Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar!

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar!"

Transkript

1 gp Lättläst Gula Pressen FDUV Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ 2012 Ha en skön sommar! Lättläst / GULA PRESSEN 1

2 innehåll Steg för Stegs ruta Paddling som passar alla Paddling med pappa Butiksarbete åt flera? Sommar & sinnen Brevvänner Tävling 21 kilometer steg för steg Jonne sprang halvmaraton, alltså 21 kilometer, i Helsinki City Run den femte maj. Läs om hur det gick på s. 9 Alla kan vara med på paddlingstflykt bara man har rätt utrustning. Läs om paddling som passar alla på s Snart får vi känna smaken och doften av sommaren! Läs mera om sinnena och vad de mår bra av på s. 6 2 LÄTTLÄST GULA PRESSEN

3 Steg för Stegs ruta Vi vet! Vi kan! Hej på er alla! Nu har vi våren äntligen här, när dagarna blir längre och det blir varmare! Välkommen sommaren! Jag tycker att våren har gått väldigt snabbt. Kanske för att jag har haft fullt upp med att skeppa föreningen framåt, sköta 21 km steg för steg kampanjen och träna inför Helsinki City Run! När den här tidningen kommer ut är vår kampanj slut. Det har varit en lång och lärorik väg som jag gått under de här sex månaderna! Höjdpunkter för mig på denna färd var att få träffa Alexander Stubb det är inte varje dag man får träffa en minister vara med i radiosändningen Sanningen i Radio X3M och delta i tv-programmet Min morgon på Yle! När tidningen kommer ut har vi också skålat tillsammans i Sfv-salen på Nylandsgatan i Helsingfors. Tack till alla som var med på festen! Till slut vill jag passa på att tacka Nicole Hjelt och Alexandra Boethius, de två var bakom radio- och tv-sändningarna. Utan dem skulle kampanjen kanske inte ha lyckats lika bra! Jag önskar er alla en riktigt glad sommar! Njut av en kall glass i solskenet, det skall i alla fall jag göra! Hopperligen ses vi igen någon sväng! Jonne Tallberg Steg för Steg rf. Om du vill kan du bli en av Steg för Stegs 14 informatörer. Du får gå på kurs och lära dig berätta för andra om ditt liv. Vad gör en informatör? Informatörerna berättar för andra om det liv som vi har. Informatörerna tar kontakt med kommuner, politiker och andra som bestämmer. Informatörerna skickar till dem broschyrer och annat material som vi samlar i en kunskapsbank. Vad lär du dig på kursen Vem är du själv? Vad kan du göra? Vad behöver du veta, för att kunna berätta för andra? Du kan om du vill När du vet mera om saker, så kan du berätta för andra. På kursen får du hjälp för hur du ska göra. Vi samarbetar med den finska föreningen Me Itse och FDUV. Vi vill också samarbeta med kommissionerna. Om du vill ha mera information ta kontakt med Jonne Tallberg: jonne.tallberg(a)hotmail.com eller Vi vet! Vi kan! är ett treårigt projekt som betalas av Penningautomatföreningen. Lättläst GULA PRESSEN 3

4 Paddling för alla Har du någon gång funderat att det kunde vara roligt att paddla? Samtidigt är du kanske rädd för att kanoten ska kantra alltså gå omkull? Det finns några olika sätt att paddla som också passar för dem som är rädda. Ett sätt är att sätta ihop två kanoter så att de inte kan kantra. Man sätter ihop dem med till exempel bräder som stöd mellan kanoterna. I varje kanot är det två som paddlar. Den ena sitter i fören och den andra i aktern. Om någon inte vill paddla kan hon eller han sitta i mitten. Ett annat sätt är att använda stadiga och breda kanoter. Det finns kanoter som är så breda att det är nästan omöjligt att få dem att gå runt. Om man vill kan man dessutom sätta flöten ut med sidorna. Om du paddlar ska du ha flytväst på dig. Då hålls du på ytan om du hamnar i vattnet. text: Laura Rahka Foto Mauri Nyqvist Om man sätter ihop två kanoter med bräder kan de inte gå runt. Då känns det tryggt för alla som är med. 4 LÄTTLÄST GULA PRESSEN

5 Kom med och paddla! DUV i Mellersta Nyland brukar ordna paddlingsutflykter en gång per sommar. De kommer att ordna en utflykt igen i slutet av den här sommaren. Dessutom vill några av föreningens medlemmar starta en paddlingsklubb. Om du vill paddla med DUV kan du ringa Mauri Nyqvist. Hans nummer är Mathias paddlar med sin pappa i en dubbelkajak. Paddling med pappa När pappa frågar om Matias vill paddla svarar Matias alltid ja. Matias har paddlat med sin pappa och mamma sedan han var liten. Han tycker att det är härligt att vara ute på havet på sommaren och känna vinden i ansiktet! Matias har grav utvecklingsstörning och kan inte paddla på egen hand. I stället får han sitta i mitten i en dubbelkajak och paddla med händerna. Matias pappa har gjort en specialstol som Matias kan sitta i när han paddlar. Stolen har stöd för ryggen och armarna. Man kan sätta fast stolen till exempel i mitten av en kajak. Behöver du hjälpmedel för paddling? Malike center hyr ut speciella hjälpmedel till personer med grav utvecklingsstörning. Du kan ringa till Malike center på numret Du hittar också information på Lättläst GULA PRESSEN 5

