Inslaget den 19 april 2012 I påannonseringen till inslaget sa nyhetsuppläsaren följande.

Save this PDF as:
 WORD  PNG  TXT  JPG

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Inslaget den 19 april 2012 I påannonseringen till inslaget sa nyhetsuppläsaren följande."

Transkript

1 1/9 BESLUT Dnr: 12/01058 SAKEN Rapport, SVT1, , och 04-20, kl , inslag med och om en mellanmålsprodukt; fråga om opartiskhet och saklighet samt fråga om beriktigande BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet samt inte heller mot bestämmelsen om beriktigande. INSLAGEN Inslaget den 5 mars 2012 Inslaget handlade om sockerinnehållet i måltidsersättningar. Ur en väska plockades olika produkter upp, däribland en av märket Reztart. Inslaget den 19 april 2012 I påannonseringen till inslaget sa nyhetsuppläsaren följande. Professor gör reklam för diabetesmat som experterna avråder från. [---] En professor på Lunds Universitet förekommer alltså flitigt i reklamen för mellanmålsprodukten Reztart som riktar sig till bland annat diabetiker. Men alla experter som vi talat med sågar produkten. Professorn själv säger att han inte bryr sig. Bilder visades i inslaget på produkten och texten Undvik dina dippar och Ett proteinrikt mellanmål syntes på produkterna. I bild visades också delar av produktens webbsida där det med gul överstrykning markerades mycket bra mellanmålsalternativ för diabetiker. I inslaget, som innehöll en intervju med professor A, sades följande. (Reporter) Ett mellanmål som bygger på 10 års forskning i samarbete med Lunds universitetssjukhus och professor A. Det är lätt att bli imponerad. Problemet är att professorn inte har forskat fram Reztart utan ett näringspulver som produkterna är berikade med. (Reporter) Om jag läser det här så läser jag att det är forskning med professor A och universitetssjukhuset och Reztart är ett resultat av det, då tänker jag att ja, men då måste det här vara bra då. (A) Ja, men alltså sån är ju reklam. Jag har Myndigheten för radio och tv Tel: Fax: Box 33, Stockholm-Globen Besöksadress: Arenavägen 55, plan 7

2 2/9 forskat fram det här pulvret som vi har i den, jag har ingen kontroll över hur man brukar mitt namn. (Reporter) Reztart riktar sig bland annat till diabetiker men ingen av de sex olika diabetesdietister som vi har haft kontakt med anser att Reztart är ett bra mellanmål för deras patienter, inte heller professorn i diabetesforskning, B. (Reporter) Skulle du säga att det är ett bra mellanmål? (B) Nej, det tycker jag inte eftersom det innehåller ganska mycket socker, eller mycket socker till och med, i relativt i förhållande till hur mycket den väger, produkten. (Reporter) Företaget som säljer Reztart vill inte ställa upp på en intervju. De hävdar att produkten visst fungerar, men några bevis för det vill de inte göra offentliga, det är företagshemligheter. Men frågan är egentligen varför en ansedd professor i kirurgi ställer upp i reklamen för en produkt som Reztart. (A) Men jag kan inte göra någonting med det. (Reporter) Du kan inte ringa dem och säga att jag vill inte att mitt namn ska stå här för eran produkt håller inte för det den lovar? (A) Ja, men då skulle jag inte kunna göra något annat än att ringa runt olika företag och sånt och säga. Jag bryr mig inte. (Reporter) A:s forskning på näringspulvret är betalt av företaget. Pengarna har gått till ett bolag som A själv grundat (namn på bolaget) som omsätter över 9 miljoner kronor om året. Inslaget den 20 april 2012 Inslaget refererade till sändningen dagen innan och påannonserades av nyhetsuppläsaren enligt följande. Lunds universitet tar i dag avstånd från professor A:s medverkan i marknadsföringen av livsmedelsprodukter. Det var i går som avslöjade Lundaprofessorns sidoverksamhet. I inslaget intervjuades dekanus för Lunds universitet om lämpligheten i professorns agerande. Företrädaren fick i inslaget kommentera professorns uttalanden i nyhetsinslaget från dagen innan samtidigt som bilder och sekvenser visades från inslaget som sändes föregående dag. I inslaget sades följande. (Reporter) Hur påverkar professorns beteende förtroendet för Lunds universitet? (Dekanus) Alltså det är ju inte bra. Jag måste prata med A om detta. (Reporter) I går kunde vi berätta att professor A vid Lunds universitet förekommer flitigt i marknadsföringen av en mellanmålsprodukt som riktar sig till bland annat diabetiker, trots att det inte finns några publicerade forskningsresultat som bevisar effekten. (Reporter) Du kan inte ringa dem och säga att jag vill inte att mitt namn ska stå här för eran produkt håller inte för det den lovar? (A) Ja, men då skulle jag inte kunna göra något annat än att ringa runt olika företag och sånt och säga. Jag bryr mig inte. (Dekanus) Med tanke på det som var i tv:n i går så är det ju inte okej att uttala sig på det sättet och allt som vi gör inom Lunds universitet det baserar sig på vetenskap och vetenskapliga artiklar. (Reporter) Ja, Lunds universitet har en stolt tradition av vetenskap, ett av Europas ledande lärosäten enligt deras hemsida. Men alla fina ord hänger förstås på ett förtroende, att allmänheten litar på att det professorer säger har ett vetenskapligt stöd. I dag konstaterar Dekanus för Lunds universitet att det förtroendet kan ha skadats. Vad är det allvarligaste med professorns agerande? (Dekanus) Ja det allvarligaste är att han säger att han inte bryr sig.

3 3/9 ANMÄLAN Inslagen är anmälda av företaget Indevex AB som anför i huvudsak följande. Rapport framställer den 5 mars 2012 produkten Reztart som en bantningsprodukt genom att visa den i bild samtidigt med måltidsersättningsprodukter vilket också reportaget handlar om. Detta sker trots att företaget noggrant informerat reportern om produktens innehåll och hur denna marknadsförs, som en mellanmålsprodukt och inte en bantningsprodukt. Den 19 och 20 april 2012 visas inslag där produkten i stället framställs som en produkt som marknadsförs och förekommer i reklam riktad till diabetiker. Reportern visar att det på företagets hemsida står att produkten är lämplig som mellanmål för diabetiker. Det är korrekt att det står så, men som svar på så kallade ofta ställda frågor, att produkten är lämplig för diabetiker. Detta handlar om produktupplysning och inte marknadsföring och reklam som anmälaren menar att det påstås i reportaget. Reportern uppger att produkten innehåller 27 gram socker men har informerats om skillnaden mellan de olika sockerarterna i produkten och dess låga GI. Denna information har reportern valt att utelämna i reportaget och informationen var därför vinklad. Reportern påstod felaktigt att företaget uppgett att studier och forskningsrapporter är hemliga. Detta är inte korrekt eftersom företaget förklarade att handlingarna innehåller företagsintern information som därför inte kan skickas ut. I stället har företaget erbjudit att gå igenom forskningsresultat och studier på plats med reportern, men det avböjdes. Reportern uppgav också i inslaget att produkten är en omstridd diabetesprodukt. Den är varken omstridd eller en diabetetsprodukt. Företaget borde ha fått möjligheten att bemöta påståendena i inslagen den 19 och 20 april. PROGRAMFÖRETAGETS YTTRANDE Sveriges Television (SVT), anser att inslagen överensstämmer med kraven på opartiskhet och saklighet samt bestämmelsen om beriktigande och anför i huvudsak följande. I inslaget den 5 mars 2012 fanns en bildsekvens där reportern packade upp en rad produkter ur en väska. Av misstag kom en förpackning av den aktuella produkten med bland dessa, trots att det inte var relevant i ett inslag om måltidsersättningar. Reportern uppmärksammades på detta genom ett e-brev från anmälaren och svarade med ett beklagande konstaterande att bildsättningen var ett misstag. Anmälaren svarade i sin tur reportern på följande sätt i ett e-brev den 16 mars OK, vi låter det bero det där med bildförvecklingar blir ju lite stressigt ibland kan jag tro. Redaktionens bedömning var att felet inte var av

