Principer och riktlinjer för praktik och uppsatsarbete utomlands HT11 och VT12.

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Principer och riktlinjer för praktik och uppsatsarbete utomlands HT11 och VT12."

Transkript

1 Avdelningen för sociala studier Principer och riktlinjer för praktik och uppsatsarbete utomlands HT11 och VT12. Universitetsövergripande riktlinjer Internationalisering är ett viktigt kvalitetsmål för Karlstads universitet som berör alla verksamheter. Målområdet syftar till att främja en tydligare och mer effektiv internationaliseringsverksamhet, där kvalitetsbegreppet är ledande. Det syftar även till att främja ett ökat studentutbyte, både vad gäller gästande studenter och egna studenter som väljer att förlägga en del av utbildningen utomlands. En viktig del av internationaliseringsarbetet är att personalen ska få möjlighet att utveckla ett internationellt perspektiv i sin yrkesroll och få ökad möjlighet till internationella kontakter i arbetet. Målområdet syftar vidare till att skapa förbättrade möjligheter till kulturella möten inom ramen för universitets verksamheter. Ett kulturellt och internationellt perspektiv ska vara med i all undervisning. Kraven på och engagemang för detta område bör öka. Universitets vision är att öka förståelsen för andra kulturer och etablera universitetet som en viktig del av det internationella kunskapssamhället. Universitet som helhet och varje institution/ämne/enhet ska ha tillgång till ett nätverk av stabila och långsiktiga internationella kontakter. Dessa nätverk ska finnas inom såväl grundutbildning som forskning för att bidra till och stimulera en kontinuerlig utvecklingsprocess. Utbildningen ska syfta till att erbjuda alla studenter ett internationellt perspektiv. Universitet ska vidare ställa sina nätverk öppna för dess samarbetspartners och verka för en ökad internationalisering i närregion. Med internationaliseringsarbetet avses i vid mening de aktiviteter, arbetsmetoder och förhållningssätt som syftar att uppnå universitets vision om det internationella universitetet. (Ur policydokumentet för internationaliseringsarbetet). En viktig del av kvalitetsarbetet är en uppföljning av internationaliseringsprocessen som genomförs årligen. Uppsatsarbete utomlands Studenterna ska erbjudas att samla empiri för sin uppsats i länder som vi har redan etablerade kontakter med för det. Det är framförallt i Namibia, Indien och Japan samt Norge och Finland. I Norge handlar det främst Lillehammer och Hamar. I Finland gäller det främst Joensuu, Pieksämäki och Helsinki (Diakon). Det bör vara möjligt för studenterna att åka och skriva uppsats även i andra länder än ovan nämnda, men då ska kontakten ske genom en välkänd och i landet väl etablerad organisation som t ex. Röda korset, Rädda Barnen, Sida osv. Det är viktigt att studenten är ute i god tid och redan på förhand bestämmer uppsatsämne och att handledaren och studenten gemensamt diskuterar huruvida uppsatsarbetet går att genomföra så som det är tänkt. Redan på förhand skall det göras klart vilken hjälp studenterna ska få med att t.ex. samla empiri under vistelsen. 1

2 det alltid finns en säker lokal kontaktperson som kan hjälpa studenterna med boende etcetera samt att det finns en lokal handledare som har kunskap om ämnet och kontakter inom området. Studenterna bör få stöd av en person som tillhör en etablerad organisation. den vetenskapliga handledningen alltid sker av handledaren på universitetet. Det är dock inte rimligt och inte alltid heller möjligt att handledaren åker med 1 bygga nätverk även med andra ämnen på Karlstads universitet kring utbytet. Vi behöver både tid och pengar men också ett fungerande nätverk här hemma med olika organisationer; Sida, Programkontoret och Kau:s internationella avdelning. Det behövs dessutom tid för att bygga och upprätthålla kontakter och att kunna jobba med/motivera och stötta studenter till att ta sig ut i världen. Principer och riktlinjer för praktik utomlands. Studenterna ska erbjudas att framförallt göra praktik i länder där vi har redan etablerat kontakter för uppsatsarbeten. Det är framförallt i Namibia, Indien (Benares Hindu Universitet), Japan (Osaka) och Norge samt Finland. I Norge är det främst Lillehammer och Hamar. I Finland gäller det främst Joensuu, Pieksämäki och Helsinki (Diakon). Det finns även möjlighet att samarbeta med högskolan i Lillehammer när det gäller praktikplatser utanför Europa. Det är viktigt att informera studenter om att det även finns möjlighet att göra praktik genom Erasmusprogrammet i många andra olika länder. För att hitta praktikplatser i Europa kan vi utnyttja de redan existerande närverk som finns i olika länder i Europa. Det är viktigt att det finns flera olika personer verksamma inom programmet som fungerar som kontaktpersoner till praktikplatser och uppsatsarbete i olika länder. Vad gäller praktik utomlands gäller samma riktlinjer som i Sverige! Utöver det föreslår vi följande principer: Det är viktigt att det på alla de platser som studenterna ska åka till finns en säker kontaktperson som kan hjälpa studenterna med praktikplats, boende etcetera. allt det praktiska är planerat innan studenterna får klartecken för att åka. Det gäller även den ekonomiska ersättningen, dvs. hur mycket handledarna ska få betalt. Vad som är rimlig ersättning ska diskuteras på förhand från fall till fall. Även ersättning för resor ska diskuteras från fall till fall, men i princip ska studenterna söka extra studiemedel utomlands eller de MFS-stipendier (Sida) som finns att söka. Förberedelser och förutsättningar Kriterier för utlandsstudier Karlstads universitet har fastställt följande kriterier för studier utomlands: studenten ska ha studerat vid KAU i minst ett år på heltid studenten ska ha goda studieresultat 1 Handledare kan söka bidrag för resa och administration på programkontoret 2