6 Flera kan få arbete i butik? Köpmännen för K-butikerna har en egen organisation som fyller 100 år. För att fira året vill köpmännen att flera personer med utvecklingsstörning ska få möjlighet att arbeta med lön i en K-butik. Det finns flera tusen personer med utvecklingsstörning i Finland. Av dem är det bara 300 personer som jobbar på vanliga arbetsplatser och får lön för sitt arbete. Om du har utvecklingsstörning kan du lättare få arbete med lön om det finns en person som hjälper dig att komma på ett arbete som passar dig. En sådan person kallas arbetskonsulent. Arbetskonsulenten hjälper dig att hitta ett arbete och en arbetsplats som passar dig. Hon hjälper dig också med att fundera på passliga arbetsuppgifter och en passlig mängd arbetsdagar i veckan. Om du vill få ett arbete till exempel i en K-butik kan du ta kontakt med en arbetskonsulent som jobbar vid Kårkulla samkommun. text: laura rahka Färska jordgubbar smakar jättegott på sommaren. Njut av dem so Öppna dina si Marja Sirkkola undervisar i hur sinnena fungerar Fråga: Hur påverkar årstiderna oss? Svar: På våren och sommaren när det blir varmare kan du vara ute mera. När du är utomhus får dina sinnen flera angenäma intryck. Angenäma sinnesintryck kan göra dig på gott humör. När du rör på dig eller bara är stilla i en vacker omgivning slappnar du av. Då utsöndrar din kropp ett ämne som kallas endorfin och som gör dig på gott humör. Fråga: Är sommaren en bättre tid för sinnena? Svar: På sommaren finns det flera saker som dina sinnen får intryck av. 6 LÄTTLÄST GULA PRESSEN

7 Sju sinnen Du har åtminstone sju olika sinnen: syn, hörsel, smak, lukt, känselsinnet, balanssinnet och muskelsinnet. m de är eller baka en stor jordgubbskaka åt dina vänner! Sinnena hjälper dig att uppfatta världen runtomkring. nnen för sommaren! och vad de mår bra av. Hon berättar hur våra sinnen påverkas av sommaren. Träden, blommorna, djuren och naturen visar upp sin bästa sida. När du är ute kan du stanna upp och titta, lyssna och dofta. Om det finns bär, örter eller frukter kan du smaka på dem. Fråga: Vilka intryck ger den bästa effekten? Svar: De angenämaste och bästa intrycken får du av simning och bastubad. I bastun kan du njuta av bastukvastens och tvålarnas doft. Fråga: Vad annat kan man göra på sommaren för att sinnena ska må bra? Svar: Om du bor i en stad kan du gå på torget eller till en danspaviljong. Det är bra för dig och dina sinnen att träffa andra människor. Du kan också äta picknick på en fin äng eller grilla korv vid en öppen eld. Om du vill kan du åka ut till en skog och bo i tält tillsammans med dina vänner. text & foto: Laura rahka Ute vid bryggan kan du känna dofter till exempel av hav eller tjära. Du kan också doppa dig i det friska vattnet eller titta på änder som simmar förbi. Lättläst GULA PRESSEN 7

8 brevvänner? Pojkvän sökes. Jag heter Anki och är 55 år. Mina intressen är böcker, musik, djur och natur, människor och att gå i kyrkan. Jag tycker om att gå på dans och på olika kulturevenemang. Du får gärna vara troende, lojal, trogen, kärleksfull, ödmjuk och ha humor. Utseende spelar mindre roll. Om du drömkille finns så kan du skriva till: Anki Ullner Bäckåkerstigen 2, bost Åbo Vill du ha en brevvän? Skriv e-post till: gulapressen(a)fduv.fi Eller skriv brev till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Tävling! Fråga 1: Vem hyr ut specialhjälpmedel för personer med grav utvecklingsstörning? 1. Wulita X. Malike 2. Mc Donald s Fråga 2: Hur många löpare deltog i Helsinki City Run tillsammans med Jonne? X Lugna gruppen från Helsingfors dagcenter vann tävlingen i förra numret De rätta svaren var: X. islandshästen tycker om morötter 2. Jonne Tallberg ska springa halvmaraton Vill du delta i tävlingen? Gör så här: Svara på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Skriv ditt namn och din adress efter svaren. Skicka svaren per post till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Eller per e-post till gulapressen(a)fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 29 juni LÄTTLÄST GULA PRESSEN

9 21 kilometer steg för steg fest! Steg för Stegs kampanj 21 kilometer steg för steg kulminerade lördagen den femte maj när ordförande Jonne Tallberg sprang sitt livs första halvmaraton. Han deltog i Helsinki City Run för att visa att vem som helst kan göra vad som helst om man bara vill. FOTO: NINA TALLBERG Jag kan inte beskriva hur härligt det var att springa genom Olympiastadions tunnel och in på stadion! På vägen in jublade folk runt om och sedan inne på stadion exploderade det! Det var en fantastisk känsla! Det kändes som om jag skulle varit en världsmästare! berättar Jonne om hur det var att komma i mål. Av omkring löpare kom Jonne in på 4154 plats. På kvällen var det fest för alla i SFV-salen. Lättläst GULA PRESSEN 9

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 1 FEBRUARI 2012 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Islandshästar på Ankis stall Det är en fin dag på Ankis ridstall. Det är kallt i

Läs mer

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011. Lättläst / GULA PRESSEN

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011. Lättläst / GULA PRESSEN gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Steg för Steg träffade Alexander Stubb Steg för Steg fick träffa ministern Alexander

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg VINTER 2014 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Det har varit en hektisk höst som snart är bakom. Steg för Steg har valt en ny styrelse för åren 2015-2017.

Läs mer

Vad vill du göra på stranden? Vågar du vara ute i naturen på natten? Finns det farliga djur i Sverige?