4 4/9 den betydelsen att det behövdes en rättelse i ett senare program. Texten på den felaktiga förpackningen i bild var knappt läsbar för tittarna och produktens namn nämndes inte i inslaget. I inslagen den 19 och 20 april 2012 sägs det inte att produkten marknadsförs och förekommer i reklam riktad mot diabetiker. Det sägs genomgående i inslagen att produkten riktar sig till bland annat diabetiker. I inslaget den 19 april 2012 visas tydligt i bild vad denna formulering baserar sig på, nämligen att det under fliken för FAQ (vanligen ställda frågor) på produktens webbplats angavs att produkten var ett mycket bra mellanmålsalternativ för diabetiker. Det fanns alltså fog för att säga att produkten riktade sig till bland annat diabetiker. Det stämmer att reportern fått uppgifter från företaget att produkten har ett lågt GI och att den innehåller fruktsocker. Däremot har företaget inte kunnat visa upp några vetenskapligt granskade belägg för att produkten har ett lågt GI. Huvudfokus i inslagen den 19 och 20 april låg inte heller på själva produkten utan på den professor som gav vetenskaplig tyngd åt reklamen för produkten, utan att det gjorts några vetenskapliga tester på den. Reportern framförde ändå en kommentar från företaget på följande sätt i inslaget den 19 april. Företaget som säljer produkten vill inte ställa upp på en intervju. De hävdar att produkten visst fungerar [här visades i bild en blodsockerkurva från företagets hemsida] men några bevis för det vill de inte göra offentliga. Det är företagshemligheter. Detta kom efter de kritiska kommentarerna från diabetesexperter i inslaget. SVT anser att det i nyhetsinslagets korta form var en tillräcklig sammanfattning av företagets motargument. När det gäller fruktsocker hade reportern talat med två olika experter som oberoende av varandra menade att mellanmålsprodukter som denna innehåller alltför mycket socker (naturliga sockerarter som fruktsocker inräknat) för att vara ett bra alternativ för diabetiker. Om detta informerades anmälaren på följande sätt i ett mejl den 6 mars. Vad professorerna säger är att produkten innehåller för mycket socker (även om det är naturligt ) i förhållande till andra ingredienser, som fibrer, för att det ska ge en lång mättnad. Reportern säger inte att företaget har uppgett att studier och forskningsrapporter är hemliga. Hon säger att de hävdar att produkten fungerar, men vill inte göra några bevis för det offentliga. Bakgrunden till detta är en mejlväxling med anmälaren där han först flera gånger övervägde att ställa upp i en intervju, men till slut avböjde. I ett e-brev den 15 mars skrev anmälaren. Men som sagt, som vi ser det, har vi inget att bidra med i en inspelad intervju. Det blir lätt enbart grova generaliseringar (...) och svårt att få rätt vinkling på de här frågorna. I stället för att kommentera professorernas syn på sockerinnehållet i produkten

5 5/9 Reztart skrev anmälaren bland annat följande i samma mejl den 15 mars. Det finns naturligtvis också en mängd företagsintern information som verifierar NGCformulans positiva inverkan på både blodsocker och mättnad i produkter som den ingår i, till exempel Reztart. Men det är inget man per automatik kan lämna ut till pressen, eftersom många av våra lösningar och resultat ingår i bolagets unika IP-rättigheter. [...]. Nu är schemat hårt uppbokat den närmaste framtiden, men det enda jag ser att vi skulle kunna bidra ytterligare med för att möjligen bringa lite mera ljus över sockerdiskussionen vore att vid lämpligt tillfälle försöka få till ett möte med någon av våra medicinska experter, där du under sekretess kan få se delar av forskningsmaterial som stödjer nyttan av våra produkter. Efter ytterligare skriftväxling tackade reportern nej till detta med motiveringen att hon för att kunna värdera det som presenterades under sekretess behövde kunna visa materialet för en oberoende expert med adekvat vetenskaplig bakgrund. I ett mejl den 16 mars bad hon i stället om att få ta del av studierna skriftligt med eventuella hemliga uppgifter överstrukna och skrev att anmälaren gärna fick förklara varför eventuella blodsockermätningar efter intag av produkten Reztart behövde vara hemliga. Något svar kom aldrig. Mot bakgrund av detta kan SVT inte se att beskrivningen i inslaget blev missvisande eller att företaget inte fick möjligheten att framföra sin inställning i inslaget. SVT har i inslagen inte kunnat finna något uttalande av reportern om att produkten är en omstridd diabetesprodukt. Företaget kontaktades i god tid före inslagen den 19 och 20 april Den första kontakten togs redan i slutet av februari och följdes av den långa mejlväxlingen med anmälaren fram till den 16 mars då anmälaren bröt kontakten. Begäran om beriktigande Anmälaren skickade en begäran om beriktigande till Rapports ansvarige utgivare och SVT:s verkställande direktör samma dag som han gjorde en anmälan till granskningsnämnden. Här begärde han bland annat rättelse av bildsättningen i inslaget (den 5 mars 2012), något som han alltså tidigare inte ansåg behövdes. Efter en genomgång av anmälarens skrivelser och innehållet i inslagen bedömde redaktionen att någon rättelse inte behövde göras. Eftersom anmälaren redan valt att låta granskningsnämnden avgöra frågan fick han ett kortfattat svar från SVT:s vd att hon och Rapports ansvarige utgivare avstod från att svara på frågorna vid denna tidpunkt. ANMÄLARENS KOMMENTAR Anmälaren har kritiserat SVT:s yttrande. Kommentarernas huvudsakliga innehåll kan sammanfattas enligt följande. Hela upplägget som reportern gjorde i inslagen den 19 och 20 april byggde på att man godtyckligt valde ut en produkt Reztart som representant för en hel grupp livsmedel (mellanmålsprodukter) och dessutom gav den en stämpel som

6 6/9 diabetesprodukt. Man valde till och med att klassa den som sågad diabetesprodukt och vinklade inslagen så att det skulle framstå som att det var så produkten Reztart huvudsakligen marknadsförs. Eftersom inte SVT tycks komma ihåg detta bifogar anmälaren en utskrift från SVT:s webbplats där inslagen presenteras. Det sägs att företaget och professor A skulle göra reklam för Reztartprodukterna speciellt riktad till diabetiker. Ingenstans förekommer detta i några reklambudskap. Den enda hänsyftning som görs är, som SVT mycket riktigt påpekar i sitt yttrande, att det på webbplatsens ofta förekommande frågor (FAQ) där en fråga bland en stor mängd andra är om produkten kan rekommenderas också för diabetiker, som där helt riktigt besvaras med att de anses vara lämpliga även för den konsumentgruppen. Eftersom det är uppenbart för insatta i nutritionsfrågor att det ofta finns fler än en sanning när det gäller vilken diet som rekommenderas för olika konsumenter, så borde SVT ha lagt ner lite mer tid på att försöka se vad som sägs ifrån forskningshåll. Det finns en mängd studier inom området socker och diabetes som stöder användningen av nutritionsprodukter/livsmedel sådana som den aktuella produkten representerar, även för diabetiker. Naturligt fruktsocker (fruktos) som vi ofta rekommenderas äta är också det som huvudsakligen ingår i Reztartprodukterna. Dessa innehåller i stort sett samma mängd och typ av sockerarter som exempelvis ett till ett och ett halvt medelstort äpple. Det kan då knappast anses som objektivt att enbart välja ut några få argument och referera till utlåtande av två utvalda experter (varav den ena sedan länge haft en egen agenda inom sockerdiskussionen) för att göra generaliserande bedömningar av en enskild mellanmålsprodukt. En produkt som dessutom i sammanhanget har valts ut som ett exempel bland en stor mängd mellanmål som har både mer eller mindre mängder socker. I samband med detta ifrågasätts också om SVT:s experter tillhandahållits hela bilden med koncept, teknologi och produktinformation som reportern fått av företaget och som skulle ge en komplett bild av produkternas komplexa näringsuppbyggnad. Den extrema vinkling som SVT valde och där produkten Reztart utpekades som ifrågasatt diabetesprodukt och slagpåse för en hel grupp livsmedel/ mellanmålsprodukter som innehåller socker, fanns inte med i dialogen så länge kommunikationen med journalisten pågick. Företaget utgick i informationen om produkterna att de marknadsförs som naturliga mellanmål för människor i farten vilket är helt uppenbart om man läser informationen på förpackningar, webbsidor med mera och som påpekats otaliga gånger i kommunikationen med journalisten. Det passerade sedan fem veckor till dess att inslagen sändes utan att företaget vare sig fick veta vad som avsåg sändas eller fick en chans att kommentera detta.

