Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN"

Transkript

1 gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 1 FEBRUARI 2012 Lättläst / GULA PRESSEN 1

2 Islandshästar på Ankis stall Det är en fin dag på Ankis ridstall. Det är kallt i luften och himlen är blå. Hästarna springer fria i hagen. De frustar och busar i snön. Hagen är vit av snö. Ankis hästar får vara ute så mycket de vill. Anki tycker inte att hästar ska vara inlåsta i små boxar. Tänk om du själv skulle bo i en liten pafflåda med locket på, säger Anki. Skulle du tycka om det? Ankis hästar är islandshästar. Islandshästar är starka och pålitliga. Anki bestämde att hon ville ha islandshästar på sitt stall då hon såg de fina hästarna på Island. Hästarna som kommit från Island trivs bra på Ankis stall i Kyrkslätt. Stallet är byggt för islandshästar. Då hästarna får springa ute i de stora hagarna behöver de inte bråka. I hästflocken är det visdom och rättvisa som gäller. Hästar behöver inte vara stora och mäktiga för att få respekt, berättar Anki. Hästen som bestämmer på Ankis stall heter Blesa. Blesa är den minsta hästen på stallet. Det är inte bara hästarna som är ute på Ankis stall. Ryttarna rider också ute i alla väder. Det är viktigt för dagens människor att vara ute i väder och vind, säger Anki. Det är så många människor som är rädda för lite duggregn. Islandshästarna tycker om den finska naturen och de har en speciell slags päls så att de aldrig blir riktigt våta. Text och foto: Bosse hellsten På Ankis stall går hästarna in då de vill. 2 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

3 Ridterapi Lättläst På Ankis stall kan du gå i ridterapi. Ridterapi är bra för alla med olika handikapp, säger Anki. Ridterapi är bra för personer med utvecklingsstörning, autister, synskadade och personer med mentala problem. Hästens rörelser förstärker din kropp då du sitter på hästryggen. I ridterapin använder man inte sadel. Du får sitta på en indianfilt på hästens starka rygg. Hästen är varmare än människan. Hästen är som ett rörligt batteri, den värmer dig. En viktig del av ridterapin är att sköta om hästen. Målet med ridterapi är inte att lära sig rida. Det viktigaste är att få glada upplevelser. Om du går i ridterapi får du ställa upp dina egna mål. Det ska alltid kännas tryggt. Jag tvingar aldrig, säger Anki. I ridterapin får du, tillsammans med Anki välja ut den islandshäst som passar dig bäst. Det får ta sin tid att komma upp på hästryggen. Det får ta hur länge som helst. Du behöver inte ens rida om du inte vill. Ordning och reda är bra. Hästen är en bra kompis. Du kan prata med hästen. Du kan berätta hemligheter för hästen. Hästen skrattar inte åt dig, säger Anki. Det är lätt att få kontakt med en häst. Du kan krama en häst. Det är roligt att gå i naturen tillsammans med hästen. Text och foto: Bosse hellsten Stallkatten heter Pelle Svanslös. Lättläst / GULA PRESSEN 3

4 Anette går i ridterapi Anette Planting går i ridterapi på Ankis stall två gånger i veckan. Anette har ridit länge. Hon är van vid hästar. Idag ska hon rida hästen Blesa. Blesa är en gammal och klok häst. Blesa är hästarnas chef på Ankis stall. Blesa blir lite störd mitt i lunchen då hon ska gå ut med Anette och Anki, men det gör ingenting. Anette lovar att Blesa ska få extra morötter efter ridturen. Anette, Anki, hästen Blesa och hunden Gipi. Men det finns ett problem. Morötterna på stallet är slut. Anette tar ut Blesa på stallgården och borstar hästens svans. Anette borstar Blesa. Blesa är Anettes favorithäst. 4 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

5 Lättläst Då kommer Gustu körande i sin paketbil. Vilken tur! Gustu är morotsfarbror på Ankis stall. Gustus paketbil är full av morötter. Nu ska Blesa få sina extra morötter efter ridturen. Anette kliver upp på Blesas rygg. Anki leder Blesa. Solen tittar fram. Ridturen går fint. Det var jättespännande och vi såg solen! säger Anette. På stallet får Blesa sina morötter av Anette. Anette ger också hästen en stor puss. Blesa är min favorit, säger hon. Bosse som skriver de lättlästa sidorna fick också rida. Text och foto: Bosse hellsten Islandshästen Islandshästen är en gammal hästras från Island. Vikingarna tyckte om islandshästarna. Islandshästen blir inte högre än en ponny. Islandshästen kan ha vilka färger som helst. Islandshästen är stark, uthållig och pålitlig. Islandshästen tål alla väder. Lättläst / GULA PRESSEN 5

6 Nytt projekt för Steg för Steg! Steg för Steg vill ge bättre information om föreningen och utbilda informatörer. Nu är det möjligt! Steg för Steg har fått pengar för ett nytt projekt. Det nya projektet ska påverka genom lättläst och internet. Projektet ger mera synlighet för Steg för Stegs medlemmar och möjligheter till nya aktiviteter. Steg för Steg vill påverka via internet, till exempel via Facebook. Nu kan vi berätta vad vi tycker är viktigt och bestämma hur vi vill leva våra liv, säger Steg för Stegs ordförande Jonne Tallberg. För mera information om projektet kan du kontakta Alexandra Boëthius från Steg för Steg. Alexandras e-post adress är: Text: Alexandra boëthius och bosse hellsten Brevvänner Hej, Jag önskar få en flicka som brevvän. Jag är kille på 41 år från Kvevlax. Min adress är: Mikael Westerlund Tallgränd 2-4 F Kvevlax Min e-post är Vill du ha en brevvän? Skriv e-post till: Eller brev till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors 6 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