Vad vill du göra på stranden? Vågar du vara ute i naturen på natten? Finns det farliga djur i Sverige? Känner du dig hemma i naturen? Finns det allemansrätt i landet du kommer från? Vad vill du göra på stranden? Vilken plats är din favoritplats? Varför? Är du rädd för djur i skogen? Är du rädd för djur

Läs mer

Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6

Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6 gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 Maj 2011 Ät bra orka mera sidan 2 Erik gick ner i vikt sidan 3 Lättläst bok om dikter sidan 4 Cirkus i Berlin sidan 6 Lättläst

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg VÅREN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Mycket på gång. Nytt jobb och nya utmaningar såhär till det nya årets ära. Våren

Läs mer

NYTT från Steg för Steg 1/2019

NYTT från Steg för Steg 1/2019 NYTT från Steg för Steg 1/2019 Riksdagsval Valkampanj I detta nummer bland annat: Vårjippo Understöd för läger Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Nytt

Läs mer

Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014

Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014 Nytt från Steg för Steg VÅR 2014 Ordförandens ruta Hej alla, hur har ni det? Bra hoppas jag, själv har jag det bra, fullt upp som alltid! Ett nytt år har igen börjat, det betyder att mitt sista år som

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg Ordförandens ruta Hejsan alla! HÖSTEN 2015 Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra, fullt upp som normalt. Om jag inte skulle ha det så skulle det kanske inte vara

Läs mer

GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar

GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar gp GULA PRESSEN NUMMER 4 december 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar Vill du läsa om Trixstar? Vänd tidningen och gå till sidan 16. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5 Surfa säkert och tryggt på

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg HÖSTEN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag! Hoppas alla hade en skön sommar och åt många glassar och njöt. Åren kommer åren går. Det är igen dags

Läs mer

Se mig som jag är! Steg för Steg rf. Adress: Telefon: E-post: www: Nordenskiöldsgatan 18 A HELSINGFORS. Storalånggatan VASA

Se mig som jag är! Steg för Steg rf. Adress: Telefon: E-post: www: Nordenskiöldsgatan 18 A HELSINGFORS. Storalånggatan VASA Steg för Steg rf:s styrelse från vänster till höger: John Pelkonen, Anja Dennstedt, Niclas Jansson, Jonas Jansson, Tero Määttä, Rex Hartman, Jon Tallberg Målprogram 2018-2020 Steg för Steg rf Adress: Nordenskiöldsgatan

Läs mer

VERKSAMHETSPLAN OCH BUDGET 2015

VERKSAMHETSPLAN OCH BUDGET 2015 VERKSAMHETSPLAN OCH BUDGET 2015 Steg för Steg rf Steg för Steg rf ADRESS: Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 HELSINGFORS TELEFON: (09) 43 42 36 18 E-POST: WEBBPLATS: stegforsteg@fduv.fi www.stegforsteg.fi 2

Läs mer

Sinnenas stig GNESTA

Sinnenas stig GNESTA Sinnenas stig GNESTA Välkommen till denna promenad där du ska få en sinnesupplevelse samtidigt som du får en härlig vandring i Gnestas vackra miljö. Fokus är på DIG och dina sinnen, tanken är att du ska

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg 1/2018 Ordförandens ruta Hej alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra och är glad att få önska er alla ett gott nytt år 2018! I medlemsbladet kan du läsa om den

Läs mer

Daglig verksamhet. Garvaregatan 4, Teckomatorp

Daglig verksamhet. Garvaregatan 4, Teckomatorp Daglig verksamhet Garvaregatan 4, Teckomatorp INNEHÅLLSFÖRTECKNING SIDA 1. För vem är daglig verksamhet och vad är det? 2-3 2. Arbetsgrupper på daglig verksamhet Djur- och friluftsgruppen 4-5 Upplevelsegruppen

Läs mer

MÅLPROGRAM Förslag. Steg för Steg rf

MÅLPROGRAM Förslag. Steg för Steg rf MÅLPROGRAM 2018 2020 Förslag Steg för Steg rf Vad är Steg för Steg? Steg för Steg är en förening för och med personer med utvecklingsstörning. Vi arbetar för att personer med utvecklingsstörning ska höras

Läs mer

16 januari: Runners World artikel

16 januari: Runners World artikel Det har varit ett framgångsrikt år för Stockholm Frontrunners IF. Vid årets slut hade vi hela 102 betalande medlemmar. Träningsverksamhet pågick hela året och vi deltog i många tävlingar i Sverige såväl

Läs mer

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9)

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9) LINA STOLTZ SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Sam, Sams mamma och hans lillasystrar Nour och Asma har flytt från kriget i Syrien till Sverige. Nu sitter de på bussen på väg norrut. Det är mörkt

Läs mer

Nästa vecka: Fredag: Gymnastik! Kom ihåg ombyteskläder, skor, handduk, tvål och egen hårborste om man vill ha det.

Nästa vecka: Fredag: Gymnastik! Kom ihåg ombyteskläder, skor, handduk, tvål och egen hårborste om man vill ha det. Veckobrev v. 3 Hej! Äntligen är vi tillbaka i vardagen och rutinerna igen. Nog för att det kan vara väldigt skönt med lite ledigt och göra det som faller en in, så är det ändå skönt när det väl är dags

Läs mer

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma

Läs mer

Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget 1 Kapitel 1 Drakägget Jag heter Sara. Jag är 10 år gammal. Jag har en lillasyster. Hon är 3 år. Hon heter Linda. Jag har en mamma och pappa också. Vi är en fattig familj. Vi bor i ett litet hus på landet.