7 7/9 SVT:s inslag har genom sin partiskhet, osaklighet och förtalsliknande kampanj mot en av de forskare som företaget samarbetar med, allvarligt skadat företagets varumärke och möjligheter på marknaden. Kunder och övriga intressenter har genom SVT:s vilseledande information ställt sig frågande till bolaget och dess produkter, något som har kostat bolaget stora pengar och förlorad tid. Företaget tvingades direkt efter inslagen att lägga stora resurser på att förklara de rätta sakförhållandena och försöka återbygga sitt förtroendekapital, ett arbete som fortfarande pågår, och som för att lyckas också kräver en tydlig rättelse genom ett beriktigande av SVT. PROGRAMFÖRETAGETS TILLÄGGSYTTRANDE SVT har tagit del av anmälarens kommentar på SVT:s yttrande och anför bland annat följande. Anmälaren påstår att SVT godtyckligt valde ut just produkten Reztart bland en hel grupp livsmedel. Detta stämmer inte. Produkten Reztart skiljde sig från andra mellanmålsprodukter eftersom den sades bygga på forskning av en känd professor. Det var, som SVT påpekat i sitt yttrande, huvudsakligen professorns agerande som stod i fokus i inslagen den 19 och 20 april. Den text från SVT:s webbplats som anmälaren bifogat till sin kommentar är inte en utskrift av något av de aktuella inslagen, utan har delvis ett annat innehåll. Anledningen till att redaktionen valde att lyfta fram påståendet på Reztarts webbplats att produkten är ett mycket bra mellanmålsalternativ för diabetiker är att det vilar ett sorts ansvar på den tillverkare som påstår att en produkt är gynnsam för en viss patientgrupp. Den kritiska granskningen av professorns medverkan gällde marknadsföringen i dess helhet. Det finns inte heller för fullt friska någon publicerad forskning som stödjer påståendet i marknadsföringen att produkten Reztart skulle bidra till en jämn blodsockernivå i flera timmar. AKTUELLA BESTÄMMELSER SVT ska bedriva programverksamheten opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrande- och informationsfrihet ska råda i televisionen (5 i sändningstillståndet). Kravet på opartiskhet innebär enligt granskningsnämndens praxis att om allvarlig kritik riktas mot en klart utpekad part ska den kritiserade få bemöta eller kommentera kritiken. Som regel ska detta ske i samma program eller inslag. Att en part vägrar att medverka hindrar inte att ett program eller inslag sänds. Om möjligt bör i sådana fall den kritiserades uppfattning redovisas på något annat sätt. Kravet på saklighet innebär främst att uppgifter som är av betydelse för framställningen ska vara korrekta och att framställningen inte får vara

8 8/9 vilseledande, till exempel genom att väsentliga uppgifter utelämnas. SVT ska beriktiga uppgifter som förekommit i ett tv-program när det är befogat (5 kap. 4 radio- och tv-lagen). GRANSKNINGSNÄMNDENS BEDÖMNING Granskningsnämnden övervakar innehållet i sändningar enligt radio- och tvlagen. Vad anmälaren anfört om innehållet i artiklar på SVT:s webbplats föranleder ingen åtgärd. Inslaget den 5 mars 2012 Granskningsnämnden konstaterar att den aktuella produkten under en kort sekvens visserligen syntes som en bland flera produkter i inslaget om måltidsersättningar. Nämnden anser dock, mot bakgrund av att produkten inte exponerades på ett framträdande sätt som ett typexempel på en måltidsersättning, att förekomsten av den aktuella produkten inte medför att inslaget strider mot kravet på saklighet. Nämnden finner därmed att SVT inte handlat i strid med bestämmelsen om beriktigande (5 kap. 4 radio- och tv-lagen). Inslagen den 19 och 20 april 2012 Granskningsnämnden konstaterar att inslaget den 19 april, där nyhetsuppläsaren benämnde den aktuella produkten som diabetesmat, blev missvisande. Nämnden anser dock inte att inslaget strider mot kravet på saklighet. Nämnden beaktar i den bedömningen att uttalandena anknöt till den information som funnits på företagets egen webbplats med svar på vanligt förekommande frågor om produkten kunde rekommenderas för diabetiker. Vad anmälaren anfört i fråga om reporterns uttalande om företagshemligheter innebär inte, mot bakgrund av vad som framkommit i ärendet om kontakterna mellan reportern och företaget, att inslaget strider mot kravet på saklighet. Nämnden kan inte heller finna att anmälarens övriga saklighetsinvändningar medför att inslaget strider mot detta krav. Inslagen innehöll kritik mot professor A som fick bemötas av professorn själv. Av handlingarna framgår vidare enligt nämndens mening att anmälaren getts tillfälle att bemöta kritiken i tillräcklig utsträckning. Mot bakgrund av detta konstaterar nämnden att inslagen inte heller i detta avseende strider mot kravet på opartiskhet.

9 9/9 Detta beslut har fattats av Henrik Jermsten, K-G Bergström, Elisabet Bäck, Ingrid Carlberg, Maria Edström, Leif Hedman och Jan Holmberg efter föredragning av Rihaneh Rouhani. På granskningsnämndens vägnar Henrik Jermsten Rihaneh Rouhani Detta är en elektronisk kopia av beslutet. Namnunderskrifter finns på originalhandlingen som förvaras hos myndigheten.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på saklighet och opartiskhet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på saklighet och opartiskhet. 1/5 BESLUT 2012-03-19 Dnr: 11/02936 SAKEN Sydnytt, SVT1, 2011-09-21, kl. 19.15, inslag om gatutidningen Aluma; fråga om saklighet och opartiskhet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det brister i förhållande till kravet på opartiskhet.

Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det brister i förhållande till kravet på opartiskhet. 1/5 BESLUT 2013-03-18 Dnr: 12/02634 SAKEN ABC, SVT1, 2012-10-14, kl. 18.10, inslag om en ansökan om rivning av ett hyreshus på Södermalm; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet BESLUT

Läs mer

Rapport, SVT1, 2013-08-01, kl. 9.30, inslag om en fettdiet; fråga om opartiskhet och saklighet

Rapport, SVT1, 2013-08-01, kl. 9.30, inslag om en fettdiet; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT 2013-11-25 Dnr: 13/01745 SAKEN Rapport, SVT1, 2013-08-01, kl. 9.30, inslag om en fettdiet; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Plus, SVT1, 2015-03-12, inslag om ett företag; fråga om opartiskhet och saklighet

Plus, SVT1, 2015-03-12, inslag om ett företag; fråga om opartiskhet och saklighet 1/7 BESLUT 2015-11-09 Dnr: 15/00928 SAKEN Plus, SVT1, 2015-03-12, inslag om ett företag; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven

Läs mer

Rapport, SVT1, 2015-11-29, kl. 19.30, inslag om skönhetsingrepp; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet

Rapport, SVT1, 2015-11-29, kl. 19.30, inslag om skönhetsingrepp; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet 1/6 BESLUT 2016-04-18 Dnr: 15/03293 SAKEN Rapport, SVT1, 2015-11-29, kl. 19.30, inslag om skönhetsingrepp; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden

Läs mer

Plus, SVT1, 2015-09-17, inslag om en dusch; fråga om opartiskhet och saklighet

Plus, SVT1, 2015-09-17, inslag om en dusch; fråga om opartiskhet och saklighet 1/6 BESLUT 2016-03-07 Dnr: 15/03197 SAKEN Plus, SVT1, 2015-09-17, inslag om en dusch; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven

Läs mer

Västnytt, SVT1, 2014-02-04, kl. 7.10, 19.15 och kl. 21.45, inslag om gästarbetare från Kamerun; fråga om opartiskhet och saklighet

Västnytt, SVT1, 2014-02-04, kl. 7.10, 19.15 och kl. 21.45, inslag om gästarbetare från Kamerun; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT 2014-05-26 Dnr: 14/00430 SAKEN Västnytt, SVT1, 2014-02-04, kl. 7.10, 19.15 och kl. 21.45, inslag om gästarbetare från Kamerun; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget kl. 7.10 fälls.

Läs mer

Inslagen i Aktuellt och Lokala nyheter fälls. Granskningsnämnden anser att de strider mot kravet på saklighet.

