21 mars 27 maj sista

Läs mer

Hårdträning bland Sapporos snöhögar

Hårdträning bland Sapporos snöhögar RESEBERÄTTELSE Namn År och termin för utbyte Anton Schillen 2015 2016 Utbytesuniversitet Hokkaido University Utbildningsprogram Special Research Student Hårdträning bland Sapporos snöhögar Innan avresa

Läs mer

Hur jag lärde mig att älska Datavetenskap

Hur jag lärde mig att älska Datavetenskap Hur jag lärde mig att älska Datavetenskap Vad tänker ni på just nu? Vad tänker ni på just nu? Är det svårt? Vad tänker ni på just nu? Är det svårt? Det bestämmer du! Vad tänker ni på just nu? Är det svårt?

Läs mer

Reserapport Polen av Göran Malm Krakow och Warszawa läsåret 2007/2008

Reserapport Polen av Göran Malm Krakow och Warszawa läsåret 2007/2008 Reserapport Polen av Göran Malm Krakow och Warszawa läsåret 2007/2008 Förberedelser inför utbytesstudierna Jag gick Samhällsbyggnad och hade valt inriktningen Naturresursteknik. Tanken på att plugga utomlands

Läs mer

Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP)

Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) Partneruniversitet (enkät ifylles i datorn): Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) Varför valde du att studera utomlands? Jag valde att studera utomlands för att jag tycker om att resa och träffa

Läs mer

Erasmus+ OLS (Online Linguistic Support) Få ut så mycket som möjligt av Erasmus+!

Erasmus+ OLS (Online Linguistic Support) Få ut så mycket som möjligt av Erasmus+! Erasmus+ OLS (Online Linguistic Support) Få ut så mycket som möjligt av Erasmus+! Erasmus+: förändrar liv och öppnar sinnen Målet med Erasmus+ är att främja kompetens, öka anställbarhet och modernisera

Läs mer

Välkommen till din loggbok!

Välkommen till din loggbok! Loggbok för: 1 Välkommen till din loggbok! Den här boken är till för dig som ska träna med Minneslek. I loggboken får du information om arbetsminnet, veta hur träningen går till och ett schema där du kan

Läs mer

Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe

Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe 1 Uppsala universitet Slaviska institutionen Ryska A Muntlig språkfärdighet/jn Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg.av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe Översättning från danska

Läs mer

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg) Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet. Det kan ha varit ett LAN, ett musikarrangemang, en tjej-/ killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske skött ett

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass Lärarmaterial sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Ina är en tjej som känner sig utanför var hon än är. Hennes mamma är psykiskt sjuk och kan inte ta hand om Ina och hon vet inte vem

Läs mer

ELEVFRÅGOR. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm

ELEVFRÅGOR. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm ELEVFRÅGOR International Association for the Evaluation of Educational Achievement Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm Instruktioner I det här häftet finns frågor om dig själv och

Läs mer

Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk

Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk Min bok När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk Förord Tanken med Min bok är att den ska delas ut till alla barn som har en mamma, pappa eller ett syskon som ligger på sjukhus men kan även användas om

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte

Studentrapport från mitt utbyte Studentrapport från mitt utbyte Partneruniversitet: Warszawa Universitet År/termin som du var på utbyte: VT19 Varför valde du att studera utomlands? Jag såg det som en möjlighet till att utvecklas, utmana

Läs mer

Så, med nytt (inget) hår satte jag mig på planet till Irland och Dublin!

Så, med nytt (inget) hår satte jag mig på planet till Irland och Dublin! Hallojs! En reseberättelse om Irland Jag heter Fabian, går tredje året på Datateknik ute i Kista och tänkte berätta om min förra höst, då jag var i Irland och lekte runt! Varför Irland kanske man frågar

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte

Studentrapport från mitt utbyte Studentrapport från mitt utbyte Partneruniversitet: University of Surrey. År/termin som du var på utbyte: VT19 Vilka kurser läste du och vad tycker du om kvaliteten på undervisningen vid värduniversitetet?

Läs mer

Du borde bli ombud! Riksmöte 2009. 20-22 november - Stockholm. Fyra bra anledningar: - Du får lära känna massor av intressanta

Du borde bli ombud! Riksmöte 2009. 20-22 november - Stockholm. Fyra bra anledningar: - Du får lära känna massor av intressanta Riksmöte 2009 20-22 november - Stockholm Du borde bli ombud! Fyra bra anledningar: - Du får lära känna massor av intressanta människor som har samma intressen som dig. - Du får tre dagars intensiv och

Läs mer

Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén

Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Klaras föräldrar har rest bort så Elin och Isa och alla andra är bjudna på fest hos henne. Klaras moster köper alkohol i Tyskland som hon sedan

Läs mer

UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL

UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL Uggleposten Exklusivt 2* intervju i detta nummer År: 2011 Nummer: 1 I det här numret: I detta nummer hedrar vi vår kära Barbro Ljungholm som snart går

Läs mer

LiU-TurRetur, 26/4 och 10/5 2016

LiU-TurRetur, 26/4 och 10/5 2016 LiU-TurRetur, 26/4 och 10/5 2016 Informationspass för nominerade LiTH-studenter Åsa Karlsson, rum Origo-2203 Annika Holm, rum Origo-2202 och Täppan-6124 (oftast onsdagar) outgoing@lith.liu.se Agenda CSN,