7 Lättläst 21 kilometer kampanjen har börjat Det är dags att sluta tycka synd om personer med funktionsnedsättning. Det tycker Steg för Steg. Den nya kampanjen heter 21 kilometer. Den ska lyfta fram våra rättigheter. Jonne springer 21 kilometer i Helsinki City Run den femte maj. Vem följer med? Steg för Stegs ordförande Jonne Tallberg och minister Alexander Stubb står i spetsen för kampanjen. Jonne har utmanat sig själv och alla andra att springa en halv maraton för att ge mera synlighet åt personer med funktionsnedsättning. Vi behöver utmaningar för att växa och lära oss nya saker. Vi har rätt till meningsfullt arbete där vi får ta ansvar. Många av oss kan mycket mer än det vi får göra på arbetscentralerna. Jonne springer 21 kilometer för att göra Steg för Stegs röst hörd. Alla är välkomna med och springa! Alla är välkomna med och heja på Jonne! Text: Alexandra boëthius och bosse hellsten Jonne Tallberg och Alexander Stubb. Du kan gå in på Facebook på internet. Skriv in i sökfältet: 21 kilometer Steg för Steg. Tryck på knappen Gilla. Du kan följa med Jonnes träning på Facebook. Där får du också läsa nyheter från Steg för Steg. Lättläst / GULA PRESSEN 7

8 Steg för Stegs ruta Hej på er alla och Gott Nytt År 2012! Jag heter Jon men kallas Jonne! Jag är Steg för Stegs nya ordförande. Jag är 28 år gammal och bor i Grankulla. Jag jobbar som lokalvårdare för ISS. Min arbetsdag börjar klockan 6 på morgonen och slutar klockan 15 på eftermiddagen. Jag jobbar hela dagen. Jag ska göra mitt bästa för Steg för Steg. Jag vill föra föreningen framåt mot en bättre framtid. Steg för Steg ska växa och bli större och bli mera synlig. Jag hoppas också att jag ska bli en starkare människa. Jag vill jobba med mänskliga rättigheter. Jag vill att vi alla ska ha ett eget hem och få jobba på en normal arbetsplats. Vi ska få leva som vanliga människor! Vi har också rätt att leva som normala människor och göra samma saker! Jag vill visa att vi klarar av samma saker! Ha en skön vår och njut av den fina vintern! Jonne Tallberg Steg för Steg r.f. Tävling Vinn en valfri lättläst bok! Vad tycker islandshästen om? 1. Chips X. Morötter 2. Kebab Vem ska springa halvmaraton? 1. John Wayne X. John Rambo 2. Jonne Tallberg Svara rätt på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Glöm inte att skriva ditt namn och din adress. Skicka svaren till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Eller per e-post till Vi måste ha ditt svar senast den 15 april Kårkulla samkommun/ Närpes arbetscentral vann tävlingen i förra nummret. De får en valfri lättläst bok på posten. De rätta svaren var: 2. Tomteluvan X. Han har skadat foten 8 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011. Lättläst / GULA PRESSEN

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011. Lättläst / GULA PRESSEN gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Steg för Steg träffade Alexander Stubb Steg för Steg fick träffa ministern Alexander

Läs mer

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar!

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar! gp Lättläst Gula Pressen FDUV Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ 2012 Ha en skön sommar! Lättläst / GULA PRESSEN 1 3 4 5 6 6 8 8 9 innehåll Steg för Stegs ruta Paddling som passar alla

Läs mer

Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6

Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6 gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 Maj 2011 Ät bra orka mera sidan 2 Erik gick ner i vikt sidan 3 Lättläst bok om dikter sidan 4 Cirkus i Berlin sidan 6 Lättläst

Läs mer

Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014

Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014 Nytt från Steg för Steg VÅR 2014 Ordförandens ruta Hej alla, hur har ni det? Bra hoppas jag, själv har jag det bra, fullt upp som alltid! Ett nytt år har igen börjat, det betyder att mitt sista år som

Läs mer

GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar

GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar gp GULA PRESSEN NUMMER 4 december 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar Vill du läsa om Trixstar? Vänd tidningen och gå till sidan 16. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5 Surfa säkert och tryggt på

Läs mer

Nytt från Steg för Steg

Nytt från Steg för Steg Nytt från Steg för Steg VINTER 2014 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Det har varit en hektisk höst som snart är bakom. Steg för Steg har valt en ny styrelse för åren 2015-2017.

Läs mer

Ta vara på tiden, du är snabbt "för gammal" för att inte behöva ta ansvar.

Ta vara på tiden, du är snabbt för gammal för att inte behöva ta ansvar. Några ord till min Tips och råd från IHL1A, 16 januari 2015 Lev livet medan du kan Tänk ej för mycket på framtiden, ej heller på det förflutna Var snäll mot dem som är snälla mot dig; det lönar sig. Gör

Läs mer

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa? 1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.

Läs mer

Sundsmåla gård ligger några mil söder om Linköping. Här bor familjen Rinné, en riktig hästfamilj, där mamma Gunnel ridit i hela sitt liv, pappa Claes

Sundsmåla gård ligger några mil söder om Linköping. Här bor familjen Rinné, en riktig hästfamilj, där mamma Gunnel ridit i hela sitt liv, pappa Claes Sundsmåla gård ligger några mil söder om Linköping. Här bor familjen Rinné, en riktig hästfamilj, där mamma Gunnel ridit i hela sitt liv, pappa Claes har ridit och sen Jonas som är hoppryttare och systern

Läs mer

Publicerat med tillstånd Märtas hästbok Text och bild Erika Eklund Wilson Bonnier Carlsen 2011

Publicerat med tillstånd Märtas hästbok Text och bild Erika Eklund Wilson Bonnier Carlsen 2011 Jag heter Märta. Jag älskar hästar! Det här är min bästa häst Julia. Hon bor på ridskolan. Där finns ridläraren Kattis, alla hästarna och mina ridkompisar. Jag rider där varje vecka. 7 Använd skänklarna!