Läs mer

Skruttans badträning

Skruttans badträning Skruttans badträning Skruttans badträning Skruttan, flickan med en mage som luras. En saga om och för barn med Prader-Willi syndrom. Skruttan måste varje vecka gå till sjukhuset för att träna i den stora

Läs mer

Exempel på värderingar och konkreta steg inom olika livsområden

Exempel på värderingar och konkreta steg inom olika livsområden Exempel på värderingar och konkreta steg inom olika livsområden Relationer Värdering: Vara en kärleksfull förälder Berätta för mina barn att jag tycker om dem/älskar dem varje dag Ha en stund varje dag

Läs mer

Kapitel 1 - skeppet. Jag är en 10 - årig tjej som heter Melissa.

Kapitel 1 - skeppet. Jag är en 10 - årig tjej som heter Melissa. Kapitel 1 - skeppet Jag är en 10 - årig tjej som heter Melissa. Jag och min bästa kompis skulle åka flygplan till Madagaskar, men de flygplanet hade kraschat. Så vi var tvungna att åka med ett skepp, så

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg 2/2018 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Jobb, jobb och jobb. Jag är en ordförande som hoppas att ni alla har det bra. Snart

Läs mer

1. Vad och för vem är daglig verksamhet.1-3. Stall och servicegruppen.4 Hantverks- och upplevelsegruppen.5 Café- och bakgruppen 6 Utegruppen 7

1. Vad och för vem är daglig verksamhet.1-3. Stall och servicegruppen.4 Hantverks- och upplevelsegruppen.5 Café- och bakgruppen 6 Utegruppen 7 Daglig verksamhet INNEHÅLLSFÖRTECKNING 1. Vad och för vem är daglig verksamhet.1-3 sida 2. Arbetsgrupper på daglig verksamhet Stall och servicegruppen.4 Hantverks- och upplevelsegruppen.5 Café- och bakgruppen

Läs mer

BJÄLBOTULLNYTT Nyhetsbrev juni 2014 Redaktör Nina Engelke

BJÄLBOTULLNYTT Nyhetsbrev juni 2014 Redaktör Nina Engelke BJÄLBOTULLNYTT Nyhetsbrev juni 2014 Redaktör Nina Engelke I huvudet på Linda Hej igen, Det är med stor förundran jag inser att det redan nalkas sommar och terminsavslut. Ett tydligt tecken är att det snart

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg HÖSTEN 2016 Hänt sedan senast Erfarenhetstalarna deltog i Världen i Byn och Jakobs dagar under sommaren. Videofilmer från evenemangen kan ses på vår hemsida och på Facebook. Steg

Läs mer

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA BURMAN ORDFÖRSTÅELSE halt (s 3, rad 1), isigt, lätt att glida och ramla mellanmål (s 5, rad 7), något lätt att äta, frukt till exempel stukat (s 7, rad 9), gått snett med,

Läs mer

Ali & Eva KAPITEL 5 LÄSFÖRSTÅELSE. Rätt eller fel?

Ali & Eva KAPITEL 5 LÄSFÖRSTÅELSE. Rätt eller fel? KAPITEL 5 LÄSFÖRSTÅELSE Rätt eller fel? rätt fel 1. Eva svarar alltid på sms från. 2. och Eva ska springa mer än 20 kilometer. 3. Eva gillar att springa. 4. brukar springa varje kväll. 5. och Eva äter

Läs mer

Att leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Handikappomsorgen

Att leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Handikappomsorgen Att leva som andra Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade Handikappomsorgen Innehåll Vad är LSS?... sid 3 Leva som andra... sid 3 För vem gäller lagen?... sid 4 Alla

Läs mer

Vet du varifrån dina föräldrar kom på ditt namn? Var föddes du? Vilken var din favorit lek som barn? Hur ofta gick du till kyrkan som barn?

Vet du varifrån dina föräldrar kom på ditt namn? Var föddes du? Vilken var din favorit lek som barn? Hur ofta gick du till kyrkan som barn? Vet du varifrån dina föräldrar kom på ditt namn? Var föddes du? Vilken var din favorit lek som barn? Hur ofta gick du till kyrkan som barn? Kommer du ihåg när du första gången använde telefonen? När smakade

Läs mer

Med Vänliga Hälsningar Fritidsassistent Angelika Hallberg

Med Vänliga Hälsningar Fritidsassistent Angelika Hallberg HEJ! Här kommer nu 2014 års resor och läger med FUB. De resor och läger som finns med i programmet ordnas inte bara av FUB utan vi samarbetar även med Jönköpings kommun, Länsförbundet FUB, Smålands HIF,

Läs mer

Paddling genom Ströms Vattudal 28/7-2/8 1980

Paddling genom Ströms Vattudal 28/7-2/8 1980 Paddling genom Ströms Vattudal 28/7-2/8 1980 28/7 29 km Start vid 13-tiden uppe i Kvarnbergsvattnets nordvästra hörn, ett par km från norska gränsen (vid bron över Brännälvens utlopp). Strålande sol och

Läs mer

Rönninge-ritten 7/6-08.

Rönninge-ritten 7/6-08. Rönninge-ritten 7/6-08. Varsågoda och rid! Sa en glad funktionär när vi i min grupp ivrigt skrittade iväg på den första CR slingan på 30 km. Det var en varm och solig dag så vi fick det goda rådet att

Läs mer

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra

Läs mer

ADJEKTIV. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv.