Inslagen i Aktuellt och Lokala nyheter fälls. Granskningsnämnden anser att de strider mot kravet på saklighet. 1/6 BESLUT 2014-03-17 Dnr: 13/02207, 2297, 2309, 2616 och 14/00100 SAKEN Uppdrag granskning, SVT1, 2013-10-02 och 12-18, Aktuellt, SVT2, 2013-10-14 och Lokala nyheter, Sveriges Radio P4 Malmöhus, 2013-10-02,

Läs mer

Sydnytt, SVT1, 2013-04-22, kl. 18.10 och Sverige idag, SVT1, 2013-04-24, inslag om en opinionsundersökning; fråga om opartiskhet och saklighet

Sydnytt, SVT1, 2013-04-22, kl. 18.10 och Sverige idag, SVT1, 2013-04-24, inslag om en opinionsundersökning; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2013-09-16 Dnr: 13/01041 och 1072 SAKEN Sydnytt, SVT1, 2013-04-22, kl. 18.10 och Sverige idag, SVT1, 2013-04-24, inslag om en opinionsundersökning; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT

Läs mer

Lika olika, SVT2, 2011-12-21, program med inslag om handikappersättning för döva; fråga om opartiskhet och saklighet

Lika olika, SVT2, 2011-12-21, program med inslag om handikappersättning för döva; fråga om opartiskhet och saklighet 1/6 BESLUT 2012-09-03 Dnr: 11/03869 SAKEN Lika olika, SVT2, 2011-12-21, program med inslag om handikappersättning för döva; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Programmet kritiseras men frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Nyheterna, TV4, 2013-09-02, kl. 19.00, inslag om Hells Angels och PayBack Sverige; fråga om saklighet och respekt för privatlivet

Nyheterna, TV4, 2013-09-02, kl. 19.00, inslag om Hells Angels och PayBack Sverige; fråga om saklighet och respekt för privatlivet 1/5 BESLUT 2014-02-03 Dnr: 13/02080 SAKEN Nyheterna, TV4, 2013-09-02, kl. 19.00, inslag om Hells Angels och PayBack Sverige; fråga om saklighet och respekt för privatlivet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Inslagen den 6 augusti 2015 Inslagen handlade om ett planerat asylboende. Inslaget klockan 18.10 påannonserades enligt följande.

Inslagen den 6 augusti 2015 Inslagen handlade om ett planerat asylboende. Inslaget klockan 18.10 påannonserades enligt följande. 1/8 BESLUT 2016-01-25 Dnr: 15/02091 SAKEN SVT Nyheter Västernorrland, SVT1 och SVT2, 2015-08-06, kl. 18.10, 19.55 och 21.25 samt 08-07, kl. 7.40, 8.10, 8.40, 9.10, 18.10, 19.55 och 21.25, inslag om ett

Läs mer

Sveriges Television AB ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut i fråga om respekt för privatlivet.

Sveriges Television AB ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut i fråga om respekt för privatlivet. 1/6 BESLUT 2016-01-25 Dnr: 15/01986 SAKEN SVT Nyheter Stockholm, SVT1, 2015-08-05, kl. 19.55 och SVT2, kl. 21.25, inslag om en rättegång; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet BESLUT

Läs mer

1/8. BESLUT 2012-09-03 Dnr: 11/03802 SAKEN BESLUT INSLAGET

1/8. BESLUT 2012-09-03 Dnr: 11/03802 SAKEN BESLUT INSLAGET 1/8 BESLUT 2012-09-03 Dnr: 11/03802 SAKEN Uppdrag granskning, SVT1, 2011-12-14, inslag om Swedish Defence League; fråga om opartiskhet och saklighet och bestämmelserna om beriktigande och respekt för privatlivet

Läs mer

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/6 BESLUT 2013-02-04 Dnr: 12/01630, 1636 och 1776 SAKEN Aktuellt, SVT2, 2012-08-19 och 2012-09-09, inslag om konflikten i Syrien, fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kravet på opartiskhet. Sveriges Radio ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut.

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kravet på opartiskhet. Sveriges Radio ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut. 1/5 BESLUT 2012-12-20 Dnr: 12/01833 SAKEN Godmorgon Stockholm, Sveriges Radio P4 Radio Stockholm, 2012-09-17, inslag om en dödsannons; fråga om opartiskhet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser

Läs mer

Eftermiddag, Sveriges Radio P4 Örebro, 2015-08-19, inslag med en debatt om djurens rätt; fråga om mediets särskilda genomslagskraft och opartiskhet

Eftermiddag, Sveriges Radio P4 Örebro, 2015-08-19, inslag med en debatt om djurens rätt; fråga om mediets särskilda genomslagskraft och opartiskhet 1/6 BESLUT 2016-01-25 Dnr: 15/02169 SAKEN Eftermiddag, Sveriges Radio P4 Örebro, 2015-08-19, inslag med en debatt om djurens rätt; fråga om mediets särskilda genomslagskraft och opartiskhet BESLUT Inslaget

Läs mer

Ekonyheterna och Morgoneko, P3 och P1, 2013-12-05, kl. 4.00 och 9.00, inslag om angrepp på får; fråga om opartiskhet och saklighet

Ekonyheterna och Morgoneko, P3 och P1, 2013-12-05, kl. 4.00 och 9.00, inslag om angrepp på får; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2014-05-26 Dnr: 13/02873 SAKEN Ekonyheterna och Morgoneko, P3 och P1, 2013-12-05, kl. 4.00 och 9.00, inslag om angrepp på får; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/5 BESLUT 2013-06-10 Dnr: 13/00495 SAKEN P4 Extra, 2013-02-25, programledaruttalande om Sverigedemokraterna; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Inslaget den 12 januari 2012 fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslaget den 12 januari 2012 fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/5 BESLUT 2012-06-21 Dnr: 12/00220 SAKEN Nordnytt, SVT1, 2012-01-12 och 01-13, kl. 19.15, inslag om Kiruna flygplats; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget den 12 januari 2012 fälls. Granskningsnämnden

Läs mer

Rapport, SVT1, 2011-09-30, kl. 19.30, inslag om franchisetagare; fråga om opartiskhet och saklighet

Rapport, SVT1, 2011-09-30, kl. 19.30, inslag om franchisetagare; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2012-05-02 Dnr: 11/03716 SAKEN Rapport, SVT1, 2011-09-30, kl. 19.30, inslag om franchisetagare; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider

Läs mer

Svensk maffia, TV4, 2011-02-03, kl. 21.00, inslag om bland annat gängmedlemmen NN; fråga om respekt för privatlivet

Svensk maffia, TV4, 2011-02-03, kl. 21.00, inslag om bland annat gängmedlemmen NN; fråga om respekt för privatlivet 1/6 BESLUT 2011-09-19 Dnr: 11/00357 och 359 SAKEN Svensk maffia, TV4, 2011-02-03, kl. 21.00, inslag om bland annat gängmedlemmen NN; fråga om respekt för privatlivet BESLUT Inslaget om NN fälls. Granskningsnämnden

Läs mer

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på saklighet eller mot bestämmelsen om respekt för den enskildes privatliv.

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på saklighet eller mot bestämmelsen om respekt för den enskildes privatliv. 1/9 BESLUT 2011-11-28 Dnr: 11/00491 SAKEN Fuskbyggarna, TV4, 2011-02-02, program om en renovering; fråga om saklighet och respekt för privatlivet BESLUT Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Skavlan, SVT1, 2014-02-05, inslag med Sveriges statsminister; fråga om opartiskhet och saklighet

Skavlan, SVT1, 2014-02-05, inslag med Sveriges statsminister; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2015-03-30 Dnr: 14/02929 SAKEN Skavlan, SVT1, 2014-02-05, inslag med Sveriges statsminister; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider

Läs mer

Inslagen i Rapport kl. 8.00 och 9.00 I inslagen sade nyhetspresentatören följande samtidigt som bland annat bilder från matchen visades.

Inslagen i Rapport kl. 8.00 och 9.00 I inslagen sade nyhetspresentatören följande samtidigt som bland annat bilder från matchen visades. 1/5 BESLUT 2013-09-30 Dnr: 13/01489 SAKEN Rapport, SVT1 och SVT2, 2013-06-15, kl. 8.00, 9.00, 10.00, 11.00, 12.10, 16.10 och 19.30, Sportnytt, SVT1, 2013-06-15, kl. 17.55 och 19.45, inslag om en boxningsmatch;

Läs mer

Medierna, P1, 2014-06-28, inslag om en artikel i Norrköpings Tidningar; fråga om opartiskhet och saklighet samt bestämmelsen om genmäle

Medierna, P1, 2014-06-28, inslag om en artikel i Norrköpings Tidningar; fråga om opartiskhet och saklighet samt bestämmelsen om genmäle 1/7 BESLUT 2015-03-30 Dnr: 14/01781 SAKEN Medierna, P1, 2014-06-28, inslag om en artikel i Norrköpings Tidningar; fråga om opartiskhet och saklighet samt bestämmelsen om genmäle BESLUT Inslaget frias.