3 studenten ska läsa kurser vid det utländska universitetet som kan ingå i hennes /hans program eller examen vid KAU. (Detta utesluter inte studenter som läser fristående kurser) studenten ska ha sitt val av studieprogram i utlandet godkänd i förväg. Vilka språkkunskaper behövs? De flesta länder har kurser på engelska och i Europa anordnas inom ramen för Sokrates/Erasmus-programmet speciella språkkurser i de mindre utbredda språkområdena. Vad bör studenter göra innan de åker i väg? - de måste be sin lärare tillstyrka sina studieplaner genom att skriva på ett så kallat learning agreement. - de måste, i förekommande fall, ansöka om visum i god tid. - de måste ansöka om studiemedel i god tid och få ett intyg från universitetet. - om de lånar från CSN för att betala resan måste de kontakta CSN för att undersöka vilken resebyrå som gäller. - de måste ordna en försäkring. CSN-försäkringen är bra. Utbytesstudenterna får en försäkring hos Kammarkollegiet som betalas av universitetet. För LLL/Erasmus måste studenter skriva på avtalet för stipendier. Försäkringar Kammarkollegiets försäkring kräver att det finns en skriftlig överenskommelse mellan praktikplatsen och universitetet i form av avtal eller bekräftelse via . Kontaktperson när det gäller försäkringsfrågor är internationell studievägledare Ann-Britt Höglund. Ansvarig för utbytesavtal är internationell koordinator Carina Eriksson. Finansiering Hur kan studenterna finansiera utlandsstudier? CSN beviljar studiemedel för utlandsstudier vid godkända universitet och högskolor under förutsättning att universitetet intygar att studierna kommer att tillgodoräknas. CSN beviljar också lån upp till en viss summa för kursavgifter vid utländska universitet. Studenterna inom Life Long Learning (LLL)/Erasmus-programmet får ett stipendium från EU men de måste först teckna avtal med Karlstads universitet (Carina Eriksson). Stipendiets omfattning bestäms normalt i början av hösten. Studier i utvecklingsländer MFS (Minor Field Studies) är ett program inom ramen för Sidas verksamhet som är avsett för studenter som vill skriva sin C-eller D-uppsats eller motsvarande om ett ämne som har anknytning till något av utvecklingsländerna. Universitet får medel från SIDA för ett antal stipendier för detta ändamål. För att kunna söka ett stipendium måste studenten fylla vissa villkor, bland annat att vistelsen i utvecklingslandet skall vara minst två månader. Dessutom skall uppsatsämnet vara av värde för landet i fråga. Stipendium för vårterminen söks senast 1 december och för höstterminen senast 15 maj. OBS det finns också möjlighet att söka stipendier vid andra universitet och då kan det vara andra datum som gäller. Mer information 3

4 om ansökningshandlingar kan fås från internationella enheten (Carina Eriksson). Se också webbsidan: Stipendier och fonder Universitet har ett antal stipendier som kan sökas för bland annat utlandsstudier med mera. Kontaktpersonen på universitetet är Ingrid Lindqvist En stipendiedatabas finns: Global Grant. Se bibliotekets hemsida Följande böcker finns tillgängliga på läsesalen i biblioteket: Fonder och stipendier i Sverige , K. Dahlberg Alla dessa fonder och stiftelser, L. Frii Kulturfonder i Sverige. K. Lehsman & W.Odelberg Stiftelser och Fonder, Brevskolan Stipendiehandbok, G. Garstensen Andra stipendier kan sökas i följande adresser: Sverige-Amerika Stiftelsen, Tel /44. Söks före 15/9 ett år i förväg. Fulbright Commission, Söks i augusti ett år i förväg. Sweden-Japan Foundation, Svenska institutet, e-post adress: stip@si.se (hemsida: Rotary Foundation. hemkommuner, banker m.fl. Beslut om utlandsvistelser och kontaktpersoner Universitetets kontaktpersoner (Universitetets kontakt för utlandsstudier finns på Studentcentrum) Kontaktpersoner internationalisering på fakulteten och avdelningen Förutom universitetets kontaktpersoner, finns på fakulteten och avdelningen ytterligare kontakter: Internationaliseringsfrågor Socialt arbete; Kirsti Kuusela Internationaliseringsfrågor Sociologi; Daniel Bergh Kontaktpersoner uppsatsarbete Britt Ovlien-Säll eller ansvarig lärare för uppsatskursen. Kontaktpersoner utlandspraktik Lars Bergström (Namibia) Gunilla Lönnbring och Jenny Höglund (Japan) Åse-Britt Falch och Kirsti Kuusela (Indien) Anna-Liisa Taponen och Åse-Britt Falch (Finland och Norge) 4

5 Beslut om utlandsvistelse Beslut om utlandsvistelse för student fattas av utbildningsledare. För Socialt arbete: Åse-Britt Falch För Sociologi: Britt Ovlien-Säll Utbildningsledare tillser att VFU- och Uppsatsstudierna följer studie- och kursplan samt att en lärare bistår studenten och vid VFU följer med utomlands i 1-2 veckor. 5

Möjligheter till utlandsstudier vid Göteborgs universitet

Möjligheter till utlandsstudier vid Göteborgs universitet Karolina Sahlin, International Office, Göteborgs universitet SYV temadag 11 mars 2009 Internationell organisation på GU Varför utbytesstudier? Möjligheter, mobilitetsprogram Statistik och nationella trender

Läs mer

Regler och rutiner för studentutbyten samt stipendier

Regler och rutiner för studentutbyten samt stipendier 1 HÖGSKOLAN I HALMSTAD Regler och rutiner för studentutbyten samt stipendier Fastställda av Utbildningsnämnden den 18 september 2002. 1. STUDENTUTBYTEN 1.1 Studentutbyten inom Erasmus Erasmus ingår i Sokrates

Läs mer

Stipendium för fältarbete i utvecklingsland inför examensarbete på grund- eller avancerad nivå

Stipendium för fältarbete i utvecklingsland inför examensarbete på grund- eller avancerad nivå Stipendium för fältarbete i utvecklingsland inför examensarbete på grund- eller avancerad nivå Inom ramen för SIDA: s program Minor Field Studies (MFS) kan Högskolan Dalarna erbjuda stipendier på 25 000

Läs mer

Internationaliseringsarbete vid fakulteten för Ekonomi, kommunikation och IT

Internationaliseringsarbete vid fakulteten för Ekonomi, kommunikation och IT Internationaliseringsarbete vid fakulteten för Ekonomi, kommunikation och IT Uppdrag och ansvar Inom nuvarande organisation ligger ansvaret för internationaliseringsfrågor i första hand på fakulteterna.