ADJEKTIV. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv. ADJEKTIV Adjektiv beskriver hur något är eller ser ut. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv. När du jämför din cykel med en kompis

Läs mer

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra

Läs mer

Läsnyckel. Stanna, Milo! Åsa Storck Illustratör: Andréa Räder. Innan du läser

Läsnyckel. Stanna, Milo! Åsa Storck Illustratör: Andréa Räder. Innan du läser Läsnyckel Stanna, Milo! Åsa Storck Illustratör: Andréa Räder Stanna, Milo! är den andra boken av tre om flyktingpojken Milo, som tillsammans med sin familj flyr till Sverige från sitt hemland. De två andra

Läs mer

får påverka hur de lever får ha ett gott liv får bli förstådda och respekterade på sitt eget modersmål får utvecklas på olika sätt.

får påverka hur de lever får ha ett gott liv får bli förstådda och respekterade på sitt eget modersmål får utvecklas på olika sätt. Det här är FDUV:s strategi för åren 2018 2020. Vår strategi berättar vad vi vill göra, till exempel vad vi vill ändra i samhället, och hur vi ska bära oss åt för att göra det. alltså varför vi finns till

Läs mer

Hotell Två systrar ORD TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARTIN PALMQVIST ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Hotell Två systrar ORD TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARTIN PALMQVIST ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARTIN PALMQVIST ORD tvillingar (s 5, rad 1), syskon födda samtidigt änkor (s 5, rad 3), gifta kvinnor med döda män. (En änka) En gift man meden död fru är en änkling. pumpas

Läs mer

Författare: Can. Kapitel1

Författare: Can. Kapitel1 Ön Författare: Can Kapitel1 Jag heter Johnny Depp och är 37 år. Jag. bor i Madagaskar. Min mamma är svårt sjuk och jag måste försöka se min mamma innan hon dör.hon bor i Australien och jag har lånat en

Läs mer

Den magiska dörren. By Liam Holmström Svanold

Den magiska dörren. By Liam Holmström Svanold Den magiska dörren By Liam Holmström Svanold Kapitel 1 Hej Hej! Jag heter Noel. Jag är nio år. Jag går på Kyrkmon. Min bästa kompis heter Gustav. Jag är rädd för vaktmästaren Lars Andersson. En dag när

Läs mer

Ale för alla. Hur ska alla människor kunna vara med i samhället? De saker som ska göra det bättre finns med i en plan.

Ale för alla. Hur ska alla människor kunna vara med i samhället? De saker som ska göra det bättre finns med i en plan. Ale för alla Hur ska alla människor kunna vara med i samhället? De saker som ska göra det bättre finns med i en plan. I planen står det vad som ska göras i år, nästa år, 2013 och 2014. Varje år ska politikerna

Läs mer

Varma hälsningar. september Till alla Klippan-sektioner. Hej alla!

Varma hälsningar. september Till alla Klippan-sektioner. Hej alla! september 2015 Till alla Klippan-sektioner Hej alla! brev Hoppas ni haft en fin sommar! Ta med nyhetsbrevet till ert nästa möte. Använd det ni har nytta av. Ni får bland annat en fin film den här gången.

Läs mer

Simon K 5B Ht-15 DRAKEN. Av Simon Kraffke

Simon K 5B Ht-15 DRAKEN. Av Simon Kraffke DRAKEN Av Simon Kraffke 1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Erik och jag är 7 år och jag bor på en gård och den gården heter Hemlighetensgård bara för att vad som helst kan hända här. Och den gården ligger

Läs mer

MEDLEMSBLAD 3/2015 JUNI-AUGUSTI

MEDLEMSBLAD 3/2015 JUNI-AUGUSTI MEDLEMSBLAD 3/2015 JUNI-AUGUSTI Eriksgatan 8 IV våningen Verksamhetsledare Miivi Selin-Patel; 050 446 2974 00100 Helsingfors Ordförande Riitta Aarrevuo; 050 4634 4746 Telefon till kansliet; 045 863 7800

Läs mer

Spring, Amina! Arbetsblad

Spring, Amina! Arbetsblad Spring, Amina! Arbetsblad Jag som har skapat de här övningarna heter Annelie Drewsen. Jag har även skrivit böckerna om Amina och flera andra böcker. Förut jobbade jag som lärare i svenska som andraspråk.

Läs mer

en cigarett en flaska ett rum ett äpple en kurs en kompis en turist en buss en gurka ett brev

en cigarett en flaska ett rum ett äpple en kurs en kompis en turist en buss en gurka ett brev SUBSTANTIV Övning 1 Substantiv (s. 3) - kursen den - läraren hon/han/hen - språket det - korridoren den - telefonen den - universitetet det ett foto - det en buss - den en turist - hon/han/hen en adress

Läs mer

VAD HANDLAR BOKEN OM?

VAD HANDLAR BOKEN OM? ANN GOMÉR Sidan 1 Mimmi, valpen och branden Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Mimmi som åker och campar med sin familj och sin hund Bonita. Bonita får en hundkompis som heter Sven och

Läs mer

Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren

Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren Kapitel 1 Hej jag heter Matteo Lindgren. Jag går på elevskolan. Jag är 10 år. Min bästa kompis heter Emil Hanson. Vaktmästaren är läskig. Han är alltid arg skriker så högt så att man blir rädd. Första

Läs mer

Du som svarar på frågorna får vara anonym. Det betyder att du inte behöver berätta ditt namn i enkäten så ingen vet att just du har svarat.