Läs mer

Välkommen till KTH nøllan!

Välkommen till KTH nøllan! nøllan har övelevt sin första dag på KTH! Dagen började med spänd förväntan och avslutades med skönt barhäng. Nu vankas äventyr! Välkommen till KTH nøllan! Välkommen till nøllenytt! Tjenamors nøllan! Minns

Läs mer

VATNALILJAbladet. För Vatnaliljas klubbmedlemmar Årgång 15 Nr 2-2013

VATNALILJAbladet. För Vatnaliljas klubbmedlemmar Årgång 15 Nr 2-2013 VATNALILJAbladet För Vatnaliljas klubbmedlemmar Årgång 15 Nr 2-2013 Redaktionsspalten Vatnaliljabladet kommer ut med fyra nummer per år. Manusstopp är för nr 3-2013 nr 4-2013 8 september 1 december Om

Läs mer

Nyhetsbrev Bälinge Ryttarförening

Nyhetsbrev Bälinge Ryttarförening Nyhetsbrev Bälinge Ryttarförening Mars 2013 Hej alla BäRFare! Känner Ni hur solens strålar värmer lite mer? Märker ni att det inte är så mörkt på kvällen eller morgonen längre? Visst känns fötterna lite

Läs mer

Han bor tillsammans med 20 andra hästar i Polisens stall här i Malmö stad. Mat får de två gånger om dagen.

Han bor tillsammans med 20 andra hästar i Polisens stall här i Malmö stad. Mat får de två gånger om dagen. PROJEKT POLISEN: Polishästar, del 1 Det här är Sierra. Han är 12 år och jobbar som polishäst här i Malmö. Han bor tillsammans med 20 andra hästar i Polisens stall här i Malmö stad. Där har de alla varsin

Läs mer

En vanlig dag på jobbet

En vanlig dag på jobbet En vanlig dag på jobbet Läs texten många gånger! Träna på att läsa meningarna högt tio gånger. Morgon Mitt alarm ringer klockan 05.20. Jag brukar ligga kvar en stund och tänka på vad jag ska göra under

Läs mer

INNEHÅLL. Sid 1 Presentation av redaktionen. Sid 2. BISA. Sid 3. Intervju med Ms Ekholm. Sid 4 Månadens bild. Sid 5 Vilken ungdomstidning är bäst?

INNEHÅLL. Sid 1 Presentation av redaktionen. Sid 2. BISA. Sid 3. Intervju med Ms Ekholm. Sid 4 Månadens bild. Sid 5 Vilken ungdomstidning är bäst? Nr 1 INNEHÅLL Sid 1 Presentation av redaktionen. Sid 2. BISA Sid 3. Intervju med Ms Ekholm Sid 4 Månadens bild. Sid 5 Vilken ungdomstidning är bäst? Sid 6-7 Vad tyckte eleverna om teatern Tant Meier? Sid

Läs mer

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning Den här undersökningen handlar om hur män är våldsamma mot kvinnor med funktionsnedsättning. Kvinnorna har svarat på frågor om och hur mycket

Läs mer

FEBRUARI 2012. JVM-Distans. den 22 februari 2012

FEBRUARI 2012. JVM-Distans. den 22 februari 2012 FEBRUARI 2012 JVM-Distans den 22 februari 2012 Då var första tävlingen avklarad för oss äldre igår, resultatet från min egen sida var inte alls suveränt, faktiskt inte ens i närheten.. Men med tanke på

Läs mer

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA BURMAN ORDFÖRSTÅELSE halt (s 3, rad 1), isigt, lätt att glida och ramla mellanmål (s 5, rad 7), något lätt att äta, frukt till exempel stukat (s 7, rad 9), gått snett med,

Läs mer

Stall Flitige Lise. Resan. Boende

Stall Flitige Lise. Resan. Boende Stall Flitige Lise Jag hade min praktik med Klara Winkler, vi åkte ner till Holland, till stall Flitige Lise. Stall Flitige Lise är ett försäljnings och tillridningsstall. De flesta av hästarna ägs av

Läs mer

10 goda råd om internet. Netikett på lättläst svenska

10 goda råd om internet. Netikett på lättläst svenska Petri Ilmonen Carina Frondén 10 goda råd om internet Netikett på lättläst svenska Medlemmar i referensgruppen för projektet Lättläst IT enligt Tikas har även deltagit i bearbetningen av Netikett: Petra-Mari

Läs mer

Kalle med klänning och Kalle som Lucia (Hcf bilderbok) Författare: Anette Skåhlberg Illustratör: Katarina Dahlquist

Kalle med klänning och Kalle som Lucia (Hcf bilderbok) Författare: Anette Skåhlberg Illustratör: Katarina Dahlquist Nytt år och nya boktips från Martina och Petra! Skriv gärna till oss och lämna förslag eller kommentarer genom att skicka ett mail till petra.ljungberg@laholm.se Kalle med klänning och Kalle som Lucia

Läs mer

Jóhann F ś Ridresor. Jóhann Fri geirsson inbjuder dig att vara med om en exklusiv Islandshästupplevelse.