Läs mer

INFORMATION OM STUDENTUTBYTE. Institutionen för Kostvetenskap Sofia Rapo och Sandra Einarsson

INFORMATION OM STUDENTUTBYTE. Institutionen för Kostvetenskap Sofia Rapo och Sandra Einarsson INFORMATION OM STUDENTUTBYTE Institutionen för Kostvetenskap Sofia Rapo och Sandra Einarsson FÖRSTA STEGET FÖR DIG SOM STUDENT Är du intresserad av ett specifikt land? Är du intresserad av att lära dig

Läs mer

Jag kommer hem som en ny starkare människa eftersom jag vet att jag kan åka till ett land helt ensam och kan klara mig.

Jag kommer hem som en ny starkare människa eftersom jag vet att jag kan åka till ett land helt ensam och kan klara mig. Jag är jätteglad och nöjd över att jag gjorde utbytesstudier. Under både min praktik och mina kurser lärde jag mig väldigt mycket om mig själv, om kommunikation och jag fick kunskaper om den holländska

Läs mer

Studera utomlands - en handbok om utbytesstudier vid BTH

Studera utomlands - en handbok om utbytesstudier vid BTH Studera utomlands - en handbok om utbytesstudier vid BTH Studera utomlands Som student vid BTH finns stora möjligheter till att studera vid ett universitet i något annat land som vi har ett utbytesavtal

Läs mer

Lunds Tekniska Högskola

Lunds Tekniska Högskola Program CSN + registrering Försäkring Learning agreement & stipendium Visum Hemkomst Ambassadörskap Christina Grossmann, chef Internationella avdelningen LTH Goda råd - Sara Gunnarsson, f.d. utbytesstudent

Läs mer

Information om UHR och våra program Erasmus+ Frågor och svar om programmen Erasmus Student Network (ESN) presentation& workshop

Information om UHR och våra program Erasmus+ Frågor och svar om programmen Erasmus Student Network (ESN) presentation& workshop Seminariets upplägg Information om UHR och våra program Erasmus+ Frågor och svar om programmen Erasmus Student Network (ESN) presentation& workshop 2014 05 26 Carola Barhammar& Karin Andrén 1 2014 05 19

Läs mer

Jag kommer hem som en ny starkare människa eftersom jag vet att jag kan åka till ett land helt ensam och kan klara mig.

Jag kommer hem som en ny starkare människa eftersom jag vet att jag kan åka till ett land helt ensam och kan klara mig. Jag är jätteglad och nöjd över att jag gjorde utbytesstudier. Under både min praktik och mina kurser lärde jag mig väldigt mycket om mig själv, om kommunikation och jag fick kunskaper om den holländska

Läs mer

Linköpings universitet

Linköpings universitet Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning LiU TurRetur, april och maj 2015 Informationspass #2 för nominerade LiTH-studenter Jessica Yeh, rum Origo-2201 Annika Holm, rum Origo-2201

Läs mer

Jag har haft det jättekul, haft det jättejobbigt, upplevt helt underbara stunder och en del jobbiga. Anna, Uganda

Jag har haft det jättekul, haft det jättejobbigt, upplevt helt underbara stunder och en del jobbiga. Anna, Uganda Jag har lärt mig oerhört mycket både om arbetsterapi och mig själv under mitt utbyte. När jag kom hem så kände jag att om jag klarar detta så kan jag nog klara av precis vad som helst. Johanna, Belgien

Läs mer

Utbytesstudier på arbetsterapeutprogrammet Ht 14 eller Vt15

Utbytesstudier på arbetsterapeutprogrammet Ht 14 eller Vt15 Utbytesstudier på arbetsterapeutprogrammet Ht 14 eller Vt15 Partneruniversitet Termin 4, 5 eller 6 Ansökan del 1: till KI Urval och nominering Ansökan del 2: till partneruniversitetet Efter utbytet berätta

Läs mer

Utbytesstudier. Din väg till nya upplevelser. International Office

Utbytesstudier. Din väg till nya upplevelser. International Office Utbytesstudier Din väg till nya upplevelser International Office Ta chansen att bli utbytesstudent! Som student vid Umeå universitet kan du studera vid något av våra drygt 440 partneruniversitet runt om

Läs mer

En hel värld väntar dig. Internationellt utbyte vid Institutionen för socialvetenskap

En hel värld väntar dig. Internationellt utbyte vid Institutionen för socialvetenskap En hel värld väntar dig Internationellt utbyte vid Institutionen för socialvetenskap Ersta Sköndal högskola 2015 0 INNEHÅLL Inledning..2 1. Minor Field Studies...3 2. Erasmus (Europa).4 3. Nordplus (Norden)...5

Läs mer

LiU- Global 5/

LiU- Global 5/ LiU- Global 5/12 2016 Informationspass för nominerade LiTH-studenter Åsa Karlsson, rum Origo-2203 Annika Holm, rum Origo-2202 och Täppan-6124 (oftast onsdagar) outgoing@lith.liu.se Agenda CSN, stipendier

Läs mer

Utbytesstudier. Kristin Tell Internationell koordinator Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Kristin Tell Internationell koordinator Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Kristin Tell Internationell koordinator Filosofiska fakultetens kansli Agenda Behörighet Partneruniversitet Intresseanmälan & Urval Praktisk info Utbytesstudier 2018-11-29 3 Vad är utbytesstudier?