Du som svarar på frågorna får vara anonym. Det betyder att du inte behöver berätta ditt namn i enkäten så ingen vet att just du har svarat. FDUV har några frågor till dig som har en intellektuell funktionsnedsättning. Vi vill veta om du får vara med och bestämma hurdan service du får, till exempel hurdant stöd du får och hur du tycker att

Läs mer

Verksamhetsplan för småbarnsfostran. Garantiföreningen för Kallbäck Barnträdgård r.f

Verksamhetsplan för småbarnsfostran. Garantiföreningen för Kallbäck Barnträdgård r.f Verksamhetsplan för småbarnsfostran. Garantiföreningen för Kallbäck Barnträdgård r.f Kallbäck Lekis grundades 1.9.1968. Lekiset startade vid Eriksnäsvägen. Sedan 1.9.1994 finns lekiset vid Kuusvägen 19

Läs mer

Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!

Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse! Läsnyckel Lea och Maja Författare: Helena Karlsson Lea och Maja är en lättläst ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Boken passar för läsare som vill ha en gripande berättelse, med ett språk som

Läs mer

Kapitel 3. Här är en karta över ön

Kapitel 3. Här är en karta över ön Kap 1 Skeppet Jag var på en färja och jag skulle över till Danmark och spela Champions League finalen som är det bästa man kan vinna i fotbollsvärlden. Jag spelar i FC Liverpool och vi ska möta Bayern

Läs mer

medlemsblad för FDUV och duv-föreningar lägerspecial! Lättläst / GULA PRESSEN

medlemsblad för FDUV och duv-föreningar lägerspecial! Lättläst / GULA PRESSEN gp Lättläst GULA PRESSEN NUMMER 3 SEPTEMBER 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar lägerspecial! Lättläst / GULA PRESSEN 1 Tävling! Lättläst innehåll Tävling 2 Ledare 3 Mera lättläst behövs 4 Vet

Läs mer

www.fduv.fi/manadsbrev

www.fduv.fi/manadsbrev MÅNADSBREV AUGUSTI 2014 Hoppas ni haft en bra sommar! Här kan ni ta del av höstens program. Gula Pressen 3 2014 har deadline den 19 augusti Skicka in foton från sommarens resor och utflykter eller berätta

Läs mer

Caroline Zakrisson [Kurs] [Datum]

Caroline Zakrisson [Kurs] [Datum] Mål att uppnå För stå hur männniskans kropp är uppbyggd i stora drag. Förstå sambandet mellan maten du äter och hur din kropp fungerar. Förstå hjärnans och nervernas betydelse för att vi minns, lär oss

Läs mer

RJL 2015/524. Namn: Personnummer: Datum: individuell plan. Genomförandeplan. Min vilja

RJL 2015/524. Namn: Personnummer: Datum: individuell plan. Genomförandeplan. Min vilja individuell plan Genomförandeplan Min vilja 1 lag LSS LSS ska stödja personer med funktionsnedsättning att leva som andra. Delaktighet och inflytande betyder att du kan vara med i planering runt dig och

Läs mer

SÖRA. Utepedagogik Sverige AB Vulcanusgatan 15 113 21 Stockholm 08-652 52 92 www.utepedagogik.se info@utepedagogik.se

SÖRA. Utepedagogik Sverige AB Vulcanusgatan 15 113 21 Stockholm 08-652 52 92 www.utepedagogik.se info@utepedagogik.se SÖRA Söra är belägen i Södermanland, en bit norr om Nyköping i en lugn och avskild miljö omgiven av skog och stora ängar med utsikt över Hovrasjön. Söra ligger ca tio mil söder om Stockholm och det tar

Läs mer

Skrivglädje i vardagen!

Skrivglädje i vardagen! glädje i vardagen! - distanskursen för dig som vill hitta skrivglädje i vardagen! Inspirationsbrev om drömmar Hej! Nu har du nått halvvägs in i kursen och viktigast är att du har startat upp ditt skrivande

Läs mer

Så här klarar jag mig! Min bedömning av det stöd jag behöver

Så här klarar jag mig! Min bedömning av det stöd jag behöver Så här klarar jag mig! Min bedömning av det stöd jag behöver Aarne Rajalahti, Kalle Ristikartano, Maisa Kosola, Marika Ahlstén, Miia Koski Översättning: Carina Frondén Så här klarar jag mig! Min egen bedömning

Läs mer

Lärarmaterial. Erik blir hjälte. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Torsten Bengtsson

Lärarmaterial. Erik blir hjälte. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Torsten Bengtsson SIDAN 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Boken handlar om Erik och hans pappa som ska campa. När de kommer fram med husvagnen vill Erik bada, men pappa vill sätta upp tältet först. Erik

Läs mer

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar!

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar! Kap.1 Packning Hej jag heter Elin. Jag och min pojkvän Jonathan ska till Gotland med våra kompisar Madde och Markus. Vi håller på att packa. Vi hade tänkt att vi skulle tälta och bada sedan ska vi hälsa

Läs mer

2019 Fritiden i Grums

2019 Fritiden i Grums 2019 Fritiden i Grums Personal Fritiden: Adress: Telefon: Telefonsvarare: Postadress: Alice Lönnemalm och Maud Norberg Solbergsgatan 12 B källaringång 664 30 Grums 070-347 01 40 (Maud svarar i telefonen)

Läs mer

Allemansrätten på lätt svenska

Allemansrätten på lätt svenska EriK lindvall/folio Allemansrätten på lätt svenska ANNiKA ridington-brodén/folio Upptäck naturen du också Det finns mycket att upptäcka och uppleva i naturen. Lyssna på fåglarna. Plocka blommor att ta

Läs mer

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer? Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer? Författare: Kristina Bromark, utvecklingsledare Enheten för välfärd och FoU-stöd, funktionshinder Tfn: 0727-41 54 25 E-post: kristina.bromark@regionuppsala.se