Jóhann F ś Ridresor. Jóhann Fri geirsson inbjuder dig att vara med om en exklusiv Islandshästupplevelse. Jóhann F ś Ridresor Jóhann Fri geirsson inbjuder dig att vara med om en exklusiv Islandshästupplevelse. Nu välkomnar han alla oss, som han har lärt känna under sina år i Sverige, att komma hem till honom

Läs mer

Inledning. Övning 1: Frågestund

Inledning. Övning 1: Frågestund Kamratskap Inledning OBS! Hela föreläsningen ska hålla på i 45 minuter. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare. Första gången du träffar gruppen: Föreläsaren

Läs mer

Rönninge-ritten 7/6-08.

Rönninge-ritten 7/6-08. Rönninge-ritten 7/6-08. Varsågoda och rid! Sa en glad funktionär när vi i min grupp ivrigt skrittade iväg på den första CR slingan på 30 km. Det var en varm och solig dag så vi fick det goda rådet att

Läs mer

Jakten på färgpiraterna

Jakten på färgpiraterna Jakten på färgpiraterna SÅNGTEXTER SEXÅRSKÖREN 2016 01 INTRO/REGNRAMSA Regn regn regn regn Det har regnat här i flera år Regn, regn mera regn Regn och mera regn ändå Och mera regn Välkommen sol, välkommen

Läs mer

Den kidnappade hunden

Den kidnappade hunden Den kidnappade hunden Lisa, Milly och Kajsa gick ner på stan med Lisas hund Blixten. Blixten var det finaste och bästa Lisa ägde och visste om. När de var på stan gick de in i en klädaffär för att kolla

Läs mer

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra

Läs mer

Pedagogiskt material till föreställningen

Pedagogiskt material till föreställningen Pedagogiskt material till föreställningen Pucko vs Milan Detta är ett material vars huvudsyfte är att fånga upp de teman och situationer som är en del av föreställningen. Målet är att skapa reflektion

Läs mer

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra

Läs mer

Publicerat med tillstånd Teddy börjar skolan Text Lin Hallberg Bild Margareta Nordqvist Rabén & Sjögren 2010

Publicerat med tillstånd Teddy börjar skolan Text Lin Hallberg Bild Margareta Nordqvist Rabén & Sjögren 2010 FEm små skära KlumPar När Elsa och Mikaela kommer in i stallet gnäggar hästarna högt. De har ätit upp sin frukost och tror att det är dags att gå ut i hagen. Kattungarna är också ordentligt vakna nu. De

Läs mer

FÖRÄLDRAENKÄT LILLA SNIGELN 2011

FÖRÄLDRAENKÄT LILLA SNIGELN 2011 FÖRÄLDRAENKÄT LILLA SNIGELN 2011 Det här tycker jag särskilt bra om i mitt barns förskola: 1. Personalen, tryggt, mycket ute. 2. Personalen är bra på bemötande, behandlar barnen med respekt. Aktiviteterna

Läs mer

Kurt qvo vadis? 2007-01-11. Av Ellenor Lindgren

Kurt qvo vadis? 2007-01-11. Av Ellenor Lindgren qvo vadis? 2007-01-11 Av Ellenor Lindgren SCEN 1 HEMMA Publikinsläpp. tar emot publiken och förklarar att slagit huvudet. har bandage runt huvudet och ligger och ojar sig på scenen. leker och gör skuggspel.

Läs mer

JULLOVSAKTIVITETER. 23/12 Julklappshoppning. 24/12 Julafton med Julaftonsmorgon i stallet 25/12 Juldagen 26/12 Annandag jul

JULLOVSAKTIVITETER. 23/12 Julklappshoppning. 24/12 Julafton med Julaftonsmorgon i stallet 25/12 Juldagen 26/12 Annandag jul JULLOVSAKTIVITETER 23/12 Julklappshoppning 24/12 Julafton med Julaftonsmorgon i stallet 25/12 Juldagen 26/12 Annandag jul 27/12 Hyr din favorithäst 28/12 Hoppkurs 29/12 Hoppkurs 30/12 Söndag Uteritt 31/12

Läs mer

Jag. Din familj och ditt hem. 2. Jag går i årskurs fyra fem. 1. Jag är en Flicka Pojke

Jag. Din familj och ditt hem. 2. Jag går i årskurs fyra fem. 1. Jag är en Flicka Pojke Frågeformulär Jag 1. Jag är en Flicka Pojke 2. Jag går i årskurs fyra fem Din familj och ditt hem 3. Hur bor du (om du bor på två ställen kan du kryssa i två rutor)? med mamma och pappa bara med mamma

Läs mer

UGGLEPOSTEN 2010:4 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL

UGGLEPOSTEN 2010:4 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL UGGLEPOSTEN 2010:4 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL Uggleposten Den nya redaktionen är igång! Välkomna till ett nytt spännande år med skoltidningen Uggleposten. Till i år har vi fått TRE nya redaktionsmedarbetare.

Läs mer

Publicerat med tillstånd Spinkis och Katta Text Lasse Anrell Bild Mati Lepp Bonnier Carlsen 2009

Publicerat med tillstånd Spinkis och Katta Text Lasse Anrell Bild Mati Lepp Bonnier Carlsen 2009 Första dagen på sommarlovet ska Olle åka på fotbollsläger. Det är två lag från Söderkamraterna som ska träna ihop: Olles lag och ett tjejlag. Varför ska vi träna med tjejer? undrar några killar i Olles

Läs mer

Äntligen blev det julshow! Jag tror hästarna hade längtat också för de taggade till ordenligt och såg så glada ut. Trots att showen började klockan

Äntligen blev det julshow! Jag tror hästarna hade längtat också för de taggade till ordenligt och såg så glada ut. Trots att showen började klockan Äntligen blev det julshow! Jag tror hästarna hade längtat också för de taggade till ordenligt och såg så glada ut. Trots att showen började klockan 13.00 så började de första gästerna droppa in vid kvart

Läs mer

Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling!

Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling! Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling! Under våren 2015 gjordes en enkät på som handlade om trivsel, trygghet och barnens delaktighet. Enkäten riktades mot er som föräldrar,

Läs mer

Sune slutar första klass

Sune slutar första klass Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA

Läs mer

Jag ringde upp Lars Östrell som har hand om polishästarna här i Malmö och ställde några frågor om polishästar och hur de jobbar.

Jag ringde upp Lars Östrell som har hand om polishästarna här i Malmö och ställde några frågor om polishästar och hur de jobbar. PROJEKT POLISEN: Polisrytteriet, del 1 Jag ringde upp Lars Östrell som har hand om polishästarna här i Malmö och ställde några frågor om polishästar och hur de jobbar. Hur gamla är hästarna? De är mellan

Läs mer

Facit. Språkvägen elevbok. för sfi kurs B

Facit. Språkvägen elevbok. för sfi kurs B Facit Språkvägen elevbok för sfi kurs B Tema:Vardagsliv Nivå 1: En stressig dag B Prata (s.6) 1 Han vaknar klockan 6.00. 2 Han ställer mjölk, bröd, ost och smör på bordet. 3 De vaknar 7.15. 4 Barnen är

Läs mer

Ånhammar Bladet ÅNHAMMARS STÖRSTA & BÄSTA TIDNING!!! ÅNHAMMAR 1999. Väderprognos sid 12 Florpans sida 11

Ånhammar Bladet ÅNHAMMARS STÖRSTA & BÄSTA TIDNING!!! ÅNHAMMAR 1999. Väderprognos sid 12 Florpans sida 11 75ÅR ÅNHAMMAR 1999 Nummer 12 1999 Ånhammar Bladet Tidningsredaktionen i slaktboden. Upplaga 15 ex. Väderprognos sid 12 Florpans sida 11 Recept sid 3 Vem äter var sid 4 Bilder mm. sid 6 ÅNHAMMARS STÖRSTA

Läs mer

Sammanställning av ungdomsdialog II om psykisk hälsa Hur mår du?

Sammanställning av ungdomsdialog II om psykisk hälsa Hur mår du? Sammanställning av ungdomsdialog II om psykisk hälsa Hur mår du? Under oktober månad 2013 besökte representanter från nämnden sju gymnasieskolor i Sjuhärad; Almåsgymnasiet, Jensen Gymnasium, Naturbruksgymnasiet

Läs mer

Veronica s. Dikt bok 2

Veronica s. Dikt bok 2 Veronica s Dikt bok 2 Det är bra att ha en syster Min syster betyder så mycket för mig. Jag vet att hon betyder likadant för mig. Om jag vill henne något så vet jag att hon finns där för mig. Jag är glad

Läs mer

Namn: Anna Hellberg Resa: Terränghoppning Ashford Datum: 19-26 juli 2014

Namn: Anna Hellberg Resa: Terränghoppning Ashford Datum: 19-26 juli 2014 Namn: Anna Hellberg Resa: Terränghoppning Ashford Datum: 19-26 juli 2014 1. Hur blev du mottagen vid ankomsten?: mycket bra Kommentar mottagande: - Personligt välkomnande av Will, som sköter hotellet.

Läs mer

Vem där? Där smyger tyst på tå en väldig katt som ger sig ut att jaga varje natt Hans öron har små tofsar må ni tro Aha, jag vet, det måste va en...!

Vem där? Där smyger tyst på tå en väldig katt som ger sig ut att jaga varje natt Hans öron har små tofsar må ni tro Aha, jag vet, det måste va en...! Mitt fåfänga får, får, får har färgat sitt hår, hår, hår Min händiga häst, häst, häst har vävt sig en väst, väst, väst Min snokande snok, snok, snok har skrivit en bok, bok, bok om min konstiga katt, katt,

Läs mer

www.viljaforlag.se Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!

www.viljaforlag.se Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet! ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN SOM Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet! Kapitel 1 1. Jim och Amir studerar på en folkhögskola. Vet du vad en folkhögskola är? Vad är

Läs mer

Materialet framtaget i Projekt Mitt val.

Materialet framtaget i Projekt Mitt val. För mer demokrati 2 Materialet framtaget i Projekt Mitt val. Ett projekt i samverkan med FUB och Riks-Klippan med stöd från Allmänna Arvsfonden och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Projektledare:

Läs mer

http://iform.se/traning/lopning/halvmarathon/halvmaratonskolan-niva-2

http://iform.se/traning/lopning/halvmarathon/halvmaratonskolan-niva-2 Seite 1 von 17 Cookie- och Sekretesspolicy LOGGA IN BÖCKER OCH DVD BESTÄLL I FORM KUNDTJÄNST OM I FORM SÖK BLI SUPER- PEPPAD HÄR LÖPNING VIKT TRÄNING RECEPT SKÖNHET TEST HÄLSA MÄT DIN RUNDA BLOGG I FORM-LOPPET

Läs mer

E: Har du jobbat som det hela tiden som du har varit här på företaget?

E: Har du jobbat som det hela tiden som du har varit här på företaget? A: Vad heter du? S: Jag heter Stefan. A: Hur gammal är du? S: 39. A: Och var jobbar du någonstans? S: Fällmans Kött. A: Vad är ditt yrke? S: Jag är logistik- och lagerchef. A: Hur hamnade du i den här

Läs mer

Hallands 4H för ungdomar, av ungdomar nr 4 2010

Hallands 4H för ungdomar, av ungdomar nr 4 2010 Månadsbladet Hallands 4H för ungdomar, av ungdomar nr 4 2010 Hej allihopa! Nu har äntligen höstterminen dragit igång och 4H-klubbarna är i full gång med sina aktiviteter. Det är mycket roligt på gång under

Läs mer

PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag

PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag PIA Jonatan är så glad att han nästan svävar in genom dörren till sporthallen. Han är barfota och har träningsbyxor och T-shirt på sig. Han ser fram emot att få flyga genom luften med ena benet framför

Läs mer

4. Vad tyckte du om kvaliten på ridningen?: mycket bra Kommentar om ridningen: -man fick rida hur mycket som helst, olika slags turer.