Läs mer

Informationsmöte för utresande utbytesstudenter VT12

Informationsmöte för utresande utbytesstudenter VT12 Informationsmöte för utresande utbytesstudenter VT12 26 oktober 2011 kl.15.00-17.00, sal B3 Program Hälsa Tillgodoräknande av utbytesstudier Försäkringar Studieekonomi Tips och råd ÖPPEN MOTTAGNING TELEFONRÅDGIVNING

Läs mer

LiU-TurRetur, 1 december 2015

LiU-TurRetur, 1 december 2015 LiU-TurRetur, 1 december 2015 Informationspass för nominerade LiTH-studenter Åsa Karlsson, rum Origo-2203 Annika Holm, rum Origo-2202 och Täppan-6124 (oftast onsdagar) outgoing@lith.liu.se Agenda Vilka

Läs mer

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson, internationell koordinator Ida Ekström, studievägledare

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson, internationell koordinator Ida Ekström, studievägledare Utbytesstudier Mathilda Ingemarsson, internationell koordinator Ida Ekström, studievägledare Agenda Utbytesstudier för miljövetare Möjligheter och intresseanmälan Erasmuspraktik MFS Utbytesstudier 2016-11-21

Läs mer

Programträff IT-Design Informations- och inspirationsträff med julstämning! 09:15-09:30 Kodmården med Olle & Johan

Programträff IT-Design Informations- och inspirationsträff med julstämning! 09:15-09:30 Kodmården med Olle & Johan Programträff IT-Design Informations- och inspirationsträff med julstämning! 09:15-09:30 Kodmården med Olle & Johan 09:30-10:00 Studier utomlands med internationella kontoret och Julia Andreasson 10:00-10:15

Läs mer

Linköpings universitet

Linköpings universitet Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning Från LiU - Ut i världen! Informationspass för nominerade LiTH-studenter 2013-12-10 Jessica Yeh och Annika Holm, rum 2201 i Origo international@lith.liu.se

Läs mer

LiU-TurRetur, 26/4 och 10/5 2016

LiU-TurRetur, 26/4 och 10/5 2016 LiU-TurRetur, 26/4 och 10/5 2016 Informationspass för nominerade LiTH-studenter Åsa Karlsson, rum Origo-2203 Annika Holm, rum Origo-2202 och Täppan-6124 (oftast onsdagar) outgoing@lith.liu.se Agenda CSN,

Läs mer

Praktisk handläggningsordning utresande utbytesstudenter

Praktisk handläggningsordning utresande utbytesstudenter Praktisk handläggningsordning utresande utbytesstudenter Avsikten med denna praktiska handläggningsordning är att den ska fungera som en riktlinje för internationella koordinatorer på fakultets- och institutionsnivå

Läs mer

Linköpings universitet

Linköpings universitet Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning Annika Holm 013-282615 Jessica Yeh 013-281202 Origo, rum 2201 international@lith.liu.se Vilka är vi och vad gör vi? Vi är internationella

Läs mer

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Agenda Partneruniversitet Behörighet Intresseanmälan & Urval Eramuspraktik 2016-11-30 Pengar 3 Utgifter: Vad

Läs mer

Stipendium för fältarbete i utvecklingsland inför examensarbete på kandidat- eller magisternivå

Stipendium för fältarbete i utvecklingsland inför examensarbete på kandidat- eller magisternivå Stipendium för fältarbete i utvecklingsland inför examensarbete på kandidat- eller magisternivå Inom ramen för SIDA: s program Minor Field Studies (MFS) kan Högskolan Dalarna erbjuda stipendier på 27 000

Läs mer

Handlingsplan för internationalisering

Handlingsplan för internationalisering Handlingsplan för internationalisering Läkarprogrammet 2012 2013 INLEDNING Högskolor och universitet styrs av omvärldens direktiv och internationalisering har blivit en kvalitetsindikator. Attraktiva och

Läs mer

Studier i utlandet 1

Studier i utlandet 1 Studier i utlandet 1 Möjligheter Sweden-India project Peru Söka egen plats i valfritt land 2 Allmänt om utlandsstudier - Bra merit - en möjlighet till professionell och personlig utveckling. - Förutom

Läs mer

Information om utbytesstudier för nominerade studenter läsåret 2012/2013

Information om utbytesstudier för nominerade studenter läsåret 2012/2013 Information om utbytesstudier för nominerade studenter läsåret 2012/2013 Helena Björck Internationell handläggare helena.bjorck@su.se Sektionen för internationell mobilitet Studentavdelningen Dagens agenda

Läs mer

Studera utomlands! UNDER TIDEN DU LÄSER I LUND

Studera utomlands! UNDER TIDEN DU LÄSER I LUND Studera utomlands! UNDER TIDEN DU LÄSER I LUND Välkomna till Lunds universitet! Christina Grossmann Chef, Internationella avdelningen LTH http://www.lu.se/studera/studera-utomlands Lunds universitets strategiska

Läs mer

INFORMATIONSDAG UTLANDSSTUDIER

INFORMATIONSDAG UTLANDSSTUDIER INFORMATIONSDAG UTLANDSSTUDIER Vårterminen2013 Internationalisering Vilka stipendier kan man söka att studera utomlands? NORDPLUS STIPENDIER Vi har utbyten inom 2 nätverk DANOSFI NORLYS DANOSFI Högskolan

Läs mer

Världen väntar MINOR FIELD STUDIES. - En möjlighet att skriva uppsats utomlands. International Office (B311)

Världen väntar MINOR FIELD STUDIES. - En möjlighet att skriva uppsats utomlands. International Office (B311) Världen väntar MINOR FIELD STUDIES - En möjlighet att skriva uppsats utomlands International Office (B311) Internationella koordinatorer MFS-handläggare Sofia Tsivos sofia.tsivos@hb.se 033 435 42 41 Therese

Läs mer

Informationsmöte för utresande utbytesstudenter VT16

Informationsmöte för utresande utbytesstudenter VT16 Informationsmöte för utresande utbytesstudenter VT16 Måndagen den 14 december 2015 kl.15.00-16.30, Ekosalen Åsa Landes & Marta Parzonka Studentavdelningen Dagens agenda Information på webben Registrera

Läs mer

- En praktisk guide för du som vill åka på utbytestermin utomlands

- En praktisk guide för du som vill åka på utbytestermin utomlands Intresserad av att studera utomlands? Så går du tillväga! - En praktisk guide för du som vill åka på utbytestermin utomlands Till dig som har tänkt åka utomlands och studera: det är glädjande att du har

Läs mer

Minor Field Studies (MFS) stipendium 2015

Minor Field Studies (MFS) stipendium 2015 1 (5) 2015-03-24 STOCKHOLMS UNIVERSITET UTLYSNING 2015-03-24 Minor Field Studies (MFS) stipendium 2015 utlyser totalt fyra stipendier för fältarbete till studenter på s master- och kandidatprogram (inklusive

Läs mer

Kick-off Utbytesstudier utanför Europa. Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli

Kick-off Utbytesstudier utanför Europa. Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli Kick-off Utbytesstudier utanför Europa Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli 2018-03-08 2 Vad händer nu? Ansökan till partneruniversitet Försäkring CSN och stipendium Begrepp

Läs mer

Läkarstudent och intresserad av utbytesstudier?