Läs mer

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera) Eva Bernhardtson Louise Tarras Min mening Bildfrågor (diskutera) Folkuniversitetets förlag Box 2116 SE-220 02 Lund tel. 046-14 87 20 www.folkuniversitetetsforlag.se info@folkuniversitetetsforlag.se Information

Läs mer

Den stora Byfesten i Ockelbo

Den stora Byfesten i Ockelbo Den stora Byfesten i Ockelbo Det finns anledning att fira Med anledning av bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och herr Daniel Westling vill Ockelbo fira. Ett firande som på ett värdigt sätt bidrar

Läs mer

TROLLKOJANS VERKSAMHETSMÅL OCH RIKTLINJER

TROLLKOJANS VERKSAMHETSMÅL OCH RIKTLINJER TROLLKOJANS VERKSAMHETSMÅL OCH RIKTLINJER Trollkojans föräldrakooperativa förskola och fritidshem bedriver barnomsorgsverksamhet för barn i åldrarna 1 12 år. Förskolan följer statens läroplan för förskolan

Läs mer

Välkommen att studera på Särvux i Avesta!

Välkommen att studera på Särvux i Avesta! Välkommen att studera på Särvux i Avesta! Särvux är en frivillig vuxenutbildning för dig som är över 20 år och har inlärningssvårigheter som beror på utvecklingsstörning eller förvärvad hjärnskada samt

Läs mer

SÖDERARMS SKÄRGÅRD torsdag till söndag 12-15 juli 2012

SÖDERARMS SKÄRGÅRD torsdag till söndag 12-15 juli 2012 SÖDERARMS SKÄRGÅRD torsdag till söndag 12-15 juli 2012 Vi är åtta personer, varav två är ledare, Mats och Heléne. Inför paddlingen har vi önskningar att vädret ska tillåta oss besök på Håkansskär och Torskär

Läs mer

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Alkohol i Sverige Förr i tiden drack svenskarna mycket

Läs mer

Leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. www.ronneby.se

Leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. www.ronneby.se Leva som andra Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade www.ronneby.se Innehåll Vad är LSS? 3 Leva som andra 3 För vem gäller lagen? 4 Alla insatser i LSS är gratis 5

Läs mer

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Hälsa och alkohol Alkohol i Sverige Förr i tiden drack

Läs mer

Med Vänliga Hälsningar Ingela Pettersson Administrativassistent

Med Vänliga Hälsningar Ingela Pettersson Administrativassistent HEJ! Här kommer nu 2015 års resor och läger med FUB. De resor och läger som finns med i programmet ordnas inte bara av FUB utan vi samarbetar även med Jönköpings kommun, Länsförbundet FUB, Smålands HIF,

Läs mer

Författare: Helena Karlsson

Författare: Helena Karlsson Läsnyckel Lea, vilse! Författare: Helena Karlsson Lea, vilse! är en ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Den riktar sig till dig som vill ha en spännande berättelse, skriven med ett tydligt språk,

Läs mer

Ta vara på tiden, du är snabbt "för gammal" för att inte behöva ta ansvar.

Ta vara på tiden, du är snabbt för gammal för att inte behöva ta ansvar. Några ord till min Tips och råd från IHL1A, 16 januari 2015 Lev livet medan du kan Tänk ej för mycket på framtiden, ej heller på det förflutna Var snäll mot dem som är snälla mot dig; det lönar sig. Gör

Läs mer

Vänersborg - lokala värden

Vänersborg - lokala värden Vänersborg - lokala värden Inledning Vi är två ungdomar som under fyra veckor har sommarjobbat för Vänersborgs kommun med Agenda 21 och folkhälsa. Som projektarbete har vi genom en enkätundersökning valt

Läs mer

STADSLEDNINGSKONTORET

STADSLEDNINGSKONTORET Sommarkollo 2012-Frustuna äventyrskollo SIDAN 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde A. Aldrig 0 0 B. Sällan 3 5,6 C. Ibland 4 7,4 D. Oftast 19 35,2 E. Alltid 28

Läs mer

SVERIGES VACKRASTE KONFERENS? ÅRET RUNT ULLNA GOLF CLUB SKAPAR MÖTEN MED KVALITET

SVERIGES VACKRASTE KONFERENS? ÅRET RUNT ULLNA GOLF CLUB SKAPAR MÖTEN MED KVALITET SVERIGES VACKRASTE KONFERENS? ÅRET RUNT ULLNA GOLF CLUB SKAPAR MÖTEN MED KVALITET ALLT SOM KRÄVS FÖR ER KONFERENS ÅRET RUNT! Vi kan glädjas åt många höga betyg från våra konferensgäster och kanske främst

Läs mer

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla Kapitel 1 Hej jag heter Albert och är 8 år. Jag går på Albertskolan i Göteborg. Min fröken heter Inga hon är sträng. Men jag gillar henne ändå. Mina nya klasskompisar sa att det finns en magisk dörr på

Läs mer

INNEHÅLL. Vad är sexualitet? Vad bär vi med oss? Sexualitetens årstider Sexualitetens vardagsutmaningar Vad tänder Vad avtänder Goda val

INNEHÅLL. Vad är sexualitet? Vad bär vi med oss? Sexualitetens årstider Sexualitetens vardagsutmaningar Vad tänder Vad avtänder Goda val INNEHÅLL Vad är sexualitet? Vad bär vi med oss? Sexualitetens årstider Sexualitetens vardagsutmaningar Vad tänder Vad avtänder Goda val Och de älskar sin kropp tittar på varandra uppifrån och ända ner.