Läs mer

Rapport, SVT1, 2013-05-20, kl. 19.30 och Aktuellt, SVT2, 2013-05-20, inslag om en rättegång; fråga om saklighet och respekt för privatlivet

Rapport, SVT1, 2013-05-20, kl. 19.30 och Aktuellt, SVT2, 2013-05-20, inslag om en rättegång; fråga om saklighet och respekt för privatlivet 1/5 BESLUT 2013-10-28 Dnr: 13/01275 SAKEN Rapport, SVT1, 2013-05-20, kl. 19.30 och Aktuellt, SVT2, 2013-05-20, inslag om en rättegång; fråga om saklighet och respekt för privatlivet BESLUT Inslagen fälls.

Läs mer

Inslaget i Nyheter P4 Väst den 20 september 2013 fälls. Granskningsnämnden anser att inslaget strider mot kravet på saklighet.

Inslaget i Nyheter P4 Väst den 20 september 2013 fälls. Granskningsnämnden anser att inslaget strider mot kravet på saklighet. 1/9 BESLUT 2014-03-31 Dnr: 13/02370 SAKEN Nyheter P4 Väst och Nyhetstimmen, Sveriges Radio P4 Väst, 2013-09-20, kl. 14.30, 2013-10-04, kl. 8.30 och 11.00, inslag om ett kommunalt återvinningsbolag; fråga

Läs mer

Smålandsnytt, SVT1, 2015-01-30, kl. 7.10, 7.40, 8.40 och 9.10, inslag om en informationsaffisch på ett sjukhus; fråga om opartiskhet och saklighet

Smålandsnytt, SVT1, 2015-01-30, kl. 7.10, 7.40, 8.40 och 9.10, inslag om en informationsaffisch på ett sjukhus; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2015-04-27 Dnr: 15/00320 SAKEN Smålandsnytt, SVT1, 2015-01-30, kl. 7.10, 7.40, 8.40 och 9.10, inslag om en informationsaffisch på ett sjukhus; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslagen

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på opartiskhet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på opartiskhet. 1/5 BESLUT 2011-12-12 Dnr: 11/00505 SAKEN Kulturnytt, SVT, 2011-02-24, kl. 22.30, inslag om Stockholms stadsteater; fråga om opartiskhet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/5 BESLUT 2012-10-01 Dnr: 12/01182 SAKEN Rapport, SVT1, 2012-05-01, kl. 19.30, inslag om skövling av gammelskogar; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att

Läs mer

OS Extra, Sveriges Radio P4 Stockholm, 2012-08-02, inslag om försäljning av guld på Internet; fråga om opartiskhet och saklighet

OS Extra, Sveriges Radio P4 Stockholm, 2012-08-02, inslag om försäljning av guld på Internet; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT 2012-12-10 Dnr: 12/01582 SAKEN OS Extra, Sveriges Radio P4 Stockholm, 2012-08-02, inslag om försäljning av guld på Internet; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden

Läs mer

Västmanlandsnytt, SVT1, 2014-03-19, kl. 19.15, inslag om avverkning av skog; fråga om opartiskhet och saklighet

Västmanlandsnytt, SVT1, 2014-03-19, kl. 19.15, inslag om avverkning av skog; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT 2014-11-24 Dnr: 14/00933 SAKEN Västmanlandsnytt, SVT1, 2014-03-19, kl. 19.15, inslag om avverkning av skog; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att

Läs mer

Västerbottensnytt, SVT1, 2013-10-01, kl. 19.15, inslag om en kurs vid Uppsala universitet; fråga om opartiskhet och saklighet

Västerbottensnytt, SVT1, 2013-10-01, kl. 19.15, inslag om en kurs vid Uppsala universitet; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2014-02-03 Dnr: 13/02387 SAKEN Västerbottensnytt, SVT1, 2013-10-01, kl. 19.15, inslag om en kurs vid Uppsala universitet; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden

Läs mer

Sydnytt, SVT1, , kl och 8.05 samt , kl och 21.23, inslag om Anderslövs skola; fråga om opartiskhet och saklighet

Sydnytt, SVT1, , kl och 8.05 samt , kl och 21.23, inslag om Anderslövs skola; fråga om opartiskhet och saklighet 1/6 BESLUT 2012-12-10 Dnr: 12/01572 och 1577 SAKEN Sydnytt, SVT1, 2012-08-02, kl. 7.40 och 8.05 samt 2012-08-03, kl. 19.52 och 21.23, inslag om Anderslövs skola; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT

Läs mer

BESLUT 2012-05-02 Dnr: 11/02785 2789 SAKEN TILLSTÅNDSHAVARNA BESLUT AVGIFT

BESLUT 2012-05-02 Dnr: 11/02785 2789 SAKEN TILLSTÅNDSHAVARNA BESLUT AVGIFT BESLUT 2012-05-02 Dnr: 11/02785 2789 SAKEN Sändningarna i 105,5 RIX FM Stockholm och 106,7 RIX FM Malmö, 2011-08- 01, kl. 06.00 14.00 och 104,0 RIX FM Östersund, 104,4 RIX FM Karlstad samt 105,6 RIX FM

Läs mer

Flickvän på försök, SVT1, 2015-12-02, program med en skidåkare; fråga om otillbörligt gynnande

Flickvän på försök, SVT1, 2015-12-02, program med en skidåkare; fråga om otillbörligt gynnande 1/5 BESLUT 2016-03-21 Dnr: 15/03427 SAKEN Flickvän på försök, SVT1, 2015-12-02, program med en skidåkare; fråga om otillbörligt gynnande BESLUT Programmet fälls. Granskningsnämnden anser att det innebar

Läs mer

I reportaget som följde sades följande. BESLUT 2012-02-06 Dnr: 11/01396 SAKEN BESLUT INSLAGEN

I reportaget som följde sades följande. BESLUT 2012-02-06 Dnr: 11/01396 SAKEN BESLUT INSLAGEN BESLUT 2012-02-06 Dnr: 11/01396 SAKEN Nyheterna, Sveriges Radio P4 Västernorrland, 2011-03-22, 03-23 och 04-08 och Efter tre, 2011-03-22 och 04-08, inslag om hypnoskvällar i Njurunda församling; fråga

Läs mer

Rapport, SVT1, 2015-09-16, kl. 18.00 och 19.30, inslag om indrivning av spelskulder; fråga om opartiskhet och saklighet

Rapport, SVT1, 2015-09-16, kl. 18.00 och 19.30, inslag om indrivning av spelskulder; fråga om opartiskhet och saklighet 1/10 BESLUT 2016-03-21 Dnr: 15/02471 SAKEN Rapport, SVT1, 2015-09-16, kl. 18.00 och 19.30, inslag om indrivning av spelskulder; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Kabel-tv-sändningarna i Sundskanalen, 2011-06-15; fråga om otillbörligt gynnande och reklamförbud för lokala kabelsändarorganisationer

Kabel-tv-sändningarna i Sundskanalen, 2011-06-15; fråga om otillbörligt gynnande och reklamförbud för lokala kabelsändarorganisationer 1/5 BESLUT 2011-10-17 Dnr: 11/01675 SAKEN Kabel-tv-sändningarna i Sundskanalen, 2011-06-15; fråga om otillbörligt gynnande och reklamförbud för lokala kabelsändarorganisationer BESLUT Sändningarna fälls.

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på saklighet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på saklighet. 1/5 BESLUT 2012-12-10 Dnr: 12/01881 SAKEN Fråga doktorn, SVT1, 2012-09-17 m.fl., inslag om tinnitus; fråga om saklighet, genmäle och beriktigande BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Programmet fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft.

Programmet fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft. 1/5 BESLUT 2010-09-20 Dnr: 10/00024, 25,27,32,36 och 38 (434, 436, 452, 455, 458/10) SAKEN Wild Kids, SVT1, 2010-04-10, kl. 19.00, program som visar barn på tågräls och fastspända i skogen; fråga om mediets

Läs mer

Rapport, SVT1, 2014-06-04, kl. 19.30, inslag om Trafikverket; fråga om opartiskhet och saklighet

Rapport, SVT1, 2014-06-04, kl. 19.30, inslag om Trafikverket; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2014-12-08 Dnr: 14/01634 SAKEN Rapport, SVT1, 2014-06-04, kl. 19.30, inslag om Trafikverket; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider

Läs mer

Programmet och inslagen frias.

Programmet och inslagen frias. BESLUT 2014-05-26 Dnr: 13/02441 SAKEN Uppdrag granskning, SVT1, 2013-10-30, kl. 20.00, program om friskolor samt Rapport, SVT1, 2013-10-30, kl. 19.30 och Aktuellt, SVT2, 2013-10-30, kl. 21.00, inslag om

Läs mer

Nyheter från P4 Sörmland, , kl. 7.30, 8.30, och 11.30, inslag om Björkviks församling; fråga om opartiskhet och saklighet

Nyheter från P4 Sörmland, , kl. 7.30, 8.30, och 11.30, inslag om Björkviks församling; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2014-03-17 Dnr: 13/02868 SAKEN Nyheter från P4 Sörmland, 2013-12-06, kl. 7.30, 8.30, 10.30 och 11.30, inslag om Björkviks församling; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslagen fälls.