Läkarstudent och intresserad av utbytesstudier? Läkarstudent och intresserad av utbytesstudier? Utbytesstudier eller praktik utomlands kan göras under 1-12 månader. För att lyckas integrera en utlandsperiod i din utbildning krävs en hel del planering

Läs mer

Att göra examensarbete

Att göra examensarbete Att göra examensarbete För att ta ut en masterexamen måste du ha genomfört ett examensarbete. Under examensarbetet förväntas du bland annat visa fördjupade teoretiska kunskaper inom någon del av det biologiska

Läs mer

STUDERA UTOMLANDS utgiven av Universitets- och högskolerådet 2014, Hylte tryck

STUDERA UTOMLANDS utgiven av Universitets- och högskolerådet 2014, Hylte tryck Studera utomlands STUDERA UTOMLANDS utgiven av Universitets- och högskolerådet 2014, Hylte tryck BILDER: Eva Dalin (s. 6, 9, 13, 15), Erik Lundback (omslag, s. 4, 5, 10, 14, 17) och Westend61 (s. 7) ISBN

Läs mer

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Agenda Partneruniversitet Behörighet Intresseanmälan & Urval Praktisk info Utbytesstudier 2016-11-16 3 Varför

Läs mer

Praktikantens namn: Praktikantens personnummer: Praktiktid; från: till: Praktikorganisationen Namn på organisationen: Adress

Praktikantens namn: Praktikantens personnummer: Praktiktid; från: till: Praktikorganisationen Namn på organisationen: Adress A V T A L F Ö R P R A K T I K för studerande vid Institutionen för moderna språk, Uppsala universitet. Praktiken omfattar 20 veckor vilket motsvarar 30 hp. Praktiken skall genomföras enligt beskrivningen

Läs mer

Minor Field Studies Fakulteten för konst och humaniora, Linnéuniversitet

Minor Field Studies Fakulteten för konst och humaniora, Linnéuniversitet Handbok ansökan - 2016 Minor Field Studies Fakulteten för konst och humaniora, Linnéuniversitet Carina Boman MFS-handläggare Fakulteten för konst och humaniora Innehåll DEL A: Syfte och villkor för MFS

Läs mer

En hel värld väntar dig

En hel värld väntar dig En hel värld väntar dig Internationellt utbyte vid Institutionen för socialvetenskap Ersta Sköndal Bräcke högskola 2019-20 0 INNEHÅLL Inledning..2 1. Minor Field Studies...3 2. Erasmus (Europa).4 3. Nordplus

Läs mer

Praktikantens namn: Praktikantens personnummer: Praktiktid; från: till:

Praktikantens namn: Praktikantens personnummer: Praktiktid; från: till: A V T A L F Ö R P R A K T I K för studerande på Språkvetarprogrammet vid Institutionen för moderna språk, Uppsala universitet. Praktiken är en poänggivande del inom Språkvetarprogrammets kandidatexamen

Läs mer

Information för utresande I/Ii-studenter 2018/2019. Studieplanering och tillgodoräkning

Information för utresande I/Ii-studenter 2018/2019. Studieplanering och tillgodoräkning Information för utresande I/Ii-studenter 2018/2019 Studieplanering och tillgodoräkning Agenda Kontaktuppgifter Studieplanering Tillgodoräkning Frågor Kontaktuppgifter Nominerade studenter utom Singapore

Läs mer

G2F, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

G2F, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav Ekonomihögskolan FEKH03, Företagsekonomi: Internationellt verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng Business Administration: International Traineeship, 30 credits Grundnivå / First Cycle Fastställande

Läs mer

Student-UT försäkring

Student-UT försäkring Student-UT försäkring All information om Student-UT försäkringen hittar du på www.liu.se/ut eller på din fakultets hemsida/virtuella mapp. Länkar till hemsidorna: LiU LiU student utlandsstudier 1 Student-UT

Läs mer

Kick-off för utbytesstudier! 2015-2016 JOHANNA PERSSON KOORDINATOR UTRESANDE UTBYTESSTUDENTER FILOSOFISKA FAKULTETENS KANSLI

Kick-off för utbytesstudier! 2015-2016 JOHANNA PERSSON KOORDINATOR UTRESANDE UTBYTESSTUDENTER FILOSOFISKA FAKULTETENS KANSLI Kick-off för utbytesstudier! 2015-2016 JOHANNA PERSSON KOORDINATOR UTRESANDE UTBYTESSTUDENTER FILOSOFISKA FAKULTETENS KANSLI Vad händer nu? Ansökan Språkintyg Finansiering Försäkring Begrepp och ord Att

Läs mer

Ramar och kriterier. Minor Field Studies

Ramar och kriterier. Minor Field Studies Ramar och kriterier Minor Field Studies Ramar och kriterier för Minor Field Studies Minor Field Studies Minor Field Studies (MFS) är ett stipendieprogram som tar i beaktande både utvecklingen av den enskilda

Läs mer

LATHUND FÖR UTBYTESSTUDIER MEDICINSKA FAKULTETEN LUNDS UNIVERSITET

LATHUND FÖR UTBYTESSTUDIER MEDICINSKA FAKULTETEN LUNDS UNIVERSITET LATHUND FÖR UTBYTESSTUDIER MEDICINSKA FAKULTETEN LUNDS UNIVERSITET Internationella avdelningen KARIN FRYDENLUND Internationell chef E-post: Karin.Frydenlund@med.lu.se Telefon: 046-222 31 80 TERESA SVARVELL