4. Vad tyckte du om kvaliten på ridningen?: mycket bra Kommentar om ridningen: -man fick rida hur mycket som helst, olika slags turer. Namn: Andrea Renström Resa: Arizona Datum: 9/3 2014 Kommentar mottagande: - Kommentar boende: -underbar stuga, sängarna är jättesköna. Städning varje dag om man vill. Kommentar maten: Maten är grymt god.

Läs mer

... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER ...

... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER ... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER 1 Vi på Kung Saga gymnasium har som mål att arbeta med att ni elever ska få en bra förberedelse för ert vuxenliv, det tycker vi är det viktigaste. Andra mål som vi arbetar

Läs mer

EN TJUV UTANFÖR DÖRREN Lärarmaterial

EN TJUV UTANFÖR DÖRREN Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Ellen Holmboe Vad handlar boken om? Boken handlar om Filip som är en hemlig agent. Varje morgon läser han tidningen. Men plötsligt kommer inte tidningen längre. Mamma ringer och klagar.

Läs mer

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund

Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Jonna och Sanna var bästa kompisar och gjorde allt tillsammans. De pratade om killar, viskade och skrattade tillsammans, och hade ett hemligt språk

Läs mer

JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE

JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE Sofia Fredén Slutversion December 2012januari 2013 8 år MAMMA KOMPIS 8 år LÄRARE TVÅ ORANGUTANGER I en skola, hemma, i en djungel. Pjäsen är tänkt för 3 skådespelare. 2 1. Leo

Läs mer

Skuttungeposten Nr 3 v. 41-43 2015-2016

Skuttungeposten Nr 3 v. 41-43 2015-2016 SKAPANDE SKOLA Projektet är avslutat och var mycket uppskattat av eleverna! Filmerna finns på erikhedman.com. SMILE Månadens ord är MEDMÄNSKLIG- HET och vi arbetar med färdigheten att visa att man tycker

Läs mer

Sammanställning av ungdomsdialog I & II om psykisk hälsa Hur mår du?

Sammanställning av ungdomsdialog I & II om psykisk hälsa Hur mår du? Sammanställning av ungdomsdialog I & II om psykisk hälsa Hur mår du? Under maj och oktober månad 2013 besökte representanter från nämnden sammanlagt tolv gymnasieskolor i Sjuhärad;,, Naturbruksgymnasiet

Läs mer

Skruttans badträning

Skruttans badträning Skruttans badträning Skruttans badträning Skruttan, flickan med en mage som luras. En saga om och för barn med Prader-Willi syndrom. Skruttan måste varje vecka gå till sjukhuset för att träna i den stora

Läs mer

VATNALILJAbladet. För Vatnaliljas klubbmedlemmar Årgång 15 Nr 3-2013

VATNALILJAbladet. För Vatnaliljas klubbmedlemmar Årgång 15 Nr 3-2013 VATNALILJAbladet För Vatnaliljas klubbmedlemmar Årgång 15 Nr 3-2013 Redaktionsspalten Vatnaliljabladet kommer ut med fyra nummer per år. Manusstopp är för nr 4-2013 1 december Om du vill ha material infört

Läs mer

SNO:s ungdomsavslutning med pepparkaksrunda, lunch, föreläsning och prisutdelning 7 december 2014 i Tveta

SNO:s ungdomsavslutning med pepparkaksrunda, lunch, föreläsning och prisutdelning 7 december 2014 i Tveta SNO:s ungdomsavslutning med pepparkaksrunda, lunch, föreläsning och prisutdelning 7 december 2014 i Tveta Efter en härlig träningsrunda, Pepparkaksrunda, av Olle Smitt bjöds det på god lunch och sedan

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg sidan 1 Författare: Gertrud Malmberg Vad handlar boken om? Saras mamma ska ut och handla och Sara har inget att göra. Mamma föreslår att Sara ska ringa Maja som hon har sällskap med till skolan. Men mamma

Läs mer

Le, Tova! LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial RIKKE DYRHAVE SIDAN 1. Namn: Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.)

Le, Tova! LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial RIKKE DYRHAVE SIDAN 1. Namn: Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) RIKKE DYRHAVE SIDAN 1 Elevmaterial Namn: LÄSFÖRSTÅELSE Tova Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) 1. Vad heter Tovas bästis? 2. Vad gillar Tova med sig själv? 3. Vad är det som

Läs mer

Häng med tjejerna från Malmö Ridklubb `` en dag i mitt liv

Häng med tjejerna från Malmö Ridklubb `` en dag i mitt liv Häng med tjejerna från Malmö Ridklubb `` en dag i mitt liv Johanna Stjärnqvist: Tävlingsdag på Ribersborg 16/5-2015 Jag tänkte berätta om en tävlingsdag på Ribban. Först vaknar jag av att min väckarklocka

Läs mer

MIN FÖRSTA FLORA Ängens blommor. Text: Sölvi Vatn Foto: Torbjörn Skogedal

MIN FÖRSTA FLORA Ängens blommor. Text: Sölvi Vatn Foto: Torbjörn Skogedal MIN FÖRSTA FLORA Ängens blommor Text: Sölvi Vatn Foto: Torbjörn Skogedal Lindskog Förlag Tack till alla ängar och hagar som ständigt välkomnade oss med sin blomsterprakt. Tack till kossan Rosa och alla

Läs mer

Nähä, du! Du hade säkert satt bort dig, som vanligt, säger Markus. Inte alls, fräser Mariana. Du är bara en dålig förlorare!