Läs mer

Uppdrag granskning De förlorade barnen, SVT1, 2010-10-20, kl. 20.00, program om familjehem; fråga om respekt för privatlivet

Uppdrag granskning De förlorade barnen, SVT1, 2010-10-20, kl. 20.00, program om familjehem; fråga om respekt för privatlivet 1/9 BESLUT 2012-02-06 Dnr: 11/00149 SAKEN Uppdrag granskning De förlorade barnen, SVT1, 2010-10-20, kl. 20.00, program om familjehem; fråga om respekt för privatlivet BESLUT Programmet frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Godmorgon världen, P1, 2010-02-28, en krönika; fråga om opartiskhet. Sveriges Radio ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut.

Godmorgon världen, P1, 2010-02-28, en krönika; fråga om opartiskhet. Sveriges Radio ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut. 1/5 BESLUT SB 320/10 2010-05-03 Dnr: 197-200, 203, 205, 207-208, 211, 213, 216, 219 och 226/10-30 SAKEN Godmorgon världen, P1, 2010-02-28, en krönika; fråga om opartiskhet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden

Läs mer

Mittnytt, SVT1, 2012-09-10, kl. 19.15, inslag om Sollefteå kommuns satsningar och prioriteringar; fråga om opartiskhet och saklighet

Mittnytt, SVT1, 2012-09-10, kl. 19.15, inslag om Sollefteå kommuns satsningar och prioriteringar; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT 2012-12-10 Dnr:12/01813 SAKEN Mittnytt, SVT1, 2012-09-10, kl. 19.15, inslag om Sollefteå kommuns satsningar och prioriteringar; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Sverige idag, SVT1, 2013-11-27, kl. 17.30, inslag om hot mot Östgöta Correspondenten; fråga om opartiskhet och saklighet

Sverige idag, SVT1, 2013-11-27, kl. 17.30, inslag om hot mot Östgöta Correspondenten; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT 2014-03-17 Dnr: 13/02771 SAKEN Sverige idag, SVT1, 2013-11-27, kl. 17.30, inslag om hot mot Östgöta Correspondenten; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden

Läs mer

TV4Nyheterna, , kl och 22.00, inslag om lurade mobilkunder; fråga om saklighet

TV4Nyheterna, , kl och 22.00, inslag om lurade mobilkunder; fråga om saklighet 1/5 BESLUT 2016-03-21 Dnr: 15/03333 SAKEN TV4Nyheterna, 2015-12-02, kl. 19.00 och 22.00, inslag om lurade mobilkunder; fråga om saklighet BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider

Läs mer

1/5. BESLUT 2015-10-26 Dnr: 15/01355 SAKEN BESLUT SÄNDNINGARNA

1/5. BESLUT 2015-10-26 Dnr: 15/01355 SAKEN BESLUT SÄNDNINGARNA 1/5 BESLUT 2015-10-26 Dnr: 15/01355 SAKEN Eurovision Song Contest: Semifinal 1, 2015-05-19 samt Eurovision Song Contest: Semifinal 2, 2015-05-21, SVT1, sändningar från en musiktävling; fråga om otillbörligt

Läs mer

TV4 ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut.

TV4 ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut. 1/5 BESLUT 2011-12-12 Dnr: 11/02190 SAKEN TV4Nyheterna, TV4, 2011-08-13, kl. 19.30, inslag om lax; fråga om saklighet BESLUT Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot kravet på saklighet.

Läs mer

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. BESLUT 2013-03-18 Dnr: 12/02367 SAKEN Rapport, SVT1, 2012-11-04, kl. 19.30 och Aktuellt, SVT2, 2012-11-04, kl. 21.00, och inslag om strandskyddsdispenser; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslagen

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/8 BESLUT 2013-09-16 Dnr: 13/00896 SAKEN Rapport, SVT1, 2013-03-30, kl. 19.30, inslag om Tele2; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider

Läs mer

1/6. SAKEN "Ursäkta röran! (Vi bygger om)", TV4, 2002-03-21, 03-28 och 04-04; fråga om intrång i privatlivet, mediets genomslagskraft och saklighet

1/6. SAKEN Ursäkta röran! (Vi bygger om), TV4, 2002-03-21, 03-28 och 04-04; fråga om intrång i privatlivet, mediets genomslagskraft och saklighet 1/6 BESLUT SB 563/02 2002-09-18 Dnr: 294, 295, 300, 301, 302, 303, 305, 318, 328, 332, 338, 348, 353, 356, 357, 368, 369, 370, 373, 375, 377, 394, 448 och 617/02-24 SAKEN "Ursäkta röran! (Vi bygger om)",

Läs mer

Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det brister i förhållandet till kravet på opartiskhet.

Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det brister i förhållandet till kravet på opartiskhet. 1/6 BESLUT 2016-05-30 Dnr: 16/00780 SAKEN Fråga doktorn, SVT1, 2016-03-14, inslag om aktiv dödshjälp; fråga om opartiskhet BESLUT Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det brister

Läs mer

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet eller bestämmelsen om respekt för privatlivet.

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet eller bestämmelsen om respekt för privatlivet. 1/13 BESLUT 2015-06-22 Dnr: 14/03055, 15/00739 och 740 SAKEN Dagens Eko, P1, 2014-12-16, Ekonyheter, P1, 2014-12-16, kl. 13.00 och 12-18, kl. 5.30, Luncheko, P1, 2014-12-16, Morgoneko, P1, 2014-12-16,

Läs mer

Postadress Telefon E-post Organisationsnummer Box 22523, 104 22 Stockholm 08-617 98 00 sakint@sakint.se 202100-5703

Postadress Telefon E-post Organisationsnummer Box 22523, 104 22 Stockholm 08-617 98 00 sakint@sakint.se 202100-5703 Uttalande SÄKERHETS- OCH INTEGRITETSSKYDDSNÄMNDEN 2014-09-11 Dnr 156-2014 Granskning av tre inhämtningsärenden vid Polismyndigheten Dalarna 1. SAMMANFATTNING Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden har

Läs mer

Inslaget handlade om att läkaren NN, som medverkat i en statlig utredning, hade gått med i Svenskarnas parti. Det presenterades på följande sätt.

Inslaget handlade om att läkaren NN, som medverkat i en statlig utredning, hade gått med i Svenskarnas parti. Det presenterades på följande sätt. 1/7 BESLUT 2012-10-15 Dnr: 12/00788 SAKEN Kulturnyheterna, SVT1, 2012-03-26, kl. 19.00, inslag om att en läkare som medverkat i en statlig utredning gått med i Svenskarnas parti; fråga om opartiskhet,

Läs mer

Inslaget den 26 januari 2012 fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot bestämmelserna om opartiskhet och respekt för privatlivet.

Inslaget den 26 januari 2012 fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot bestämmelserna om opartiskhet och respekt för privatlivet. 1/5 BESLUT 2012-09-17 Dnr: 12/00265 SAKEN Nyheterna, Sveriges Radio P4 Jönköping, 2012-01-19, kl. 15.30 och 01-26, kl. 7.30 inslag om en kommunalpolitiker tillika lärare; fråga om opartiskhet och respekt

Läs mer

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kravet på saklighet.

Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider mot kravet på saklighet. 1/6 BESLUT 2011-10-17 Dnr: 11/00963 SAKEN TV4Nyheterna, TV4, 2011-02-23 och 02-24, inslag om ett bemanningsföretag; fråga om saklighet BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden anser att de inte strider

Läs mer

Sponsringsmeddelanden i TV4, 2011-05-26; fråga om utformningen av sponsringsmeddelanden

Sponsringsmeddelanden i TV4, 2011-05-26; fråga om utformningen av sponsringsmeddelanden 1/7 BESLUT 2011-10-17 Dnr: 11/01385 SAKEN Sponsringsmeddelanden i TV4, 2011-05-26; fråga om utformningen av sponsringsmeddelanden BESLUT Granskningsnämnden anser att överträdelse har skett av bestämmelsen

Läs mer

Nämnden beslutar att ansöka hos förvaltningsrätten om att RBS Broadcasting AB ska betala en särskild avgift.