Läs mer

Världen väntar MINOR FIELD STUDIES. - En möjlighet att komma bort från Högskolan i Borås medan du skriver uppsats. International Office (B311)

Världen väntar MINOR FIELD STUDIES. - En möjlighet att komma bort från Högskolan i Borås medan du skriver uppsats. International Office (B311) Världen väntar MINOR FIELD STUDIES - En möjlighet att komma bort från Högskolan i Borås medan du skriver uppsats International Office (B311) Internationella koordinatorer MFS-handläggare Sofia Tsivos sofia.tsivos@hb.se

Läs mer

Socialt arbete utan gränser

Socialt arbete utan gränser Socialt arbete utan gränser Låt din socionomutbildning få internationella inslag Ersta Sköndal högskola ska främja förståelsen för internationellt arbete och en hållbar global utveckling. Arbetet ska

Läs mer

Studier utomlands. Olika vägar till utlandserfarenheter. onsdag den 23 november, kl 15-17

Studier utomlands. Olika vägar till utlandserfarenheter. onsdag den 23 november, kl 15-17 Studier utomlands Olika vägar till utlandserfarenheter onsdag den 23 november, kl 15-17 Inledning Programmets upplägg Varför ska man studera eller göra praktik utomlands? 2011-11-23 Studentavdelningen,

Läs mer

Minor Field Studies 2017/ september 2017 kl

Minor Field Studies 2017/ september 2017 kl Minor Field Studies 2017/18 14 september 2017 kl 16.15-17.30 ? Program kl 16.15-17.30 Introduktion Helena Björck, Studentavdelningen Att tänka på vid ansökan Michael Tedengren, Inst. ekologi, miljö och

Läs mer

Informationshäfte Psykologprogrammet

Informationshäfte Psykologprogrammet Informationshäfte Psykologprogrammet Institutionen för psykologi HT 2015 HT/2015 Institutionen för Psykologi Välkommen till psykologprogrammet i Umeå Psykologprogrammet är en yrkesutbildning som omfattar

Läs mer

Kick-off Utbytesstudier utanför Europa. Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli

Kick-off Utbytesstudier utanför Europa. Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli Kick-off Utbytesstudier utanför Europa Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli 2018-03-08 2 Vad händer nu? Ansökan till partneruniversitet Försäkring CSN och stipendium Begrepp

Läs mer

Lunds Tekniska Högskola Gratulerar till nomineringen!

Lunds Tekniska Högskola Gratulerar till nomineringen! Gratulerar till nomineringen! Program Tidplan Ansökan till värduniversitetet Viktigt att tänka på Stipendier och CSN Förväntningar på utbytet Reseberättelser Frågor Nominerade studenter utbyte 2018-2019

Läs mer

Information om utlandsstudier. Socionomprogrammet

Information om utlandsstudier. Socionomprogrammet Göteborgs universitet Institutionen för socialt arbete Information om utlandsstudier för Socionomprogrammet Version 5.0 Information om utlandsstudier Under en längre tidsperiod har studenter inom socionomprogrammet

Läs mer

MINOR FIELD STUDIES MFS

MINOR FIELD STUDIES MFS MINOR FIELD STUDIES MFS IEI: fek nek Reviderad 2012-09-17 Till Dig som under Vt-2013 skall skriva en uppsats (Kandidat, Magister eller Master) i företagsekonomi (fek) eller nationalekonomi (nek) En del

Läs mer

Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli

Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli Johanna Persson Thor Koordinator Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier 2018-11-08 3 Avtal mellan lärosäten om att byta studenter med varandra Studenten betalar ev avgift vid hemuniversitetet Kurserna

Läs mer

TILLGODORÄKNING AV UTLANDSSTUDIER INOM RAMEN

TILLGODORÄKNING AV UTLANDSSTUDIER INOM RAMEN TILLGODORÄKNING AV UTLANDSSTUDIER INOM RAMEN FÖR AVTAL Gäller endast vid utbytesstudier vid partneruniversitet! Du som studerar som utbytesstudent ska alltid kunna använda de kurser du läst under utbytet

Läs mer

Utbytesstudier 2013/14

Utbytesstudier 2013/14 Utbytesstudier 2013/14 Del 1 Olika alternativ Nordplus/Nordlys 1-2 terminer i Norden Erasmus 1-2 terminer i Europa Bilaterala avtal Freemover utbildning i hela världen Andra alternativ 3 Nordplus/Nordlys

Läs mer

Lokala riktlinjer för utlandsstudier på grund- och avancerad nivå

Lokala riktlinjer för utlandsstudier på grund- och avancerad nivå Dnr: 02580/2008 Lokala riktlinjer för utlandsstudier på grund- och avancerad nivå Fastställd av Styrelsen för utbildning 2008-06-19 Innehållsförteckning 1. Inledning... 3 2. Studentkategorier utlandsstudier...

Läs mer

Informationblad om höstens utlysning av Minor Field Studies-stipendier. Ansökan skickas in senast den 28 september, klockan 12.00

Informationblad om höstens utlysning av Minor Field Studies-stipendier. Ansökan skickas in senast den 28 september, klockan 12.00 Informationblad om höstens utlysning av Minor Field Studies-stipendier Ansökan skickas in senast den 28 september, klockan 12.00 Är du intresserad av att inom ramen för examensarbetet utföra en mindre

Läs mer

Policy och handläggningsordning för LTHs internationella verksamhet 2004-2007

Policy och handläggningsordning för LTHs internationella verksamhet 2004-2007 Policy och handläggningsordning för LTHs internationella verksamhet 2004-2007 Globaliseringen innebär att utbildningen vid LTH måste anpassas för att svara mot den internationella efterfrågan. Det är viktigt

Läs mer

Anmälan mot Lunds universitet avseende utbytesstudier

Anmälan mot Lunds universitet avseende utbytesstudier Lunds universitet Rektor Juridiska avdelningen Barbro Molander Anmälan mot Lunds universitet avseende utbytesstudier Anmälan NN har i anmälan till Högskoleverket anfört bl.a. följande. Han är inskriven