Nähä, du! Du hade säkert satt bort dig, som vanligt, säger Markus. Inte alls, fräser Mariana. Du är bara en dålig förlorare! 1. Schackproblem Det går bara inte! Det är omöjligt! Man blir ju bara arg på problemet!! Mariana dunkar en av pjäserna hårt i köksbordet. Lugna ner er! Jag trodde schack var ett tyst spel. Efter alla dataspel

Läs mer

Detta är vad som händer om du byter bort din drömmar, passioner och ditt liv.

Detta är vad som händer om du byter bort din drömmar, passioner och ditt liv. Detta är vad som händer om du byter bort din drömmar, passioner och ditt liv. Hej, jag mitt namn John. Jag har inte velat posta det här, men nu har jag äntligen tagit mig modet att göra det. Jag måste

Läs mer

Kom ihåg ombyteskläder.

Kom ihåg ombyteskläder. Hej v48 Nu har vi börjat med massage, med tända ljus och skön musik masserade barnen varandra medan jag visade i luften vilka rörelser de skulle göra. Först var det lite fnissigt och de hade lite svårt

Läs mer

Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan

Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan Grön Flagg representanterna tillsammans med Barnrådet spelar en viktig roll i att driva Grön Flagg-arbetet framåt. Grön Flagg representanter (pedagogerna)

Läs mer

Barnens månadsbrev 3

Barnens månadsbrev 3 Barnens månadsbrev 3 Den här gången har vi valt att presentera skolans personal i månadsbrevet. Barnen i fyran har intervjuat. Här är deras presentationer av personalen. December 2008. Intervju med Lasse

Läs mer

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget 1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han

Läs mer

Fjällpoesi av de glada eleverna i 6 Gul 2008

Fjällpoesi av de glada eleverna i 6 Gul 2008 Fjällpoesi av de glada eleverna i 6 Gul 2008 Farten med min vackra bräda Är obeskrivlig Men ändå så är det synen Som fångade mina ögon. Jag kollar på de andra. Så ser vilken fart de åker med. Men ändå

Läs mer

34 PiCCOLO Företag i Fokus

34 PiCCOLO Företag i Fokus 34 PiCCOLO Företag i Fokus PiCCOLO Företag i Fokus 35 De har hängt där ett bra tag nu. De där kärlekshandtagen som tillsammans min kula till mage ger mig en god portion ångest varje dag. Det är inte så

Läs mer

Erik på fest Lärarmaterial

Erik på fest Lärarmaterial sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Erik ska på fest hos Lea. Erik längtar för han är lite kär i henne. Erik ger en vampyrmask till Lea i present. De äter tårta, glass och godis.

Läs mer

Sökes: Fotograf. Vi söker dig eller er som för det mesta tar med kameran och gillar att fotografera allt möjligt som rör sig på LCRs anläggning!

Sökes: Fotograf. Vi söker dig eller er som för det mesta tar med kameran och gillar att fotografera allt möjligt som rör sig på LCRs anläggning! Fotograf Vi söker dig eller er som för det mesta tar med kameran och gillar att fotografera allt möjligt som rör sig på LCRs anläggning! Du ska vara intresserad av fotografi och ha egen kamera. Utbildning:

Läs mer

Från Elli 2 BACCUS 4. Några ord från styrelsen. 4. Medlemsprofilen 6. Telefonlista 7. Manusstopp nästa stallnytt 8

Från Elli 2 BACCUS 4. Några ord från styrelsen. 4. Medlemsprofilen 6. Telefonlista 7. Manusstopp nästa stallnytt 8 INNEHÅLL Sidan Från Elli 2 BACCUS 4 Några ord från styrelsen. 4 Medlemsprofilen 6 Telefonlista 7 Manusstopp nästa stallnytt 8 Medlems och anläggningsavgift BRK 2010 8 FRÅN ELLI Hej alla läsare av stallnytt!

Läs mer

april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada.

april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada. april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada. brev Alla Klippan-sektioner får här ett nyhetsbrev. Hoppas jag! Kanske får du detta brev, fast det egentligen någon annan borde

Läs mer

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum Författare: Izabella Rydén Det var en gång för inte så länge sedan. Då levde den 14-åriga Tugummi von Bubbelgum med sin lillasyster Molly Viktoria von Bubbelgum. Tugummi

Läs mer

Ligger sadeln rätt? Så går en sadelutprovning till

Ligger sadeln rätt? Så går en sadelutprovning till 1 av 6 2011-03-25 10:03 Utrustning Publicerad: 2007-01-29 Ligger sadeln rätt? Så går en sadelutprovning till En illa tillpassad sadel kan försämra hästens prestationsförmåga och i förlängningen ge både

Läs mer

Arkiv: Hälsningar. "Här är en hälsning från Sidney som vi hämtade hos er 2012 och Tiki som vi hämtade i går båda njuter vi av livet"

Arkiv: Hälsningar. Här är en hälsning från Sidney som vi hämtade hos er 2012 och Tiki som vi hämtade i går båda njuter vi av livet Hälsning från Elliot! Från Facebook-gruppen: "Här är en hälsning från Sidney som vi hämtade hos er 2012 och Tiki som vi hämtade i går båda njuter vi av livet" Hälsningar från Nimbus! Foto av Elsa taget

Läs mer

Nu är det full rulle i tomtelandet. Klapparna tillverkas både natt och dag. Och alla önskelistor läser vi NOGA!