Nämnden beslutar att ansöka hos förvaltningsrätten om att RBS Broadcasting AB ska betala en särskild avgift. 1/6 BESLUT 2014-11-20 Dnr: 14/01778 SAKEN Sändningarna i NRJ Stockholm 105,1, 2014-07-30, kl. 5.00 12.00; fråga om utformning av sponsringsmeddelanden, otillbörligt gynnande och annonstid TILLSTÅNDSHAVARE

Läs mer

Inslaget i Rapport och artikeln i SVT Text fälls. Granskningsnämnden anser att de strider mot kravet på saklighet.

Inslaget i Rapport och artikeln i SVT Text fälls. Granskningsnämnden anser att de strider mot kravet på saklighet. 1/5 BESLUT 2016-09-19 Dnr: 16/00019 och 590 0BSAKEN Rapport, SVT1, 2016-01-03, kl. 19.30, inslag om elöverkänslighet och SVT Text, 2016-01-03 01-04, inslag om att kommuner betalar elsanering; fråga om

Läs mer

Inslaget: I inslaget beskrivs att undersökningen bygger på en enkät som skickats till kommunerna, samt intervjuer.

Inslaget: I inslaget beskrivs att undersökningen bygger på en enkät som skickats till kommunerna, samt intervjuer. Begäran om beriktigande och genmäle betr. programmet Medierna (ett inslag med rubriken Manipulerad graffittibild som sändes i P1 den 31 jan 2015 kl. 11.03) I ett inslag i Medierna den 31 januari 2015 ges

Läs mer

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. BESLUT 2013-04-29 Dnr: 12/02649 SAKEN Kaliber, P1, 2012-10-28, program om den svenska gruvnäringen; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider

Läs mer

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/5 BESLUT 2013-10-14 Dnr: 13/01197 SAKEN Korrespondenterna, SVT2, 2013-05-07, program om klimatförändringar i Vietnam; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Programmet frias. Granskningsnämnden anser

Läs mer

Uppdrag granskning, SVT1, 2015-01-28, program om islamofobin i Sverige; fråga om opartiskhet, saklighet och mediets genomslagskraft

Uppdrag granskning, SVT1, 2015-01-28, program om islamofobin i Sverige; fråga om opartiskhet, saklighet och mediets genomslagskraft 1/8 BESLUT 2015-05-11 Dnr: 15/00236 SAKEN Uppdrag granskning, SVT1, 2015-01-28, program om islamofobin i Sverige; fråga om opartiskhet, saklighet och mediets genomslagskraft BESLUT Programmet frias. Granskningsnämnden

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/5 BESLUT 2013-09-30 Dnr: 13/00561 SAKEN Vetenskapens värld, SVT2, 2013-03-04, inslag om en klimatrapport; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte

Läs mer

Borrelia en tyst epidemi, SVT1, 2014-06-09, program om borrelia; fråga om opartiskhet och saklighet

Borrelia en tyst epidemi, SVT1, 2014-06-09, program om borrelia; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2014-11-10 Dnr: 14/01469 SAKEN Borrelia en tyst epidemi, SVT1, 2014-06-09, program om borrelia; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Programmet fälls. Granskningsnämnden anser att det strider

Läs mer

SVT ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut.

SVT ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut. 1/6 BESLUT 2014-10-27 Dnr: 14/01339 och 1348 SAKEN Uutiset, SVT2, kl. 17.45, Rapport, kl. 6.30, 7.00 och 7.30 samt Gomorron Sverige, SVT1, 2014-05-27, inslag om partibesök på skolor; fråga om opartiskhet

Läs mer

Kulturnytt, P1, och Kulturnyheterna, SVT1, , inslag om en arkeolog; fråga om saklighet

Kulturnytt, P1, och Kulturnyheterna, SVT1, , inslag om en arkeolog; fråga om saklighet 1/5 BESLUT 2014-09-15 Dnr: 14/00625 och 626 SAKEN, P1, 2014-02-12 och, SVT1, 2014-02-24, inslag om en arkeolog; fråga om saklighet BESLUT Inslaget i kritiseras med frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på saklighet.

Programmet frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kravet på saklighet. BESLUT 2012-06-21 Dnr: 12/00156 SAKEN Kalla fakta special: Arvet efter Sommerlath, TV4, 2012-01-18, program om Walther Sommerlath; fråga om saklighet BESLUT Programmet frias. Granskningsnämnden anser att

Läs mer

Inslagen i Sydnytt fälls. Granskningsnämnden anser att de innebar ett otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.

Inslagen i Sydnytt fälls. Granskningsnämnden anser att de innebar ett otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. 1/5 BESLUT 2010-09-06 Dnr: 10/00010, 11, 12 och 13 (221,293,512, och 587/10) SAKEN OS i Vancouver 2010, SVT, 2010-02-18 och 2010-02-20 och Sydnytt, SVT1, 2010-05-21, kl. kl, 7.40, 8.10, 8.40 och 9.10,

Läs mer

Granskningsnämnden finner att 24HD Play är en sådan beställ-tv-tjänst som omfattas av bestämmelserna i radio- och tv-lagen.

Granskningsnämnden finner att 24HD Play är en sådan beställ-tv-tjänst som omfattas av bestämmelserna i radio- och tv-lagen. 1/5 BESLUT 2012-10-29 Dnr: 12/00777 SAKEN Ankbröst från lufthamnen, Asiatisk gryta i Simons panna, Piggvar i Simons panna, 24HD Play, 2012-03-30, matlagningsprogram; fråga om tjänsten utgör beställ-tv

Läs mer

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. 1/8 BESLUT 2012-09-17 Dnr: 12/00767 SAKEN SVT Sörmland, SVT1, 2012-03-22, kl. 19.15, inslag om en åtalad politiker; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att

Läs mer

Aktuellt, SVT2, 2015-04-01, inslag om att apotek nekar unga preventivmedel; fråga om opartiskhet och saklighet

Aktuellt, SVT2, 2015-04-01, inslag om att apotek nekar unga preventivmedel; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2015-09-28 Dnr: 15/00902 SAKEN Aktuellt, SVT2, 2015-04-01, inslag om att apotek nekar unga preventivmedel; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser

Läs mer

Sändningar i Kanal 5, 2015-09-23 och 09-25 26 och Kanal 9, 2015-10-01; fråga om sponsring

Sändningar i Kanal 5, 2015-09-23 och 09-25 26 och Kanal 9, 2015-10-01; fråga om sponsring 1/5 BESLUT 2015-11-09 Dnr: 15/02584 SAKEN Sändningar i Kanal 5, 2015-09-23 och 09-25 26 och Kanal 9, 2015-10-01; fråga om sponsring BESLUT Sändningarna fälls. Granskningsnämnden finner att sändningarna

Läs mer

Hjälp!, TV4, 2007-01-26 2007-03-30, kl. 21.30 22.00, inslag om stamning; fråga om mediets genomslagskraft

Hjälp!, TV4, 2007-01-26 2007-03-30, kl. 21.30 22.00, inslag om stamning; fråga om mediets genomslagskraft 1/5 BESLUT SB 431/07 2007-06-11 Dnr: 184, 196, 271, 350/07-24 SAKEN Hjälp!, TV4, 2007-01-26 2007-03-30, kl. 21.30 22.00, inslag om stamning; fråga om mediets genomslagskraft BESLUT Inslagen frias. Granskningsnämnden

Läs mer

BESLUT Dnr: 14/02890, 2904, 2909 och 2994 SAKEN BESLUT INSLAGEN

BESLUT Dnr: 14/02890, 2904, 2909 och 2994 SAKEN BESLUT INSLAGEN BESLUT 2015-04-27 Dnr: 14/02890, 2904, 2909 och 2994 SAKEN SVT Forum, SVT2, 2014-12-02, Ekot, P4, 2014-12-02, kl. 16.29, Extra Rapport, SVT1, 2014-12-03, kl. 17.20, direktsändningar av presskonferenser

Läs mer

Beslutet/domen har vunnit laga kraft. Saken Tillsyn enligt fastighetsmäklarlagen (2011:666), fråga om marknadsföring och dokumentation.

Beslutet/domen har vunnit laga kraft. Saken Tillsyn enligt fastighetsmäklarlagen (2011:666), fråga om marknadsföring och dokumentation. Beslutet i webbversion 1 (7) Saken Tillsyn enligt fastighetsmäklarlagen (2011:666), fråga om marknadsföring och dokumentation. Prövning av om fastighetsmäklaren vid marknadsföringen av en fastighet har

Läs mer

Granskningsnämnden för radio och tv

Granskningsnämnden för radio och tv Granskningsnämnden för radio och tv Så funkar det missar du inte vill göra Maria Edström 8 dec 2012 termin 1 JMG Idag Vad är granskningsnämnden? Historik, organisation, regler, arbetsgång Fallstudier Genomslagskraft,

Läs mer

Dagens Nyheters nyhetschef, B, intervjuades sedan i inslaget.