Läs mer

Information om utbytesstudier för nominerade studenter läsåret 2012/2013

Information om utbytesstudier för nominerade studenter läsåret 2012/2013 Information om utbytesstudier för nominerade studenter läsåret 2012/2013 Maria Högemark Internationell handläggare Maria.hogemark@su.se Sektionen för internationell mobilitet Studentavdelningen Dagens

Läs mer

Studera utomlands Handbok för studenter vid Högskolan i Borås

Studera utomlands Handbok för studenter vid Högskolan i Borås Studera utomlands Handbok för studenter vid Högskolan i Borås 1 Innehåll 5 Introduktion 6 Kontakt 8 Studier utomlands 10 Utbytesprogram vid Högskolan i Borås 12 Inför avresa till värduniversitet 17 Under

Läs mer

Internationella möjligheter. för studenter vid naturvetenskapliga fakulteten

Internationella möjligheter. för studenter vid naturvetenskapliga fakulteten Internationella möjligheter för studenter vid naturvetenskapliga fakulteten 2 Internationella möjligheter för studenter vid naturvetenskapliga fakulteten Internationella möjligheter för studenter vid naturvetenskapliga

Läs mer

VALINFORMATION VÅREN 2012. LGLÄR-programmet. Förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år Studieort Växjö

VALINFORMATION VÅREN 2012. LGLÄR-programmet. Förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år Studieort Växjö VALINFORMATION VÅREN 2012 LGLÄR-programmet Förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år Studieort Växjö Studie- och yrkesvägledare Susann.Engstrom@lnu.se Telefontid: 0470-70 82 91 Träffas

Läs mer

Ansökningsformulär för utlandsstudier/praktik 2015 inom följande utbytesprogram (kryssa för det som är aktuellt)

Ansökningsformulär för utlandsstudier/praktik 2015 inom följande utbytesprogram (kryssa för det som är aktuellt) Ansökningsformulär för utlandsstudier/praktik 2015 inom följande utbytesprogram (kryssa för det som är aktuellt) Ansökningsdatum 2015 Linnaeus Palme (LP), HT 2015 MFS, magister/master-uppsats, HT2015 MFS,

Läs mer

Informationshäfte Psykologprogrammet

Informationshäfte Psykologprogrammet Informationshäfte Psykologprogrammet Institutionen för psykologi Vt 2016 VT/2016 Institutionen för Psykologi Välkommen till psykologprogrammet i Umeå Psykologprogrammet är en yrkesutbildning som omfattar

Läs mer

Deltagarens rapporteringsblankett KA1 Mobilitet bland studerande och nyutexaminerade vid yrkesläroanstalter Call 2015

Deltagarens rapporteringsblankett KA1 Mobilitet bland studerande och nyutexaminerade vid yrkesläroanstalter Call 2015 Deltagarens rapporteringsblankett KA1 Mobilitet bland studerande och nyutexaminerade vid yrkesläroanstalter Call 2015 Punkter som markerats med asterisk (*) är obligatoriska. 1 Deltagarrapportens syfte

Läs mer

Intresserad av att studera utomlands? Så går du tillväga!

Intresserad av att studera utomlands? Så går du tillväga! Intresserad av att studera utomlands? Så går du tillväga! -En praktisk guide med tips och råd kring utlandsstudier Till dig som har tänkt åka utomlands och studera: Det är glädjande att du har tagit första

Läs mer

Informationsmöte för utresande utbytesstudenter HT16

Informationsmöte för utresande utbytesstudenter HT16 Informationsmöte för utresande utbytesstudenter HT16 Måndagen den 16 maj 2016 kl.15.00-16.30, Ekosalen Åsa Landes & Marta Parzonka Studentavdelningen Dagens agenda Information på webben Registrera utbyte

Läs mer

Utbytesstudier 2012/2013. The world is my oyster /Shakespeare

Utbytesstudier 2012/2013. The world is my oyster /Shakespeare Utbytesstudier 2012/2013 The world is my oyster /Shakespeare Idag: USBE information - Utbytesmöjligheter - Avtal/Stipendier - Behörighet - Ansökan - Urval - Tillgodoräknande - Praktisk information Utbytesstudenter

Läs mer

Ansökningsformulär för utlandsstudier/praktik 2016 inom följande utbytesprogram (kryssa för det som är aktuellt)

Ansökningsformulär för utlandsstudier/praktik 2016 inom följande utbytesprogram (kryssa för det som är aktuellt) Ansökningsformulär för utlandsstudier/praktik 2016 inom följande utbytesprogram (kryssa för det som är aktuellt) Ansökningsdatum HT2015 för VT2016 Linnaeus Palme (LP), VT 2016 1 oktober 2015 MFS, VT 2016

Läs mer

Reserapport efter utbytesstudier i Italien HT 2012 Lisa SSK

Reserapport efter utbytesstudier i Italien HT 2012 Lisa SSK Reserapport efter utbytesstudier i Italien HT 2012 Lisa SSK 1. Vilket program läser du på? Sjuksköterskeprogrammet på hälsouniversitetet, Linköpings universitet, campus Norrköping. 2. Vilket universitet,

Läs mer

Masterprogram i humaniora. Inriktning retorik. Studieplan

Masterprogram i humaniora. Inriktning retorik. Studieplan Uppsala universitet Historisk-filosofiska fakulteten Litteraturvetenskapliga institutionen Masterprogram i humaniora Inriktning retorik Studieplan 1 Studieplan Masterprogram i humaniora 120 Hp Inriktning

Läs mer

Välkommen!!!! Vägledningscentrum. Utlandsstudier. så här r arbetar vi!

Välkommen!!!! Vägledningscentrum. Utlandsstudier. så här r arbetar vi! Välkommen!!!! Vägledningscentrum Utlandsstudier så här r arbetar vi! Handling 2003 nr 5 Uppdrag Ansvara för f r information och fördjupad f vägledning v i öppen verksamhet för r Göteborgselever G i åldern

Läs mer

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Datorer och framförallt utskrifter fungerade dåligt, i övrigt var det bra.