Läs mer

Studentintervju 1. Intervjuare: Caroline Stadelmann Sekreterare: Stina Stjernström

Studentintervju 1. Intervjuare: Caroline Stadelmann Sekreterare: Stina Stjernström Studentintervju 1 Patologi, Kollegial Dialog 2008 Deltagare: Nico Heringen Tuba Görgulu Carin Lennartsson Stefan Andreasson (Alla studenter på patologikursen ht-07) Intervjuare: Caroline Stadelmann Sekreterare:

Läs mer

Hej! Att tänka på innan du börjar:

Hej! Att tänka på innan du börjar: Årskurs 5 2014 Hej! Det här är ett häfte med frågor om hur du mår och hur du har det i skolan, hemma och på fritiden. Undersökningen genomförs av Landstinget Sörmland och resultaten används för att förbättra

Läs mer

Att bo i en LSS-bostad. Här får du veta mer om vad en LSS-bostad är och hur det fungerar att bo där

Att bo i en LSS-bostad. Här får du veta mer om vad en LSS-bostad är och hur det fungerar att bo där Att bo i en LSS-bostad Här får du veta mer om vad en LSS-bostad är och hur det fungerar att bo där Vad är en LSS-Bostad? Här får du information om vad en LSS-bostad är och hur det kan fungera att bo där.

Läs mer

Likabehandling och trygghet 2015

Likabehandling och trygghet 2015 Likabehandling och trygghet 2015 1 Jag är Man 58 48,3 Kvinna 58 48,3 Jag avstår från att definiera 4 3,3 mig Total 120 100 100% (120/120) 2 Det känns bra att gå i skolan Alltid 46 38,3 Oftast 55 45,8 Ibland

Läs mer

Juridicum. Juridiska institutionen. Informationsmöte inför ansökan om utlandsstudier via juridiska institutionen

Juridicum. Juridiska institutionen. Informationsmöte inför ansökan om utlandsstudier via juridiska institutionen Informationsmöte inför ansökan om utlandsstudier via juridiska institutionen Sandra Fagerlund, Maria Fotiadis Forssjö 2014-05-13 Juridicum Juridiska institutionen Agenda Allmän information Kurser på engelska?

Läs mer

Texter från filmen Prata Pengar

Texter från filmen Prata Pengar Texter från filmen Prata Pengar 1.1 Boendeformer - Inledning - Vad gör du för något? - Jag letar efter en lägenhet. - Jaha, har du hittat någon? - Ja, den här, titta. Den lägenheten vill jag ha. Den ligger

Läs mer

Introduktion. Förberedelser inför resan

Introduktion. Förberedelser inför resan Introduktion I samband med min femte termin på Halmstad Högskola hade vi som läste Arbetsvetenskap chansen att studera utomlands under en termin. Ett avtal med Ritsumeikan Asia Pacific University (APU)

Läs mer

Utbytesstudier i Belgien hösten 2012

Utbytesstudier i Belgien hösten 2012 Utbytesstudier i Belgien hösten 2012 Madeleine, SSK-student, Linköpings Universitet, Norrköping Jag heter Madeleine och jag läser sjuksköterskeprogrammet vid Linköpings universitet, campus Norrköping.

Läs mer

2012 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript

2012 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript 2012 PUBLIC EXAMINATION Swedish Continuers Level Section 1: Listening and Responding Transcript Board of Studies NSW 2012 Section 1, Part A Text 1 THOMAS: THOMAS : THOMAS : [Knocks on the door] Kom igen

Läs mer

Utbytesstudier. Johanna Persson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Johanna Persson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Johanna Persson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Partneruniversitet Pengar ut/in Intresseanmälan Behörighet & urval Utbytesstudier 2015-11-24 3 Varför utbytesstudier?

Läs mer

Answers submitted by almut.schoen@tu-berlin.de 9/16/2014 9:37:37 AM (00:27:21)

Answers submitted by almut.schoen@tu-berlin.de 9/16/2014 9:37:37 AM (00:27:21) From: Netigate Sent: den 16 september 2014 09:37:37 To: si@si.se Cc: Subject: Läsårsredogörelse 2014 Answers submitted by almut.schoen@tu-berlin.de 9/16/2014 9:37:37 AM (00:27:21)

Läs mer

Amanda Axman. RWTH Aachen Höstterminen 2016/17

Amanda Axman. RWTH Aachen Höstterminen 2016/17 Amanda Axman RWTH Aachen Höstterminen 2016/17 Förberedelser Efter att ha blivit antagen till UNITECH är det en del blanketter som behöver fyllas i innan man åker. För att få ERASMUS stipendiet fyller man

Läs mer

Studentrapport från mitt utbyte (enkät ifylles i datorn)

Studentrapport från mitt utbyte (enkät ifylles i datorn) Studentrapport från mitt utbyte (enkät ifylles i datorn) Partneruniversitet: Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau År/termin som du var på utbyte: 2017/2018 Varför valde du att studera utomlands?

Läs mer

Den försvunna diamanten

Den försvunna diamanten Den försvunna diamanten Jag sitter utanför museet i London, jag ser en man gå lite misstänksamt ut genom dörren. Jag går in på museet och hör att personalen skriker och säger att diamanten är borta. Diamanten

Läs mer