Dagens Nyheters nyhetschef, B, intervjuades sedan i inslaget. 1/5 BESLUT 2015-11-09 Dnr: 15/01868 SAKEN Medierna, P1, 2015-07-18, inslag om en publicering; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot

Läs mer

Granskningsnämnden anser att överträdelse har skett av bestämmelsen om utformning av sponsringsmeddelanden.

Granskningsnämnden anser att överträdelse har skett av bestämmelsen om utformning av sponsringsmeddelanden. 1/6 BESLUT 2011-10-03 Dnr: 11/01088 SAKEN Vädret Stockholm, TV4, 2011-04-28; fråga om utformningen av sponsringsmeddelanden BESLUT Granskningsnämnden anser att överträdelse har skett av bestämmelsen om

Läs mer

Aktuellt, SVT2, , inslag om budgetpropositionen; fråga om opartiskhet och saklighet

Aktuellt, SVT2, , inslag om budgetpropositionen; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2015-12-21 Dnr: 15/02460 SAKEN Aktuellt, SVT2, 2015-09-21, inslag om budgetpropositionen; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider

Läs mer

Tankesmedjan, P3, 2013-05-21, inslag om en åtalad person; fråga om opartiskhet och saklighet

Tankesmedjan, P3, 2013-05-21, inslag om en åtalad person; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2013-11-25 Dnr: 13/01319 SAKEN Tankesmedjan, P3, 2013-05-21, inslag om en åtalad person; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att

Läs mer

Kaliber, P1, 2004-11-14, program om statligt stöd till Revolutionär Kommunistisk Ungdom; fråga om opartiskhet och saklighet

Kaliber, P1, 2004-11-14, program om statligt stöd till Revolutionär Kommunistisk Ungdom; fråga om opartiskhet och saklighet 1/7 BESLUT SB 431/05 2005-05-18 Dnr: 1114/04-30 1116/04-30 SAKEN Kaliber, P1, 2004-11-14, program om statligt stöd till Revolutionär Kommunistisk Ungdom; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Programmet

Läs mer

Sveriges Television ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut. I påannonseringen till inslaget sa nyhetspresentatören följande.

Sveriges Television ska på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut. I påannonseringen till inslaget sa nyhetspresentatören följande. 1/6 BESLUT 2013-09-16 Dnr: 13/00994 SAKEN Mittnytt, SVT1, 2013-01-21, kl. 18.10, 19.15 och SVT2 kl. 21.45, inslag om ett testamente; fråga om opartiskhet, saklighet, respekt för privatlivet och beriktigande

Läs mer

Fokus, Sveriges Radio P4 Gävleborg, 2012-09-05, inslag om en djurtransport; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet

Fokus, Sveriges Radio P4 Gävleborg, 2012-09-05, inslag om en djurtransport; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet 1/5 BESLUT 2012-12-20 Dnr: 12/01988 SAKEN Fokus, Sveriges Radio P4 Gävleborg, 2012-09-05, inslag om en djurtransport; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet BESLUT Inslaget frias.

Läs mer

Granskningsnämnden finner att Aftonbladet webb-tv är en sådan beställ-tvtjänst som omfattas av bestämmelserna i radio- och tv-lagen.

Granskningsnämnden finner att Aftonbladet webb-tv är en sådan beställ-tvtjänst som omfattas av bestämmelserna i radio- och tv-lagen. 1/7 BESLUT 2012-10-29 Dnr: 12/00778 SAKEN Spela! Avsnitt 8, säsong 1, Apple släpper Ipad 3 och Se senaste dragningen från Eurolotto 2012-03-29, aftonbladet.se/webbtv, 2012-03-30, program om dataspel, en

Läs mer

Jag kommer att gå närmare in på var och en. I korthet skulle jag beskriva dem såhär:

Jag kommer att gå närmare in på var och en. I korthet skulle jag beskriva dem såhär: Den slovenske filosofen Slavoj Zizek brukar säga att de flesta konspirationsteorier är sanna sånär som på det där med konspirationen. Få fenomen omfattas av så många konspirationsteorier som media. Det

Läs mer

Yttrande över socialstyrelsens begäran gällande innehållet i anmälan om tv-serien Livräddarna

Yttrande över socialstyrelsens begäran gällande innehållet i anmälan om tv-serien Livräddarna HÄLSO- OCH SJUKVÅRDSNÄMNDEN 2012-01-24 p 17 1 (1) Hälso- och sjukvårdsförvaltningen TJÄNSTEUTLÅTANDE 2012-01-12 HSN 1111-1464 Handläggare: Jan Vikenhem Yttrande över socialstyrelsens begäran gällande innehållet

Läs mer

Det fattas stora medicinska grävjobb

Det fattas stora medicinska grävjobb Det fattas stora medicinska grävjobb Ragnar Levi, författare, medicinjournalist med läkarexamen och informationschef på Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) Tycker du att kvaliteten på medicinjournalistiken

Läs mer

Ring P1, , inslag med ett lyssnarsamtal; fråga om opartiskhet och saklighet

Ring P1, , inslag med ett lyssnarsamtal; fråga om opartiskhet och saklighet 1/5 BESLUT 2016-04-18 Dnr: 15/03392 SAKEN Ring P1, 2015-12-09, inslag med ett lyssnarsamtal; fråga om opartiskhet och saklighet BESLUT Inslaget kritiseras men frias. Granskningsnämnden anser att det brister

Läs mer

FÖRETAGSLOGOTYP VID SKID-VM FÄLLDES FÖR GYNNANDE

FÖRETAGSLOGOTYP VID SKID-VM FÄLLDES FÖR GYNNANDE SVT Programetiks Infobrev 2015-06-22 FÖRETAGSLOGOTYP VID SKID-VM FÄLLDES FÖR GYNNANDE Vid Granskningsnämndens sista sammanträde före sommaren fick SVT två friande och tre fällande beslut. Uppdrag Granskning

Läs mer

Inget krav på strikt opartiskhet i dramaserien Blå ögon. SVT Programetiks infobrev 2015-04-27

Inget krav på strikt opartiskhet i dramaserien Blå ögon. SVT Programetiks infobrev 2015-04-27 SVT Programetiks infobrev 2015-04-27 Dramaserien Blå ögon friades på alla punkter Granskningsnämnden friade vid sitt möte den 20:e april SVT:s dramaserie Blå ögon, där bland annat uppfattade likheter mellan

Läs mer

TV4Nyheterna, 2013-09-14, inslag om en kommunpolitiker; fråga om saklighet och respekt för privatlivet

TV4Nyheterna, 2013-09-14, inslag om en kommunpolitiker; fråga om saklighet och respekt för privatlivet 1/5 BESLUT 2014-03-17 Dnr: 13/02303 SAKEN TV4Nyheterna, 2013-09-14, inslag om en kommunpolitiker; fråga om saklighet och respekt för privatlivet BESLUT Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det

Läs mer

Inslagen i sändningarna den 15 och 29 januari 2015 fälls. Granskningsnämnden anser att de strider mot bestämmelsen om respekt för privatlivet.

Inslagen i sändningarna den 15 och 29 januari 2015 fälls. Granskningsnämnden anser att de strider mot bestämmelsen om respekt för privatlivet. 1/9 BESLUT 2015-09-14 Dnr: 15/00094, 141, 198, 434 och 514 SAKEN Djurskyddarna, TV4, 2015-01-08, 01-15, 01-22, 01-29, 02-05 och 02-12, program om vanvårdade djur; fråga om otillbörligt kommersiellt gynnande

Läs mer

Företagens attityd till barnhälsa i sin marknadsföring

Företagens attityd till barnhälsa i sin marknadsföring Företagens attityd till barnhälsa i sin marknadsföring En undersökning bland livsmedelstillverkare om deras känsla för ansvar Juli 2005 1. Bakgrund Reklam påverkar vårt beteende och får oss att agera,

Läs mer

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot bestämmelsen om respekt för privatlivet.

Inslaget fälls. Granskningsnämnden anser att det strider mot bestämmelsen om respekt för privatlivet. 1/6 BESLUT 2014-02-17 Dnr: 13/02464 SAKEN ABC, SVT1, 2013-10-31, kl. 7.10, 7.40, 8.10, 8.40 och 9.10, inslag om anställda i Huddinge kommun; fråga om opartiskhet, saklighet och respekt för privatlivet

Läs mer