Hur fungerade det med bibliotek, studiematerial och datorer? Datorer och framförallt utskrifter fungerade dåligt, i övrigt var det bra. Partneruniversitet: Freie Universtität HT18 Varför valde du att studera utomlands? För att jag kände att jag behövde en ny utmaning, både socialt men även på juristutbildningen. Vilka kurser läste du och

Läs mer

Hur fungerar ett utbyte? Våga ta steget!

Hur fungerar ett utbyte? Våga ta steget! Sikte på utlandet Våga ta steget! Hur fungerar ett utbyte? Vad finns det egentligen för möjligheter för dig som student vid LTH när du har sikte på utlandet? LTH:s Internationella avdelning tillsammans

Läs mer

Vi gör studier möjligt.

Vi gör studier möjligt. Annika Dümmatzen Studiemedel för utbytesstudier Studiernas omfattning Studierna måste pågå under minst 3 veckor och kan vara på deltid (50 %). Skolan i Sverige ska intyga att studierna i sin helhet kan

Läs mer

Minor Field Study. MFS ansökan 2013

Minor Field Study. MFS ansökan 2013 Minor Field Study MFS ansökan 2013 MFS 2013 - UPPLÄGG Vad är MFS? Vem kan söka? Val av land & ämne Ansökningsförfarandet & kalendarium Att tänka på inför ansökan & fältstudien & varför söka MFS Universitets-

Läs mer

GÖTEBORGS UNIVERSITET

GÖTEBORGS UNIVERSITET GÖTEBORGS UNIVERSITET GUDOK- Projektet 2011-04-29 Processer Ge stöd till student och doktorand (inkl. presumtiva) Utbildning Forskning Syntax Processnivåer Aktörer Enskild process Samverkan Syntax enskild

Läs mer

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Agenda Behörighet Partneruniversitet Intresseanmälan & Urval Praktisk info Behörighet och urval 2016-11-11

Läs mer

Utbildningsplan Dnr CF /2006

Utbildningsplan Dnr CF /2006 HUMANISTISKA INSTITUTIONEN Utbildningsplan Dnr CF 52-670/2006 Sida 1 (6) MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAPLIGT PROGRAM MED INTERNATIONELL INRIKTNING, 180 HÖGSKOLEPOÄNG International Communications Programme,

Läs mer

Handläggningsordning för Akademiska utbytesavtal

Handläggningsordning för Akademiska utbytesavtal Umeå universitet, 901 87 Umeå Rektor Dokumenttyp: Regler Område: Utbildning och forskning Dnr: 500-2180-11 Datum: 2011-10-04 Ansvarig enhet: Studentcentrum Giltighetstid: 2011-2013 Sid 1 (10) Handläggningsordning

Läs mer

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Agenda Partneruniversitet Behörighet Intresseanmälan & Urval Praktisk info Partneruniversitet 2016-11-15 3

Läs mer

Ta chansen och upplev världen. Handbok för dig som vill studera utomlands

Ta chansen och upplev världen. Handbok för dig som vill studera utomlands Ta chansen och upplev världen Handbok för dig som vill studera utomlands Innehåll 3 Våga ta steget 4 Vi hjälper dig 6 Planera ditt utbyte 9 Studentintervju 10 Våra utbytesprogram 12 Att tänka på inför

Läs mer

Ansökan till SIDA:s program för Minor Field Studies MFS

Ansökan till SIDA:s program för Minor Field Studies MFS Ansökan till SIDA:s program för Minor Field Studies MFS Vid fakulteten för samhällsvetenskap, Linnéuniversitetet Vårterminen 2014 Del A: Sidas riktlinjer Del B: Ansökningskrav och urvalsprocedur Del C:

Läs mer

Information för utresande I/Ii-studenter 2016/2017. Studieplanering, tillgodoräkning av utlandsstudier

Information för utresande I/Ii-studenter 2016/2017. Studieplanering, tillgodoräkning av utlandsstudier Information för utresande I/Ii-studenter 2016/2017 Studieplanering, tillgodoräkning av utlandsstudier Agenda Vem gör vad Studieplan Tillgodoräkning Frågor Vem gör vad? Utlandsstudier - studieplan och tillgodoräkning

Läs mer

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli

Utbytesstudier. Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Utbytesstudier Mathilda Ingemarsson Internationell samordnare, Filosofiska fakultetens kansli Agenda Behörighet Partneruniversitet Intresseanmälan & Urval Praktisk info Utbytesstudier 2016-11-11 3 Varför

Läs mer

Information till årskurs 2 CDATE inför årskurs 3

Information till årskurs 2 CDATE inför årskurs 3 Information till årskurs 2 CDATE inför årskurs 3 KTH/CSC - Datateknik 300 hp Studievägledare Alicja Lissenko tel. 08-790 81 76 Måndag torsdag kl. 9-12 för bokade besök kl.13-15 drop-in Sitter i E-huset

Läs mer

Riktlinjer för verksamhetsförlagd utbildning i programmet för Personal- och arbetslivsfrågor

Riktlinjer för verksamhetsförlagd utbildning i programmet för Personal- och arbetslivsfrågor Riktlinjer för verksamhetsförlagd utbildning i programmet för Personal- och arbetslivsfrågor Målet med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är att studenterna under sin studietid ska få en inblick i och

Läs mer

Studiemedel för utbytesstudier

Studiemedel för utbytesstudier Studiemedel för utbytesstudier 1 Ansökan Du måste skicka in en separat ansökan för studier utomlands. Ange utbytesstudier i ansökan Ange högskolepoäng i ansökan (inte credits eller units) Alla ansökningar

Läs mer

Umeå, Seoul eller Lissabon? - Info om utlandsvistelsen i kandidatexamen för årskurs 1

Umeå, Seoul eller Lissabon? - Info om utlandsvistelsen i kandidatexamen för årskurs 1 Umeå, Seoul eller Lissabon? - Info om utlandsvistelsen i kandidatexamen för årskurs 1 Jonna Mäenpää Internationell koordinator Utlandsterminen Utlandsterminen kan utföras som: 1. Utbytesstudier» en termin»

Läs mer