Läs mer

SIDAN 1. Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

SIDAN 1. Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Mårten Melin Boken handlar om: Boken är en bilderbok, där man får följa en flicka. Hon gör en utflykt till stranden, tillsammans med sin familj. Där träffar hon en sjöjungfru

Läs mer

Östra Göinge kommun

Östra Göinge kommun Daglig verksamhet Östra Göinge kommun www.ostragoinge.se Vad är daglig verksamhet? Att ha ett arbete eller en sysselsättning är viktigt för de flesta människor. Ett arbete innebär att man är med i en gemenskap

Läs mer

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa? 1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.

Läs mer

Läsnyckel. Tusen gånger om. Författare: Cecilia Sundh. Innan du läser. Medan du läser

Läsnyckel. Tusen gånger om. Författare: Cecilia Sundh. Innan du läser. Medan du läser Läsnyckel Tusen gånger om Författare: Cecilia Sundh Tusen gånger om är en berättelse med ett viktigt budskap. Den handlar om 13-åriga Iza, som träffar en äldre kille när hon är på sommarkollo. En kväll

Läs mer

V V I I ING K L LE. den snälla skeppskatten

V V I I ING K L LE. den snälla skeppskatten I I ING V V K L LE den snälla skeppskatten I I ING V V K L LE den snälla skeppskatten Text: Maarit Wall Illustrationer: Henrik Nilson Layout och produktion: Viking Line Mariehamn Tryck: Mariehamns Tryckeri

Läs mer

Personlig service. Värdparet David och Margareta hälsar såväl nya som gamla kunder välkomna till Odalgården.

Personlig service. Värdparet David och Margareta hälsar såväl nya som gamla kunder välkomna till Odalgården. En närbelägen idyll Värdparet David och Margareta hälsar såväl nya som gamla kunder välkomna till Odalgården. Personlig service Som konferensgäst på Odalgården blir du snabbt varse om den familjära stämningen

Läs mer

Hösten 2015 - Våren 2016

Hösten 2015 - Våren 2016 Hösten 2015 - Våren 2016 Masugnen ~ 1 ~ Vem kan gå på särvux? Särskild utbildning för vuxna (särvux) är kommunens vuxenutbildning för dig som är över 20 år och som har inlärningssvårigheter som beror på

Läs mer

22 23 April. Var: Vara folkhögskola. Kostnad: 500 kr. För mer information och anmälan kontakta: Roger Lind

22 23 April. Var: Vara folkhögskola. Kostnad: 500 kr. För mer information och anmälan kontakta: Roger Lind 22-23 April Ungdomsläger för ungdomar i åldern 10-20 år. Ett händelserikt läger med mycket mys, skoj och stoj! Fritidsledarutbildningen på Vara Folkhögskola och Tävling/Ungdomsutskottet i Västergötlands

Läs mer

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA Daniel Lehto 2011 daniellehto@yahoo.se Till Julia PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO Pappa jobbar på ett boende för gamla människor. Det är ett roligt

Läs mer

Ann-Christin Matsson. Diplomering

Ann-Christin Matsson. Diplomering Diplomering 1. Har haft en grupp på 4 barn mellan 4-8 år. Vi har varit i min lokal där jag har mina andra yoga grupper. Barnen tyckte mycket om lokalen och stämningen med ljus och avkoppling. Började alltid

Läs mer

1. Ett bord med flera maträtter eller drycker. 2. När man knådar kroppen så att musklerna blir mjukare. 3. Göra så att något blir svagare.

1. Ett bord med flera maträtter eller drycker. 2. När man knådar kroppen så att musklerna blir mjukare. 3. Göra så att något blir svagare. Att förstå ord hjälper dig att förstå text. Vad betyder orden? Skriv siffran vid rätt ord. 5 4 6 3 2 1 kämpa uppmuntran SPA dämpa massage buffé 1. Ett bord med flera maträtter eller drycker. 2. När man

Läs mer

Magiska dörren. Gjord av Emma K

Magiska dörren. Gjord av Emma K Magiska dörren Gjord av Emma K Hej jag heter Violetta och är 11år och jag bor i en stad som heter Bounes Aires. Jag bor i ett radhus det finns 100 st radhus på min gata. Gatan heter Ladsa gatan 332. Jag

Läs mer

SEGLING OCH PADDLING: BÅTEN

SEGLING OCH PADDLING: BÅTEN SEGLING OCH PADDLING: BÅTEN Segelbåtar kännetecknas på dess segel. Ett segel är en duk som fästs på båten för att fånga vinden. Med hjälp av vinden och seglet förs båten framåt. Det finns många olika segel

Läs mer

DUV Vingen Info 3/12

DUV Vingen Info 3/12 DUV Vingen Info 3/12 Innehåll 1. Styrelsen välkomnar! 2. DUV Mellersta Nyland fyller 40 år! 3. Konstklubbens vernissage 4. Kallelse till höstmöte 5. Duv-teaterns fotografier 6. Filmklubben 7. Bowlingen

Läs mer

Det handlar om arbetslivsinriktad rehabilitering. Målet är att du ska kunna försörja dig själv.

Det handlar om arbetslivsinriktad rehabilitering. Målet är att du ska kunna försörja dig själv. 1 För att gå här på Finsam? Man ska vilja förändra. Vilja gå mot ett mål. Respektera andra, utan att döma. Vilja ta ansvar för sig själv och för gruppen. Grejen med Finsam är att du bara behöver gå till

Läs mer

Facit Spra kva gen B tester

Facit Spra kva gen B tester Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1

Läs mer