Nu är det full rulle i tomtelandet. Klapparna tillverkas både natt och dag. Och alla önskelistor läser vi NOGA! Hej alla barn. Nu är det full rulle i tomtelandet. Klapparna tillverkas både natt och dag. Och alla önskelistor läser vi NOGA! Jag har hört att ni barn på denna förskola är jätteduktiga på att arbeta med

Läs mer

Min försvunna lillebror

Min försvunna lillebror 3S Ida Norberg Sa1a Min försvunna lillebror Vi hade precis sålt vårt hus och flyttat in i världens finaste hus, det var stort, väldigt stort, det fanns nästan allt där, pool, stor trädgård och stort garage.

Läs mer

Hälso och Träningsweekend 16-18 september

Hälso och Träningsweekend 16-18 september Hälso och Träningsweekend 16-18 september Träning, rörelse och näringsriktig god mat, i vacker fjällmiljö. En helg för att öka din hälsa och ditt välbefinnande. Fyll på med ny kunskap och motivation. Nya

Läs mer

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Diane Tullson

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Diane Tullson Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Diane Tullson Vad handlar boken om? Boken handlar om Liam och Tej som ska iväg och åka snowboard (bräda). Plötsligt voltar bilen och rullar ner för en brant backe. Liam

Läs mer

Nyhetsbrev KÅRF SENASTE NYTT FRÅN STYRELSEN. Övrig info

Nyhetsbrev KÅRF SENASTE NYTT FRÅN STYRELSEN. Övrig info Ditt fö retag Nyhetsbrev KÅRF SENASTE NYTT FRÅN STYRELSEN TITTA IN I STYRELSEARBETET Vi har styrelsemöte i slutet av varje månad och vill gärna ha synpunkter och idéer från er alla som vi kan ta med i

Läs mer

VÄLKOMMEN TILL DALBY RYTTARFÖRENING & VASAHOLMS RIDSKOLA

VÄLKOMMEN TILL DALBY RYTTARFÖRENING & VASAHOLMS RIDSKOLA VÄLKOMMEN TILL DALBY RYTTARFÖRENING & VASAHOLMS RIDSKOLA I lilla stallet bor: A-ponny: Bonnie B-ponny: Lady, Kryddan, Ranja, Millan C-ponny: Samba, Skipper, Muscot D-ponny: Flora, Miss Häst: Jagaar Alla

Läs mer

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan' 1 'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan' På ett möte i Västervik den 19 juni 2001 bestämde vi i centerpartiet

Läs mer

Dagboken av Melker p

Dagboken av Melker p Dagboken av Melker p 19 september Hej dagboken jag heter Alexander. Jag kallas för Alex. Jag glömde förresten säga vad jag heter i efternamn: Krulle. Jag ska till skolan. Jag fick dig i present för jag

Läs mer

JULENS AKTIVITETER 2014

JULENS AKTIVITETER 2014 JULENS AKTIVITETER 2014 BLANDAT PONNY HÄST PRIVATLEKTION Välkommen till stallet VARJE DAG!! On 24 Juliga dagar i stallet! To 25 Fr 26 Lö 27 2 5 2 5 Barnkurs de små Julkurs för de små!! Ridning och pyssel

Läs mer

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är

Läs mer

Upplev världsstjärnor. Stöd din klubb. Klubbkampen.

Upplev världsstjärnor. Stöd din klubb. Klubbkampen. Upplev världsstjärnor. Stöd din klubb. Klubbkampen. EM på hemmaplan 26 januari 1 februari avgörs EM i Stockholm. Bjud in dina nära och kära att uppleva konståkningens världsstjärnor och våra medaljhopp

Läs mer

Fakta om Malala Yousafzai

Fakta om Malala Yousafzai SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Malala, den yngsta någonsin som har fått Nobels fredspris. I boken får vi veta hur Malala vuxit

Läs mer

1 En olycka kommer sa " llan ensam

1 En olycka kommer sa  llan ensam 1 En olycka kommer sa " llan ensam Ewa Christina Johansson Illustrationer Johan Egerkrans Axel! Där är du ju! Axels hjärta hoppade till i bröstet. Fast på ett bra sätt. Det var ju söta Rut som ropade på

Läs mer

Varför är jag inte normal!?

Varför är jag inte normal!? Hur började allt och hur gick allting snett? Varför är jag inte normal!? Mitt liv har alltid varit perfekt. Jag var så kallad normal. Jag var den som alla ville snacka med och umgås med efter skolan. Men

Läs mer

KALLE ANKA CUP Matchskola

KALLE ANKA CUP Matchskola KALLE ANKA CUP Matchskola Kalle Anka Cup matchskola är uppdelad i fem avsnitt Sida Så ser tennisbanan ut 2 Så räknar du 4 Så spelar du singel 5 Så spelar du dubbel 7 Första matchen 8 Sida 1 av 10 Så ser

Läs mer

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN.

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN. F ö renta Nationerna FN betyder Förenta Nationerna FN bildades för 50 år sedan. 185 länder är med i FN. I FN ska länderna komma överens så att människor får leva i fred och frihet. I FN förhandlar länderna

Läs mer

Ramundeboda Kyrka i Laxå 2 oktober 2009 Rigmor Johansson 15 maj 1945 20 september 2009 2009-09-21 Solen har gått ner Kära R! Idag fick jag samtalet som jag förstått skulle komma. Din livslåga slocknade

Läs mer

MEDLEMSBLAD 3/2015 JUNI-AUGUSTI

MEDLEMSBLAD 3/2015 JUNI-AUGUSTI MEDLEMSBLAD 3/2015 JUNI-AUGUSTI Eriksgatan 8 IV våningen Verksamhetsledare Miivi Selin-Patel; 050 446 2974 00100 Helsingfors Ordförande Riitta Aarrevuo; 050 4634 4746 Telefon till kansliet; 045 863 7800

Läs mer